Je ovesná kaše opravdu kompletní, vyvážená snídaně, která padne každému? Roskachestvo přišlo na to, zda se vyplatí snídat každý den s ovesnými vločkami a která ovesná kaše je prospěšnější.

Nagima Semčuková
certifikovaný odborník na výživu, člen Ruské lidově demokratické strany

– Někteří se domnívají, že v ovesných vločkách je hlavní vláknina, jiní si ji pochvalují pro obsah biotinu, draslíku, hořčíku a dalších látek. Ve skutečnosti je nemožné vyčlenit jednu složku z ovesných vloček, která je zdravější než ostatní. Benefit se skládá z komplexu užitečných prvků. Pravda, na koncentraci živin má vliv druh ovesných vloček, ze kterých se kaše připravuje: z cereálií, celozrnných vloček nebo vloček, které lze spařit vařící vodou.

Roskachestvo zkoumalo ovesné vločky. Výsledek ZDE.

Je snadné odhadnout, že většina výhod je uložena v ovesné kaši, ale její hlavní nevýhodou je, že vaření ovesné kaše trvá 45 až 60 minut a někdy i více. Pro srovnání: kaše z celozrnných vloček se vaří 10–15 minut (někdy 20), pravděpodobně proto jsou tyto vločky mezi kupujícími velmi žádané.

Celozrnná kaše je navíc nejen nasycená prospěšnými sloučeninami, ale také se ve střevech déle rozkládá a na delší dobu zasytí. Pokud tedy jíte takovou kaši, pak je pravděpodobnost, že po chvíli budete chtít jíst něco jiného, ​​menší.

S takovou kaší by však měli zacházet opatrně ti, kteří mají problémy s gastrointestinálním traktem, protože mohou nastat potíže s trávením. Mimochodem, totéž platí pro kaši z ovesných vloček.

“Znamení” celozrnných ovesných vloček

Vladimír Martirosjan
Doktor technických věd, zástupce ředitele pro vědeckou práci Spolkového státního úřadu “NIIHP”

Chcete si koupit celozrnné ovesné vločky? Nejprve se podívejte na informace na obalu, kde jsou uvedeny doporučené doby vaření. Pokud se pohybuje od 15 do 20 minut, jedná se o celozrnné obiloviny. Obvykle se jedná o vločky “Extra č. 1” a “Hercules”. Za druhé, velikost vloček může naznačovat, že jsou vyrobeny z celých zrn – čím větší jsou vločky, tím je to pravděpodobnější. (Někteří výrobci speciálně dělají na obalu “okénko”, které ukazuje velikost zrn). A nakonec vodítko najdete ve jménu na obalu. Výrobci obvykle uvádějí, že obiloviny jsou celozrnné.

ČTĚTE VÍCE
Jak kyselina hyaluronová ovlivňuje klouby?

Kaše za pět minut

Rafinovaná zrna jsou méně užitečná, protože se z nich během výroby odstraňují otruby a klíčky. Zůstává pouze endosperm, který je téměř zcela složen ze sacharidů (i když někdy mohou vločky dodatečně obohatit užitečné látky). Tato kaše je jednodušší a rychlejší na přípravu. Pokud uvaření kaše z celozrnných vloček trvá 10-15 minut, tak vločky, které prošly hlubším zpracováním, někdy stačí povařit 5 minut nebo jen na pár minut zalít horkým mlékem či vodou.

Které ovesné vločky jsou lepší a jak si vybrat ovesné vločky – přečtěte si ZDE.

Mějte na paměti, že kaše z vloček, které se nevaří déle než 5 minut (nebo zalijí vroucí vodou), tělo rychle tráví, což vede k prudkému nárůstu hladiny glukózy v krvi, který je nahrazen rychlým poklesem. Výsledkem je touha jíst něco jiného. Taková kaše je dobrá pro ty, kteří chtějí přibrat, ale není vhodná pro lidi s poruchami metabolismu sacharidů.

Co takhle kaše ze sáčku?

Říci, že se jedná o špatný produkt, je samozřejmě nemožné. Ale takové cereálie se vyrábějí také z loupaných, spařených a nakrájených zrn, což znamená, jak již bylo zmíněno výše, obsahují méně živin. Tyto obiloviny také vedou k rychlému nasycení, které stejně rychle přejde. Instantní kaše, zvláště pokud je to jediná věc, kterou jste měli k snídani, vám nezajistí sytost, kterou potřebujete až do oběda, a pravděpodobně sníte během dne více, než kdybyste měli plnou snídani. Navíc tyto cereálie často obsahují přidaný cukr.

Přidaným cukrem je jakékoli sladidlo (cukr, fruktóza, kokosový cukr, jakýkoli sirup atd.). Pokud je v řádku prvních tří složek složení uveden cukr nebo sladidlo, znamená to, že v kaši je hodně cukru. Je to chutné, ale ne zdravé. Pokud takové potraviny jíte často, může to způsobit přibírání na váze a zdravotní problémy.

Pro informaci. Roskoshestvo plánuje studii ovesných vloček v sáčcích. Sledujte novinky.

Výběr kaše závisí na individuálních vlastnostech:

  1. Pro diabetiky by měly být preferovány celozrnné ovesné vločky.
  2. Při onemocněních trávicího traktu, jako je zánět žaludku, vředy atd., se vyplatí pro lepší vstřebatelnost volit vločky z rafinovaných zrn (rychlé vaření).
  3. Pro lidi s celiakií je nejlepší vyhnout se ovesným vločkám. Oves sice neobsahuje lepek, ale je omezen v případech celiakie z důvodu možné kontaminace ovsa jinými odrůdami obilovin (pšenice, žito, ječmen). Faktem je, že ve výrobě lze oves zpracovávat na stejném zařízení, kde se nedávno zpracovávaly jiné obiloviny, a to může vést ke kontaminaci lepkem. Ti, kteří nesnášejí lepek, by si proto měli kupovat ovesné vločky s označením „Gluten Free“.
ČTĚTE VÍCE
Co lze kombinovat s kyselinou glykolovou?

Co spárovat s ovesnými vločkami k snídani?

Daria Rusáková
Kandidát lékařských věd, dietolog

– Ovesné vločky jsou sacharidové jídlo. Sacharidy jsou potřeba během aktivní denní doby, abyste měli čas vydat energii během dne, proto se obvykle k snídani podávají ovesné vločky. Ale jak už bylo zmíněno výše, mluvíme o kaši buď z ovesných vloček nebo celozrnných vloček, které se musí vařit alespoň 10 minut.

Pro studenta je vhodné snídani ve formě kaše doplnit o proteinový produkt – může to být vejce, sýr, tvaroh, kousek masa nebo drůbež. Pokud má dítě nadváhu, nemělo by kaše jíst každý den, je lepší je střídat s proteinovými snídaněmi.

Pokud mluvíme o doporučeních pro dospělé, pak pro ty, kteří mají sedavý životní styl, je lepší nahradit cereálie proteinovými snídaněmi: míchaná vejce se zeleninou, tvaroh.

Maximální užitek denních snídaní z jedné ovesné kaše nepřinese. Mnohem lepší je, když různé obiloviny střídáte. Každá kaše má své pro a proti. Pestrost je jedním z hlavních pravidel klasické dietologie.

Sledujte novinky, předplatit pošta.

Při citování tohoto materiálu aktivní odkaz na zdroj požadováno.

10:43 20.04.2021 (aktualizováno: 10:46 20.04.2021)

Výživový poradce řekl, kdo by neměl jíst ovesné vločky

Odborník na výživu řekl, kdo by neměl jíst ovesné vločky – RIA Novosti Sport, 20.04.2021/XNUMX/XNUMX

Výživový poradce řekl, kdo by neměl jíst ovesné vločky

Mnoho z nás preferuje k snídani ovesné vločky, ale věděli jste, že pro některé to může být nebezpečné? O tom, komu se ze zdravotních důvodů vyhnout. RIA Novosti Sport, 20.04.2021

zdravý životní styl (zdravý životní styl)

MOSKVA, 20. dubna – RIA Novosti. Mnoho z nás preferuje k snídani ovesné vločky, ale věděli jste, že pro některé to může být nebezpečné? Odbornice na výživu Roxana Esani mluví o tom, kdo by se ze zdravotních důvodů neměl snídat ovesné vločky Snídaně je téměř nejdůležitějším jídlem dne. Díky ní jste po většinu dne nabití energií. Ovesné vločky jsou všestranné jídlo, jednoduché a rychlé na přípravu. I přes velké množství užitečných látek se ovesné vločky nedoporučují lidem s onemocněním trávicího traktu, zejména onemocněním trávicího traktu, jako je syndrom dráždivého tračníku.„Při přecitlivělosti žaludečních stěn může vláknina obsažená v ovesných vločkách způsobovat nadýmání a plynatost. formace. Pokud máte problémy jíst potraviny s vysokým obsahem vlákniny, pak je nejlepší se takovým potravinám vyhnout a nahradit je pyré, cereáliemi nebo bílou rýží,“ cituje Esaniho portál Eat This, Not That. Pro ty, kteří nemají problémy s vlákninou, má její rozumná konzumace pozitivní vliv na kardiovaskulární systém. Podle studie z Harvard School of Health pomáhají ovesné vločky zpomalit zánět a snížit hladinu cholesterolu a krevního tlaku.Esani také varovala ty, kteří trpí celiakií (celiakií), aby si pečlivě prostudovali složení ovesných vloček, protože mnohé z nich obsahují vysoký obsah lepku . V tomto ohledu je třeba, aby takoví lidé volili ovesné vločky, které neobsahují lepek.Vyvarujte se přidávání sladkostí do ovesných vloček.Navíc odborník na výživu připomněl, že ovesné vločky mohou být škodlivé pro ty, kteří nemají zažívací potíže. Je to všechno o přísadách v kaši.” Přidáním něčeho sladkého do kaše, jako je hnědý cukr, med a/nebo javorový sirup, se zvýší její obsah kalorií a sacharidů. Ti, kteří trpí cukrovkou nebo jsou k ní náchylní, musí být opatrní, protože konzumace takové kaše může způsobit zvýšení hladiny cukru,” pokračoval Esani. Pankonin varoval, že oslazením kaše mnozí mění původně „zdravou“ ovesnou kaši na nebezpečný produkt . Nadměrná konzumace potravin obsahujících cukr tak může neutralizovat pozitivní vliv na kardiovaskulární systém.”Americká kardiologická asociace doporučuje konzumovat nejvýše devět lžiček cukru denně pro muže a pouze šest pro ženy,” poznamenala Pankonin. přidání ovoce do kaše místo cukru. »Zkuste přidat čerstvé ovoce nebo mražené bobule místo cukru pro chuť. Navzdory tomu, že obsahují přírodní cukry, jejich konzumace přinese kardiovaskulárnímu systému více benefitů ve srovnání s jinými produkty s obsahem cukru,“ uzavřel Pankokin. takovým instantním kaším je třeba se vyhnout. Říká, že je nejlepší koupit si obyčejné ovesné vločky a přidat k nim polevy, jako je ovoce, ořechy, skořice a kardamom, samotné. Odborník na výživu poznamenal, že cukr není jedinou hrozbou, že kaše bude nezdravá. “Jízení kaše s plnotučným mlékem nebo smetanou zvyšuje obsah tuku.” , což přímo souvisí se zvýšenou hladinou cholesterolu.