– Kořenová plodina obsahuje různé cukry – sacharózu, fruktózu a glukózu, dále organické kyseliny – šťavelovou, jablečnou a citrónovou. Dále řepa obsahuje pektiny, protein, betain, kyselinu askorbovou, barviva a sloučeniny draslíku, hořčíku, železa, mědi, vanadu, boru, kobaltu, lithia, molybdenu, jódu, manganu, rubidia, fluoru a zinku. Řepa je bohatá na vitamíny A, B1, B2, B5, B6, B9, C a PP.

Odborník z Roskachestvo vypráví, jak řepu vybírat, skladovat a připravovat.

Která řepa je užitečnější? vařené vs syrové

Kalorický obsah vařené a syrové řepy je prakticky stejný: surový kořen obsahuje 40 kcal, vařený – 49. Syrová řepa má více vlákniny, antokyanů a betainu, díky čemuž je užitečnější pro lidi s nadváhou, onemocnění jater, cukrovku a hypertenzi. Kromě toho syrová okopanina obsahuje draselné a vápenaté soli, jód, které příznivě ovlivňují složení krve a transport hemoglobinu, funkci jater a vyrovnávají metabolické procesy, zlepšují stav kapilár, posilují cévní stěny, zlepšují vstřebávání bílkovin, chrání štítná žláza před nepříznivými faktory prostředí.prostředí.

Vařená řepa obsahuje méně ovocných kyselin, které dráždí střeva, proto je výhodnější při onemocněních trávicího traktu. Po tepelné úpravě samozřejmě téměř veškerá zelenina ztrácí některé ze svých vitamínů a prospěšných vlastností, proto byste se měli řídit jedním jednoduchým pravidlem: pro zachování maximálního užitku vařte jídlo co nejméně, do al dente, aby bylo přirozené křupnutí zachovalé. Doporučuje se vařit řepu ve slupce nejdéle 20 minut. Bez ohledu na volbu způsobu konzumace však může řepa přinést tělu mnoho výhod.

Jaké jsou výhody řepy?

Snižuje tlak. Studie ukázaly, že červená řepa může nejen snížit systolický a diastolický krevní tlak, ale také zabránit časnému rozvoji hypertenze u rizikových osob. Je to možné díky obsahu dusičnanů, které se v těle přeměňují na oxid dusnatý, který rozšiřuje cévy a snižuje krevní tlak. Existují dokonce studie prokazující souvislost mezi pravidelnou konzumací červené řepy a sníženým rizikem infarktu myokardu.

Působí protizánětlivě. Kořenová zelenina obsahuje pigment betalain, silný antioxidant, který bojuje proti volným radikálům a zpomaluje zánětlivé procesy v těle. Existuje také souvislost mezi pravidelnou konzumací červené řepy a nižším rizikem cukrovky II. Vysoký obsah antioxidantů a protizánětlivých látek ve složení kořenové zeleniny může zabránit mutaci maligních buněk.

ČTĚTE VÍCE
Jaké pilulky léčí chronickou prostatitidu?

Podporuje funkci jater. Pravidelná konzumace červené řepy může zabránit tukové degeneraci jaterních buněk. Díky vysokému obsahu antioxidantů zlepšuje kořenová zelenina metabolismus cholesterolu a snižuje riziko škodlivých účinků toxických látek na jaterní buňky.

Dobré pro střeva. Díky vysokému obsahu vlákniny, která je důležitou složkou zdravé výživy a střevní mikroflóry, pomáhá řepa regulovat a zlepšovat stolici, a proto pravidelná konzumace této zeleniny výrazně snižuje riziko zácpy a infekčních a zánětlivých onemocnění střev.

Pomáhá udržet váhu pod kontrolou. Za zmínku stojí, že červená řepa je dietní produkt, je nasycený vodou, vlákninou a má velmi nízký obsah kalorií. Odborníci na výživu tvrdí, že pravidelná konzumace červené řepy výrazně snižuje chuť k jídlu a pomáhá udržet pocit sytosti na několik hodin. Nahrazení obvyklého nádobí červenou řepou vede k efektivnějšímu hubnutí. Neméně důležitou roli v řepě hraje vitamín C a antioxidanty, které pomáhají normalizovat metabolismus na úrovni tukové tkáně a podporují využití adipocytů pro další energii potřebnou pro tělo.

Škodlivé vlastnosti a kontraindikace

  • Navzdory všem výhodám produktu může iracionální používání řepy v některých případech poškodit tělo. Například nadměrná konzumace přípravku může způsobit podráždění sliznice a bolest v krku. Pokud takový pocit pálení po dlouhou dobu nezmizí sám, pak došlo k alergické reakci.
  • Také se tato kořenová plodina nedoporučuje lidem trpícím hypotenzí, protože může způsobit pokles tlaku. Nedoporučuje se ani při osteoporóze kvůli schopnosti odstraňovat vápník z těla.
  • Obsah kyseliny šťavelové v řepě může zhoršit dnu a revmatoidní artritidu.
  • Řepa by měla být při cukrovce XNUMX. typu zařazována do jídelníčku s velkou opatrností kvůli vysokému obsahu cukru.
  • Urolitiáza nebo cholelitiáza jsou také důvodem k vyloučení červené řepy ze stravy, protože obsahuje velké množství oxalátů, které přispívají k tvorbě kamenů v lumen močových nebo žlučových cest.
  • Kontraindikacemi pro použití šťávy z této kořenové plodiny jsou žaludeční onemocnění spojená s vysokou kyselostí, stejně jako selhání ledvin a urolitiáza. To je způsobeno skutečností, že látky ve složení šťávy z červené řepy mohou zhoršit zánětlivý proces. Také je nápoj kontraindikován při střevních onemocněních a chronických průjmech, protože je přírodním projímadlem.

Využití řepy pro léčebné účely

ČTĚTE VÍCE
Kolik wattů potřebujete na LED pásek?

V moderní medicíně lékaři často předepisují pokrmy z řepy na zácpu, léčbu srdečních chorob a anémii jako zdroj stopových prvků.

V lidovém léčitelství se často objevují doporučení vkapat do nosu šťávu z červené řepy k léčbě rýmy a kloktání při kašli. Nebyly provedeny vědecké studie, které by potvrdily účinnost těchto metod.

Sledujte novinky, přihlaste se k odběru newsletteru.

Při citování tohoto materiálu je vyžadován aktivní odkaz na zdroj.

Pojďme přijít na to, proč je řepa užitečná a komu může ublížit.

Červená řepa je zelenina s dávnou historií. Obsahuje mnoho vitamínů a mikroelementů, je považován za jeden z nejoblíbenějších a je ceněn pro své nutriční a léčivé vlastnosti. Ukazuje se však, že řepa není užitečná pro každého – někteří lidé ji musí jíst opatrně nebo dokonce odmítat pokrmy s touto zeleninou. Jaké jsou výhody a poškození hlavní složky boršče?Řekneme vám v materiálu.

  • Červená řepa – výhody zeleniny
  • Vařená řepa – výhody
  • Kdo by neměl jíst červenou řepu?
  • Kolik řepy můžete sníst denně?

Červená řepa – výhody zeleniny

Červená řepa se začala pěstovat před 4 tisíci lety, ve Středomoří. První to ocenili Římané, kteří nejprve jedli výhradně vrcholy a až po chvíli – samotnou kořenovou zeleninu, ale už tehdy ji považovali za velmi užitečnou. Červená řepa se k nám dostala z Byzance, zhruba v XNUMX. století, a postupem času se stala jednou z hlavních složek boršče.

Řepa obsahuje vitamíny A a C, skupinu B, kyselinu listovou, jód, bór, mangan, ale i draslík a železo. Zelenina je také výborným zdrojem vlákniny a je také nízkokalorická (100 g syrové řepy – 43 kcal). Tím ale výhody řepy nekončí, zaměřme se na ty hlavní:

  • Řepa je bohatá na antioxidanty

Chrání zdravé tělesné buňky před útoky volných radikálů a také posilují imunitní systém a pomáhají odolávat nachlazení. Za nejsilnější antioxidant v řepě je považován betain, přírodní pigment, kterému řepa vděčí za svou barvu.

  • Červená řepa – dobrá na střeva

Červená řepa obsahuje hodně vlákniny, která podporuje dobré trávení a dobře zasytí (užitečné pro hubnoucí). Zelenina také podporuje optimální střevní mikroflóru a červená řepa se používá jako prevence proti zácpě.

  • Řepa na krevní tlak a infarkt
ČTĚTE VÍCE
Jak jíst lněné semínko pro zářivou pleť?

Zelenina obsahuje soli kyseliny dusičné – dusičnany. Jakmile se dostanou do těla, přemění se na oxid dusnatý – ten rozšiřuje stěny cév a snižuje krevní tlak. Studie také prokázaly, že pokud budete pravidelně jíst červenou řepu, můžete snížit riziko infarktu.

  • Červená řepa – výhody pro ženy

Mangan, železo a bór obsažené v řepě podporují krvetvorbu – tvorbu nových krvinek. Proto je pro ženy užitečné jíst řepu během menstruace – obnovit ztrátu krve v těle. Zelenina je užitečná i pro ženy v menopauze, pomáhá obnovit hormonální hladinu a při mastopatii se doporučuje konzumace červené řepy s medem.

  • Červená řepa – dobrá na játra

Antioxidant betain, o kterém byla řeč dříve, také podporuje zdraví jater – chrání je před obezitou a urychluje obnovu jejich buněk poškozených toxiny.

Vařená řepa – výhody

Která řepa je zdravější – vařená nebo syrová? Většinu vlastností, které má syrová řepa – jejich výhody jsou zřejmé – si uvařená zelenina zachová, i když během procesu vaření ztrácí část vitamínů.

Při onemocněních zažívacího traktu se doporučuje používat vařenou řepu – obsahuje méně kyselin, které dráždí střeva. Pro zachování více výhod se doporučuje vařit řepu do al dente – tak, aby zůstalo lehké přirozené křupnutí.

Kdo by neměl jíst červenou řepu?

Červená řepa má také řadu omezení a kontraindikací. Tuto zeleninu byste neměli jíst:

  • na urolitiázu a cholelitiázu – řepa obsahuje oxaláty (soli kyseliny šťavelové), které vyvolávají tvorbu kamenů v močových a žlučových cestách;
  • při cukrovce – řepa má vysoký glykemický index a obsahuje hodně cukru;
  • pro onemocnění gastrointestinálního traktu – používejte opatrně, protože zelenina má laxativní účinek a je kontraindikována u lidí se syndromem dráždivého tračníku a průjmem;
  • pokud máte hypotenzi, měli byste cvičit s mírou, protože velká část červené řepy může způsobit prudký pokles krevního tlaku.

Pokud nemáte žádné kontraindikace, pak může být řepa bezpečně zahrnuta do vaší stravy.

Kolik řepy můžete sníst denně?

Denní porce červené řepy pro zdravého člověka je 100-200 g denně, můžete ji jíst v jakékoli formě.

ČTĚTE VÍCE
Jaké oleje míchat na vypadávání vlasů?

Občas se nabízí otázka, proč by se řepa neměla jíst večer – dlouhou dobu byla zelenina, která obsahuje hodně cukrů, považována za nevhodnou pro hubnutí. Ale ve skutečnosti tomu tak není – konzumace červené řepy v noci není na škodu. Hlavní je konzumovat ho nejpozději 2 hodiny před spaním. Jíst zeleninu k večeři mimo jiné pomáhá zmírnit následky denního stresu a pomůže vám usnout.

Dříve jsme mluvili o výhodách melounu a o tom, kolik můžete sníst za den.

Také by vás mohly zajímat novinky:

  • Určitě jste nevěděli: proč mýt ovoce sodou a octem
  • Neriskujte své zdraví: kdy si můžete koupit melouny a jak si vybrat bobule bez dusičnanů
  • Hrozí vám otrava: jaké potraviny by se neměly ohřívat v mikrovlnné troubě