Kůže je největší lidský orgán. Při nedostatku živin okamžitě reaguje: vysušuje, zčervená a svědí. Abyste tomu zabránili, je důležité znát „tajné hráče“, kteří udržují vaši pokožku zdravou a krásnou. Budeme o nich mluvit v tomto článku.

Stav kůže s nedostatkem vitamínů

Nedostatek vitamínů je stav, kdy v těle zcela chybí jeden nebo více vitamínů. Často je tato patologie spojena s nevyváženou stravou a zhoršuje se v období podzim-zima.

Následující příznaky vám mohou napovědět, že máte nedostatek vitamínů:

  • Nedostatek vitaminu B2 způsobuje suchou pokožku na obličeji, těle a rtech. Mohou se objevit záchvaty v oblasti úst a praskliny v rukou.
  • Nedostatek vitaminu A vede k loupání, nadměrné rohovatění, suché kůži a sliznicím a atrofii mazových žláz. Podle některých odborníků může být nedostatek vitaminu A jedním z faktorů vzniku lupénky, dermatitidy, ekzému.
  • Nedostatek vitaminu B6 se projevuje suchou pokožkou obličeje, hlavy, rukou, lupy a seboreou.
  • Vysoký nedostatek B12 je doprovázen poklesem hladiny červených krvinek a hemoglobinu. S tímto stavem se zhoršuje fungování gastrointestinálního traktu a nervového systému. To znamená, že se střevní vstřebávání zpomalí a pokožka přestane plně přijímat potřebné živiny.
  • Nedostatek vitaminu E lze nazvat nejhorším přítelem mladistvé pleti. Jeho nedostatkem nastupuje proces předčasného stárnutí, snižuje se tvorba kolagenu a elastinu, objevují se vrásky a stařecké skvrny.
  • Pokud jde o vitamín C, pokud je jeho nedostatek nebo úplný nedostatek, musíte bít na poplach. Snížení celkové imunity kůže s sebou nese i snížení lokální imunity: ochranná bariéra se ztenčuje, objevují se zánětlivé elementy, snižuje se regenerace, znatelně se zhoršuje tonus a turgor.

Kromě kožních problémů se nedostatek vitamínů může projevit slabostí, chronickou únavou, častým nachlazením, poruchami spánku.

Proč vzniká nedostatek vitamínů?

Nedostatek vitamínů nastává, když tělo některé vitamíny postrádá. Tento stav může být způsoben různými důvody, jako jsou:

  • nesprávná, nevyvážená, špatná výživa;
  • zhoršené vstřebávání vitamínů z potravy;
  • onemocnění trávicího traktu;
  • nedostatek včasné laboratorní diagnostiky hladiny vitamínů a dalších látek;
  • porušení buněčného metabolismu;
  • přenesený covid;
  • časté infekční choroby;
  • dlouhodobé užívání léků, které zvyšují srážlivost krve;
  • užívání antibiotik;
  • práce v nebezpečné výrobě;
  • nedostatek slunce (relevantní pro vitamín D);
  • genetika.

Vitamíny jsou nezbytné především pro normální fungování těla. A krása a zdraví pokožky jsou již důsledkem plného a přiměřeného fungování všech orgánů a systémů těla.

Aby se zabránilo nedostatku vitamínů, je důležité dodržovat správnou a vyváženou stravu, která obsahuje všechny potřebné vitamíny. Pokud máte podezření na nedostatek vitamínů nebo jiné zdravotní problémy, doporučuje se konzultovat diagnózu a léčbu s lékařem.

Jaké vitamíny jsou potřebné pro pokožku obličeje a těla?

Stav pokožky je výsledkem komplexního vlivu velkého množství faktorů, mezi které patří: kvalita výživy, životní styl, fyzická aktivita, genetika, špatné návyky, domácí péče, sluneční záření, stres, endokrinní onemocnění atd.

Všechny výše uvedené body přímo či nepřímo ovlivňují hladinu živin v těle. Například stres aktivuje práci metaloproteináz – enzymů, které ničí kolagen a elastin. A špatné návyky (zejména kouření) zhoršují krevní oběh, a tím i tok živin.

ČTĚTE VÍCE
Jaké barvy na vlasy jsou cool?

Stejně jako na šachovnici lze vitamíny pro zdraví pokožky rozdělit na hlavní a vedlejší. Do první kategorie patří vitamíny A, E, C. Mají silný antioxidační účinek. Bez nich se tělo stává slabým a zranitelným vůči virům, bakteriím a volným radikálům.

Volné radikály jsou molekuly, kterým chybí jeden elektron. Aby se „vetřelci“ stali plnohodnotnými, odeberou chybějící elektron z buněčných struktur. V důsledku toho je buňka poškozena, umírá nebo mutuje. Tento jev se nazývá oxidační stres. Je těžké tomu uvěřit, ale nejsilnějším a nejběžnějším radikálem je kyslík.

Tento jev lze vysvětlit na jednoduchém životním příkladu: když se póry vašeho obličeje ucpou mazem, pod vlivem kyslíku zoxiduje a zčerná. Proto jsou černé tečky jedním z oxidačních produktů.

Kromě toho molekuly bez jednoho elektronu přispívají k destrukci hydrolipidové vrstvy, vyvolávají výskyt zánětlivých prvků, suchosti, loupání, stařeckých skvrn a dalších prvků předčasného stárnutí. Ne nadarmo se jedna z nejpopulárnějších teorií stárnutí nazývá volné radikály.

Vitamíny A, C a E slouží nejen k antioxidační ochraně. Zde jsou jejich další stejně důležité funkce:

  • Vitamin A. Tento „univerzální voják“ plní celou řadu úkolů, jmenovitě:
    • Zodpovědný za obnovu a regeneraci buněk;
    • Nezbytné pro hojení kůže;
    • Reguluje tvorbu kožního mazu a vliv androgenů na vlasový folikul;
    • Aktivuje kapilární průtok krve v epidermis a dermis;
    • Stimuluje tvorbu kolagen-elastinových vláken;
    • Chrání před negativními vlivy okolních faktorů (sluneční záření, vítr, mráz);
    • Udržuje zdravou pleť.
    • Má exfoliační účinek. Spolu s AHA kyselinami pomáhá vitamín C pleti „zbavit se přebytků“, obnovovat buňky a zbavit obličej jemných vrásek, černých teček a nejednotného tónu;
    • Stimuluje produkci kolagenu a bojuje proti změnám souvisejícím s věkem;
    • Snižuje produkci melaninu, což znamená pigmentaci a tmavé stopy po akné;
    • Působí protizánětlivě, proto jej tak často najdeme v přípravcích na problémovou pleť;
    • Snižuje parametry oxidačního stresu nejen na úrovni pokožky, ale v celém těle;
    • Urychluje hojení ran.

    Jaké mikroelementy pleť potřebuje?

    Kromě vitamínů pomáhají udržet jeho atraktivní vzhled následující mikroelementy:

    Tento životně důležitý minerál je nezbytný pro lidi k posílení imunitního systému, energetického metabolismu, regulaci hormonálních hladin a tvorbě buněčných mediátorů.

    Jeho antioxidační vlastnosti urychlují proces hojení pokožky. Pokud se potýkáte s přetrvávajícími pupínky a akné, vaše tělo pravděpodobně potřebuje extra dávku zinku. Podle nedávných studií účastníci studie, kteří užívali zinek každý den po dobu jednoho měsíce, zaznamenali pokles aktivity zánětlivých elementů.

    Hořčík zajišťuje správnou hydrataci cytosolů a účastní se také mnoha enzymatických reakcí na molekulární úrovni.

    Nedostatek hořčíku vede k narušení metabolismu intracelulárního prostředí, zpomalení syntézy kolagenových-elastinových vláken a výskytu suchosti, svědění a olupování.

    Tento mikroelement je součástí antioxidační obrany těla, zvyšuje elasticitu stěn cév, zabraňuje poškození buněk a činí pokožku zdravější a zářivější.

    Pokud pociťujete neustálou únavu, úzkost, ztrátu koncentrace a vitality, pak byste měli vědět, že tyto parametry ukazují na nedostatek železa.

    To je docela alarmující volání, protože Fe je zodpovědné za detoxikaci, fungování gastrointestinálního traktu a imunitní systém. Patří také do okruhu „blízkých přátel“ pokožky, protože zlepšuje mikrocirkulaci a je zodpovědný za krásnou pleť.

    Způsoby, jak získat vitamíny pro pokožku

    Existuje několik způsobů, jak získat vitamíny pro pokožku:

    1. Z jídla. “Jsme to, co jíme,” řekl Hippokrates a měl naprostou pravdu. Lví podíl živin pochází z potravy. Je však třeba mít na paměti, že tepelná úprava a mražení snižují vitamínové složení některých produktů až o 90 %. Proto je lepší jíst zeleninu a ovoce syrové.
    2. S pomocí slunečních paprsků. Tento bod se týká pouze vitaminu D. To však neznamená, že během vrcholné sluneční aktivity byste měli běhat ven a „opalovat se“. Naopak ochrana pokožky před UV zářením je základním pravidlem pro zachování její krásy a zdraví.
    3. Používání kosmetiky. Krémy, séra a masky se staly nedílnou součástí péče o pleť. Jejich povrchový účinek stačí k tomu, aby epidermis poskytl to, co potřebuje. Nespornou výhodou kosmetických přípravků je jejich cílené působení. Na základě potřeb pleti můžete urychlit její regeneraci (vitamín C), zlepšit tvorbu kožního mazu (niacinamid) nebo poskytnout péči proti stárnutí (vitamín E, kyselina hyaluronová).
    4. Prostřednictvím doplňků stravy. Na jedné straně četné studie ukazují, že i když jsou dodržovány všechny normy správné výživy, tělo nedostává potřebné množství živin. Ale na druhou stranu nekontrolované užívání doplňků stravy může organismus jen přetížit. Proto místo samoléčby musíte provést laboratorní testy a určit se svým lékařem, jaký vitamínový komplex potřebujete. V opačném případě vytvoříte další stres na játra.
    5. Prostřednictvím kosmetických procedur. Subkutánní podávání speciálních meso-koktejlů s obsahem vitamínů umožňuje pracovat s pokožkou na hlubší úrovni.

    Jaké potraviny obsahují základní vitamíny?

    Seřadili jsme seznam hlavních pomocníků pleti. Nyní se podívejme, kde je můžete najít.

    • Vitamin A: tučné ryby, červená jablka, mrkev, špenát, játra, dýně, sladké brambory. Karotenoidy obsažené v zelenině a ovoci jim dodávají jejich zářivou barvu, a když se dostanou do těla, přemění se na vitamín A.
    • vitamíny skupiny B: ryby, hovězí játra, banány, mandle, vejce, kuřecí maso, mléčné výrobky, sójové mléko, oves.
    • Vitamín C: kiwi, zázvor, šípky, papája, ananas, červená paprika, citrusové plody, černý rybíz, jahody, zelený hrášek.
    • Vitamin E: různé druhy olejů, úhoř, rybí tuk, mandle, piniové oříšky, mango, avokádo, arašídové máslo.
    • Vitamín D:vejce, sardinky, losos, sleď, konzervovaný tuňák, houby, pomerančový džus.

    Nezapomínejme na mikroelementy:

    • Zinek: mořské plody, dýňová semínka, ořechy, vepřové maso, vejce, hořká čokoláda.
    • Hořčík: luštěniny, tofu, ořechy, celozrnné výrobky.
    • Selen: čerstvé para ořechy, vařený humr, vepřové ledvinky, sádlo, česnek.
    • Žehlička: měkkýši, ústřice, droby, špenát, luštěniny, quinoa, tofu.

    Pravidla pro příjem vitamínů pro pokožku

    Neměli byste se nechat unést experimenty v tak důležité záležitosti, jako je zdraví pokožky, protože některé chyby mohou negovat účinnost jakéhokoli produktu a někdy dokonce poškodit. Abyste předešli negativním důsledkům, dodržujte jednoduchá pravidla:

    • rozhodnout, zda potřebujete celkové zlepšení těla, nebo zda existuje konkrétní problém, který je třeba nejprve vyřešit – na tom závisí výběr komplexního léku nebo kurzu specifických vitamínů, jejichž nedostatek ovlivňuje pokožku;
    • poraďte se s dermatologem – lékař bude schopen určit, jaké produkty a v jaké formě vaše pokožka potřebuje;
    • není třeba kombinovat použití jednotlivých vitamínů s komplexními prostředky – vyberte jednu možnost;
    • pravidelně užívejte vitamíny, mezi dávkami komplexů, dodržujte přestávku dva až tři měsíce;
    • potěšte pokožku vitamínovými maskami jednou týdně;
    • jíst správně, snažit se vést zdravý životní styl.

    Navzdory tomu, že vitamíny nejsou léky, i jejich užívání je třeba brát s maximální vážností a nenechat se unášet žádnými experimenty. Za prvé, nesprávné užívání vitamínů nemusí přinést žádné výsledky a oslabit účinek jiných léků. A za druhé, kvůli negramotné kombinaci použitých složek můžete poškodit své zdraví.

    Zde je několik pravidel, která je třeba dodržovat:

    Než začnete užívat vitamíny na kůži, je důležité se poradit se svým lékařem nebo lékařem. Specialisté vám pomohou určit, které vitamíny potřebujete, a také předepíší optimální dávkování.

    • Vybírejte přírodní zdroje vitamínů.

    Kdykoli je to možné, snažte se získat vitamíny pro pokožku z přirozených zdrojů potravy, jako je ovoce, zelenina, bobule, ořechy, ryby atd. Přednost by měla být dána přírodní stravě spíše než vitamínovým doplňkům.

    Příjem vitamínů pro pokožku by měl být dostatečný a vyvážený. Vysoká koncentrace některého z vitamínů může vést ke zhoršení celkového zdravotního stavu a vzniku nežádoucích příznaků. Například nekontrolovaná konzumace vitaminu E může způsobit průjem, sníženou výkonnost a dokonce krvácení do sítnice.

    • Dodržujte předepsaná doporučení.

    Některé vitamíny, například D, je třeba užívat s tučnými jídly – ​​ryby, kaviár, avokádo. Totéž platí pro dobu příjmu. Některé z mikroživin, jako je vitamin C, se nedoporučuje užívat večer, protože způsobuje nespavost.

    Nepřestávejte užívat vitamíny napůl (samozřejmě pokud nemáte nějaké kontraindikace). Jejich účinek je kumulativní, takže je nezapomeňte brát.

    Je mylné se domnívat, že zvýšení dávky povede k rychlejším výsledkům. Dosahuje se postupně.

    Je důležité si uvědomit, že užívání vitamínů je jen součástí komplexní péče o pleť. Kromě toho je důležité sledovat svůj jídelníček, kvalitu spánku, míru stresu a dodržovat hygienu.

    Kosmetické procedury

    Jednou z nejúčinnějších kosmetických metod dodávání vitamínů pokožce je mezoterapie. Během procedury se do problémových partií obličeje vpravují mikrodávky tzv. meso-koktejlu. Může obsahovat vitamíny, minerály, antioxidanty, peptidy a kyselinu hyaluronovou.

    Mezoterapie pomáhá bojovat s následujícími estetickými problémy:

    • Ztráta pružnosti a pevnosti;
    • První známky stárnutí;
    • vaky pod očima;
    • akné;
    • Nadměrná bledost kůže.

    K dosažení požadovaného efektu bude trvat přibližně 5-7 sezení. To je však pouze přibližný údaj. Vše bude záviset na míře a hloubce průniku kosmetické vady.

    Stručné závěry

    Vitamíny jsou tedy základem pro krásu a zdraví pokožky. Vitamin A je zodpovědný za obnovu a regeneraci buněk, vitaminy B zklidňují, podporují měkkost a regulují činnost mazových žláz. Vitamin C má exfoliační účinek a bojuje proti volným radikálům.

    Kůže přijímá vitamíny různými způsoby: prostřednictvím potravy, biologických doplňků, kosmetických procedur a produktů péče o pleť. Hlavní věc je zaznamenat nedostatek včas a odstranit jej.

    Seznam použité literatury

    1. Gerd Michaelsson, MD “Účinky perorálního zinku a vitamínu A na akné.”
    2. Simran Dhaliwal “Účinky suplementace zinkem na zánětlivá kožní onemocnění: Systematický přehled klinických důkazů.”

    Analýza vitamínů a mikroelementů, které ovlivňují stav pokožky, nehtů, vlasů, vitamínů

    Kůže je největším orgánem lidského těla, který zodpovídá za termoregulační, bariérové, vylučovací, endokrinní a další funkce. Řada vitamínů a mikroprvků má primární význam pro udržení zdraví pokožky a jejích příloh, mezi které patří vlasy a nehty.

    Proč se analýza provádí?

    Analýza pro stanovení hladiny vitamínů (A, C, E, B1, B2, B3, B5, B6, B9, B12) a mikroprvků (K, Na, Ca, Mg, Fe, Cu, Zn), které jsou nezbytné pro udržování zdravého vnějšího vzhledu kůže, vlasů a nehtů se provádí za účelem posouzení jejich koncentrace.

    Krevní test zaměřený na měření hladiny vitamínů a mikroelementů, které mají přímý vliv na pokožku, vlasy a nehty, umožňuje stanovit koncentraci těchto prospěšných složek v těle pro následnou identifikaci a odstranění příčin odchylek od normálních hodnot .

    Význam mikroprvků pro kůži, nehty, vlasy

    Mikroelementy jako měď, železo a zinek jsou zvláště důležité pro pokožku, vlasy a nehty. Měď je považována za kofaktor lysyloxidázy, což je enzym nezbytný pro tvorbu elastinu a kolagenu, které jsou zodpovědné mimo jiné za pružnost pokožky. Těmto proteinům v kůži je přiřazena „rámcová“ funkce. Zničení těchto proteinů má za následek tvorbu vrásek. V závažných případech vedou poruchy metabolismu mědi v těle k Menkesově chorobě, při které se vlasy stávají křehkými, krepatými a bez barvy.

    Nedostatečný příjem železa do těla negativně ovlivňuje fungování celého těla a zejména stav pokožky, vlasů a nehtů. Vlasy se štěpí, jsou suché, postrádají lesk, nehtové ploténky se stávají tenkými, křehkými a kůže se začíná loupat. Jedním z projevů anémie z nedostatku železa je tzv. koilonychie, patologie známější jako lžičkové nehty. Někdy může nedostatek železa způsobit vypadávání vlasů.

    Zinek se přímo podílí na syntéze kolagenových vláken – nejdůležitějšího stavebního prvku dermis. Mikroelement je zodpovědný za pružnost pokožky, aktivuje procesy buněčné regenerace, čímž urychluje její obnovu. Nedostatek zinku může způsobit eroze a zpomalit přirozený proces růstu vlasů. Při výrazném nedostatku tohoto mikroelementu mohou vlasy vypadávat.

    Kůže, vlasy a nehty také vyžadují sodík, draslík, vápník a hořčík. Ve srovnání s mědí, zinkem a železem však nelze úlohu těchto mikroelementů označit za rozhodující.

    Význam vitamínů pro kůži, nehty, vlasy

    Vitamíny A, C, E mají obrovský příznivý vliv na vzhled pokožky, vlasů a nehtů. Jedním z jejich nejdůležitějších účinků na pokožku je fotoprotekce. Bylo zjištěno, že vlivem ultrafialového záření se v kůži aktivují prozánětlivé procesy, dochází k tvorbě pigmentací a vrásek a přispívá také ke vzniku a rozvoji rakoviny kůže. Vitamíny A, C a E jsou silné antioxidanty, které mají schopnost vázat volné radikály a tím bránit procesu destrukce buněčných membrán a vláken. Spolu s:

    Vitamíny skupiny B mají velký význam pro stav a vzhled pokožky, vlasů a nehtů, ale jejich role v této věci není rozhodující. Vitamíny této skupiny zpomalují výskyt změn souvisejících s věkem, urychlují procesy regenerace pokožky, pomáhají odstranit otoky a zabraňují vypadávání vlasů.

    Kdy je test předepsán?

    Studie je předepsána v následujících případech:

    • pokud existují stížnosti pacientů týkající se stavu a vzhledu kůže, vlasů, nehtů;
    • pro preventivní vyšetření osob se zvýšenou pravděpodobností nedostatku vitamínů a mikroelementů.

    Riziková skupina zahrnuje následující kategorie lidí:

    • s patologiemi trávicího traktu;
    • osoby trpící exfoliativními kožními chorobami (atopická dermatitida, lupénka);
    • užívání určitých typů léků (methotrexát, cholestyramin);
    • dodržování přísné diety;

    Jak se správně připravit na studium?

    Vyšetřovaným biologickým materiálem je krev. Krev se daruje nalačno, ráno, po dodržení období celonočního hladovění (jídlo musí být přijato nejpozději 8 hodin před testováním). V den testu smíte pít neperlivou vodu. Den předem je zakázáno jíst tučná jídla a pít alkoholické nápoje. Kromě toho musíte:

    • informovat lékaře o všech užívaných lécích s uvedením jejich přesné dávky a důvodu terapie;
    • 24 hodin před odběrem krve vyloučit nadměrnou fyzickou aktivitu a silné emoční vzrušení (zejména stres, deprese);
    • hodinu před procedurou se zdržet kouření;
    • Nedoporučuje se provést test dříve než jeden týden po operaci, masáži, fyzioterapeutických opatřeních, rentgenovém vyšetření a fluorografii.

    Metoda výzkumu

    Výběr biologického materiálu provádějí kvalifikovaní odborníci ve speciálně vybavené místnosti s přísným dodržováním pravidel antiseptik a asepse. Krevní test ke stanovení koncentrace vitamínů a minerálů nezbytných pro kůži, vlasy a nehty se provádí pomocí vysokoúčinné kapalinové chromatografie.

    Co znamenají výsledky?

    Výsledky výzkumu jsou v kvantitativní podobě. Každý vitamín a mikroelement má své vlastní referenční hodnoty. Snížení sazeb může být způsobeno následujícími faktory:

    Důvody pro zvýšení přípustných koncentrací nejsou klinicky významné. Existuje několik výjimek:

    • hypervitaminóza vitaminu A a vitaminu E;
    • přebytek mědi;
    • zvýšená koncentrace železa.

    Výsledky studie mohou být ovlivněny faktory, jako jsou:

    • věkové parametry;
    • genderová identita;
    • fyziologický stav těla (zvýšená fyzická aktivita, těhotenství, kojení);
    • užívání určitých léků;
    • doprovodné nemoci.

    Výsledky studie interpretuje lékař s přihlédnutím k anamnéze pacienta, klinickým údajům a dalším laboratorním testům.

    Jednotné call centrum 8 800 700 4728
    © 2024 OPTIMUM MEDICAL LABORATORY LLC. Všechna práva vyhrazena

    Rusko, Krasnodarské území,
    Soči, sv. Staronasypnaja, 22.
    Informace uvedené na stránkách a ceník nejsou veřejnou nabídkou.