Nemoci kardiovaskulárního systému, cukrovka, poruchy pohybového aparátu, těhotenství jsou hlavní stavy, ve kterých se lidé snaží zachovat klid a omezit aktivitu. Ale je to nutné? Když opravdu nemůžete cvičit a když vám hodiny tělesné výchovy a fitness umožňují rychleji se zotavit – řekli nám sami lékaři na klinice „V bezpečných rukou“.

Pohybového aparátu
(vypráví Oleg Michajlovič Kravčenko, primář traumatologického oddělení, ortopedický traumatolog)

Sportovní aktivity jsou přísně zakázány v případě čerstvých zranění, modřin, zlomenin, jakož i během exacerbace onemocnění pohybového aparátu, například radikulitidy způsobené přítomností herniovaného disku. Současně se cvičení fyzikální terapie po povolení ošetřujícího lékaře a pod dohledem specialistů doporučuje od prvních dnů léčby a může výrazně zkrátit dobu zotavení. Nejprve jde o pouhé napětí a uvolnění svalů, dále jsou zařazeny cviky na zvedání/spouštění poraněných končetin a jednoduché pohyby zaměřené na posílení svalového tonusu na poraněné části těla. V budoucnu se frekvence, trvání a intenzita cvičení zvyšuje a přidávají se další typy zátěže: pravidelná cvičení, plavání, lehká cvičební zařízení. Při rehabilitaci je nutné mírné cvičení spolu s fyzioterapií (seznam fyzioterapeutických procedur předepisuje ošetřující lékař). V případě závažných poruch se provádějí pod dohledem zdravotníků a poté, když se stav stabilizuje, je pacientovi doporučeno kontaktovat specialisty fitness centra k další obnově funkcí a pohyblivosti poraněných částí těla. tělo. Existuje řada onemocnění páteře, kloubů, kostí, kdy na určitou dobu nebo i doživotně omezíme sportovní aktivity. Hodiny tělesné výchovy a fitness jsou ale nezbytné pro všechny – děti i dospělé. Fyzická nečinnost je dnes hlavním důvodem, který vede k různým zdravotním problémům. V první řadě je postižena páteř a celý pohybový aparát, kardiovaskulární a dýchací systém.

Cukrovka

Pohyb a fyzická aktivita jsou ve všech fázích lidské existence nedílnou součástí života lidí. Moderní způsob života přinesl své negativní plody. Čím více pohodlí ve vnějším světě, tím méně přirozené fyzické aktivity. To vedlo ke vzniku tzv. „civilizačních chorob“ – diabetes mellitus, angina pectoris, ateroskleróza, obezita (nejčastější příčina diabetes mellitus 2. typu). Počet pacientů s diabetem je nejvyšší v průmyslově vyspělých zemích, což znamená, že existuje přímý vztah mezi sníženou úrovní fyzické aktivity a diabetem. Japonští vědci došli k závěru, že mezi lidmi, kteří vlastní auto, je výskyt diabetu 16. typu vyšší než u těch, kteří chodí pěšky. Nedávné studie amerických diabetologů ukazují, že pacienti s diabetem, kteří pravidelně cvičí, mají příznivější prognózu rozvoje komplikací: retinopatie, nefropatie, neuropatie. Pokud již komplikace existují, pak se při pravidelném cvičení rozvíjejí mnohem pomaleji. Při pravidelné fyzické aktivitě se zvyšuje odbourávání tuků, klesá tělesná hmotnost, zlepšuje se tukové složení krve. Tím se eliminují předpoklady pro rozvoj aterosklerózy a dalších cévních onemocnění. Fyzická aktivita má také významný vliv na metabolismus sacharidů. Při intenzivní fyzické aktivitě se zvyšuje citlivost inzulínových receptorů na inzulín, což vede ke snížení hladiny cukru v krvi. Tento mechanismus působí nejen při fyzické aktivitě, ale je posilován i při pravidelné tělesné výchově a sportu, což umožňuje lepší kontrolu diabetu. Jaký je nejoptimálnější způsob rozložení pohybové aktivity do celého dne? Nejlepší je dělat gymnastiku ráno a silové cvičení se doporučuje nechat 18-2 hodin denně. Vzhledem k tomu, že mnoho pacientů s diabetem XNUMX. typu má komorbidity, ne každý je způsobilý k intenzivní fyzické aktivitě. Existuje však řada obecných doporučení, která budou vyhovovat všem:Nejvhodnějšími druhy pohybových aktivit jsou chůze, plavání a jízda na kole. Pro ty, kteří s cvičením teprve začínají, by se délka cvičení měla postupně zvyšovat z 10 minut na 45-60 minut denně. • Důležitá je pravidelnost a důslednost pohybové aktivity. Měly by být alespoň 3x týdně. • Je nutné sledovat hladinu glukózy v krvi a svou vlastní pohodu. Pokud je hladina cukru v krvi pod 4,0 mmol/l nebo nad 15 mmol/l, pak je třeba cvičení odložit, dokud se hladina glukózy nenormalizuje. Cukrovka je významným rizikovým faktorem kardiovaskulárních onemocnění a nedostatek fyzické aktivity dále zvyšuje riziko komplikací. Pravidelné cvičení vám pomůže zlepšit hladinu glukózy a zároveň sníží riziko srdečních onemocnění. Takže přestaňte považovat cvičení za méně účinné v prevenci a léčbě diabetu XNUMX. typu než dieta nebo léky. Fyzická aktivita je skutečně jedním z nejlepších „léků“, které můžete najít!

ČTĚTE VÍCE
Jak přirozeně zvýšit estrogen u žen?

Kardiovaskulární onemocnění
(vyprávěla Ekaterina Aleksandrovna Darsania, vedoucí terapeutického oddělení)

Pohyb je život. Každý o tom ví. Je ale důležité pochopit, že ne všechny sportovní aktivity jsou tak přínosné, jak si myslíme. Každý člověk má své vlastní vytrvalostní schopnosti. A výběr pohybové aktivity by měl být individuální. Sportování nám umožňuje zlepšit zdraví našeho těla, zlepšit výkon vnitřních orgánů a také zvýšit psychickou stabilitu a adaptaci na stresové faktory. K dosažení dobrých výsledků vyžaduje amatérský sport nejen neustálé cvičení, ale také změny ve vašem životním stylu, stravě a denním režimu. Budete se muset vzdát mnoha „kouzla života“ a špatných návyků (kouření, alkohol). Neustálá fyzická aktivita ovlivňuje celé tělo a především kardiovaskulární systém. Při sportovním tréninku podléhá srdce zvýšené zátěži. K zajištění funkce svalů je nutný neustálý průtok arteriální krve, která je zásobuje kyslíkem a živinami. Intenzivní prokrvení navíc zajišťuje současné odstranění škodlivých produktů, jako je kyselina mléčná a oxid uhličitý. Často lidé ani netuší, že by mohli mít nějaké onemocnění srdce nebo jiných vnitřních orgánů. V počátečních fázích se kardiovaskulární patologie může projevit pouze jako malá malátnost nebo pokles sportovního výkonu. Před návštěvou fitness centra proto zhodnoťte svůj zdravotní stav a poraďte se se svým lékařem. Existuje řada kontraindikací, kdy byste neměli začít s intenzivní fyzickou aktivitou bez vyšetření kardiologem (terapeutem). Například anamnéza karditidy, vrozené a získané srdeční vady, vegetativně-vaskulární dystonie, abnormality převodního systému srdce, astma (střední a těžké), žaludeční a duodenální vředy, pyelonefritida, chronická sinusitida atd. V případě exacerbace chronického onemocnění nebo akutních stavů (infarkt myokardu, ARVI, zápal plic, pyelonefritida, tuberkulóza atd.) je dočasně zakázáno sportovat. Někdy může být u těchto onemocnění doporučeno fyzické cvičení, ale pouze ve formě speciálních terapeutických cvičení: chůze, plavání, dechová cvičení. Není možné vyjmenovat všechny kontraindikace a typy fyzické aktivity. Rozhodnout o zákazu sportování na základě jedné diagnózy nelze. Důležitá je diagnóza, stav kompenzace, míra adaptace organismu na pohybovou aktivitu a úroveň jeho zdatnosti.

Těhotenství
(vyprávěla Taťána Vasiljevna Sotserdotová, gynekoložka)

Mnoho těhotných žen se mylně domnívá, že jakékoli cvičení může zkomplikovat průběh těhotenství. Fitness pro těhotné má však mnoho cviků, které eliminují stres na břiše. Program je koncipován individuálně, s důrazem na posílení svalů pánevního dna a páteře. Obvykle za účelem snížení zatížení břicha a následně i dělohy. Během vyučování se používá bandáž, která pomáhá těhotné ženě posílit vlastní břišní svaly a pomáhá udržet dělohu a dítě v nejpohodlnější poloze. Také za účelem korekce a odlehčení pohybového aparátu se používají individuální ortopedické vložky. Důležitou roli hraje plavecká cvičení. Vodní procedury pomáhají rozvíjet správné dýchání a zbavit se stresu. To je důležité zejména v posledních měsících těhotenství a při porodu. Právě po 30 týdnech miminko roste nejaktivněji, což vede k protahování břišních svalů a zvyšuje zátěž pánevního dna. Totiž tyto svaly se nejvíce zapojují při porodu. Připravené těhotné ženy snášejí porod snadněji a rychleji se zotavují v poporodním období. I přes katastrofální nedostatek času pro mladou matku byste po porodu neměla přestat cvičit. To vám pomůže rychle získat zpět svou postavu a zbavit se přebytečných kilogramů nabytých v těhotenství. Pokud se rozhodnete věnovat se fitness, musíte to koordinovat se svým lékařem, který vás navštěvuje během těhotenství, a odborníkem na fitness. Někdy těhotenství nedopadne dobře. V takových situacích je nutné omezit fyzickou aktivitu. To se často rozšiřuje na fitness lekce. Na otázky odpovídali specialisté z lékařského centra „V bezpečných rukou“ v Krasnodaru, +7 (861) 221-03-33. Partner zdravotnického centra « V bezpečných rukou»
“Oranžové fitness” (Krasnodar).

Předpokládá se, že jakákoli fyzická aktivita a sport jsou pro dobro. Cvičení je naprosto prospěšné a dělá nás zdravějšími a šťastnějšími. Existují však výjimky z jakéhokoli pravidla.

ČTĚTE VÍCE
Co je lepší, arganový olej nebo kokosový olej?

Někdy je fyzická aktivita spíše škodlivá než prospěšná. Proto je správné se při výběru druhu aktivity zaměřit nejen na své preference, ale také na svůj zdravotní stav a lékařská doporučení. Věděli jste například, že pro plavání existují jasné kontraindikace? Můžete jmenovat alespoň jednu? Co může nahradit běžecký trénink? Proč je důležité správně vybrat sportovní obuv a jak na to?

Otestujte si své znalosti v našem kvízu.

Test ze sportu

1. Plavání je nejvšestrannější druh fyzické aktivity. Neexistují pro něj žádné kontraindikace.

A. Rozhodně! Nejen nejuniverzálnější, ale také nejoblíbenější. V sezóně nemá kam spadnout jablko na břehu žádné vodní plochy.

B. Jedinou kontraindikací plavání je neschopnost plavat.

V. Nevím, jak je to s absolutními kontraindikacemi, ale určitě existují relativní: například při exacerbaci jakéhokoli chronického onemocnění je vhodné se fyzicky nezatěžovat.

Odpověď: B

Plavání je totiž nejen potěšením a přínosem, ale především vysokou fyzickou aktivitou. Během plavání jsou zapojeny téměř všechny svaly a klouby v lidském těle a tělesné systémy jsou nuceny pracovat ve zvýšeném režimu. Pokud je člověk fyzicky oslaben (a to se stává nejčastěji při nemoci nebo jejím zhoršení), další stres téměř jistě jeho stav zhorší. Proto lékaři důrazně doporučují neplavat během akutního období onemocnění nebo během exacerbace chronického onemocnění. Plavání je také kontraindikováno u lidí s diagnózou tuberkulózy nebo epilepsie; dochází k selhání srdce, ledvin nebo jater. Lidé s úrazy hlavy a alergickými onemocněními také lépe volí jiné druhy fyzické aktivity než plavání.

V každém případě, než začnete plavat, je vhodné poradit se s místním lékařem. A pokud nejsou žádné závažné kontraindikace cvičení, plavání vašemu zdraví nepochybně prospěje.

2. Je pravda, že nevhodně zvolená obuv na sport může vést ke zranění?

A. Naprosto správně. Zásadní význam má správná sportovní obuv pro ty sporty, kde hlavní zátěž dopadá na nohy. Dalo by se říci, že jde o udržení zdraví!

B. Spíš bych věřil, že zranění sportovních fanoušků jsou způsobena nadměrnou aktivitou a neopatrností, než botami.

V. Čistě marketingový tah výrobců sportovní obuvi. Nevěřím!

ČTĚTE VÍCE
Co by si měla vzít začínající manikérka?

Odpověď: A

Souhlasíte, většina z nás přistupuje k výběru sportovní obuvi bez náležité odpovědnosti. Hlavní kritéria: aby se vám model líbil a aby vám dobře seděl na noze. Přitom i každodenní obuv by měla být vybírána při dodržení určitých kritérií a pravidel, pokud chcete žít co nejdéle bez bolestí nohou, zad, kloubů. Správná obuv podporuje klenbu chodidla, minimalizuje nárazovou sílu na chodidlo při chůzi a pomáhá správně rozložit zátěž na pohybový aparát. Při sportu a tělesné výchově i na amatérské úrovni se výrazně zvyšuje zátěž nohou a páteře. Sportovní oblek proto může být jakýkoli, ale boty musí být správné. Nevhodně zvolená sportovní obuv může vést k úrazům, jako jsou výrony, natržené vazy, zlomeniny, a také způsobit bolesti zad a hlavy.

Sportovní obuv je vybírána s ohledem na individuální pronaci chodidla, s ohledem na přítomnost tlumení a stabilizaci nárazů, dále s ohledem na typ a intenzitu fyzické aktivity, roční období a dokonce i typ povrchu, na kterém se pohybujete. bude muset cvičit. Odborníci podrobně hovořili o všech nuancích výběru správné sportovní obuvi v tomto materiálu, stejně jako v tomto.

3. Pokud lékař zakázal běhání, pak jsou ostatní druhy fyzické aktivity automaticky kontraindikovány.

A. no proč? Můžete například chodit: s holemi nebo bez nich.

B. Ano, běh je ten nejbanálnější a nejnebezpečnější způsob, jak udržet fyzickou aktivitu. Když to nejde, tak se nedá nic dělat.

V. Opravdu jsem nechtěl.

Odpověď: A

Ve skutečnosti běhání není tak jednoduché, jak si mnoho lidí myslí. I když je tento sport ve své podstatě univerzální, není vhodný pro každého. Například je kontraindikován u lidí s některými onemocněními pohybového aparátu, středně těžkou a těžkou anémií. Běhat byste neměli v akutní fázi zánětlivých onemocnění, stejně jako při exacerbaci chronických onemocnění. Běh se také nedoporučuje lidem s různými kardiovaskulárními patologiemi, přestože je považován za možná nejlepší nelékový prostředek na posílení srdce a cév.

Navíc i zdraví, ale netrénovaní lidé potřebují začít správně běhat, jinak místo užitku a potěšení můžete skončit s podlomeným zdravím a naprostým zklamáním.

Pokud vám lékař běh ze zdravotních důvodů nedoporučí, alternativní pohybovou aktivitou může být nordic walking nebo jen procházka na čerstvém vzduchu. Pokud se vše dělá správně (záleží na tempu, délce, frekvenci chůze a správném dýchání), jsou přínosy chůze, a to i pro srdce a cévy, srovnatelné s přínosy běhu.

ČTĚTE VÍCE
Jak dlouho lze kokosový olej skladovat?

V tomto materiálu mluvil kardiolog o tom, jak správně cvičit srdce chůzí. A zde podrobněji o tom, proč je chůze v zásadě užitečná.

Abyste shodili přebytečná kila, nemusíte se vyčerpávat dietami a chodit do posilovny. Můžete začít tančit. Které tance nejvíce „spalují tuky“?

A. Jednoznačně lidové. Ani blízko nebylo fitness s polkou.

B. Crump nebo některý z moderních stylů. Podle mě z nich hubnou i diváci.

V. Bezpochyby Latinská Amerika. Samba, rumba, cha-cha-cha a další paso doble jsou ztělesněním krásy a ladnosti lidského těla, energie a vášně.

Odpověď: B

Tanec je krásná a smyslná alternativa ke sportu. Zde dokonce i pot není výsledkem ani tak fyzické námahy, jako spíše vášně a emocionálních zážitků. Ale samozřejmě ne bez fyzické aktivity. Energický tanec má stejné výhody jako sportování: posiluje svaly, formuje správné držení těla, rozvíjí flexibilitu a ohebnost, trénuje srdce a cévy, uvolňuje stres a nervové napětí. Umožňují také tiše zbavit se přebytečných kilogramů.

Speciální „hubnoucí“ vlastnosti jsou připisovány latinskoamerickým, africkým a arabským tancům. Chcete vědět více? Přečtěte si materiál na našem webu.

Materiály na webu 24health.by mají informační charakter a jsou určeny pro vzdělávací účely. Informace by neměly být používány jako lékařská rada. Diagnostikuje a předepisuje léčbu pouze váš lékař. Redakce stránek nenese odpovědnost za možné negativní důsledky vyplývající z použití informací zveřejněných na stránce 24health.by.

Novinář. Vysokoškolské vzdělání. Člen Běloruského svazu novinářů. Praxe v oboru – 20 let. běloruský. Narodil se ve městě Gantsevichi v regionu Brest. V roce 2001 promovala na Fakultě žurnalistiky Běloruské státní univerzity v oboru žurnalistika. Pracovala jako zvláštní korespondent pro ekonomické oddělení novin „Belorusskaya Niva“, sloupkař pro dopisní oddělení a sloupkař pro oddělení sociálních problémů novin „Sovetskaya Belorussia“ (v současné době nakladatelství „Bělorusko dnes“). . Od roku 2016 je korespondentem oddělení internetových projektů Republikánského unitárního podniku „Redakční kancelář novin „Medical Bulletin“. Od roku 2000 je členem Běloruského svazu novinářů (BUJ). V roce 2002 získala Cenu BSJ za nejlepší novinářskou práci. V roce 2017 – laureát ceny BSG Golden Pen.