Pokud každý den cvičíte, ale pouze běháním v parku, bude to mít nějaký užitek? Promluvme si s odborníky.

24 2022 октября

Když je venku pošmourný pozdní podzim, je těžké se donutit jít na denní běh. Ráno chcete spát, po práci chcete jíst a spát. Na tělesnou výchovu tady není čas. A pokud před tím byla dlouhá pauza (nebo jste nezačali běhat vůbec, ale jen plánujete), pak očekávání nepříjemných pocitů v každém svalu ráno po intenzivním běhu přidává na nechuti.

Nebo se možná týráme marně a tento druh tělesné výchovy nemá na tělo žádný vliv? Naši kolegové z publikace „Around the World“ se na to vědce a sportovce rozhodli zeptat.

První dny: bolest

Alexandr Mironěnko
Tělesná výchova, sport, fitness

Mistr sportu, dvojnásobný ruský šampion v atletice Alexander Mironenko

Tvrdý. Velmi obtížné. Chci se na tenhle zdravý životní styl prostě vykašlat a nikam neběhat. Navíc nejsou žádné výsledky.

„Prvních pár dní vás mohou bolet svaly a vaše klouby se mohou cítit nepohodlí,“ říká mistr sportu, dvojnásobný ruský šampion v atletice Alexander Mironenko. — Z běhání nebudete mít žádné potěšení a nedojde k žádným vizuálním změnám.

Po 2 týdnech: zvýšená síla

Nálada je lepší, celková pohoda je také lepší. Konečně vás přestaly bolet svaly a po běhu necítíte zdrcující únavu, ale příval síly. Nyní si můžete tento proces užít, zejména proto, že vaše nohy zesílily. Nyní se můžete věnovat nejen samotnému procesu, ale také technice běhu.

O měsíc později: závislost

Silný návyk, tedy emocionální a fyzická závislost na pravidelném běhání, se vytvoří za 3-4 týdny. Vidíte, že se vaše tělo mění – svaly na nohou jsou „hustší“, přebytečná kila jsou ztracena (pokud se samozřejmě po tréninku nepřejídáte). Celkově máte více energie a aktivnější den.

43 dní každodenního běhání vám přinese celkovou maratonskou vzdálenost 42 kilometrů, 195 metrů. Můžete být na sebe hrdí!

Za 2 měsíce: srdce řekne „děkuji“

„Po 60 dnech každodenního běhání se znatelně zlepší činnost srdce a dýchacího systému, zpevní se kosti a vazy,“ říká sportovec. — Složení těla se změní k lepšímu, váš emoční stav se stane stabilnější a chronické bolesti hlavy a kloubů mohou odeznít.

ČTĚTE VÍCE
Mohu nosit džínovou bundu s košilí?

Přečtěte si také

4–6 měsíců: čas jít dál

Již po 3 měsících tréninku uběhnete vzdálenost dvakrát rychleji a po šesti měsících budete mít pocit, že jste stísněni v jejích mezích. Mimochodem, během této doby ztratíte celkem asi 14 tisíc kalorií (pokud poběžíte průměrnou rychlostí 8,8 km/h). To se určitě projeví na vaší postavě, ale mnohem důležitější je globální efekt – změna životního stylu povede k celkově dobrému zdraví.

Další názor: „Takové zatížení je extrémně nevýznamné“

Elena Istyagina-Eliseeva
Outdoorové aktivity

Místopředseda Komise Veřejné komory Ruské federace pro tělesnou kulturu a popularizaci zdravého životního stylu, vědecký ředitel Ústavu sportovního managementu a práva Vysoké školy ekonomické Národní výzkumné univerzity

„Zda se po překonání takové vzdálenosti zlepší vaše pohoda, je velká otázka,“ pochybuje Elena Istyagina-Eliseeva, vědecká ředitelka Institutu sportovního managementu a práva na Vysoké ekonomické škole National Research University. — Pokud je to jediná fyzická aktivita člověka, pak je bohužel extrémně nevýznamná.

Odborník uvádí jednoduché výpočty: kilometr je přibližně 1,5 tisíce kroků. Zvládnete to za 6–7 minut. I když vezmeme v úvahu konvenční normu notoricky známých 10 tisíc kroků, kilometr běhu stále neznamená zdravý životní styl. Hodně však záleží na životním stylu a zdravotním stavu člověka.

„Někteří lidé si těchto 6–7 minut běhu denně jednoduše nevšimnou kvůli jejich dynamickému životnímu stylu,“ říká Elena Istyagina-Eliseeva. “A pro ostatní bude vzdálenost jednoho kilometru velkým krokem vpřed.”

„Ranní běh vám zlepší den. Protože nic horšího se ti nestane.” Blogerka si tím byla jistá Jana Zolotová, která se rozhodla zkontrolovat, co by se stalo s jejím tělem, kdyby běhala 30 dní v kuse. I přes rychle rostoucí oblibu zdravého životního stylu si mnoho lidí stále spojuje běhání s bolestivým plněním školních standardů a něčím, co nepřináší žádné fyzické ani estetické potěšení.

Proč se běžci ráno mučí?

Dříve byla Yana skeptická k těm, kteří denně běhají. A uvedla příklad muže, který každé ráno běhal po stadionu. Dívka dokonce přemýšlela, zda všichni běžci nejsou členy nějaké sekty, protože dobrovolně znásilňovat ráno tělo je šílenství.

ČTĚTE VÍCE
Je možné depilovat po holení?

Šílená motivace se dívce zdála neskutečná, a tak se rozhodla ověřit, zda takovou zátěž vydrží a co by to pro ni znamenalo. A zároveň si Yana chtěla zavést denní režim, který byl pro ni velmi narušený. Teoreticky, pokud ráno neustále běháte, pak se na konci dne nahromadí únava, která vás nutí jít spát dříve a vstávat dříve.

Nejprve 20 minut, pak 40

Yana začala velmi opatrně. Prvních pár dní chodila ven v 10 hodin a chodila běhat ne déle než 20 minut. Nezní to moc efektně, ale pro člověka, který dělá první krůčky, je to úplně normální trvání. A po pár dnech blogerka zvýšila čas na 40 minut, během kterých dokázala uběhnout 5 km.

Yana zároveň přiznává, že dříve dělala kardio trénink v tělocvičně, takže měla určitou úroveň vytrvalosti. Po prvním týdnu už si dívka na běhání zvykla a dokonce se jí to začalo líbit! Ale právě před sedmi dny byla připravena nazvat běžce sektářskými. Nyní žertovala, že se sama připojila k „běžecké sektě“.

Běhejte v parcích, ne na stadionech

Navzdory své rodící se lásce k běhání se Yana setkala s problémem. Fotbalový tým sídlil na stadionu, kde běhala. Trenér chlapců jí kategoricky zakázal běhat během jejich hodin. Dívka se nehádala a šla do velkého parku, který se nachází nedaleko. A cítil jsem obrovský rozdíl.

Žádní trenéři, kteří dokážou být hrubí každou chvíli, žádné nudné stadiónové krajiny, které se opakují každou minutu. Naše hrdinka žije v Petrohradu, takže park, kde se rozhodla pokračovat ve studiu, má krásné výhledy. “Začala jsem být z běhání,” přiznala Yana po jednom ze svých běhů na Krestovsky Island.

Tvaroh místo sladkostí

Dále více. Dříve chtěla blogerka po fyzické aktivitě zajít do obchodu a koupit si něco sladkého, protože si to zasloužila. Teď, po pár týdnech běhání venku, šla Yana do obchodu a nečekaně si koupila. dvě balení tvarohu. A to přesto, že tvaroh nikdy neměla ráda. Pamatujete si větu na začátku textu: běh vám zlepší den, protože nic horšího se nemůže stát? Takže teď si Yana naopak přála, aby nový den přišel co nejrychleji. Tímto způsobem bude moci znovu dělat to, co nyní miluje.

ČTĚTE VÍCE
Jak by měl být stůl umístěn vzhledem k oknu?

Jak se změnilo vaše tělo po každodenním běhání?

Jak se ukazuje, běh má řadu zázračných vlastností. Yana říká, že po prvních 10 dnech si všimla velkých změn. Její stav kůže se zlepšil a zhubla asi 2 kg. A hlavně se změnila moje celková pohoda: zmizel neustálý pocit únavy a objevila se větší motivace k práci.

Blogerka navíc přiznává, že běhání ji nutilo dobrovolně vstávat v 8 hodin ráno. Nic jiného na světě ji k tomu nemohlo motivovat. Nyní, v 10 hodin, má dívka již čas cvičit, plavat, snídat a být připravena do práce a dalších věcí ve veselé náladě. Před výzvou mohla v tuto dobu ještě spát, a pokud se probudila, byla v rozbitém a neproduktivním stavu.

Po skončení 30denní lhůty se Yana začala natolik zajímat o běh, že začala uvažovat o účasti na půlmaratonu nebo dokonce maratonu. Dívka se o 30denním zážitku podrobněji rozpovídala ve videu.

Co byste měli udělat, než začnete běhat?

Je velmi důležité, aby běh přinášel fyzické i psychické výhody. A pokud je vše zcela zřejmé s morálkou, pak s fyzickou musíte být opatrnější. Než začnete aktivně cvičit, důrazně se doporučuje poradit se s lékařem: zkontrolujte si klouby, srdce a vše ostatní. A teprve potom opatrně začněte běhat a postupně zvyšujte zátěž.

Mnoho lidí se stydí cvičit na ulici, protože se bojí bočních pohledů procházejících chodců nebo řidičů projíždějících aut. Pravdou je, že na vás s největší pravděpodobností žárlí. A i když se budou smát, co se potom staráš o ty, se kterými se už nikdy v životě nezkřížíš? Ale budete mít dobré tělo a skvělou náladu.