Datle jsou považovány za „ženské“ jídlo, ale jsou užitečné nejen pro něžné pohlaví. Plody datlové palmy obsahují vzácné množství mikroprvků, proto při rozumné konzumaci mohou příznivě působit i na zdraví mužů a dětí.

Termíny: zajímavá fakta

Ve střední Asii se datlová palma využívá nejen jako zdroj chutných plodů, ale také jako stavební materiál. Není divu, že se mu v zemích střední Asie říká „strom života“.

Někteří učenci tvrdí, že datem, a nikoli jablkem, bylo ovoce zmíněné v rajské zahradě v Bibli.

Přibližně 3 % všech světových zemědělských plodin tvoří datlové palmy – produkují 4 miliony tun plodin, 200 různých odrůd.

Když se v Ománu narodí syn, rodiče zasadí datlovou palmu. Věří se, že strom, který roste s ním, poskytne jemu a jeho rodině ochranu a prosperitu.

Složení a obsah kalorií datlí

Úžasné výhody datlí jsou dány jejich jedinečným složením. Termíny obsahují:

  • měď;
  • železo;
  • magnesium;
  • zinek;
  • manganu;
  • draslík;
  • vitamíny A, C, B1, B2, B6;
  • 23 druhů aminokyselin.

Kalorický obsah datlí ale může být pro někoho nepříjemným překvapením – 100 gramů obsahuje 274 kilokalorií.

Užitečné a léčivé vlastnosti datlí

  1. Pomáhají nasytit tělo všemi potřebnými mikroelementy, obnovit a posílit imunitní systém.
  2. Pomáhá chránit před nachlazením.
  3. Blahodárně působí na trávicí systém člověka, pomáhají snižovat hladinu cholesterolu a cukru v krvi. Datle se často používají v boji proti pálení žáhy.
  4. Normalizuje činnost jater a ledvin, čistí je a posiluje.
  5. Pomozte posílit srdeční sval a krevní cévy.
  6. Pomáhá odstraňovat toxiny z těla.
  7. Užitečné pro duševní činnost, pomáhá zmírnit stres, zmírňuje deprese a zlepšuje kvalitu spánku.
  8. Rychle obnovte sílu a zvedněte náladu.

Využití datlí v medicíně

V medicíně arabských zemí jsou datle součástí posilující stravy předepsané po porodu, nemocech a úrazech.

Některé léčivé „složky“ datlové palmy lze zakoupit v Rusku:

Palmový pyl. Doporučuje se k léčbě impotence, mužské a ženské neplodnosti, různých typů duševních poruch, depresí a gastrointestinálních poruch.

Ovocný extrakt. Zaznamenávají se jeho imunomodulační a protizánětlivé účinky a doporučuje se používat pro obnovení elasticity a pevnosti pokožky.

komplexní přípravky. V tomto případě se ovocné extrakty kombinují s dalšími složkami: dýňový olej, extrakt z pískavice, česnek, řebříček.

ČTĚTE VÍCE
Které dámské zimní boty jsou nejteplejší?

Před nákupem a užíváním některého z těchto léků byste se měli poradit se svým lékařem.

Využití datlí při vaření

Sušené i čerstvé datle se používají při přípravě různých pokrmů. Ve většině případů se z nich stávají dezerty – ovoce se konzumuje v „čisté“ podobě, s odstraněnou peckou, někdy jsou „plněné“ ořechy, marcipánem nebo kandovaným ovocem. V mnoha zemích se datle obvykle konzumují s mlékem nebo sýrem.

Jak jinak se datle používají při vaření?

  • přidávají se do salátů, pilafů, jehněčího a drůbežího masa;
  • používá se k přípravě kompotů, želé, alkoholických nápojů (víno, pivo);
  • používá se jako přísada do müsli a náplní do koláčů;
  • mletý přidat do mouky a vytvořit pastu;
  • používané v cukrovinkách a pečivu;
  • politý čokoládou, glazovaný;
  • vyrábět dezerty pro vegany a zdravé jedlíky;
  • používá se k výrobě octa, medu a cukru.

Termíny: kontraindikace

Stojí za zmínku, že při mírné konzumaci datle prakticky nemohou poškodit zdraví. Stále však mají některé kontraindikace:

  • diabetes mellitus;
  • nadváha;
  • sklon ke vzniku kazu;
  • akutní onemocnění trávicího traktu.

Jak si vybrat a uložit data

Datle by měly mít tmavě hnědou barvu. Před výběrem datlí věnujte pozornost jejich celkovému vzhledu: plody by měly být celé, ne tvrdé a mít matný povrch. U správně usušených datlí nebudou na slupce žádné viditelné praskliny, pokud nějaké jsou, znamená to, že plody byly sušeny v sušárně, což ve většině případů negativně ovlivňuje jejich chuť.

Tipy:

  1. Nedoporučuje se kupovat příliš pomačkané datle s fermentovaným zápachem – s největší pravděpodobností nebyly dostatečně vysušené. Vyhněte se ovoci, které se lepí, to znamená ošetření cukrovým sirupem.
  2. Datle by nemělo být na dotek lepkavé ani mastné. Přednost by měla být dána plodům se semeny – obsahují více užitečných látek.
  3. Doma by se datle měly důkladně umýt. Je třeba je skladovat v chladničce v nádobě s těsně přiléhajícím víkem.

Kolik datlí můžete sníst za den?

Doporučuje se jíst ne více než 3-5 ovoce denně. Pokud tyto plody zneužíváte, existuje riziko vzniku cukrovky a zubních problémů. Vzhledem k vysokému obsahu kalorií by se datle měly konzumovat v první polovině dne.

ČTĚTE VÍCE
Jak se lidé starali o své nehty ve středověku?

Původ dat opředený mnoha legendami. Vědci se přiklánějí k předpokladu, že rostlinu poprvé pěstovali obyvatelé Mezopotámie, protože na tomto území byly nalezeny starověké důkazy o pěstování této rostliny. A písemné zmínky o datlové palmě se objevily již v roce 4000 před naším letopočtem. E.

Tyto plody jsou jedním z nejstarších sušených plodů, které lidstvo zná. Datlová palma je zmíněna více než jakákoli jiná rostlina v Koránu, více než 20krát. Prorok Mohamed přikládal těmto plodům zvláštní význam. Doporučil s nimi začít půst a řekl, že lidé v domě bez datlí jsou ve stavu hladu. Posel Alláha učil své následovníky o léčivých vlastnostech plodů a dokonce věřil, že chrání před černou magií. Také prorok Mohamed řekl, aby dal datum pro novorozence v ústech.

Datlovník je obzvláště odolný v drsných přírodních podmínkách. Tato rostlina je velmi odolná vůči teplu a suchu, ale přesto potřebuje zavlažování. Zajímavostí druhu je, že palma roste pouze v noci. Rostlina má extrémně silný kořenový systém, který zasahuje velmi hluboko do země. Tam si datlovník z podzemních toků bere vlhkost. Ale srážky během kvetení mají špatný vliv na produktivitu rostlin. Palma má špatnou mrazuvzdornost, ale dokáže přežít krátkodobé mrazy.

Chemické složení sušeného ovoce

Plody mají neuvěřitelné složení, které vysvětluje jejich příznivý účinek na lidský organismus, takže existují data každý den rozhodně stojí za to. Málokdo však dokáže pojmenovat jinak než vitamín B nebo železo, které je součástí téměř všech druhů ovoce. Termíny jsou rozmanitější, obsahují:

  1. Vitamíny: B1, B2, B4, B5, B6, B9, C, E, A, H, K, PP, niacin a beta-karoten. Vitamin A, také známý jako retinol, tvoří buněčné membrány a aktivně se podílí na syntéze bílkovin. Je běžnou součástí různých kosmetických přípravků díky své schopnosti zpomalovat stárnutí. Ale vitamin A je známý především pro svůj pozitivní vliv na lidský zrak.
  2. Makroprvky: křemík, draslík, vápník, hořčík, fosfor, síra, sodík a fosfor. Například vápník stabilizuje činnost srdce a je součástí buněčných tekutin. Prvek navíc pomáhá bojovat proti cholesterolu tím, že blokuje vstřebávání tuků.
  3. Mikroprvky: jód, železo, bór, měď, fluor, chrom, mangan a další. Jód je zodpovědný za metabolismus bílkovin, sacharidů, tuků a energie v těle. Reguluje činnost nervové soustavy a mozku.
ČTĚTE VÍCE
Jaké džíny se hodí k bílým teniskám?

Datle navíc obsahují 23 druhů důležitých aminokyselin, které se v tak bohaté sestavě nacházejí pouze v těchto plodech. Produkt je velmi užitečný, ale ne každý jej může používat a ne vždy.

Užitečné vlastnosti

Plody datlové palmy spouštějí v těle mnoho blahodárných procesů. Ale ve všem musíte vědět, kdy přestat. Proto odpověď na otázku „kolik datlí byste měli sníst za den? velmi důležité. Nejprve stojí za to zjistit, proč je vůbec jíme, jaké výhody z toho na nás čekají:

  1. Díky vysokému obsahu draslíku jsou datle jednou z nejčastěji doporučovaných potravin pro lidi se srdečními chorobami. Plody zlepšují činnost srdce, normalizují krevní tlak a odstraňují cholesterol. Tyto plody obnovují hladinu hemoglobinu a zlepšují stav cév. Snižují také riziko různých druhů rakoviny.
  2. Stimuluje činnost jater a ledvin. Odstraňují z těla všechny druhy jedů, normalizují funkci střev a zlepšují jeho mikroflóru. Zabraňuje rozvoji zánětlivých procesů v gastrointestinálním traktu.
  3. Tyto sušené plody zabraňují rozvoji onemocnění spojených s kosterní slabostí. Posiluje zubní sklovinu a kosti. Mnoho lékařů proto doporučuje konzumaci datlí pro starší lidi. Koneckonců, jak víte, starší lidé ztrácejí důležité minerály z kostí. A datle je pomáhají přivést zpět.
  4. Zlepšuje duševní činnost. Stimulujte mozkové funkce a optimalizujte stav nervového systému. V lidech, kteří jíst datle každý den spánek je normalizován. Plody totiž obsahují velké množství melatoninu, známého také jako spánkový hormon. Data navíc zlepšují paměť.
  5. Plody posilují imunitní systém a nabíjejí tělo obrovským množstvím vitamínů. Prodlužují délku života a zlepšují emocionální pohodu. Sušené ovoce také obsahuje prvky, které se aktivně podílejí na tvorbě serotoninu, „hormonu dobré nálady“.
  6. Datle zlepšují stav vlasů a nehtů. Tyto sušené plody zpomalují proces stárnutí v těle, a proto mnoho kosmetologů doporučuje jejich konzumaci. Datle navíc zlepšují stav pleti.
  7. Tyto sušené plody se doporučují těhotným ženám a ženám v rekonvalescenci po porodu. Datle totiž pomáhají tělu rychle se vrátit do normálu a vrátit se do obvyklého rytmu života. Samozřejmě budou velmi užitečné i pro miminka. Ale až po pěti měsících.
  8. Také na starověkém východě byly datle považovány za ovoce, které dávalo sílu, energii a vytrvalost. Jsou známí svou schopností zlepšit kondici po rušných svátcích a náročných pracovních dnech.
ČTĚTE VÍCE
Jaký typ konturovacího štětce byste měli používat?

Datle však mohou být i škodlivé. Některým lidem je jejich konzumace zakázána. Tento seznam zahrnuje osoby s osobní nesnášenlivostí, diabetiky a osoby hubnoucí. U těch prvních je vše jasné, ale u ostatních je problém. Tak: Jak správně používat data?

Někteří lékaři říkají, že diabetici mohou mít sladké ovoce, ale musí se dodržovat norma dat za den. Jiní lékaři se domnívají, že byste se měli zdržet jeho používání. Pokud jde o hubnutí, je to ještě složitější. Datle jsou na jednu stranu výbornou svačinkou, pokud je jíte nasucho, ale na druhou stranu jsou citelným náporem na vaši postavu. Jde o to, že toto sušené ovoce je velmi sladké: na 100 g produktu je v průměru 65-71 g cukru! Z toho vyplývá vysoký obsah kalorií v ovoci – přibližně 277 kcal na 100 g.

Termíny – norma za den

Lékaři mají svůj názor kolik datlí můžete sníst za den, se rozchází. Někteří tvrdí, že ovoce by se nemělo jíst každý den, ale jen párkrát týdně. Přesto může být velké množství cukru nebezpečné. Jiní věří, že ovoce může a mělo by se jíst každý den, ale v malých množstvích. Tak, Kolik datlí může sníst dospělý člověk za den? Lékaři a odborníci na výživu se shodli, že optimální množství bude od pěti do deseti kusů denně. Toto množství ovoce dodá tělu všechny prvky potřebné pro zdravé fungování a postavu příliš nepoškodí. Datle jsou skvělé jako příloha k čaji, jako čistá svačina nebo jako příloha k hlavnímu jídlu. Tyto sušené plody se přidávají do obrovského množství sladkých i slaných pokrmů, takže pro ně snadno najdete využití.

Kdy jíte datle?? Jak již bylo zmíněno výše, takové ovoce je poměrně vysoce kalorické jídlo, takže se nedoporučuje jíst večer. Nejlepší čas na tuto pochoutku je před obědem. V tomto období tělo nejlépe přijímá cukry a riziko jejich usazování na bocích je minimální. Také nejezte všechno najednou. Radost je lepší natáhnout během první poloviny dne.