Kůže potřebuje vitamíny stejně jako všechny vnitřní systémy těla. Při nedostatku se mohou objevit kožní onemocnění, mastný lesk nebo suchost, rozšířené póry a záněty. Při déletrvajícím nedostatku vitamínů pleť zmatní, ochabne a získá nezdravý našedlý odstín.

Abyste tomu zabránili, je nutné pravidelně používat přípravky s prospěšnými složkami, které udržují zdravou a mladistvou pleť. Dnes se podíváme na to, které vitamíny jsou pro pokožku obličeje nejvíce potřebné.

Jedná se o jeden z nejdůležitějších vitamínů potřebných pro zářivou a zdravou pleť. Vitamin A neboli retinol je zodpovědný za pružnost a pevnost, podílí se na procesu rychlého hojení ran a chrání pokožku před škodlivými účinky ultrafialového záření.

Nachází se v živočišných i rostlinných potravinách a minimální doporučené množství retinolu je 900 mcg denně. Abyste získali potřebné množství vitamínu A, měli byste do svého jídelníčku přidat zdravou zeleninu a ovoce:

  • rajčata;
  • meruňky;
  • pór;
  • červená paprika;
  • Ty Ku;
  • sladké třešně;
  • broskve.

Vitamin A lze získat i jiným způsobem, například užíváním doplňků stravy ve formě želé kapslí nebo sér a krémů, kde je retinol jednou z hlavních složek. Kosmetika by měla být vybrána podle typu pleti.

Nedostatek se projevuje ve formě suchých očí a šupinatění v bocích a loktech. Retinol ovlivňuje nejen pokožku, ale i fungování imunitního systému, ledvin, plic a srdce, proto se vyplatí jeho nedostatek včas doplnit.

Kyselina askorbová je jednou z nejdůležitějších a nejlepších pro pokožku. Napomáhá vstřebávání železa a díky interakci s křemíkem a mědí příznivě ovlivňuje syntézu kolagenu v těle. Vitamin C je navíc nejlepší přírodní antioxidant, který chrání buňky před stresem, předčasným stárnutím a Alzheimerovou chorobou.

Nedostatek kyseliny askorbové se projevuje povislou kůží, slabostí a celkovým snížením imunity. Tělo hůře bojuje s případnými patogeny, klesají kognitivní schopnosti a celková výkonnost.

Doporučený denní příjem vitamínu C je 90 mg a můžete jej získat z následující zeleniny, ovoce a bobulovin:

  • kopr;
  • růžové boky;
  • řešetlák;
  • černý rybíz;
  • citrusové plody;
  • ananas;
  • petržel;
  • Růžičková kapusta, květák nebo bílé zelí.

Při příjmu potravin a doplňků stravy byste však měli být opatrní – někteří lidé mají zvýšenou citlivost na kyselinu askorbovou, a pokud ji začnete konzumovat ve větším množství, může dojít k podráždění kůže nebo narušení gastrointestinálního traktu.

Tokoferol je složka s nejsilnějším antioxidačním účinkem. Chrání pokožku před toxiny a neutralizuje účinky volných radikálů, spouští přirozenou regeneraci kožních buněk. Kromě toho zabraňuje vzniku pigmentací v důsledku slunečního záření a pomáhá centrální nervové soustavě pracovat stabilně.

Pro dospělého je denní potřeba vitaminu E 15 mg a můžete jej získat z následujících produktů:

  • rostlinné oleje;
  • slunečnicový olej;
  • mandle;
  • avokádo;
  • žloutky;
  • zelená listová zelenina;
  • celozrnné cereálie.

Nedostatek tokoferolu je velmi vzácný. Obvykle se projevuje dlouhodobou svalovou slabostí, rozmazaným viděním, necitlivostí a brněním v končetinách a problémy s imunitním systémem.

Jedna z nejvíce podceňovaných složek užitečných pro zlepšení pokožky a těla jako celku. Zinek se podílí na většině biologických procesů v těle a jeho nedostatek je zatížen imunodeficiencí, cirhózou a anémií.

ČTĚTE VÍCE
Proč se nehty po prodloužení zhoršují?

Zinek je pro pokožku užitečný díky svému antiseptickému účinku, ne nadarmo ho obsahuje mnoho vitamínových komplexů a přípravků. Pomáhá v boji proti akné, urychluje hojení mikrotraumat a následků akné.

Denní potřeba zinku je 12 mg a můžete jej získat konzumací:

  • sezam;
  • dýňová semena;
  • tvrdé sýry;
  • špenát;
  • hovězí maso;
  • krocan;
  • mořské plody;
  • fazole;
  • houby.

Kromě pozitivních účinků na organismus pomáhá zinek vstřebávat další důležité vitamíny: E, A a D a také normalizuje činnost lymfatického a oběhového systému.

Vitamíny skupiny B ovlivňují celkový stav těla, ale B6 má největší vliv na pokožku, nehty a vlasy. Při nedostatku začíná vypadávání vlasů, nehty se štěpí a lámou a zdravá pokožka se může rychle stát problematickou. K závažnějším následkům patří únava, artritida, zvýšená dráždivost centrálního nervového systému a poruchy krevního oběhu.

Denní potřeba vitaminu B6 je 2 mg a můžete jej získat z ořechů, ovoce a zeleniny, například:

  • миндаль;
  • špenát;
  • jahoda;
  • vlašské ořechy;
  • pomeranče;
  • fonduk.

Takže jsme vyřešili, které vitamíny jsou pro pokožku obličeje nejdůležitější. Obvykle může vyplnění deficitu trvat měsíc i déle, ale pokud to potřebujete udělat rychle, doporučujeme věnovat pozornost mezoterapii.

Tato procedura pomáhá rychle doplnit hladinu vitamínů v pokožce a vrátit její krásu. Žádné nepohodlí ani dlouhé čekání – pouze pohodlí a bezbolestné dosažení požadovaného výsledku.

Mezoterapie umožňuje rychle získat vitamíny tak potřebné pro pokožku obličeje a těla. Postup nejen vyplní nedostatek, ale také pomůže vyřešit následující problémy:

  • jizvy, strie a jizvy;
  • nízký tón a ochablost;
  • vrásky a další změny související s věkem;
  • růžovka a růžovka;
  • celulitida nebo přebytek podkožního tuku.

Je obtížné nezávisle určit, které vitamíny vaše pokožka obličeje postrádá. Proto se vyplatí jednou měsíčně navštívit kosmetologa, který zhodnotí váš celkový stav a následně doporučí další péči a potřebné postupy. Před prvním zákrokem je také vhodné provést kompletní krevní test – to vám pomůže pochopit, které vitamíny a v jakém objemu vám chybí.

Služby na Quantum Clinic:

  • Ultrazvukové zvedání SMAS
  • Biorevitalizace
  • mezoterapie
  • Fotoomlazení

Moderní péči o pleť je těžké si představit bez vitamínů. Lze je přirovnat k nepostradatelným „vojákům mládí“, poskytujícím pleti dlouhodobou a účinnou ochranu.

Podle vzhledu epidermis je často možné určit, který z prvků v těle chybí, a v budoucnu tento nedostatek nahradit.

zavolejte mi zpět

Příčiny stárnutí kůže

Nástup změn souvisejících s věkem nastává pod vlivem různých vnějších a vnitřních faktorů. Mezi nejčastější příčiny stárnutí patří:

  • Dlouhé a intenzivní vystavení ultrafialovým paprskům. UV paprsky, pronikající pod nechráněnou pokožku SPF-krém, způsobují pigmentaci, alteraci (změnu struktury) buněk a narušení jejich metabolismu. V důsledku fotostárnutí se objevuje zvýšená suchost, cévní změny, povrchové i hluboké vrásky.
  • Volné radikály. Jedná se o vysoce oxidační molekuly. Reagují s molekulami kolagenu a přispívají k tuhnutí jeho vláken. Pokožku již správně nepodporuje a ta ztrácí pružnost. Abychom těmto molekulám odolali, jsou potřeba speciální látky – antioxidanty. Patří mezi ně mnoho vitamínů, vitamín C, E), minerály (selen, měď, zinek), dále enzymy, aminokyseliny a peptidy.
  • Nedostatečná hydratace. Nejčastějším viníkem je porušení celistvosti lipidového pláště – přestává zadržovat vlhkost v pokožce. Pokud mladá pokožka rychle obnoví potřebnou hladinu lipidů, pak s věkem enzymů nezbytných pro tvorbu lipidů ubývá. Začíná se objevovat dehydratace a vrásky.
  • Dědictví. Genetický kód každého organismu obsahuje rychlost a dobu výskytu změn souvisejících s věkem. Ale vliv dalších faktorů může tyto procesy zpomalit i urychlit.
  • Hormonální nerovnováha. Může být důsledkem jak pravidelných přírodních procesů (klimakterické období), tak různých patologií (onemocnění pánevních orgánů, onemocnění štítné žlázy).
  • Špatné návyky a špatný životní stylvčetně nedostatku spánku, nevyvážené stravy, kouření, nedostatku sportovních aktivit.
ČTĚTE VÍCE
Je možné si v obchodě s optikou vybrat brýle pro vidění?

Počínaje 25. rokem klesá produkce kolagenu o 1 % ročně a do 32. roku věku o 5-7 %. Kosmetologové proto důrazně doporučují upravit svůj životní styl a věnovat pozornost své pleti již v mladém věku.

Vitamín A pro ochranu před sluncem

Vitamin A je vitamin rozpustný v tucích. K jeho vstřebávání dochází v duodenu, poté se dostává do jater a krve. Jeho přebytky se nevylučují z těla (jak u lidí, tak u zvířat), ale hromadí se v játrech.

Jedním z hlavních úkolů vitaminu A je zlepšit regeneraci buněk a podílet se na metabolismu. Mezi další neméně významné funkce patří:

  • odstranění volných radikálů, které vyvolávají předčasné stárnutí pleti;
  • aktivace kapilárního průtoku krve v epidermis a dermis;
  • ochrana hydrolipidového pláště;
  • zrychlení procesů obnovy kůže;
  • opozice vůči fotostárnutí a účast na odstranění hyperpigmentace;
  • udržování tónu pleti;
  • neutralizace toxických látek.

Při dostatečném množství tohoto vitaminu je zachována stabilní tvorba kolagenu a elastinu. To vám umožní zpomalit výskyt vrásek, udržet zdravou pleť a elasticitu epidermis.

Vitamin A mimo jiné pomáhá v boji a prevenci akné tím, že normalizuje metabolické procesy v buňkách a fungování mazových žláz. Pupínky se tvoří, když se póry ucpou zbytky make-upu, odumřelými kožními buňkami a kožním mazem (mazem). Je to ideální živná půda pro bakterie Propionibacterium acnes. Použití retinoidů zpomaluje tvorbu kožního mazu a udržuje póry čisté. Měly by se však používat s velkou opatrností a vždy po konzultaci s dermatologem nebo kosmetologem.

V kosmetice a doplňcích stravy jsou nejběžnějšími formami vitaminu A retinol acetát, palmát a β-karoten. Mnoho přípravků obsahuje kombinaci karotenoidů a retinoidů.

Ženy potřebují asi 700 mikrogramů vitaminu A denně a asi 900 mikrogramů pro muže.

Živočišné zdroje vitaminu A jsou:

  • rybí tuk;
  • játra (zejména hovězí);
  • maso;
  • ryby

Mezi rostlinné zdroje patří mrkev, dýně, sladké brambory, špenát, brokolice a paprika.

Vitamin C pro boj s volnými radikály

Vitamin C neboli kyselina L-askorbová je jedním z nejsilnějších antioxidantů jak pro pokožku, tak pro celé tělo. Vzhledem k tomu, že jde o vitamín rozpustný v tucích, nehromadí se ve tkáních, proto je nutné jeho zásoby pravidelně doplňovat.

Razida Savitskikh je dermatolog, dermatokosmetolog, lékař proti stárnutí.

„Ovlivňuje imunitní stav kůže, tzn. odstraňuje volné radikály a oxidační stres. Přestože hlavním enzymem je kataláza, velkou roli hraje také vitamín C spárovaný s vitamínem E. Vitamin E je první, kdo bojuje s volnými radikály, vzdává se jedné molekuly a zanechává jednu volnou. Vitamín C pak chybějící molekulu doplní. Jeho druhou funkcí je rozjasnění obličeje a boj proti pigmentaci. Třetí je stimulace exfoliace. Vitamin C ve své specifické formě také posiluje krevní cévy a pomáhá stimulovat kolagen.“

ČTĚTE VÍCE
Jak se nazývají falešné diamanty?

Při nedostatku vitaminu C jej „vezmou“ nejprve důležitější orgány a do pokožky se dostává podle reziduálního principu.

Ale navzdory tomu hraje velkou roli při zajišťování mládí a krásy epidermis, a to:

  • Bojuje s projevy fotostárnutí – pigmentové skvrny, nerovnoměrný tón a reliéf, ztluštění stratum corneum;
  • Stimuluje produkci kolagenu;
  • Obnovuje vitamín E;
  • Inhibuje produkci eumelaninu;
  • Má protizánětlivé vlastnosti. Například redukuje erytém po kosmetických zákrocích, jako je mediální chemický peeling a CO2 laser;
  • Bojuje s post-akné;
  • Snižuje transepidermální ztrátu vlhkosti.

Schopnost vitaminu C blahodárně působit na pokožku je známá již dlouho. Ale naučili se získat stabilní vzorce v kosmetice poměrně nedávno. Faktem je, že kyselina L-askorbová při kontaktu se vzduchem oxiduje a nepřináší požadovaný výsledek. Pro zvýšení její účinnosti kosmetické značky dávají séra do vzduchotěsných ampulí, vytvářejí různé antioxidační kombinace (například s vitamínem E a kyselinou ferulovou) a sledují také hodnotu pH (mělo by být menší než 3,5). Například nejpříznivější koncentrace vitaminu C je od 10 do 20 %.

Nejběžnější a nejoblíbenější formy vitaminu C v kosmetice jsou:

  • kyselina L-askorbová (vysoce účinná);
  • Askorbyl-6-palmitát (působí měkčí a slabší);
  • Askorbyl fosfát hořečnatý (vhodný pro citlivou pokožku).

Rozsah vitaminu C je poměrně široký. Je součástí:

  • kosmetika proti stárnutí;
  • regenerační kosmetika po agresivních procedurách;
  • prostředky s bělícím účinkem;
  • protizánětlivé formule.

Nedostatkem vitaminu C (stejně jako vitaminu D) trpí podle statistik více než 60 % Rusů. V lidském těle se nesyntetizuje, proto jsme nuceni sáhnout po doplňkových zdrojích – doplňcích stravy a potravinách (šípky, paprika, rybíz, rakytník, petržel, růžičková kapusta, jablka, ananas, citrusové plody).

Je třeba poznamenat, že střevní absorpce kyseliny L-askorbové je omezená. Proto je velmi důležité používat kosmetické přípravky s vitamínem C ve složení, zejména noční krémy a séra (jejich obsah látky bude vyšší).

Přihlaste se na konzultaci

Vitamin E pro suchou pokožku

Vitamín E (tokoferol) tvoří spolu s vitamínem C silnou dvojici v boji proti volným radikálům a chrání pleť před předčasným stárnutím. Tokoferol je vitamín rozpustný v tucích, který udržuje lipidový plášť a zabraňuje dehydrataci pokožky.

Mezi jeho funkce patří také:

  • Neutralizace cholesterolu;
  • Zrychlení produkce kolagenu;
  • Zajištění odolnosti tkání vůči hladovění kyslíkem;
  • Zlepšení mnoha biochemických procesů v kůži (normalizace prokrvení zásobování živinami);
  • Stimulace přirozené obnovy buněk. S dostatečným množstvím vitamínu E v těle je pokožka náchylná k rychlejšímu zotavení bez vnějšího zásahu;
  • Chrání pokožku před UV zářením, spálením a vysušením. A také pomáhá při obnově buněk po škodlivých účincích slunce;
  • Normalizace hormonální rovnováhy a příspěvek k obnově hladiny estrogenu. Tento faktor má přímý vliv na stav pokožky.

Kromě příznivých účinků na pokožku zajišťuje vitamín E další životně důležité funkce:

  • tvoří sliznici trávicího traktu, jaterní enzymy, placentu;
  • posiluje imunitní systém;
  • eliminuje destrukci fosfolipidů buněčných membrán;
  • zabraňuje vzniku zhoubných nádorů.
ČTĚTE VÍCE
Jaké boty nosit pod kožešinovou vestou?

Nedostatek tokoferolu způsobuje, že je člověk podrážděnější a letargický a jeho pokožka se stává nechráněnou, suchou a náchylnou k vráskám.

Jako součást kosmetiky lze vitamín E označit takto:

  • tokoferol acetát;
  • tokoferol sukcinát;
  • tokoferol nikotinát.

Před lety byl vitamín E izolován z pšeničných klíčků, ale nyní se vyrábí především ze slunečnicového a sójového oleje. Denní množství tokoferolu pro dospělého je 200 mg.

Mezi potraviny bohaté na tento vitamín patří:

  • oleje (sójový, slunečnicový, hroznová semena);
  • миндаль;
  • pšeničné klíčky;
  • vejce;
  • játra;
  • tučné ryby.

Vitamin B1 proti podráždění pokožky

Vitamin B1 je ve vodě rozpustná organická heterocyklická sloučenina. Moderní název je thiamin. Je těžké přeceňovat jeho přínosy pro tělo. Je nezbytný pro růst svalové a kostní tkáně, stimuluje mozkové funkce, zlepšuje kognitivní funkce, zajišťuje kvalitní činnost srdce a trávicího traktu. Zvláště naléhavě jej proto potřebují starší lidé, stejně jako ti, kteří zneužívají alkohol a kouří.

Pokud jde o přímý účinek na pokožku, zde se projevuje neméně jasně:

  • bojuje proti jemným vráskám a podráždění, poskytuje přímý uklidňující účinek na centrální nervový systém;
  • řídí biosyntézu látek živé buňky;
  • snižuje zánětlivou reakci kůže;
  • také prokázal svou účinnost při léčbě neurodermatitidy, ran, popálenin, lupénky, ekzémů.

Tělo nevytváří dostatek vitamínů, aby pokrylo denní potřebu. Proto jsou nutné jeho pravidelné dodávky zvenčí. Produkty, které drží rekord v obsahu B1, jsou:

  • otruby a žitný chléb;
  • čerstvé ořechy (makadamie, pistácie, lískové ořechy, para ořechy);
  • pstruh, losos;
  • kuřecí Ledvina.

Zajímavá fakta o thiaminu:

  1. 60 % vitaminu je ve svalech a zbývajících 40 % je distribuováno v nadledvinách, mozku, srdci, játrech, ledvinách.
  2. Mražením potravin se obsah vitaminu sníží z 50 na 100 %.
  3. Při požití do krve se více než 60 % thiaminu vstřebá difúzí v tenkém střevě. Zbytek štěpí enzym thiamináza.

Vitamin B9

Vitamín B9, lépe známý jako kyselina listová, je jedním z nejdůležitějších vitamínů pro udržení krásy pokožky. Má následující účinky:

  • Má antioxidační účinek;
  • Chrání pokožku před účinky ultrafialového záření;
  • Podporuje zrychlenou syntézu aminokyselin nezbytných pro tvorbu kolagenových vláken;
  • Zabraňuje vzhledu pigmentace;
  • Urychluje hojení mikrotraumat a také zmírňuje záněty.

Kyselina listová je neodmyslitelně spjata s obdobím plánování dítěte a porodu. Ale kromě toho má vitamín řadu dalších stejně důležitých funkcí:

  1. Normalizuje ženský menstruační cyklus a oddaluje nástup menopauzy.
  2. Je důležitou součástí neurotransmiterů, které regulují chuť k jídlu, spánek a náladu.
  3. Podílí se na syntéze imunoglobulinů – bílkovin, které jsou nezbytné pro kvalitní fungování imunitního systému.
  4. Potřebuje kostní dřeň k tvorbě zdravých krvinek.
  5. Snižuje pravděpodobnost zhoubných nádorů.

Denní příjem vitamínu B9 u žen je v průměru 400 mcg. Ale v některých případech, na doporučení odborníka, jich může být více.

Malé množství kyseliny listové se syntetizuje ve střevech, ale většina pochází z potravy: brokolice, chřest, špenát, pomeranče, meruňky, banány, kuřecí maso, vejce, ječné krupice.

ČTĚTE VÍCE
Jak dlouho trvá udělat ombre vlasy?

Zajímavost: v roce 1941 potřebovali chemici k odstranění kyseliny listové asi 4 tuny listů špenátu. A v roce 1945 se vědci naučili, jak vitamin uměle syntetizovat.

Vitamin D.

O výhodách vitaminu D v každodenním životě a medicíně proti stárnutí můžeme hovořit velmi dlouho, protože má velký vliv na fungování mnoha orgánů a systémů v těle. Mezi nimi:

  • Zajištění výměny vápníku a fosforu;
  • Normalizace fungování štítné žlázy a srážení krve;
  • Regulace krevního tlaku a srdečního tepu;
  • Obnova ochranných pochev obklopujících nervy;
  • Ochrana před autoimunitními a onkologickými onemocněními.

Jak ale vitamín D ovlivňuje krásu a mladistvost pleti?

  • Za prvé působí protizánětlivě a chrání buňky před mikrobiální agresí a spouští kaskádovou reakci antimikrobiálních lipidů.
  • Za druhé, je to antioxidant, zabraňuje mutacím a chrání buněčné membrány před zničením.
  • Za třetí posiluje epidermální bariéru, udržuje tón pleti a hydrataci.
  • Za čtvrté, zpomaluje stárnutí buněk a zvyšuje jejich odolnost vůči negativním faktorům.
  • Za páté, stimuluje produkci kolagenu.

Vitamin D (konkrétně kalciferol) se aktivně přidává do složení kosmetických přípravků proti stárnutí.

Vitamínové dávky získané ze slunečního záření a potravy nepokryjí ani desetinu jeho potřebného množství. Proto je velmi důležité sledovat jeho obsah podle laboratorních rozborů a případně sáhnout po dalších zdrojích.

Vitamin K

Existuje několik forem vitaminu K. Jeden z derivátů vitaminu, MK-7, dokonale upravuje andropauzu, osteoporózu, menopauzu a má také mnoho prospěšných vlastností pro pokožku:

  • Zabraňuje kalcifikaci tkání;
  • Účastní se redoxních a metabolických procesů;
  • Zlepšuje buněčné dýchání;
  • Pomáhá gastrointestinálnímu traktu bojovat proti zánětlivým onemocněním, které nemohou ovlivnit stav epidermis.

Některé z příznaků, které si můžete všimnout a identifikovat se jako nedostatek vitamínu K, zahrnují:

  • Modřiny a modřiny na těle i po menších, slabých úderech;
  • Vzhled pavoučích žil na obličeji a tmavé skvrny pod nehty;
  • Změna výkalů na tmavě hnědou s malým množstvím krve.

mezoterapie

Složení takových „injekcí krásy“ obsahuje velké množství všech nezbytných prvků pro udržení mladistvé pokožky: vitamíny, minerály, aminokyseliny, peptidy, antioxidanty.

V závislosti na cílech jsou „ingredience“ pro injekce vždy vybírány individuálně.

Po průběhu procedur si pacienti zpravidla všimnou následujících změn:

  • jizvy a stopy po akné jsou méně nápadné;
  • rozšířené póry jsou redukovány;
  • suchá pokožka se hydratuje;
  • stařecké skvrny ztrácejí svou saturaci;
  • snižuje se počet malých a středních vrásek;
  • pleť vypadá mladší, pevnější a pevnější.

Mezoterapie není traumatická, netoxická a výsledek přetrvává od šesti měsíců do 1,5 roku.

Stručné závěry

Mládí a přirozená krása pleti závisí na desítkách faktorů. Udržet je všechny může být složité, ale je důležité sledovat hladiny vitamínů v laboratorních testech, abyste se vyhnuli nedostatkům nebo je co nejdříve nahradili.

Seznam použité literatury

  1. V.N. Kanyukov, A.D. Strekalovskaya “Vitamíny”.
  2. A. Margolina „Nová kosmetologie“.
  3. T. Puchková „Kosmetická chemie“.
  4. Adler Yael “Co skrývá kůže.”