Zázvor je kořen bylinné vytrvalé rostliny, která vypadá jako rákos. Patří do čeledi zázvorových. Patří sem i další rostliny, ze kterých se vyrábí koření – kurkuma, kardamom a galangal.

Zázvor při pěstování vyžaduje hodně vody a slunce, ale kromě toho je docela nenáročný, a proto se dnes pěstuje v teplých zemích. Největší oblibě se těší ve své historické domovině – v jihovýchodní Asii. Téměř třetina veškerého zázvoru na světě se pěstuje v Indii.

Zázvor je považován za jedno z nejstarších koření. Obyvatelé jihovýchodní Asie ji začali pěstovat před několika tisíciletími. Zázvor je zmíněn ve starých čínských, indických a perských pojednáních o medicíně jako tonikum, antipyretikum a čistící prostředek.

Zázvor se nejčastěji prodává ve formě zralých kořenů, sušeného prášku, nakládaných nebo kandovaných kousků. Kromě toho lze v prodeji najít zázvorový olej nebo extrakt z kořene. Zázvor je také součástí mnoha produktů – asijských omáček, limonád, směsí koření. Aby bylo možné plně odhalit léčivý účinek koření, lékaři doporučují používat čerstvé kořeny.

Proč je pro vás zázvor dobrý

S obsahem kalorií 80 kcal na 100 g zázvor obsahuje mnoho užitečných látek a stopových prvků pro člověka.

Živiny (na 100 mg) [1]

  • Bílkoviny – 1,5 g
  • Tuk – 0,73 g
  • Sacharidy – 1,7 g
  • Vláknina – 2 g
  • Voda – 79 g

Vitamíny a mikroelementy (z denní normy)

  • Vitamín C – 5 mg (5,6 %)
  • Vitamín E – 0,3 mg 1,7 %)
  • Vitamín K – 0,1 mg (0,1 %)
  • Vitamín B3 – 0,7 mg (33%)
  • Vitamín B6 – 0,2 mg (8%)
  • Kyselina listová – 11 mcg (3,8 %)
  • Vitamín B5 – 0,2 mg (4,1%)

minerály v zázvoru

  • Vápník – 16 mg (1,6 %)
  • Železo – 0,6 mg (3%)
  • Hořčík – 43 mg (11%)
  • Fosfor – 34 mg (4 %)
  • Draslík – 415 mg (16 %)
  • sodík – 13 mg (1 %)
  • Zinek – 0,34 mg (3 %)
  • Měď – 0,226 mg (22,6 %)
  • Hořčík – 0,43 mg (21%)
  • Selen – 0,7 mcg (1%)
  • Mangan – 0,229 mg (11%)

1. Pomáhá při nachlazení

Zázvor zahřívá a způsobuje aktivní pocení. Šálek zázvorového čaje pravděpodobně nebude plnohodnotným lékem na nachlazení, ale pomůže zahřát a zmírnit příznaky onemocnění.

2. Zázvor je dobrý na trávení

V tradiční medicíně se zázvor často používá jako lék na gastrointestinální poruchy. Je prokázáno, že koření pomáhá při nadýmání – jeho účinné látky urychlují odbourávání plynů a jejich vylučování [2]. Zázvor také stimuluje produkci pankreatických enzymů, zlepšuje trávení a urychluje metabolismus. Konečně je zázvor účinným lékem na nevolnost, včetně nevolnosti, ke které dochází během těhotenství nebo chemoterapie [3] [4].

ČTĚTE VÍCE
Jak často bych měl nanášet krém na kožené boty?

3. Účinné při cukrovce

Podle několika studií může zázvor snižovat hladinu cukru v krvi [5]. Protizánětlivé vlastnosti zázvoru navíc pomáhají zmírňovat sekundární příznaky cukrovky – otoky a záněty.

4. Zázvor pomáhá normalizovat váhu

Koření snižuje hladinu cukru v krvi a stimuluje tvorbu enzymů odpovědných za odbourávání tuků [6]. Bylo také prokázáno, že zázvor prodlužuje pocit plnosti [7].

5. Snižuje periodické bolesti

Po staletí se zázvor používá jako účinný lék na dysmenoreu, bolestivý syndrom doprovázející menstruaci. Podle studie z roku 2009 může přidání 250 mg zázvoru (kousek o velikosti malé tablety) dvakrát až třikrát denně zmírnit bolest při dysmenoree stejně účinně jako oblíbený lék proti bolesti ibuprofen [8].

6. Zázvor pomáhá artritidě a zánětu

Zázvor obsahuje gingerol, fenolovou sloučeninu, která dodává kořeni jeho štiplavou chuť. Má silné protizánětlivé vlastnosti [9]. V tradiční medicíně se zázvor používá k léčbě onemocnění kloubů – artritidy a artrózy. Studie z roku 2014 dokazuje, že zázvor účinně zmírňuje bolesti zanícených kloubů a také pomáhá zvyšovat jejich pohyblivost [10].

7. Zázvor zabíjí bakterie

Gingerol je také účinným antibakteriálním prostředkem. Vědci prokázali, že zázvor chrání dutinu ústní před několika druhy bakterií, které způsobují onemocnění parodontu a další onemocnění dásní [11]. Gingerol je účinný i proti houbovým onemocněním, jako je kandidóza [12].

8. Chrání srdce

Zázvor příznivě působí na kardiovaskulární systém – ředí krev, snižuje krevní tlak a chrání srdce před ischemickou chorobou srdeční. Přitom podle studie z roku 2017 platí, že čím více zázvoru člověk konzumoval, tím výraznější byl tento efekt [13].

Lidé se zdravým trávicím traktem mohou jíst zázvor denně, ale ne více než 3-4 g. Těhotným ženám se nedoporučuje konzumovat více než 1 g. Nicméně ti, kteří trpí žaludečními nebo ledvinovými problémy, by se měli o přípustném množství informovat u svého lékaře dávkování koření. Čerstvý zázvor lze nahradit léky nebo doplňky stravy, které obsahují jeho výtažky.

Kontraindikace zázvoru

Zázvor může pomoci s mnoha nemocemi, ale je třeba s ním být velmi opatrní. A rozhodně nestojí za to z něj udělat lék na všechny nemoci.

Neexistuje žádný důkaz o přínosu zázvoru aplikovaného ve formě obkladu – účinky jsou pozorovány pouze při perorálním podání. O bezpečnosti užívání vysokých dávek zázvoru v těhotenství, zejména v pozdějším těhotenství, se vedou polemiky [14].

Hlavním nebezpečím zázvoru je negativní vliv na trávicí systém. Jako každé kořeněné jídlo dráždí žaludek a může způsobit pálení žáhy, průjem a střevní nevolnost. Mnoho zázvorových terapií zahrnuje konzumaci zázvoru nalačno nebo užívání velkých dávek. To může způsobit žaludeční potíže i u zdravých lidí. Jednorázové předávkování zázvorem může vést k průjmu, poruchám trávení a nadýmání, stejně jako podráždění a alergickému otoku v ústech.

ČTĚTE VÍCE
Které značky oblečení jsou nejkvalitnější?

Neopatrnost se zázvorem může být velmi nebezpečná pro lidi trpící nemocemi trávicího traktu. Koření v jakékoli formě je přísně kontraindikováno u lidí s gastritidou, divertikulitidou, kolitidou a enterokolitidou, žaludečními vředy, onemocněními jater a slinivky břišní.

Na zázvor si navíc musí dávat pozor lidé s vážnými onemocněními kardiovaskulárního systému. Ve velkém množství koření vede k náhlým tlakovým rázům a také snižuje srážlivost krve a zvyšuje riziko těžkého krvácení.

Zázvor obsahuje malé množství oxalátů, solí kyseliny šťavelové [15]. Škodí lidem s onemocněním střev a ledvin, zejména s urolitiázou se zvýšeným rizikem oxalátových kamenů.

Komentář lékaře

Aleksandra Razarenova – dietoložka, výživová poradkyně, terapeutka, členka Ruské unie odborníků na výživu, výživu a specialisty potravinářského průmyslu

Mohou těhotné ženy užívat zázvor?

Vše závisí na délce těhotenství. Obecně je zázvor považován za vynikajícího asistenta nastávající matky jako zdroj vitamínů a živin. V prvním trimestru bude jeho střídmé užívání (ne více než 1 g) ve formě např. čajového doplňku užitečným doplňkem stravy jak z hlediska obohacení chuti, tak i jako lék proti toxikóze. schopnost snížit projevy nevolnosti a zvracení.

Produkt je nutné zavádět do stravy postupně, zvláště pokud žena dříve nepoužívala zázvor. Nejbezpečnější možností by byl připravený nápoj s čerstvým kořenem, protože sušený zázvorový prášek může zvýšit excitabilitu nervového systému.

Později se vyplatí zázvor používat pouze po konzultaci s vaším předním specialistou, protože zázvor má tendenci ředit krev, což je spojeno s rozvojem krvácení během procesu porodu.

Zázvor je během těhotenství kontraindikován, pokud má nastávající matka v anamnéze hypertenzi (nelze užívat současně s léky, které snižují krevní tlak, stimulují kardiovaskulární systém), cholelitiázu (je možné jimi způsobit pohyb kamenů a ucpání kanálků ), krvácivé poruchy (od – pro riziko krvácení), peptický vřed dvanáctníku nebo žaludku (může způsobit recidivu onemocnění), alergické reakce na kořen zázvoru.

Ovlivňuje zázvor fungování mozku a kardiovaskulárního systému?

Díky bohatému složení vitamínů a minerálů lze zázvor připsat produktům, které mají pozitivní vliv na fungování mozku a kardiovaskulárního systému. Je to dáno i zlepšením vlastností krve, které je bezesporu důležité jak pro cévy, tak pro výměnu tkáňových plynů obecně. Zázvor působí antiskleroticky, snižuje hladinu cholesterolu v krvi, zabraňuje tvorbě tukových usazenin na stěnách cév a příznivě působí na rozpouštění již vzniklých cholesterolových plaků.

ČTĚTE VÍCE
Jak se jmenuje účes jako Thomas Shelby?

Posílení kognitivních funkcí je jednou z hlavních vlastností kořenité rostliny. Při jeho pravidelném používání se zvyšuje koncentrace pozornosti, posiluje se paměť, zlepšují se řečové funkce.

Zázvor obsahuje gingerol. Působí protizánětlivě, pomáhá snižovat množství volných radikálů v těle. Zázvor tak zpomaluje stárnutí a mozkové buňky, odolává rozvoji Alzheimerovy a Parkinsonovy choroby.

Zázvor má spoustu pozitivních vlastností, ale neměli byste ho považovat za všelék. Může být použit jako doplněk k terapii, jejíž proveditelnost je třeba konzultovat se svým lékařem.

Jak používat zázvor k minimalizaci poškození gastrointestinálního traktu?

Pokud řešíme onemocnění trávicího traktu v akutní fázi, pak bych doporučil zázvor ze stravy vyloučit a držet léčebnou dietu, která zajistí brzké uzdravení. A v tomto případě je použití ostrého koření, mezi které patří zázvor, nepřijatelné.

Ve stavu remise je hlavním principem umírněnost. Zázvor je přijatelné používat ve formě nekoncentrovaných roztoků, v suché formě jej lze v malém množství použít jako koření do pokrmů. Pokud však doporučení pro klinickou výživu naznačují omezení kořeněných pokrmů, pak by se v tomto případě mělo upustit od používání zázvoru, aby nedošlo k relapsu onemocnění.

Jsou zdravotní přínosy čerstvého zázvoru zachovány při nakládání nebo při vaření jako čaj?

Čerstvé kořeny jsou nejlepší. Kořen zázvoru však najdete v prodeji v několika formách: čerstvý, sušený a nakládaný. Vše závisí na účelu jeho použití a způsobu skladování.

Jako koření dobře poslouží sušený kořen. Nakládaná je stejně vhodná k vaření i k prevenci nemocí. Z hlediska vlastností je o něco horší než čerstvý, navíc se v marinádě používají přísady pro konzervaci. Ale přesto si nakládaný zázvor zachovává mnoho aktivních stopových prvků a živin. Pokud se zázvor vyváží z producentských zemí, pak je lepší ho koupit než sušený.

Pro léčebné účely je nejlepší zvolit čerstvý zázvor. Ale vyplatí se to dělat opatrně. Dejte přednost těžším, pevnějším a hustším kořenům. Pokud byly porušeny podmínky skladování a přepravy, kořen vyschne, zvrásní se a začne hnít. Toto ovoce není vhodné ke konzumaci.

V době pandemie se potraviny na posílení imunity staly ještě populárnějšími. Neměli byste je však zneužívat – v některých případech mohou dále narušit vaše zdraví. Izvestija zjistil proč.

Kdo by neměl jíst česnek

Odborník na výživu řekl, že někteří lidé musí používat česnek velmi opatrně. Lékařský ředitel BioData Anna Ivaškevič. Připomněla, že tento produkt skutečně stimuluje imunitní systém a pomáhá tělu vyrovnat se s viry. Je však kontraindikován u lidí s otevřenými žaludečními vředy a aktivní gastritidou. Také se nedoporučuje jíst česnek těm, kteří trpí jinými onemocněními trávicího traktu.

ČTĚTE VÍCE
Jak se nazývá laminovací materiál?

Foto: RIA Novosti/Maria Devakhina

“Pokud nejsou žádné problémy se žaludkem, střevy nebo nepohodlí z konzumace česneku, můžete ho jíst,” říká lékař. – Ale bude to pár plátků denně. A pokud jsou problémy s gastrointestinálním traktem, tak i toto množství je hodně.

Žádné smoothies: lékaři jmenovali nejškodlivější potraviny k snídani
Jednalo se o müsli, džusy a instantní cereálie

Jaká jsou nebezpečí nadměrného užívání česneku?

Odbornice na výživu Inna Zaikina dříve uvedla, že česnek je agresivní produkt. Poznamenala, že časté užívání je škodlivé, zvláště pokud se jí na lačný žaludek. “Česnek ve velkém množství je kontraindikován u pacientů s exacerbací žaludečních vředů, pankreatitidou, gastroezofageálním refluxem, cholelitiázou,” řekl Zaikina. „To je způsobeno tím, že stimuluje vylučování žaludeční šťávy a žluči, což může zhoršit příznaky onemocnění.

Kdy je zázvor škodlivý?

Dietoložka, výživová poradkyně, terapeutka, členka Ruské unie výživových poradců, dietologů a specialistů potravinářského průmyslu Alexandra Razarenova připomíná, že přes všechny pozitivní vlastnosti produktu by zázvor neměl být považován za všelék, lze jej použít pouze jako doplňkový prostředek terapie. O vhodnosti jeho použití se poraďte se svým lékařem. Tento oblíbený léčivý kořen se používá jak čerstvý, tak nakládaný a sušený jako koření. Odborník zdůrazňuje, že zázvor je pikantní koření a jeho užívání lidmi s onemocněním trávicího traktu v akutní fázi je kontraindikováno.

Žádné ryby, žádné maso: třetina Rusů vyzkoušela alternativní produkty
Proč se rostlinná výživa v Rusku postupně stává módou

Ve stavu remise je třeba také dodržovat umírněnost při přidávání tohoto produktu do jídla. — používat jako koření v minimálním množství. Pokud doporučení pro léčebnou výživu vydaná lékařem naznačují zdržení se kořeněných jídel, měli byste je úplně opustit, abyste nevyvolali další útok.

Terapeutka, výživová poradkyně, odbornice na výživu Maria Chernyaeva věří, že zázvorem nedochází k předávkování, ale neměli byste ho jíst kilogramy. Optimální dávka není více než 80–100 g najednou.

Proč vás citron, česnek a cibule nezachrání před nachlazením

Produkty, které se běžně konzumují během sezónních epidemií a nachlazení, ve skutečnosti nesnižují riziko infekce a nejsou schopny výrazně posílit imunitní systém. Margarita Provotorová, konzultantka pro laboratorní medicínu v Centru molekulární diagnostiky Ústředního výzkumného ústavu epidemiologie Rospotrebnadzor, to uvedla dříve.

Speciální menu: jak jíst při infekci koronavirem
Lékaři jako prevenci trombózy doporučují středomořskou dietu a cvičení

Velmi velkým mýtem je, že česnek, citron a cibule jsou imunomodulátory. Jsou to zdravé produkty, měly by být zařazeny do jídelníčku, ale ne jako produkt, který dokáže dramaticky posílit imunitní systém., upozorňuje odborník. Oblíbené lidové prostředky v podobě citrusových plodů – citronů, grapefruitů a pomerančů, které jsou s oblibou považovány za bohaté zdroje kyseliny askorbové, vás v sezónních špičkách nezachrání před nachlazením. Podle lékaře řada studií prokázala, že kyselina askorbová nesnižuje riziko nákazy respiračními virovými infekcemi a nemá žádný vliv na dobu trvání onemocnění. Navíc v některých případech může být samoléčba škodlivá. Zdůraznila, že jakékoli vitamíny může předepsat pouze lékař a pouze na základě laboratorních vyšetření.

ČTĚTE VÍCE
Je možné prát nové věci se starými?

Proč je med škodlivý?

Přímo do oka: ovoce snižuje riziko cukrovky
Vědci doporučují konzumovat tyto dary přírody dvakrát denně

Med je další oblíbený produkt, který mnoho lidí v chladném období nadužívá. Odborník na výživu Michail Ginzburg se však domnívá, že představy o výhodách tohoto produktu a naděje na jeho léčivou sílu jsou často přehnané. Lékař zdůraznil, že tento přípravek může vyvolat příjemné pocity, zejména v kombinaci s horkým čajem. – Med na čaj plní nějakou funkci. Dochází k oteplování, tonizujícímu účinku, částečně spojenému se samotným čajem, říká výživová poradkyně. nicméně Odborník by ho nenazval „elixírem zdraví“, i když jeho složení je mnohem bohatší než cukr. — Má se za to, že med obsahuje velké množství biofaktorů, které stimulují regeneraci, mají nějaký baktericidní nebo virocidní účinek, což obvykle není pravda, – zdůraznil Ginzburg.

Jezte a zhubněte: odborníci na výživu jmenují potraviny, které vám pomohou zhubnout
Mnohé z nich vám pomohou nejen zbavit se přebytečných kil, ale také zlepšit váš jídelníček.

Doporučil zdržet se medu i cukru. Med může zhoršit gastrointestinální onemocnění, jako je pankreatitida. Také by se oběma těmto produktům měli vyhnout lidé s obezitou, hypertenzí, problémy s krevním tlakem a ztučnělým onemocněním jater. Navíc, med může způsobit alergie, a pokud na něj tělo reaguje negativně, je nutné jej okamžitě vyloučit ze stravy. Kvůli tomuhle Lékař vyzval, aby se med nepoužíval v dětské výživě, zejména do tří let. “To neznamená, že med má na děti do tří let depresivně špatný vliv, ale druhý den, když jim budou tři roky, už to špatné není,” zdůraznil. Pokud na něj tělo reaguje negativně, je nutné jej v každém věku okamžitě vyloučit z jídelníčku.

Jak posílit imunitu

Podle Margarity Provotorové, Neexistuje žádný kouzelný prostředek, který by mohl posílit imunitní systém, zvláště v případě nouze. Doktor to připomněl je ovlivněna mnoha faktory. Jedním z nich je pestrá a zdravá strava. Měl by obsahovat dostatečné množství bílkovin z masa a mléčných výrobků, dále vitamíny a mikroprvky z čerstvé zeleniny, ovoce a bylinek.