Rostlinný olej je v kuchyni známý, nepostradatelný produkt. Smaží ho, oblékají saláty, pečou, ale málokdy někdo použije více než jeden nebo dva druhy, ačkoliv jsou jich desítky. Nejužitečnější oleje mohou mít pozitivní vliv na lidské tělo, prodloužit mládí a aktivitu. Pojďme se blíže podívat na vlastnosti těchto úžasných produktů a možná vás napadne doplnit si domácí zásoby.

Je rostlinný olej zdravý?

  • Podporuje nervový systém. Kyselina olejová obsažená v polynenasycených tucích podporuje regeneraci a obnovu buněk nervové tkáně.
  • Posílit imunitní systém. Přírodní oleje nasycují tělo vitamíny a mikroelementy, které pomáhají v boji proti patogenním bakteriím a virům a neutralizují škodlivé vlivy životního prostředí. Mezi nejprospěšnější oleje pro imunitní systém patří konopný, hořčičný, sezamový, hroznový olej a další.
  • Pomáhá v boji proti cholesterolovým plakům. Vitamin F, který obsahují, pomáhá čistit cévy od přebytečného špatného cholesterolu, včetně mozkových kapilár.

Při nedostatku polynenasycených kyselin v těle může dojít k poruchám – od oslabení imunitního systému až po zhoršení stavu pokožky. Pouhé dvě polévkové lžíce rostlinného oleje uspokojí denní potřebu tokoferolu – vitamínu E. Bývá nazýván vitamínem krásy, má antioxidační vlastnosti, příznivě působí na pokožku a obohacuje krev o kyslík.

Přírodní tuky obsahují i ​​další prospěšné vitamíny – A, D, F, které jsou nezbytné pro normální fungování organismu. Pravidelně jezte rostlinné oleje, brání rozvoji zánětlivých procesů, kardiovaskulárních onemocnění, cukrovky a dokonce i zhoubných novotvarů, ulevují od zácpy a zlepšují hormonální hladinu.

Metody extrakce rostlinných olejů

Dnes existuje mnoho různých technologií pro získávání rostlinných olejů:

  1. Jednostupňové lisování. Lis prochází předdrcené suroviny jednou, aby se získal produkt.
  2. Dvoustupňové lisování. Proces zahrnuje dvě fáze – hlavní množství oleje se nejprve odstraní pomocí šroubových lisů a poté se zbytek extrahuje pomocí vysokotlakých lisů.
  3. Lisování za studena. Vyčištěné suroviny se nasypou do šnekového lisu, který se přirozeně zahřívá vlivem tření a tlaku. Vylisovaný produkt se filtruje a ihned plní do lahví. Tímto způsobem se získávají nejužitečnější rostlinné oleje. Lisování za studena neničí strukturu polynenasycených mastných kyselin a vitamínů a produkt je lehce stravitelný.
  4. Lisování za tepla. Olejnatá semena jsou předehřátá. V tomto případě je výtěžnost oleje větší, protože se stává tekutější a lépe vychází, ale prospěšné vlastnosti jsou ztraceny.
  5. Extrakce. K získání produktu se používají speciální organická rozpouštědla.
  6. Předlisování s následnou extrakcí.
ČTĚTE VÍCE
Je možné udělat alginátovou masku ve stoje?

Vlastnosti produktu také do značné míry závisí na způsobu jeho čištění. Nerafinované rostlinné oleje jsou podrobeny pouze mechanickému čištění, je zachováno maximální množství prospěšných látek. Nejsou však vhodné na smažení nebo jinou tepelnou úpravu.

Rafinované tuky jsou zpracovávány pečlivěji. Jsou předem usazeny a poté se provádí vícestupňové čištění. Takto získaný olej má méně výraznou barvu a chuť, slabý zápach, bez přirozeného sedimentu. Má vysoký kouřový bod a při zahřátí nehoří ani nepění.

Hodnocení zdravých rostlinných olejů

Každý produkt má svá specifika v závislosti na procentuálním zastoupení různých nutričních složek. Každý z nich má své vlastní jedinečné vlastnosti. Sestavili jsme hodnocení, které vám pomůže zjistit, který rostlinný olej je pro vaše tělo nejzdravější.

Olivový olej

Získává se z dužiny a semen plodů oliv. Je ceněn díky vysokému obsahu kyseliny olejové a maximální blízkosti živočišných tuků. Aktivně se podílí na metabolismu tuků, výborně se vstřebává, normalizuje krevní tlak, podporuje dobré trávení a příznivě působí na srdce a cévy.

Olivový olej po zahřátí neprodukuje prakticky žádné karcinogeny, takže je vhodný na smažení a vaření. Je důležité si uvědomit, že pouze za studena lisovaný výrobek má příznivé vlastnosti, jinak nemá smysl o výhodách mluvit.

sezamový olej

Sezamová semínka obsahují hodně vápníku, antioxidantů, vitamínů, mastných kyselin, mezi nimiž převládá Omega-6. Rostlinný tuk z nich získaný pomáhá:

  • snížit kašel;
  • normalizovat činnost štítné žlázy;
  • rovnováha metabolismu tuků;
  • zabránit rozvoji tromboflebitidy;
  • snížit projevy stresu.

Sezamový olej lze užívat jako prevenci rakoviny – je potřeba 3-4 ml denně, to je jedna neúplná čajová lžička. Přípravek se také používá jako účinné anthelmintikum.

Dýňový olej

Má pozitivní vliv na fungování mnoha tělesných systémů – kardiovaskulární, urogenitální, nervový, endokrinní, trávicí. Mezi pozitivní vlastnosti:

  • protizánětlivé;
  • léčení;
  • antialergenní;
  • protivředová.

Rostlinný tuk z dýňových semínek zlepšuje činnost střev, jater, prostaty a je prospěšný pro zdraví mužů. Díky vysokému obsahu Omega-3 a 6 je zinek zařazen do hodnocení nejzdravějších olejů a je na stejné úrovni jako mořské plody. Pomáhá očistit tělo od toxinů, zmírňuje projevy gastritidy, cystitidy, zmírňuje pálení žáhy a zácpu a zlepšuje imunitu.

ČTĚTE VÍCE
Jak používat vlasovou výplň Estelle?

Slunečnicový olej

Jeden z nejoblíbenějších produktů v Rusku. Obsahuje kyselinu linolovou, která pomáhá posilovat imunitní systém a omlazovat. Pomáhá při tromboflebitidě, ateroskleróze, aktivuje endokrinní systém a gonády.

Slunečnicový olej je vynikajícím zdrojem lecitinu, který ovlivňuje jasnost mozku a paměť, obnovuje sílu po stresu a anémii. Tato látka pomáhá při tvorbě dětského nervového systému.

Tuk ze slunečnicových semen má velmi vysoký obsah kalorií, takže byste ho neměli zneužívat.

Kukuřičný olej

Je dražší než ostatní kvůli složité technologii výroby, ale má spoustu pozitivních vlastností. Cenný je produkt díky vysokému obsahu vitaminu E včetně alfa-tokoferolu. Chrání buňky před poškozením, zabraňuje vzniku nádorů, příznivě působí na zdraví kůže, jater, plic a žaludku.

Pokud pravidelně konzumujete kukuřičný olej, normalizuje se fungování hormonálního a endokrinního systému, zlepšuje se stav svalů a tělesný tonus. Existují však také kontraindikace – měl by být používán s opatrností u střevních onemocnění, trombózy a tromboflebitidy.

Hořčičný olej

Má baktericidní účinek, podporuje rychlé hojení popálenin, ran, škrábanců a snižuje horečku. Obsahem vitamínů předčí mnohé jiné rostlinné tuky. Lze jej užívat nejen vnitřně, ale také jako hřejivý a změkčující prostředek k inhalaci při krčních onemocněních.

Obsahuje celé spektrum vitamínů rozpustných v tucích, fytoncidy, fytosteroly, glykosidy, přírodní chlorofyl a další stopové prvky. Chuť je mírně kořenitá, dodává pokrmům šmrnc.

Lněný olej

Ze všech rostlinných tuků je nejméně kalorický, proto je výborný pro zařazení do jídelníčku při hubnutí. Obsahuje velké množství polynenasycených kyselin Omega-3 a Omega-6, aminokyseliny, stopové prvky, fosfor, hořčík, železo a mnoho dalšího.

Tuk získaný z lněných semínek má obrovský pozitivní vliv na ženské tělo, zejména po 40 letech. Pomáhá regulovat měsíční cyklus, normalizuje hormonální hladinu, minimalizuje symptomy menopauzy a zabraňuje silné ztrátě krve během menstruace. Na otázku, který rostlinný olej je pro zdraví žen nejpřínosnější, je tedy odpověď zřejmá – lněné semínko.

Olej ze zázvoru

Má silné antioxidační vlastnosti, 10 g (méně než polévková lžíce) obsahuje denní dávku vitaminu E. Má celkový zdravotní účinek na lidský organismus, posiluje imunitní systém a předchází metabolickým poruchám.

Pravidelná konzumace zlepšuje stav cév, normalizuje krevní tlak a hladinu cholesterolu v krvi. Přípravek zabraňuje tvorbě krevních sraženin a pomáhá vyrovnat se s chronickými zánětlivými procesy v těle.

ČTĚTE VÍCE
Jak vyslovit slovo Coccinelle

Sójový olej

Pokud jde o soubor mastných kyselin ve svém složení, je tento produkt podobný rybímu tuku, stejně jako z hlediska užitečnosti. Je to nekarcinogenní rostlinný tuk a zahřátím neztrácí své blahodárné vlastnosti.

Dále obsahuje velké množství lecitinu, který příznivě působí na zrak a centrální nervový systém, a vitamin E. Přípravek zlepšuje látkovou výměnu, snižuje cholesterol, předchází infarktu a posiluje imunitní systém. Během těhotenství stimuluje produkci potřebných hormonů.

Cedrový olej

Získává se z jader piniových oříšků a používá se spíše k léčebným účelům než jako jednoduchý produkt. Vyznačuje se vysokým obsahem polynenasycených mastných kyselin – linolenové a linolové a také vitamínu E. Užívá se k celkovému posílení organismu a zlepšení imunity, zvýšení výkonnosti, energie, zmírnění únavy.

Cedrový tuk pomáhá při nachlazení a kožních onemocněních, ateroskleróze, cirhóze jater a revmatismu. Zevně se používá k léčbě popálenin, ran, omrzlin.

Řepkový olej

Zaujímá první místo v obsahu kyseliny olejové, ideálně vyvážené z hlediska procenta Omega-3 a Omega-6 ve složení. Aromatický produkt se začal používat jako potravina teprve nedávno, ale dnes jej často zařazují do jídelníčku vyznavači zdravého životního stylu.

Mezi příznivé vlastnosti patří zlepšení stavu pokožky a vlasů, prevence rakoviny, antioxidační účinek na organismus, zlepšení metabolismu a buněčná regenerace.

Doufáme, že vám článek pomohl určit, který rostlinný olej bude pro vaše tělo nejpřínosnější. Pro vyvážení jídelníčku doporučujeme vyzkoušet různé druhy a postupně je zařazovat do jídelníčku.

Surový lisovaný cedrový olej TRAWA | TRÁVA 250ml

SKU: 470015
Výrobce: TRAWA
Země: Rusko

Dýňový olej TRAWA | TRÁVA 250ml

SKU: 470053
Výrobce: TRAWA
Země: Rusko

Surový lněný olej TRAWA | TRÁVA 250ml

SKU: 470114
Výrobce: TRAWA
Země: Rusko

Extra panenský olivový olej s oreganem Kurtes | Kurtes 250 ml

SKU: 213223
Výrobce: Kurtes
Země: Řecko

Hořčičný olej East End | East End 250 ml

SKU: 239850
Výrobce: East End
Země: Spojené království

Slunečnicový olej lisovaný za studena (extra panenský slunečnicový olej) LifeWay | Lifestyle 250ml

SKU: 055636
Výrobce: Obraz zhizni
Země: Rusko

Surový lisovaný sezamový olej (sezamový olej) TRAWA | TRÁVA 250ml