V době, kdy je spánek tak důležitý – a tak žádoucí! – získat to může být těžší než kdy jindy. Chřadnutí je jedním z nejčastějších příznaků těhotenství. Je tedy v pořádku, pokud se cítíte unavenější než obvykle, nebo pokud jste se nikdy v životě necítili tak unavení.

Protože se chemie vašeho těla během těhotenství mění, potřebujete více spánku než kdy jindy, a to hned od začátku. Produkujete více progesteronu, abyste vytvořili výstelku vaší dělohy a zabránili potratu, a tyto vyšší hladiny mohou také snížit váš krevní tlak a hladinu cukru v krvi, takže se cítíte letargický a nevolný.

Potíž je v tom, že v době, kdy je spánek tak důležitý a tak žádoucí, průzkum National Sleep Foundation zjistil, že 78 procent žen hlásilo více problémů se spánkem během těhotenství než v jiných fázích svého života. Příčiny mohou být fyzické – bolesti zad, hrudníku nebo jiné tělesné změny, které vás v noci udržují vzhůru. Nebo mohou být psychologické, když uvažujete o velkých životních změnách.

Doufejme, že se dobře vyspíte a nikdy nebudete potřebovat tyto často kladené otázky. Ale pro každý případ si uložte ještě dnes.

Jak se změní můj spánek během těhotenství?

To vše závisí na organismu. Někteří lidé během těhotenství dobře spí; ostatní mají potíže. Například během prvního trimestru vám může stoupající hladina progesteronu způsobit nevolnost a chodit na záchod uprostřed noci může být častější. Později v těhotenství, kdy se vaše tělo neustále mění, může být těžší najít pohodlnou polohu. Příznaky bolesti ve třetím trimestru mohou skutečně ovlivnit kvalitu vašeho spánku.

Nejlepší polohy spánku během těhotenství

Existuje několik docela specifických doporučení pro polohu těla během spánku během těhotenství. Zde jsou nejlepší polohy pro spaní během těhotenství:

  • Spaní na boku: lékaři doporučují, aby těhotné ženy spaly na boku, aby se zvýšil průtok krve do placenty. Ve skutečnosti může být spánek na levém boku ještě lepší než na pravém. Těhotenské polštáře mohou být nejlepším přítelem budoucí maminky, aby se cítila pohodlně, když leží na boku.
  • Spát na zádech. Kolem poloviny těhotenství byste měla přestat spát na zádech. Je to proto, že vaše rostoucí děloha může vyvíjet tlak na hlavní krevní cévy, což může vést k nízkému krevnímu tlaku a špatnému oběhu vašeho srdce a vašeho dítěte. Nedělejte si starosti, pokud se probudíte uprostřed noci na zádech. Stačí se převrátit a vy i vaše miminko budete v pořádku.
  • Spát na břiše. Spaní na břiše je fajn, ale když se vám břicho zvětší a zakulatí, tak to nezvládnete.
ČTĚTE VÍCE
Jaké je příjmení prvního manžela Ksenia Sobchak?

Kolik spánku potřebuji během těhotenství?

Pokud jde o spánek, neexistuje jediný čas potřebný k tomu, abyste se dostatečně vyspali a cítili se svěží, ačkoli dospělým se doporučuje spát sedm až devět hodin za noc. Někomu stačí mnohem méně času na to, aby se dostatečně vyspal (někdy může být důvodem takové veselosti káva, kterou si vypije krátce před spaním, což je v těhotenství přijatelné, ale v malém množství), jiný potřebuje času mnohem více. Vaše tělo by mělo být vaším průvodcem – pokud jste unavenější než obvykle nebo zjistíte, že během dne usnete, pravděpodobně potřebujete více spánku. Snažte se odpočívat tolik, kolik vaše tělo vyžaduje.

Jste těhotná a nemůžete spát?

Existuje mnoho (naprosto normálních) důvodů, proč můžete mít problémy se spánkem během těhotenství. Možná jste se setkali pouze s některými z nich, možná se všemi následujícími:

  • Bolest zad: Během těhotenství se často objevují bolesti zad. Zkuste si pod břicho nebo mezi nohy umístit polštář, abyste zmírnili tlak.
  • Pálení žáhy: V tomto případě pomůže i polštář. Zkuste si podepřít horní část těla, abyste snížili nepříjemné pocity při pálení žáhy.
  • Chrápání: kvůli dalšímu ucpání nosu a tlaku dělohy na bránici můžete chrápat. Informujte svého lékaře o tomto příznaku – může vám doporučit nějakou léčbu. Chrápání však může být také příznakem spánkové apnoe a vysokého krevního tlaku nebo preeklampsie, která těhotenství provází a může vést ke komplikacím.
  • Syndrom neklidných nohou: stav, kdy je prostě nemožné udržet nohy bez pohybu. Pokud cítíte nepohodlí v nohách nebo strašidelné plazení, které nezmizí, může to být syndrom neklidných nohou. Někdy může užívání speciálních doplňků (železo a/nebo kyselina listová) pomoci tento stav zvládnout, ale předepsat je může pouze lékař. Proto byste se měli poradit se svým lékařem.
  • Potřeba močit: některé těhotné ženy mají problémy se spánkem, protože musí neustále vstávat, aby šly na záchod, a je pro ně těžké se poté uklidnit.
  • Úzkost a/nebo stres: máte (celkem pochopitelně) spoustu úzkostných myšlenek, o porodu, o miminku, o tom, jak to budete zvládat a mnoho dalšího. Koneckonců, jakmile se dítě narodí, váš život se hodně změní a váš seznam je pravděpodobně plný věcí, které musíte udělat. Pokud vám úzkost brání usnout, zkuste meditaci, mohla by vám pomoci. Aplikace jako Calm, Headspace a Expectful nabízejí řízená meditační sezení.
ČTĚTE VÍCE
Co si obléknout k narozeninám na podzim?

7 věcí, které musíte udělat pro lepší spánek

Pokud jsou problémy se spánkem nepříjemné, ale poněkud náhodné, můžete vyzkoušet libovolný počet metod. Zde je několik nápadů:

  1. Nastavte režim. Choďte spát každý den ve stejnou dobu, a to i o víkendech.
  2. Snažte se jíst méně před spaním. Nepijte kávu večer. Pokud se bez něj neobejdete, je lepší to udělat ráno (po 15:00 byste se také měli vyhnout kávě).
  3. Vytvořte si pohodlné podmínky pro spánek, aby byla tma a chlad.
  4. Přestaňte se dívat na televizi. Nenechte se před spaním unést chytrými telefony, tablety nebo notebooky, i to vám může bránit v usnutí.
  5. Pokud vás pálí žáha, vyhněte se kořeněným, tučným a smaženým jídlům a po jídle počkejte alespoň hodinu, než půjdete spát. Pokud to nepomůže, poraďte se se svým lékařem.
  6. Spi, když můžeš! Udělat si tu a tam hodinu je skvělé, pokud poté můžete spát celou noc.
  7. Začněte dělat speciální cvičení, ale musíte je dělat během dne. Lehká fyzická aktivita, jako je chůze, plavání a jóga, vám může pomoci cítit se příjemně unaveni, takže můžete snadno usnout.

Pokud tyto metody nepomohou do týdne nebo dvou, promluvte si se svým lékařem o možné léčbě nespavosti, navrhuje Ina Becker, MD, psychiatr z New Yorku.

O těhotenství a kompatibilitě s léky běžně používanými k léčbě nespavosti je známo poměrně málo, především kvůli nebezpečí testování potenciálně škodlivých léků na těhotných ženách. Váš lékař může doporučit některé volně prodejné léky, včetně Benadryl a Unisom. Jsou klasifikovány Food and Drug Administration jako „kategorie B“, což znamená, že studie provedené na zvířatech neodhalily riziko pro plod, nicméně zatím není jisté, zda jsou tyto léky bezpečné pro člověka.

“Používáme oba (Benadryl a Unisom) s opatrností a poté pouze po zvážení rizik přetrvávající těžké nespavosti oproti rizikům – možná nízkým – drogám,” říká Dr. Becker.

Můžete si vyzvednout další léky, které jsou na předpis, a dostanete je pouze u lékaře. Pokud jste si jisti, že se bez léků neobejdete, poraďte se s lékařem, určitě vybere potřebný lék.

ČTĚTE VÍCE
Co dělá broskvový olej s vlasy?

Neléčte se sami! Nebojte se kontaktovat odborníka, pokud opravdu potřebujete pomoc.

Je těžké přeceňovat roli spánku v životě každého člověka. Úplný zdravý odpočinek umožňuje zcela obnovit fungování nervového systému, zmírnit napětí, zlepšit výkon a zvýšit aktivitu. Chronický nedostatek spánku je příčinou mnoha nemocí. Co můžeme říci o ženě, která je ve fázi porodu. V tomto období více než kdy jindy potřebuje zdravý, dlouhý a plnohodnotný spánek. Bohužel si však právě v tomto období může člověk o klidném spánku nechat jen zdát.

Jakmile se žena dozví o své nové situaci, musí se kvůli zdraví svého nenarozeného miminka hodně vzdát. A musíte se vzdát nejen špatných návyků: alkoholu, cigaret, kávy, ale také pohodlného spánku.

Nespavost může být způsobena:

  • Úzkost;
  • Časté močení;
  • Strach a fobie před novou etapou vašeho života;
  • Nervozita a podrážděnost;
  • Zlá trávení;
  • toxikóza;
  • Fyzická nemoc;
  • Nepohodlná poloha.

Dobrý spánek je klíčem ke zdraví nenarozeného dítěte

V období porodu zažívá ženské tělo mimořádnou zátěž, zejména v posledním trimestru. Zvyšuje se potřeba délky spánku, protože tělo vydává mnohem více energie. Zdravý spánek a těhotenství jsou proto neoddělitelně spjaty.

Jakmile se žena dozví o své nové situaci, musí se kvůli zdraví svého nenarozeného miminka hodně vzdát. A musíte se vzdát nejen špatných návyků: alkoholu, cigaret, kávy, ale také pohodlného spánku.

Pokusme se přijít na to, jak spát během těhotenství, abychom nejen nepoškodili zdraví vašeho nenarozeného dítěte, ale abyste se dobře vyspali.

Hledáte pohodlnou polohu na spaní

Každý člověk má svou oblíbenou polohu, ve které snadno usne a spí. Mnoho lidí si nedokáže představit, že by si pohodlně odpočinuli na zádech, protože si zvykli spát na břiše. Tento zvyk bude muset být obětován, protože není bezpečný pro normální vývoj plodu. Pokud v prvních třech měsících těhotenství může žena ještě spát v poloze, na kterou je zvyklá a pohodlná, pak jí rostoucí bříško po prvním trimestru nedovolí v této poloze bezpečně ležet. I přes přirozenou ochranu miminka v podobě plodové vody je vysoká pravděpodobnost poranění miminka ve spánku zmáčknutím. Ale jak potom můžete v těhotenství správně spát?

ČTĚTE VÍCE
Jaké koření se hodí na smažení krevet?

Pózujte na zádech

I když jste zvyklí spát ve sparťanské poloze, na zádech, s široce roztaženými pažemi, již od 28. týdne budete muset radikálně změnit svůj životní styl. Faktem je, že s růstem plodu se výrazně zvýší zatížení střev a duté žíly, což blokuje přístup kyslíku k dítěti.

Jakmile se žena dozví o své nové situaci, musí se kvůli zdraví svého nenarozeného miminka hodně vzdát. A musíte se vzdát nejen špatných návyků: alkoholu, cigaret, kávy, ale také pohodlného spánku.

Spánek na zádech během těhotenství může způsobit následující problémy:

  • Závratě;
  • Nevolnost;
  • Křeče
  • Končetiny jsou necitlivé;
  • Snížený tlak;
  • Hemoroidy;
  • Těžké dýchání.

Pokud cítíte tyto příznaky nebo dítě dává trvalé signály, musíte naléhavě změnit svou polohu, protože stlačování duté žíly je spojeno nejen se špatným zdravím matky, ale také s nedostatkem kyslíku pro plod.

Póza žaludku

Jedna z nejoblíbenějších pozic mnoha lidí, která vám umožní rychle usnout při objímání polštáře. Mnoho žen, jakmile se dozvědí o změně ve svém životě, se zajímá o otázku, zda je možné spát na břiše během těhotenství? Lékaři doporučují v prvních týdnech tuto polohu opustit, ještě dříve, než zvětšené bříško znemožní klidné usínání.

Pokud se bojíte dobrovolně se během spánku převalit na břicho bez kontroly pohybů, můžete umístit velký polštář, který vám nedovolí změnit polohu.

Boční póza

Aby se váš spánek normalizoval a nedošlo k poškození zdraví dítěte, odborníci doporučují spát během těhotenství na boku. A pokud se tato možnost zpočátku zdá mnohým nepřijatelná, po druhém trimestru je ležení na boku jedinou možností. Zde se ale nabízí otázka, na které straně spát, aby byla zajištěna bezpečnost plodu?

Spánek na pravém boku může způsobit stlačení ledviny, což může mít vážné následky. Ideální poloha je ležet na levém boku. Tím nejen nezraníte nenarozené dítě, ale také zlepšíte průtok krve spolu s kyslíkem do placenty.

Ale neměli bychom ignorovat individuální vlastnosti každého organismu a polohu plodu v děloze. Když je dítě v příčné poloze, vyberte stranu, kde se nachází hlavička dítěte. A při prezentaci pánve lékaři doporučují změnit polohu několikrát za noc.

ČTĚTE VÍCE
Co může nosit muž pod bílou košilí?

Pokud se vám stále nedaří zlepšit spánek, necítíte se dobře a trápí vás nespavost, pak je lepší poradit se s odborníkem. Dobrý gynekolog situaci rozebere a pomůže problém vyřešit. V případě potřeby vám předepíše bezpečné sedativum, které stabilizuje emoční stav a pomůže vám klidně usnout, odpočinout si a obnovit nervový systém během spánku.

Polštář na pomoc

Naštěstí moderní výrobci nyní pomáhají ženám přežít těhotenství s větším komfortem nabídkou speciálních polštářů. Jsou vyrobeny s ohledem na fyziologické vlastnosti ženy v daném období a umožňují vám najít pohodlnou polohu pro relaxaci.

Můžete si koupit dva polštáře a jeden umístit pod břicho a druhý pod kolena a hledat tu nejlepší možnost. Nebo si můžete pořídit dlouhý polštář ve tvaru banánu, který vám umožní hodit si na něj nohu během spánku, což zlepšuje vaši pohodu a zbavuje hlavní zátěže spodní části zad a břicha. Již v posledních týdnech těhotenství, kdy rostoucí bříško ztěžuje normální dýchání, vám polštář umožní zaujmout pohodlnou polohu v polosedě.

Pamatujte, že těhotenství je vaší příležitostí nabrat sílu a plně se uvolnit před tím nejdůležitějším obdobím ve vašem životě. Porod a první týdny péče o miminko od vás budou vyžadovat hodně energie, takže pevné zdraví a dobrý spánek vám!

© 2014–2024 Všechna práva vyhrazena. | | Mapa stránek