Slepičí vejce jsou jedním z nejoblíbenějších produktů, které se nacházejí téměř v každé lednici. Mohou je jíst ti, kteří hubnou? Kdy mohou vejce zrychlit metabolismus a lépe se vstřebat? Pojďme se bavit o kandidátovi lékařských věd.

Představte si typickou snídani. Mnohé jistě napadne míchaná vejce, ovesné kaše nebo sendviče s klobásou. Je to rychlé, chutné a určitě vás zasytí na několik hodin. Když máme ráno dostatek času, mohou být na stole tvarohové koláče, palačinky nebo kastrol.

Slepičí vejce se nejí jen k snídani. Přidávají se do polévek, salátů, hlavních jídel, pečiva a svačin. Jedná se o univerzální produkt, říkají ženy v domácnosti. Někteří dokonce vejce speciálně vaří a berou si je s sebou do práce jako zdravou proteinovou svačinku, kombinují je se zeleninou nebo celozrnným pečivem.

Ale mohou ti, kteří drží dietu, jíst vejce? A je pravda, že vám tento produkt může dokonce pomoci zbavit se přebytečných kilogramů? Kandidát lékařských věd, říká odborník na výživu Natalya Golushko.

Natalia Golushko
Dietetika

Dietolog, kandidát lékařských věd Sciences, odborník na výživu ULTRANOVAČNÍ R&D Laboratory, expert v NL International

O složení

„Bílek slepičího vejce je ideální protein pro lidské tělo s maximální biologickou hodnotou. Musí se získávat potravou, jinak dojde k nedostatku. Protein je v první řadě považován za hlavní stavební materiál našeho těla. Zde jsou výhody vajec již nepopiratelné: faktem je, že právě kuřecí protein má optimální složení aminokyselin, které se co nejvíce blíží aminokyselinovému složení bílkovin v lidském těle,“ vysvětluje odborník. .

Pokud mluvíme o žloutku, fosfolipidy jsou považovány za jeho nejcennější nutriční složku. Mají lipotropní účinek – optimalizuje metabolismus tuků a zabraňuje ztučnění jater. Důležité je, že 70 % z celkového množství fosfolipidů v těle zabírá lecitin, složka nezbytná pro mozkové buňky, nervová vlákna a buněčné membrány.

Lecitin je antagonista cholesterolu, to znamená, že zabraňuje jeho usazování na stěnách cév a podílí se na regulaci a zlepšování metabolismu cholesterolu. Poměr lecitinu k cholesterolu ve žloutku slepičího vejce je 5:1 – to jsou poměry, které jsou pro lidské tělo ideální. Slepičí vejce jsou také zdrojem některých vitamínů skupiny B rozpustných ve vodě a vitamínů A, E, D rozpustných v tucích.

ČTĚTE VÍCE
Jak se jmenuje hřeben na sušení vlasů?

Přečtěte si také

Kolik vajec můžete sníst denně, aniž by to poškodilo vaše zdraví?

„O tomto problému se v lékařské komunitě stále diskutuje. Velmi dlouho se věřilo, že při vysoké hladině cholesterolu a srdečních onemocněních by měla být vejce ve stravě omezena. Tyto údaje byly nyní revidovány. Také vědci již prokázali, že vajíčka nemohou způsobit změny v lipidovém spektru a rozvoj aterosklerózy. Neexistují proto žádné jasné limity: můžete jíst jedno, dvě, tři vejce denně. Hlavní je pamatovat s mírou. Přemíra jakéhokoli produktu není darem tělu, zvláště gastrointestinálnímu traktu,“ říká lékař.

Důležitý detail: omezení se mohou týkat lidí, kteří ze zdravotních důvodů potřebují konzumovat snížené množství bílkovin, například při onemocnění ledvin.

Přečtěte si také

Jak je správně vařit

Optimálním způsobem vaření je omeleta a vejce naměkko. Protein z tekutých mléčných výrobků (mléko, jogurt, kefír) a vajec naměkko se vstřebává snadněji a rychleji – od 1 do 2 hodin. Toto jídlo je dobré večer, ráno a po tréninku.

Když svaříme mléko a dostaneme tvaroh nebo dlouho vaříme vejce, dochází k procesu změny prostorové struktury. Některé vazby v proteinech se přeruší, zejména sulfidové můstky a slabé vazby mezi některými aminokyselinovými zbytky. Molekuly bílkovin v mléce a vejcích při vaření mění tvar, zamotávají se a tělo se s nimi hůře vyrovnává. Proto se doba absorpce zvyšuje na 2-2,5 hodiny.

Přečtěte si také

Kdy je nejlepší jíst vejce, když potřebujete zhubnout?

Mnoho odborníků na výživu nezařazuje vejce do jídelníčku hubnoucích, protože obsahují hodně tuku, přesněji ve žloutku. To je však diskutabilní. Faktem je, že žloutky nepřispívají k přibírání na váze, lecitin v jejich složení je bohatý na cholin, který podporuje přenos cholesterolu v krvi a odbourávání tuků.

Při korekci hmotnosti lze vejce zařadit do jídelníčku kdykoliv. Klasickým jídlem pro hubnoucí je omeleta se zeleninou k snídani.

Přesto existuje několik doporučení: např. Večer je užitečné sníst pár vařených bílků. To vám umožní vyhnout se hladu, který se může náhle probudit po půlnoci. Vaječný bílek zůstává v našem žaludku dlouho, pomalu se „tráví“ a tím podporuje tělo aminokyselinami po celou noc.

ČTĚTE VÍCE
Jaké jsou předzvěsti porodu u vícerodic?

Proto, pokud chcete zhubnout, neodpírejte si pokrmy z kuřecích vajec. Nejlepší je samozřejmě uvařit je doměkka, péct a snažit se vyhnout smažení. Hlavní je pamatovat si na pravidlo: ráno a odpoledne můžete sníst celé vejce, ale večer je nejlepší pouze vařený bílek.

Přečtěte si také

S jakými produkty je nejlépe kombinovat?

Nejlepší možností je zelenina a bylinky. Zařaďte do svého menu omeletu. Dá se připravit s:

  • cherry rajčata,
  • lilky,
  • zelené fazole,
  • žampiony a jiné houby.

S čím byste neměli jíst vejce

Proteinové produkty (sýr, šunka, maso)

— Snězením všech těchto potravin najednou se neotrávíte, ale pocítíte tíhu v žaludku. Pro tělo není tak snadné vyrovnat se s takovým množstvím bílkovin,“ řekl doktorovi Peterovi odborník na výživu Alexander Andreev.

Tuky (majonéza, máslo, smetana)

„Je to také zcela adekvátní kombinace produktů, ale pro tělo bude velmi obtížné ji rychle strávit,“ vysvětluje odborník. — Pokud připravujete salát, který obsahuje majonézu a vejce, pak je nejlepší přidat do něj zelenou zeleninu, aby se kompenzovaly potíže s trávením tuků.

Рыба

„Ryby jíme nejen proto, že jsou chutné, ale také proto, že obsahují užitečné látky, například vitamín B7. Jinak nazývaný biotin, pomáhá absorbovat bílkoviny, tuky a sacharidy a ovlivňuje tvorbu kolagenu. Bohužel, pokud budete jíst ryby jako sousto s vejci, pak ovidin, který je ve vejcích obsažen, neutralizuje vitamín B7.

Vejce jsou jedním z produktů, kolem kterých se často rozhoří vážné debaty: na jakém oleji je nejlepší vejce smažit, kolik vajec můžete sníst za týden a zda je před jídlem musíte umýt. AiF.ru odpověděl na tyto a další otázky Gastroenterolog, odborník na program „Je čas se správně léčit“ Alexey Paramonov.

1. Myslíme si: vejce jsou vhodná pouze na snídani, na večeři jsou příliš kalorická.

Skutečně: Vejce je skutečně lepší jíst v první polovině dne, ale ze zcela jiného důvodu. Mají málo kalorií – 60-80, v závislosti na velikosti. Mají však schopnost způsobit reflux, což je stav, kdy kyselý žaludeční obsah stoupá do jícnu, což způsobuje pálení žáhy a hořkou chuť v ústech. Pravděpodobnost refluxu se mnohonásobně zvyšuje, pokud krátce po jídle zaujmete vodorovnou polohu. Vajíčka k večeři, krátce před spaním, jsou proto špatný nápad.

ČTĚTE VÍCE
Co potřebujete ke štěstí? 7 rad od psychologa?

2. Myslíme si: Můžete jíst ne více než 3 vejce týdně.

Skutečně: Dlouho se věřilo, že vejce jsou nebezpečná, protože obsahují vysoký cholesterol a způsobují kardiovaskulární onemocnění. Ve skutečnosti průměrné vejce obsahuje asi 150-200 mg cholesterolu, což je denní potřeba. Ale v roce 2015 byla ve Švédsku provedena studie, které se zúčastnilo více než 30 000 lidí. Zjistilo se, že 6 vajec týdně nemá žádný vliv na kardiovaskulární riziko, váhu nebo riziko cukrovky! Cholesterol obsažený ve žloutcích je zřejmě neutralizován blahodárným lipidovým lecitinem, který je tam také velmi hojně zastoupen.

3. Myslíme si: Pro snížení škod způsobených míchanými vejci je nejlepší je smažit na slunečnicovém oleji než na másle.

Skutečně: Zřejmě to také není pravda. Máslo je již léta na prvním místě v žebříčku dietních no-ne pro kardiaky, ale jeho návrat přišel ještě dříve než u vajec. V roce 2007 byla zveřejněna studie, která proběhla v několika evropských zemích a která neodhalila žádné rozdíly v hladině cholesterolu mezi milovníky másla a lidmi používajícími rostlinné tuky. Další výzkumy umožnily formulovat doporučení nadměrně nepoužívat tuky bez ohledu na jejich původ. A potenciálně zdravější rostlinný olej, který během smažení prochází oxidací, rozhodně není zdravější než máslo.

4. Myslíme si: z vajec se tloustne.

Skutečně: Tloustnou z toho, že jedí hodně kalorií a mají sedavý způsob života. Nejnebezpečnější kalorie, které mají tendenci se přeměňovat v tukové zásoby, přitom získáváme ze snadno dostupných sacharidů – sladkostí, chleba, rýže, brambor atd. Vejce jsou spíše vyváženým jídlem, vysokým obsahem bílkovin, poměrně nízkým obsahem kalorií a uspokojujícím hlad. Proto jsou vejce součástí mnoha moderních diet na hubnutí. Pojem „dietní“ vejce se vztahuje pouze na jeho čerstvost, datum spotřeby a důkladnost kontrol čerstvosti. Složením a nutričními hodnotami se neliší od běžného stolního jídla.

5. Myslíme si: Vejce s tmavou skořápkou jsou zdravější než vejce s bílou skořápkou.

Skutečně: Není to pravda, barva souvisí s plemenem a barvou nosnice. Pestré slepice snášejí hnědá vejce, bílé slepice snášejí vejce bílá. Jejich nutriční hodnota je stejná. Barva žloutku zase závisí na povaze stravy kuřat. Jasně oranžové žloutky „vesnických odrůd“ jsou důsledkem vysokého obsahu karotenoidních pigmentů ve stravě kuřete. Samotné karotenoidy se v lidském těle přeměňují na vitamín A.

ČTĚTE VÍCE
Jaký je rozdíl mezi komplimentem a komplimentem?

6. Myslíme si: syrová vejce jsou zdravější než vařená.

Skutečně: Syrová vejce jsou pravděpodobným zdrojem salmonelózy, nebezpečné střevní infekce. Ve Spojených státech trpí salmonelózou ročně více než 80 000 lidí a 30 z nich zemře. V Americe a Evropě se dají koupit pasterizovaná vejce, kde je pravděpodobnost přetrvávání salmonely minimální. Máme jediné východisko – tepelné zpracování. Věřit však, že tímto způsobem přicházíme o něco cenného, ​​by bylo přehnané. Uvařený bílek se lépe vstřebává a zničení vitamínů při vaření vajec je zanedbatelné.

7. Myslíme si: Vejce natvrdo jsou kontraindikována u lidí s onemocněním jater a slinivky břišní.

Skutečně: Syrová vejce mají spíše výrazný choleretický účinek, který může být provokujícím faktorem cholelitiázy. Ale vařené vejce je dobře stráveno, aniž by vytvářelo další stres na žlučovody a slinivku břišní. Zákaz vajec v tabulkách 1 a 5 slavné Pevznerovy diety není ničím jiným než ozvěnou myšlenek o fyziologii trávicího systému před stoletím. Zatížení trávicího systému se výrazně zvyšuje, pokud se jídlo obsahující tuky, včetně vajec, zapíjí studeným nápojem. Za těchto podmínek dochází k inaktivaci enzymů (jejich optimální provozní teplota je 37-38 stupňů) a k přetěžování trávicího systému. Pokud jde o samotná játra, bojí se alkoholu a drog, konzumace vajec na ně nemá vliv.

8. Myslíme si: Vejce je třeba před vařením umýt.

Skutečně: To může mírně snížit riziko salmonelózy. Ale neexistuje žádná záruka ochrany proti němu. I když je skořápka neporušená, salmonela může být stále uvnitř. Jediným východiskem je proto tepelné zpracování. Americká doporučení týkající se bezpečnosti infekce obsahují body – kupujte vejce od důvěryhodného výrobce, zkontrolujte neporušenost skořápky, vařte je při teplotě 100 stupňů nebo vyšší. Nenašel jsem žádnou radu, jak je před použitím umýt.