Mango není nazýváno „velkým ovocem“ pro nic za nic. Jedná se o pokladnici vitamínů a minerálů. Při správné konzumaci pomáhá mango pečovat o srdce a imunitu. Má však také kontraindikace, o kterých je důležité vědět.

Pochopíme, jak exotické ovoce mango ovlivňuje zdraví, i jak jej správně vybírat a skladovat.

  • Kalorická hodnota
  • Výhody
  • Škodlivé
  • Mango ve vaření
  • Výběr a skladování manga
  • Jak správně nakrájet mango
  • Komentář odborníka

Materiál komentovala Alexandra Razarenova, dietoložka, výživová poradkyně, terapeutka, členka Ruské unie odborníků na výživu, výživu a specialisty potravinářského průmyslu

Na světě existuje více než 300 druhů manga, každé z nich má svou vlastní chuť, velikost a barvu [1]. Podle legendy daroval Šiva mangovník své krásné manželce Parvati. Další legenda vypráví o tom, jak v indické provincii Assam byl Buddhovi předložen velký plod manga. Když se ovoce snědlo, kámen na příkaz osvíceného zasadil do země a on si nad ním umyl ruce. Na tom místě okamžitě vyrostl krásný strom obsypaný květy a plody.

V Indii dodnes dodržují zvyk „pro štěstí“ položit toto ovoce do základů nové budovy. Na Silvestra se často věší na dveře, aby v domě vládla láska a harmonie.

Podle legendy dal Šiva mangovník své ženě.

V XNUMX. století př. Kr. mango se díky buddhistickým mnichům dostalo do východní Asie. V XNUMX.–XNUMX. století přivezly portugalské obchodní lodě do Evropy neobvyklé ovoce. Nejdelší mango putovalo do Severní Ameriky. První mangovníky zde byly vysazeny až koncem XNUMX. století. Indie dnes zůstává hlavním vývozcem manga.

Obsah kalorií a nutriční hodnota manga na 100 g:

  • kalorie – 276
  • proteiny – 0,5 g
  • tuky – 0,2 g
  • uhlohydráty – 14,6 g
  • dietní vláknina – 1,5 g [2].

Výhody manga: 8 vlastností

Mango je bohaté na vitamíny B, C, A, E, dále hořčík, vápník, železo a zinek [3]. Pravidelná konzumace ovoce pomůže pečovat o srdce, zlepší zdraví očí a vlasů a posílí imunitní systém. Vědci doporučují, abyste mango rozhodně zařadili do svého jídelníčku, pokud nejste alergičtí na ovoce [4]. Mimochodem, kůže často způsobuje reakci na toto ovoce, takže je lepší ji vyčistit rukavicemi. Je lepší začít se seznamovat s mangem s malými porcemi.

1. Normalizuje trávení

Vysoký obsah vlákniny (asi 20 % denní dávky) a vody pomáhá mangu ke zlepšení trávení, zejména ke zmírnění příznaků chronické zácpy. Studie prokázaly, že denní konzumace jednoho ovoce byla účinnější než specializované doplňky s podobným množstvím vlákniny [5].

Zajímavé je, že listy plodů mají opačné vlastnosti. Odborníci z Journal of Nutrition provedli vlastní studii o zlepšení mikroflóry [6] a doporučují používat odvar z listů manga při zažívacích potížích.

2. Posiluje imunitní systém

Mango má téměř tolik vitamínu C jako citronová šťáva, s 100 miligramy na 36 gramů [7]. Jeden šálek (165 g) obsahuje až 70 % denní dávky. Bylo prokázáno, že vitamín C pomáhá tělu produkovat více bílých krvinek, bílých krvinek, které jsou zodpovědné za imunitu [8].

ČTĚTE VÍCE
Jaké útvary mohou být na děložním čípku?

Navíc s jednou dávkou manga tělo přijme 10 % denní potřeby vitaminu A, který zároveň posiluje imunitní systém [9]. Mimochodem, nedostatek této látky je spojen se zvýšeným rizikem infekce [9], [10], [11].

3. Činí pokožku a vlasy zdravějšími

Vitamin C se podílí na tvorbě kolagenu, proteinu, který je zodpovědný za růst a regeneraci kožních a vlasových buněk [12]. Kromě toho je mango dobrým zdrojem vitamínu A. Tato látka normalizuje činnost mazových žláz, zabraňuje ucpávání pórů a chrání buňky před vlivy prostředí [13], [14]. Ovoce je také bohaté na polyfenoly, které zabraňují poškození vlasových folikulů v důsledku chronického stresu [15], [16].

Někteří vědci tvrdí [17], že mango obsahuje silné živiny proti stárnutí, včetně vitamínů D, E a B, zinku, železa a vápníku.

Mimochodem, výtažky z manga jsou často součástí kosmetiky a s jeho dužinou si můžete připravit domácí pleťové masky.

Pravidelná konzumace manga může chránit před srdečními problémy, zlepšit zrak, posílit imunitu.

4. Zlepšuje vidění

Mango je plné živin, které pomáhají udržovat vaše oči zdravé. Výrobek například obsahuje antioxidanty lutein a zeaxanthin. Hromadí se v sítnici oka a působí jako přirozený opalovací krém, absorbují přebytečné světlo [18], [19]. Lutein a zeaxantin navíc chrání oči před škodlivým modrým světlem [20]. Vitamin A v mangu je také dobrý pro zrak, ale jeho nedostatek je doprovázen suchýma očima a šeroslepostí [21].

Jasně oranžová barva potvrzuje přítomnost velkého množství karotenoidů v ovoci: je jich téměř pětkrát více než v mandarince. Plody obsahují také vitamín A (retinol), který chrání buňky těla před škodlivými vlivy prostředí a je dobrý pro zrak. Pokud chcete zlepšit svůj zrak, pracujte na několika frontách: musíte nejen jíst zdravá jídla, ale také dělat jednoduchá cvičení pro oči.

5. Snižuje riziko rozvoje srdečních onemocnění

Mango obsahuje hořčík, draslík a antioxidant mangiferin, které mají pozitivní účinky na zdraví srdce. Hořčík a draslík tak přispívají ke snížení krevního tlaku [22], [23]. Mangiferin může chránit srdeční buňky před zánětem a smrtí (apoptózou), snižovat cholesterol, triglyceridy a volné mastné kyseliny v krvi [24], [23], [25], [26]. Je pravda, že studie jedinečných vlastností mangiferinu byly dosud prováděny pouze na zvířatech.

Studie na zvířatech z roku 2016 [27] poukazuje na zvláštní vlastnosti mangiferinu, který je v mangu hojný. Je to xanthonoid izolovaný z listů a kůry. Snižuje záněty a také chrání srdce a brzdí růst některých typů nádorů, takže jej lze doporučit při léčbě rakoviny. Draslík, který obsahuje přibližně 560 miligramů v jednom ovoci, vytváří další ochranu kardiovaskulárního systému.

6. Pomáhá předcházet rakovině

Plody manga jsou bohaté na polyfenoly, které pomáhají v prevenci např. u rakoviny krve, tlustého střeva, plic, prostaty a prsu [28], [29], [30], [31]. Mangiferin ve složení ovoce tak během studií na zvířatech prokázal svou účinnost v prevenci zánětu a buď zastavil růst rakovinných buněk, nebo je zabil [32], [33]. Léčivé vlastnosti tohoto polyfenolu nebyly dosud testovány na lidech.

ČTĚTE VÍCE
Kdy je nejlepší použít vlasový olej?

7. Zlepšuje paměť a náladu

Mango obsahuje rostlinné endorfiny – látky zlepšující náladu. Aktivují také myšlenkové procesy a zlepšují zapamatování nových informací.

Ovoce je bohaté na vitamín B6, který se podílí na tvorbě neurotransmiterů. Ty pomáhají přenášet informace mezi neurony. Pomáhají také zlepšit spánek a náladu. Ovoce se může stát mírným antidepresivem, snížit účinky chronického stresu. A ovoci se také říká afrodiziakum [34] a působí na muže i ženy.

Studie z roku 2019 na potkanech ukázala, že polyfenol mangiferin zlepšil jejich kognitivní funkce a paměť. Vědci doufají, že látka může být použita k léčbě Alzheimerovy a Parkinsonovy choroby [35]. Podle studie publikované v roce 2020 v časopise Nutrients má extrakt z listů manga bohatý na mangiferin pozitivní vliv na koncentraci a paměť lidí [36].

8. Mango bojuje proti zánětu

Ve středověkém Španělsku se mango používalo k léčbě kurdějí a bylo ceněno ne méně než citrusové plody. Pravidelná konzumace ovocné dužiny pomáhá snižovat zánět díky obsahu vitaminu C a triterpenoidu lupeolu 37, [38].

Ovoce je součástí stravy při onemocnění ledvin, včetně pyelonefritidy a urolitiázy. Antiseptické vlastnosti ovoce se používají k prevenci onemocnění zubů a dásní.

Ale tady není vše jasné: mango obsahuje hodně cukru, který přispívá ke zničení skloviny, takže si po konzumaci ovoce musíte vyčistit zuby.

Mango obsahuje hodně vitamínu C
© Terimakasih/Pixabay

Poškození manga a kontraindikace

Nezralé mango může způsobit zažívací potíže nebo koliku. Pokud budete jíst příliš mnoho exotického ovoce, může to způsobit průjem.

Olga Ignatová, endokrinoložka GMS Clinic

„Glykemický index manga je 40-60 jednotek (v závislosti na zralosti, odrůdě a velikosti plodů). Co to říká? GI umožňuje pochopit, jak rychle se cukr vstřebává z trávicího traktu do krve. Pro pacienty, kteří sledují hladinu cukru, je důležité kontrolovat množství zkonzumovaného ovoce, včetně manga.

Jedna porce ovoce pro lidi s narušeným metabolismem sacharidů by měla být velká asi jako pěst. Další příjem ovoce se doporučuje až po několika hodinách.

Mango by se nemělo konzumovat odpoledne. Večer je ovoce obsahující cukry hůře stravitelné, což může způsobit, že hladina glukózy zůstane zvýšená po celou noc.

Pokud půjdete cvičit večer a předtím jste snědli mango, pak samozřejmě během cvičení všechny tyto cukry spotřebujete. Ale častěji než ne, naše aktivita klesá blíže k noci; proto je v obecných doporučeních pro konzumaci ovoce časový limit.

Pacienti s cukrovkou mohou jíst mango. Omezení se týkají pouze množství, denní doby a stupně zralosti ovoce. Čím je ovoce zralejší, tím menší bude vaše porce. Ovoce doporučuji rozdělit do více jídel.

ČTĚTE VÍCE
Jaké je nejbezpečnější barvení vlasů?

Samostatně bych chtěl mluvit o sušeném mangu. Nezapomeňte, že technologie přípravy tohoto produktu se může lišit. Nejčastěji výrobci sypou mango moučkovým cukrem, čímž zvyšují obsah cukru. Kousky, které se sušením srazí, ztratí pouze vodu a celková koncentrace cukrů zůstává stejná.

Při konzumaci sušeného ovoce se často necháme unést a sníme více, než potřebujeme. Pokud je pacientovi s cukrovkou dovoleno jíst 4 hrozny najednou, pak v sušeném ovoci jsou tato porce 4 rozinky. Ani ta nejznámější jídla pro nás nemusí být tak jednoduchá. Syrniki například výrazně zvýší hladinu cukru, pokud se k nim přidají rozinky. Stejný zákeřný příběh se může stát s jakýmkoli sušeným ovocem.

Lékaři doporučují dát přednost čerstvému ​​ovoci, které obsahuje velké množství vlákniny. To zase zpomaluje vstřebávání cukru v gastrointestinálním traktu a umožňuje jeho pomalý vzestup, aniž by došlo k prudkému uvolnění glukózy a inzulínu.

Co vařit s mangem

“Velké ovoce” se připravuje téměř ve všech fázích zralosti. Ze zeleného manga jsou chutné saláty, přílohy, koření a omáčky. Kompoty a džemy se vyrábějí ze zrajícího ovoce, pečou se, suší, dusí a zmrazují. Zralé ovoce je nejlepší jíst čerstvé nebo přidat do salátu, masa a ryb, ozdobit dezert.

Mangový džem povzbudí a připomene horké země v chladné zimě
© shutterstock

Zde je například jednoduchý recept na domácí mangový džem. Nemůžete do něj vložit cukr, protože samotné ovoce je docela sladké. 800 g mangové dužiny dejte do rendlíku, zalijte 50 ml vody, přidejte 18 g citronové šťávy, promíchejte a nechte 60 minut. Poté zapněte střední teplotu a vařte 10 minut. Poté necháme půl hodiny vychladnout a celý postup ještě 2x zopakujeme. Džem se nejlépe skladuje ve skleněných nádobách.

Jak si vybrat zralé mango

Různé odrůdy manga se liší barvou, proto byste při výběru zralého ovoce neměli spoléhat na barvu. Je lepší věnovat pozornost následujícím příznakům:

  1. Stav kůže. Měl by být hladký, bez mechanického poškození. Pokud slupka manga po stlačení nevyskočí, nejsou na ní žádné důlky, pak je ovoce nezralé.
  2. Vůně. Ve zralém ovoci je nasládlá, bez kyselosti.
  3. Zvuk. V dobrém mangu se jádro pecky oddělí a klepe na stěny, pokud je ovoce dobře protřepáno.

Jak správně nakrájet mango

  1. Vezměte mango a udělejte dva zářezy co nejblíže pecky.
  2. Na dužnině uvnitř polovin nařízněte síťku, aniž byste poškodili kůru.
  3. Ovoce otočte naruby, aby se kostky dužiny snadno oddělily nožem.

Semínko z mangového semínka můžete získat k zasazení do květináče nebo truhlíku na parapet. Většinou se doma dobře zakoření a po 2 týdnech může vyklíčit.

Jak uchovávat mango

Zralé ovoce by nemělo být skladováno déle než tři dny. Mango nedávejte do lednice v celofánu, raději ho zabalte do papírových ubrousků, aby ovoce mohlo dýchat. Před zmrazením se musí oloupat a nakrájet na malé kousky. Pokud jste si koupili nezralé mango, můžete ho zabalit do papíru a nechat týden na tmavém a teplém místě.

ČTĚTE VÍCE
Proč sportovní oblečení z polyesteru?

Komentář odborníka

Alexandra Razarenova, dietoložka, výživová poradkyně, terapeutka, členka Ruské unie odborníků na výživu, výživu a specialisty potravinářského průmyslu

Mango je exotické ovoce. Navzdory tomu, že je bohatý na živiny (vitamíny B, betakaroten, kyselina askorbová, antioxidanty a vláknina), neměl by být v naší stravě přítomen denně. Za prvé, plod není pro náš pruh typický, může vyvolat rozvoj alergických reakcí, vést k poruchám trávení.

Za druhé, mango obsahuje velké množství cukrů (sacharóza – 9 g, fruktóza – 2,6 g, glukóza – 0,8 g na 100 g výrobku). To znamená, že při nadměrné konzumaci tohoto ovoce se zvýší sekrece inzulínu ve slinivce, což bude zhoršovat stav lidí s cukrovkou, inzulínovou rezistencí nebo jinými formami poruch metabolismu sacharidů.

U zdravých lidí vyvolávají náhlé změny hladiny glukózy v krvi zvýšenou chuť k jídlu, což vede k přejídání. Doporučil bych jíst mango jako dezert ne více než 1-2krát týdně, během dne, 30 minut po jídle, za předpokladu, že neexistují žádné kontraindikace a individuální nesnášenlivost.

  • Jak si vybrat sladký ananas. Tipy šéfkuchaře
  • Kalina červená: jak a proč jíst hořké bobule
  • Výhody a poškození feijoa: 8 vědeckých faktů

Na pultech ruských supermarketů jsou různé druhy manga. Žluté a zelené, velké a ne tak velké, tyto plody přicházejí do Ruska z teplých zemí a matou kupující v obchodech: je obtížné vybrat si exotické ovoce. Podle lékařů má mango antioxidační vlastnosti a kuchaři považují mango za vynikající přísadu do salátů a dezertů. “Gazeta.Ru” – o tom, jak mango ovlivňuje zdraví, jak si vybrat zralé ovoce a co z něj vařit.

Mango je nejen chutné, ale také zdravé. Plody manga jsou bohaté na vlákninu, cukry a pektin, obsahují hodně vitamínu C, karotenoidy, vitamíny B1, B2, B6, niacin, draslík, zeaxantin a lutein.

Podle Poliny Korolevové, nutriční specialistky a endokrinoložky ze sítě klinik Atlas, může mít konzumace manga příznivý vliv na zrak, pokožku a vlasy a také podporuje pravidelné vyprazdňování. Lidé se syndromem dráždivého tračníku by však mango neměli nadužívat: ovoce je bohaté na fermentovatelné oligo- a disacharidy, které mohou způsobit zvýšenou tvorbu plynu. Lidé s poruchami metabolismu sacharidů a lidé s cukrovkou by mango neměli konzumovat.

„Jako každé ovoce je lepší jíst mango ráno a během dne, večer byste se ho měli zdržet. Mango může nahradit kalorické dezerty k čaji, ale měli byste dát přednost čerstvému ​​ovoci, protože sušené obsahuje více cukru. Lidé, kteří jsou na něj alergičtí, by samozřejmě mango jíst neměli, ale to je vzácné,“ dodává Polina Koroleva.

ČTĚTE VÍCE
Je možné změnit barvu vlasů přirozeně?

Na světě existuje více než 2000 různých odrůd manga a všechny se dělí na dva druhy: indočínské a indické.

Ty první vynikají protáhlým tvarem a zeleným nádechem slupky, ty druhé kulatějšími plody žluté nebo oranžové barvy. Na pultech ruských obchodů je asi deset odrůd manga.

Jak uvedla tisková služba Utkonos Online pro Gazeta.Ru, nejoblíbenějšími vývozci manga v Rusku jsou Brazílie, Thajsko, Egypt, Izrael a Kostarika. Největší poptávka po ovoci je v zimě a v březnu 2021 jsou prodeje manga dvakrát vyšší, než je roční průměr. Zákazníci obchodu nejvíce milují kostarické mango.

„Vezměte a protřepejte“: co můžete a měli byste dělat s avokádem
Příznivci zdravého životního stylu se bez avokáda neobejdou. Ekologové to odmítají.
09. listopadu 18 32:XNUMX

Lásku Rusů k exotickému ovoci lze vysvětlit touhou kompenzovat nedostatek tepla a výlety do teplých krajin během chladného období, říká Elena Doronkina, specialistka na výživu, zakladatelka doručovací služby ovoce, zeleniny a zdravé výživy GetVegetable.com .

„Poptávka po exotickém ovoci se tradičně zvyšuje v sezóně podzim-zima, letos je nárůst prodeje manga o 15 % vyšší než v předchozím roce. Listopad a prosinec jsou sezónou egyptského manga – to je nejsladší a nejchutnější odrůda. Neméně oblíbené jsou nyní žluté čínské odrůdy a zelenočervené peruánské mango – ty se kupují nejčastěji,“ říká Doronkina.

Stejně jako u avokáda může být výběr zralého manga složitý. Elena Doronkina radí při nákupu ovoce věnovat pozornost několika znamením. První je kulatost. „Čím kulatější ovoce, tím více dužiny obsahuje. Pokud je ovoce ploché, bude tam málo dužiny. Přitlačte na povrch manga. Pokud je zralé, ovoce bude pružné a mírně měkké. Pokud po lisování zůstane stopa, je přezrálá. Čím tvrdší je mango, tím méně je zralé, vysvětluje.

Druhým znakem zralosti ovoce jsou tečky. Pokud jsou na ovoci malé tmavé tečky, mango je zralé.

Pokud jsou skvrny velmi tmavé, existuje možnost, že ovoce je přezrálé. Rozhodně byste ale neměli brát mango, které má na stopce tmavou skvrnu; to naznačuje, že v ovoci začal proces fermentace.

A nakonec povrch ovoce. „Vrásčitý povrch plodu svědčí o jeho nezralosti, takže ho neberte. Zralé mango má hladký povrch a sytou barvu,“ říká odborník.

Podle Alexandra Kuraeva, značkového šéfkuchaře bistra a pekárny Bulka, se mango díky své zářivé chuti dobře hodí k ostatním produktům – často bývá jednou z hlavních ingrediencí salátů, ale i smoothies a omáček.

„Mango se svou úžasnou vůní hodí k ostatnímu ovoci. Zelené mango se skvěle hodí do pokrmů z mořských plodů – já ho používám do salátu s uzeným lososem. A žluté mango je dobré jako samostatný produkt nebo jako nedílná součást komplexního dezertu,“ říká šéfkuchař.