Kyselina listová neboli vitamín B9 je jedním z nejdůležitějších vitamínů. Naše tělo – přesněji střevní mikroflóra – si ho dokáže vyrobit samostatně, ale ve velmi malých dávkách. Většina kyseliny listové by měla pocházet z potravy. Je tu ale jistý problém: strava průměrného obyvatele města je chudá na potraviny, které tento cenný vitamín obsahují, takže jeho nedostatek není neobvyklý.

Co je kyselina listová a proč ji tělo potřebuje?

Kyselina listová je nezbytná pro mnoho procesů probíhajících v těle. Tato látka je zodpovědná za buněčný růst a udržování integrity DNA. Poruchy těchto procesů vedou ke vzniku nádorů, takže kyselina listová do určité míry brání vzniku nádorů. Kromě toho je nezbytný pro správnou funkci imunitního systému, činnost srdce a cév a syntézu aminokyselin. Kyselina listová působí blahodárně na nervovou soustavu, potažmo na naši náladu a výkonnost. A konečně kyselina listová je nezbytná pro krvetvorbu – tak nezbytná, že její nedostatek může způsobit anémii.

Zajímavým faktem
Uměle syntetizovaná kyselina listová se objevila před 70 lety – v roce 1947.

Existuje názor, že další příjem kyseliny listové je nezbytný pouze během těhotenství. Ale to je mýtus. Nastávající matky by měly opravdu užívat kyselinu listovou, protože nedostatek tohoto vitamínu zvyšuje riziko potratu a předčasného porodu, patologií u plodu a poporodní deprese u matky. V těhotenství se potřeba kyseliny listové zvyšuje, ale tento vitamín potřebuje téměř každý.

Jaká jsou nebezpečí nedostatku a přebytku kyseliny listové?

Hladinu kyseliny listové lze velmi přesně určit krevním testem. Normální hodnoty se pohybují od 7 do 45 nmol/l.

Jsou to skutečně mikroskopické dávky, ale i jejich mírné zvýšení nebo snížení vede k mimořádně nepříjemným následkům.

Nedostatek kyseliny listové

Nejčastěji je nedostatek kyseliny listové způsoben špatnou stravou. Nedostatek vitaminu však často vyplývá z dysbakteriózy a střevních onemocnění, při kterých se tento vitamin přestává vstřebávat. Absorpci kyseliny listové negativně ovlivňují antikonvulziva, perorální antikoncepce, barbituráty a alkohol. Pokud není dostatek vitaminu B9, jsou možné následující důsledky:

  • Megaloblastická anémie je název pro typ anémie, při které se snižuje počet červených krvinek a je narušena jejich normální funkce. Příznaky tohoto onemocnění jsou poruchy trávení, vypadávání vlasů, neustálá únava, vředy na ústní sliznici.
  • Četné problémy během těhotenství – předčasný porod, odtržení placenty, předčasný potrat.
  • Neplodnost se vyskytuje u obou pohlaví, ale ve větší míře u žen.
  • Patologie plodu – od mentální retardace a hydrocefalu po problémy s vývojem oběhového systému a „rozštěpem rtu“.
  • Špatná nálada, která se časem může vyvinout v klinickou depresi.
  • Kognitivní poruchy – poruchy paměti, nespavost, neustálá únava, nervozita, bezdůvodná úzkost a agresivita.
ČTĚTE VÍCE
Je možné porodit s úzkostnou poruchou?

Příznaky nedostatku kyseliny listové se objevují velmi rychle – 5–30 dní po snížení její hladiny v krvi. Prvními příznaky nedostatku vitaminu B9 jsou únava, nechutenství a podrážděnost. Příznaky jsou nespecifické, takže jim většina lidí prostě nevěnuje pozornost. A marně – nedostatek kyseliny listové je jedním z nejrozšířenějších typů nedostatku vitamínů. V některých regionech se vyskytuje u 100 % obyvatel a i v těch nejbohatších místech trpí nedostatkem kyseliny listové každý pátý člověk. Pokud nejsou přijata opatření a není zajištěn přísun tohoto vitaminu, může se po 3-4 měsících rozvinout anémie, při které se příznaky neustále zvyšují.

Příliš mnoho kyseliny listové

Je poměrně obtížné dosáhnout přebytku kyseliny listové. Je to ve vodě rozpustný vitamín a jakýkoli přebytek se obvykle rychle vylučuje močí, aniž by způsobil poškození. Problémy mohou nastat u závažných onemocnění jater a ledvin. Nadbytek kyseliny listové ohrožuje:

  • Během těhotenství – nadměrné zvýšení hmotnosti plodu. Zvyšuje také riziko obezity a cukrovky u dítěte. Možné jsou i další následky – astma, sklon k alergiím.
  • U mužů se mírně zvyšuje riziko vzniku nádorů prostaty.
  • Změny v chování – zvýšená a bezpříčinná vzrušivost, nespavost, podrážděnost. Není neobvyklé, že si lidé s nadbytkem vitamínu B9 stěžují na hořkou nebo kovovou chuť v ústech.

Denní příjem a potravinové zdroje vitaminu

Pro udržení normální hladiny vitaminu B9 v krvi je nutné jej konzumovat denně. Kojenci do 6 měsíců by měli dostávat 65 mcg kyseliny listové denně, od 6 měsíců do roku – 80 mcg, od jednoho roku do 3 let – 150 mcg, od 3 let do adolescence – 200 mcg. Optimální denní dávka kyseliny listové pro dospělé je 400 mcg denně a těhotné ženy potřebují o něco více – až 600 mcg.

Potřeba kyseliny listové se zvyšuje při rekonvalescenci po úrazech a operacích, při aktivním sportování, je nezbytná i pro starší lidi.

Šampionem v obsahu vitamínu B9 je zelenina. Špenát, hlávkový salát a zelí jsou neocenitelnými zdroji této látky. Právě podle nich má kyselina listová svůj název (folium v ​​překladu z latiny znamená „list“). Zelená cibule, brokolice a obecně veškerá tmavě zelená zelenina jsou také bohaté na vitamín B9.

ČTĚTE VÍCE
Jak se jmenuje tužka na oční sliznici?

Značné množství kyseliny listové se nachází ve vlašských ořechách, arašídech, rajčatech, citrusových plodech, červené řepě, naklíčené pšenici, fazolích, pohance, hovězím mase a kuřecích játrech.

Mimochodem
Kyselina listová je křehká látka, která se při vystavení vysokým teplotám rozkládá. Při tepelné úpravě se ztratí 70–90 % veškeré kyseliny listové obsažené v zelenině, 95 % tohoto vitaminu se nachází v mase a více než polovina ve vejcích.

Mnohé z těchto produktů jsou na našem stole vzácní hosté. Zelenina pěstovaná ve skleníku navíc obsahuje méně kyseliny listové než ovoce a zelenina z biozahrádek. Ne každá rodina si však může dovolit neustále nakupovat potraviny na drahých farmářských trzích.

Tablety obsahující kyselinu listovou

Pokud nemáte dostatek vitaminu B9, měli byste si vzít navíc. Existuje mnoho vhodných vitaminových komplexů, doplňků stravy a čistých přípravků s vitaminem B9.

Nejjednodušší variantou je čistý vitamín B9 v tabletách. Je vhodný pro případy, kdy je potřeba upravit pouze hladinu kyseliny listové a obsah ostatních vitamínů je v pořádku. Důležité je dbát na dávkování: léky ve vysokých dávkách jsou určeny k léčbě těžkých forem nedostatku vitaminu B9, pro každý případ by se neměly užívat profylakticky.

Vitamínové komplexy s kyselinou listovou mají jednu důležitou výhodu – kromě vitamínu B9 obsahují i ​​další látky, které napomáhají jeho vstřebávání. Pro normální vstřebávání kyseliny listové je nezbytný zejména vitamín C. Multivitaminové komplexy pro těhotné ženy obvykle obsahují zvýšenou dávku kyseliny listové, ale i dalších látek nezbytných pro organismus nastávající maminky.

Doplňky stravy se od vitamínů příliš neliší – stejně jako vitamínové komplexy nejsou považovány za lék a slouží k prevenci hypovitaminózy a zvýšení hladiny kyseliny listové při jejím mírném nedostatku. Pokud se vitamíny vyrábějí převážně ve formě dražé a tablet, pak jsou doplňky stravy pestřejší – mohou to být žvýkací pastilky, prášky na přípravu proteinových koktejlů, šumivé tablety na ředění. Kvasnicové přípravky se často přidávají do doplňků stravy s kyselinou listovou – jsou cenným zdrojem tohoto vitamínu.

Ať už zvolíte jakoukoli lékovou formu, určitě se před zahájením užívání poraďte se svým lékařem a prodiskutujte optimální denní dávku kyseliny listové. Potřebné množství B9 se liší v závislosti na věku, životním stylu a zdravotním stavu.

Kyselina listová patří mezi vitamíny skupiny B. Rozpouští se ve vodě a vodním prostředí. Dalším názvem je vitamín B9. V těle je částečně syntetizován bakteriemi ve střevech a částečně zásobován potravou. Nezbytný pro obnovu poškozených tkání a tvorbu nových buněk, tvorbu leukocytů, krevních destiček a červených krvinek a látkovou výměnu. Nedostatek vitaminu zvyšuje riziko zhoubných nádorů a udržování jeho normální hladiny v těhotenství snižuje riziko vrozených vad plodu.

ČTĚTE VÍCE
Co byste při redukční dietě neměli jíst?

Význam kyseliny listové pro ženský organismus

  • produkci krevních destiček, leukocytů a erytrocytů,
  • obnova poškozených tkání,
  • stimulace růstu a dělení nových buněk;
  • syntéza aminokyselin,
  • reprodukce DNA.

Při hubnutí kyselina listová urychluje metabolismus a proces spalování tuků. Pod jeho vlivem se tukové zásoby aktivně štěpí na alkoholy a mastné kyseliny a odstraňují vylučovací soustavou.

Pomozte! Vitamin B9 je přirozeně přítomen v potravě – jedná se o foláty.Biologické doplňky stravy a léky obsahují uměle syntetizovanou látku – kyselinu listovou.

Kyselina listová má výrazný nootropní účinek na duševní funkce:

  • aktivuje duševní výkonnost,
  • zlepšuje paměť,
  • zvyšuje odolnost nervového systému vůči účinkům nepříznivých faktorů.

Vitamin B9 zabraňuje neurologickému poškození, minimalizuje expozici karcinogenům (látkám, které způsobují rakovinu) a zabraňuje osteoporóze (snížení hustoty kostí).

Jednou z funkcí vitaminu B9 je udržovat zdravé vlasy, kůži a nehty. Při nedostatečném příjmu folátů v těle se růst vlasů zpomaluje a aktivně vypadávají, nehty lámou, objevuje se akné.

zavolej teď
Enrol gynekologovi
Vyberte čas

Význam kyseliny listové během těhotenství a kojení

Průběh a výsledek těhotenství, tvorba a vývoj dítěte závisí na hladině folátu v těle nastávající matky.

Zpočátku je důležité kontrolovat a udržovat dostatečné hladiny folátu při přípravě na početí a v prvních 13 týdnech těhotenství, kdy dochází k tvorbě orgánů a systémů plodu. Vitamin B9 zlepšuje plodnost a zajišťuje normální reakci ženských reprodukčních orgánů na estrogeny. A to zvyšuje šanci na úspěšné oplodnění vajíčka a těhotenství.

Dostatečná hladina vitaminu B9 je úspěšnou prevencí těhotenských patologií a malformací plodu:

  • intrauterinní růstová retardace,
  • defekty míchy a mozku,
  • vrozené vady ve struktuře srdce a velkých cév,
  • spina bifida, horní ret, patro,
  • nepřítomnost mozku.

Pokud je kyselina listová během vývoje plodu dodávána v nedostatečném množství, zvyšuje se riziko narušení tvorby a vývoje placenty. To je nebezpečné kvůli potratu, porodu mrtvého plodu, úplné nebo částečné abrupci placenty.

Zvláště důležité je obnovit užívání kyseliny listové během kojení.

Proč je vitamín B9 potřebný pro kojící ženy:

  • stimuluje tvorbu mléka,
  • zabraňuje rozvoji poporodní deprese,
  • splňuje novorozeneckou potřebu folátu.

Děti, které nedostávají dostatek folátů, zaostávají ve fyzickém, psychickém i motorickém vývoji, mají oslabenou imunitu, proto často onemocní.

ČTĚTE VÍCE
Co je měkký materiál?

Výhody kyseliny listové pro ženy po 50 letech?

Nechte si poradit od odborníka:

Ve věku 45–55 let je důležité kontrolovat hladinu folátu v těle. Faktem je, že vitamín B9 zabraňuje nástupu časné menopauzy a zmírňuje závažnost a závažnost menopauzálního syndromu.

Další příznivé vlastnosti kyseliny listové pro zralé ženy:

  • zlepšuje spánek,
  • stabilizuje krevní tlak,
  • snižuje riziko cukrovky,
  • předchází infarktu, srdečním a cévním chorobám,
  • spouští procesy regenerace buněk,
  • zachovává zdraví a krásu pokožky a vlasů.

Dostatečná hladina folátu má příznivý vliv na stav trávicího systému a udržuje optimální hladinu železa v krvi, což zabraňuje rozvoji anémie.

Jaká jsou nebezpečí nízké hladiny folátu?

Nedostatek vitaminu B9 se rozvíjí do měsíce poté, co přestane vstupovat do krve. Prvních 7–14 dní si tělo udržuje normální hladiny folátu v těle pomocí rezerv z jater a ledvin.

Nedostatečné množství kyseliny listové nepříznivě ovlivňuje stav buněk a organismu jako celku. Kostní dřeň je postižena především nedostatkem vitaminu B9. Kvůli nedostatku folátu se krevní buňky (červené krvinky) zvětšují a tvoří megaloblasty (abnormálně velké buňky), což vede k maligní anémii.

Další nežádoucí důsledky nedostatku vitamínů:

  • narušení produkce trávicích enzymů,
  • poškození žaludku a jícnu,
  • pomalé hojení ran,
  • deprese
  • neplodnost
  • Spontánní potrat.

Dlouhodobý nedostatek folátu v těle způsobuje slabost, závratě, nevolnost, bolesti hlavy a mdloby.

Pomozte! Přebytek vitaminu v krvi se vyskytuje velmi zřídka, protože většina je vylučována močí. Dietní návyky nemohou způsobit hypervitaminózu. Předávkování biologickými doplňky a lékovými formami vitaminu B9 může vyvolat zvýšení hladiny folátu v krvi.

Míra denní spotřeby

Vstřebávání kyseliny listové přímo závisí na stavu střevní mikroflóry, potravinách a způsobu jejich přípravy. Při tepelné úpravě zeleniny se ztrácí asi 75 % vitaminu B9. Absorpce kyseliny listové je také narušena užíváním antikonvulziv, perorální antikoncepce a alkoholu.

Norma kyseliny listové pro ženy za den je 200 mcg. Během těhotenství a kojení se doporučuje konzumovat navíc 400–600 mcg/den vitaminu B9. Potřeba kyseliny listové se zvyšuje během rekonvalescence po úrazech, chirurgických zákrocích a aktivním sportu.

Důležité! Mohu užívat kyselinu listovou bez lékařského předpisu? Ne. Délku podávání a dávkování stanoví porodník-gynekolog u konkrétní pacientky po vyšetření hladiny folátu v krvi.