Ve snaze o zdravý životní styl zkoušíme všechny možné způsoby léčení těla. Lékaři říkají, že pravidelný trénink, zdravá výživa a vzdát se špatných návyků nestačí. Někdo se proto obrací na rady přátel, někdo hledá užitečné informace na internetu. Podle British Medical Journal se téměř polovina dospělé populace rozhodne začít užívat kontrastní sprchu. Řekneme vám, proč je to nutné, kdo je kontraindikován a jak správně otužovat tělo.

Co je kontrastní sprcha

Kontrastní sprcha je vodní procedura, při které člověk střídavě mění teplotu vody z horké na studenou. k tomu dochází po krátkou dobu, která trvá méně než minutu. Tělo reaguje na změny teploty, což ovlivňuje režim krevního oběhu.

Stresová situace aktivuje v těle metabolické procesy, díky nimž se buňky v tkáních probudí a zahájí proces obnovy. Regenerace však není zdaleka jediným plusem běžné kontrastní sprchy doma.

Vnitřní procesy během kontrastní sprchy

Pro začátek stojí za to pochopit, jak kontrastní sprcha ovlivňuje naše tělo.

Studená voda se stává spouštěčem, kvůli kterému dochází k podráždění buněk bez ohledu na délku „studené“ fáze. Připomeňme si, jak v mrazu tělo okamžitě pokryje husí kůže. Zahrnuje tedy ochranu pokožky před podchlazením. Uvnitř se vše odehrává podobným způsobem.

K ochraně životně důležitých orgánů a tkání mozek povzbuzuje tělo k rychlejší práci. Krevní oběh se znatelně zrychlí, což znamená, že kyslík a živiny jsou dodávány do různých částí těla rychleji.

Jakýkoli stres se projevuje nejen na vnější pohodě, ale probouzí i práci tří důležitých hormonů – endorfinů, norepinefrinu a kortizolu.

Endorfiny jsou lékařsky uznávané hormony štěstí. Snaží se zmírnit bolest z vnějších vlivů a zlepšit náladu člověka. Při kontrastní sprše se aktivněji uvolňují endorfiny, aby zpříjemnily pár nepříjemných vteřin ze změny teploty.

Vzhledem k tomu, že postup přímo ovlivňuje oběhový systém, je důležité, aby se vnitřní oběh nezmenšil, jinak může tlak stoupnout na nebezpečnou úroveň. Zde je třeba mít na paměti, že kontrastní sprchu je nutné zahájit v krátkých intervalech a noradrenaliny, které mají vazokonstrikční účinek, nám pomohou během několika sekund užívání.

Žádná stresová situace se neobejde bez kortizolu, stresového hormonu. Právě on tvoří ochranné bariéry před vnějšími vlivy a udržuje tělo v dobré kondici.

Jaké jsou výhody kontrastní sprchy

Když jsme se zabývali metabolickými procesy uvnitř našeho těla, můžeme dojít k závěru o výhodách kontrastní sprchy:

  1. Hlavní pozorování: ti, kteří užívají kontrastní sprchu, mají menší pravděpodobnost onemocněníZároveň se lékařské studie dokazující tuto skutečnost účastnili pacienti, jejichž doba sprchování se pohybovala od 30 do 90 sekund a konečné ukazatele byly téměř stejné. To znamená, že tělu je jedno, jak dlouho lijeme studenou vodu. Důležitá je změna teploty.
  2. Vlivem krátkodobého zvýšení rychlosti krevního oběhu se cévy rychle rozšiřují a následně zužují. Zlepšuje jejich elasticitu, který pomáhá při minimalizaci tvorby trombóz a mrtvic.
  3. Metabolismus se také zrychluje, která má vliv na zmenšení objemu těla a odvod toxinů z těla. Kontrastní sprcha je uznávaná lymfatická drenáž.
  4. Práce endorfinů a kortizolu se vrací do normálu, což znamená, že pro člověka bude snazší získat odolnost vůči stresu, reagovat na vnější podněty. Když se stanete klidnější, bude snazší usnout.
  5. Pro muže znamená zrychlení krevního oběhu zlepšení potence.
  6. Často se poznamenává, že pravidelná kontrastní sprcha snižuje pocení. To platí zejména v létě a pro ty, kteří rádi sportují.
ČTĚTE VÍCE
Co byste měli pít pro posílení imunity?

Indikace a kontraindikace

Jak se zdá z blahodárných vlastností kontrastní sprchy, je vhodná pro všechny, kteří chtějí omladit tělo, zhubnout, stát se klidnější a sebevědomější. Prudká změna krevního tlaku a hladiny hormonů se však stává překážkou pro majitele nemocí, jako jsou:

  • Tromboflebitida
  • Virová onemocněnídoprovázena zvýšenou tělesnou teplotou. V tomto případě není kontrastní sprcha kontraindikována, ale stojí za to snížit intervaly mezi změnami teploty na minimum.
  • Vysoký tlak
  • Těhotenství a kojení (po konzultaci s odborníkem)
  • Zánět močového měchýře
  • Onkologické onemocnění

Jakékoli zákroky ovlivňující zdraví by měly být prováděny po konzultaci s ošetřujícím lékařem. Pokud jste si jisti, že nemáte nemoci z výše uvedeného seznamu, začněte postupně a pozorujte reakci těla.

Začátek a konec procedury

Jak již bylo zmíněno dříve, kontrastní sprchy jsou vždy stresující, bez ohledu na to, jak dlouho je užíváte a zda se staly součástí vaší rutiny. Pro normalizaci tělesné teploty a uvedení hormonů do pořádku je důležité se na proceduru řádně připravit a správně ji dokončit.

Začněte tedy prohřátím těla, doporučuje se koupel s uklidňujícími přísadami, které uvolňují tělo. Použít můžete například aromaterapeutickou koupelovou směs SEA RELAX s bylinkami a olejem. Kromě benefitů epsomské a růžové himalájské soli tělo dostane potřebné stopové prvky, což snižuje dopad stresu z následné procedury.

Pokud chcete probudit tělo ještě před kontrastní sprchou, pak se doporučuje vyzkoušet citrusové směsi. Perfektní je sůl s SLIM CITRUS oleji. Olej z pomeranče a citronu otevře receptory, v pokožce začnou regenerační procesy. Citrusové oleje mají navíc vynikající anticelulitidní účinek, dokážou udržet pokožku v dobré kondici.

probuzení koupelová sůl s pomerančovým a citronovým olejem

Po proceduře je třeba tělo zahřát. Pro tyto účely můžete použít běžný ručník, ale zatímco jsou póry otevřené a metabolické procesy jsou na svém vrcholu, vyplatí se používat drhnoucí a ohřívací prostředky. Pokud je tedy pro hubnutí nezbytná kontrastní sprcha, měli byste použít tělový peeling s hřejivým účinkem. Skvěle kombinuje sůl z Mrtvého moře, olej z chilli papriček a třtinový cukr. Zatímco ucítíte příjemné teplo a hloubkovou masáž, peeling odstraní přebytečnou vodu, odstraní otoky a vyrovná pokožku. Tato akce zvyšuje účinek kontrastní sprchy.

ČTĚTE VÍCE
V jaké fázi by se měla termální voda používat?

hřejivý tělový peeling

Masážní olej lze aplikovat na již suchou pokožku pro hydrataci. Hladkými pohyby se do pokožky vtírá směs osmi olejů, která vytváří hřejivý efekt a dodává příjemnou vůni na celý den. Vhodné pro každodenní použití, má kumulativní účinek.

masážní olej proti celulitidě

Technika užívání kontrastní sprchy pro začátečníky

Nezkušení uživatelé se domnívají, že hlavní přednost kontrastní sprchy spočívá právě ve střídání studené a teplé vody a pod proudem můžete stát, jak chcete. Pokud je postup nesprávný, můžete si ublížit. Proto je potřeba začít postupně.

Zahájení jakéhokoli cvičení, chci dosáhnout maximálních výsledků v krátké době. Ale tělo musí být vždy připravené. Pokud na sebe hned začnete lít ledovou vodu, nachlazení a zápal plic jsou zaručeny. Výsledky mohou být zklamáním: komplikace různé intenzity a infekční procesy. Byly doby, kdy prudký proud ledové vody vedl na nemocniční oddělení. Nelze se proto vyhnout obecným pravidlům.

Za prvé, kontrastní sprcha musí být konstantní. Každý den, jako ranní rituál, by mělo být několik minut věnováno této konkrétní proceduře. Lékař může předepsat jinou pravidelnost, ale jako obecné pravidlo a při absenci kontraindikací by opakování mělo být každý den. Takže tělo si rychle zvykne na vnější podněty.

Za druhé, nálada hraje významnou roli. Pokud zpočátku naprogramujete mozek, že se jedná o obtížný test, že postup neprobíhá z vaší vlastní vůle, ale protože „je to nutné“, hormony se nebudou produkovat správně a tlak se zvýší, než se voda otočí. na. Nízké teploty mohou znamenat strach z nachlazení, ale díky intervalům a ochranným funkcím těla se zvýší imunita.

Konečně musí být voda opravdu studená, jinak se ztrácí smysl kontrastu. Při polití studenou nebo dokonce ledovou vodou nepocítíme účinek omrzlin. Naopak se zdá, že horká voda tělo pálí. Bezprostředně po takové sprše je cítit teplo a tělem se valí příjemné mravenčení.

Pravidla postupu:

  1. Start kontrastní sprcha by měla být na klidném těle. To znamená, že pokud před tím byl trénink nebo jiná fyzická aktivita, pak je nutné dát tělu čas na ochlazení a uvedení krevního toku do klidu.
  2. Měl by se osprchovat nejméně půl hodiny po probuzení a nejméně dvě hodiny před spaním. Po probuzení se tělo musí nejprve samo probudit a večer studená voda nedodá klid a uvolnění, ale efekt probuzení, který brání usnutí.
  3. Pokud je obtížné nalít celé tělo najednou, můžete začít tím, že si nalijete nohy. Je také třeba si uvědomit, že při kontrastní sprše nemůžete nalít přes hlavu.
  4. Pro maximální účinek lymfatické drenáže tryska musí být silná. proudění vody vytváří správný tlak. který pomůže odstranit přebytečnou tekutinu z těla.
  5. po přijetí, zůstat chvíli doma a nevycházet ven. póry jsou otevřené a tělo zažilo stres. potřebuje se vrátit do normálu. Mezi koncem procedury a odchodem ven by měla být přestávka 30-60 minut.
ČTĚTE VÍCE
Kdy můžete letět s miminkem Komarovským?

Existuje několik způsobů, jak se sprchovat. Záleží na tom, jak dlouho tuto praxi provozujete a zda existuje možnost rychlého střídání teplot.

První technika se liší rychlostí manévrování mezi horkou a studenou vodou. Prvních pět minut se musíte zahřát teplou, ale ne horkou vodou. Po zahřátí pusťte studenou vodu. Namočte se na 5 sekund. Teplota studené vody musí tělo „spálit“, aby tělo uvolnilo teplo. Zapněte horkou vodu, 10 sekund přelévejte tělo, dokud se úplně nezahřejete. Poté čtyřikrát střídavě zapněte horkou a studenou vodu a počkejte v intervalech pěti sekund. Dokončete studenou vodou. Poté můžete dokončit sprchu třením těla nebo si lehnout do teplé koupele.

Druhá technika je delší. Je vhodný pro ty, kteří jsou trochu zvyklí na rozdíl teplot a klidně vnímají kontrast. Po zahřátí těla změňte teplotu a nechte stát asi 1 minutu pod mírně chladnou, ale ne ledovou vodou. Poté jej vyměňte horkým proudem také na minutu. Po horké vodě je třeba na 30 sekund zapnout studenou, téměř ledovou vodu. To by se mělo opakovat třikrát až pětkrát, zakončit studenou vodou a následným třením.

Nikdo si nechce zvyšovat imunitu uměle, pomocí četných doplňků výživy a léků. Otužování je nejjistější cestou ke zlepšení zdraví přirozenou cestou. Výhody kontrastní sprchy byly ověřeny mnoha generacemi. Hlavní věcí je dodržovat doporučení odborníků a techniku ​​postupu. Zároveň je třeba připomenout, že sprcha je pouze součástí velkého komplexu wellness praktik a pouze v souhrnu bude výsledek patrný.

V zimě je naše pokožka obzvláště vystavena agresivním faktorům prostředí. Vítr, změny teplot od mrazu venku po teplo uvnitř, suchý vzduch – to vše je naší zimě známé. V důsledku toho se pokožka stává suchou, vypadá bledě, začíná se loupat a je podrážděná. Jak udělat pleť krásnou v chladném období a co k tomu potřebujete vědět?

Úprava vody

Bez ohledu na to, jak moc byste se po nachlazení chtěli déle máčet v horké lázni, neměli byste to přehánět, zvláště když máte suchou pokožku. Faktem je, že se krevní cévy rozšiřují, což vede ke zvýšené rychlosti odpařování vlhkosti. V zimě, kdy je vnitřní vzduch již příliš suchý, to bude mít další negativní dopad na vaši pokožku. Studená sprcha také není úplně správná, protože brzdí práci mazových žláz, které v zimě opravdu potřebujeme, a také vede ke zvýšené suchosti pokožky. Voda by měla být teplá: v zimě neudělá dobře ani přílišná zima, ani vysoká teplota. Případně si můžete dát kontrastní sprchu: střídání nízkých a vysokých teplot dělá pokožku pružnější a pevnější.

ČTĚTE VÍCE
Jaké barvy budou populární v roce 2024?

Před ranní prací je lepší zdržet se vodních procedur. Po nich je lepší jít ven nejdříve o 2 hodiny později. Po koupeli nebo sprše je vhodné nanést na pokožku hydratační mléko nebo tělový balzám.

Strava by měla být pestrá a měla by obsahovat více tekutin

Naše strava a pitný režim jsou pro pokožku důležité zejména v zimě, kdy tělu chybí vitamíny a zásoby vlhkosti rychle ubývají. V důsledku toho se pokožka stává suchou a bez života, ale to lze napravit. K tomu musíte jíst ovoce, zeleninu, džusy, produkty kyseliny mléčné, zeleninu, obiloviny a obiloviny a ryby. Měli byste pít dostatek tekutin, může to být syrová voda, zelený čaj, brusinkový nebo brusinkový džus nebo šípkový odvar. To vše nejen sníží kožní problémy, ale také pomůže imunitnímu systému bojovat s virovými infekcemi a nachlazením.

Pokožka rukou vyžaduje zvláštní pozornost

V zimě také ruce vyžadují pečlivou péči, protože v chladu kůže začíná praskat, červenat, její ochranné vlastnosti jsou oslabeny a její výživa se zhoršuje. To nejen zhoršuje vzhled pokožky na rukou, ale také urychluje proces stárnutí.

V zimě je vhodné nosit rukavice nebo palčáky, aby nedošlo ke kontaktu s mrazivým vzduchem. Před odchodem z domu byste si neměli mýt ruce, ale nanesení trochy bohatého krému neuškodí. Pokud zaznamenáte nadměrnou suchost pokožky rukou vlivem topného systému pracujícího na plný výkon a nechystáte se v nejbližších hodinách opustit místnost, můžete použít krémy s vysokým hydratačním účinkem. Naopak takové krémy by se neměly používat v chladu – vlhkost v nich obsažená zmrzne a způsobí podráždění pokožky. Můžete také doporučit olejové koupele na ruce, které je zároveň prohřejí a vyživí pokožku.

Pozor byste si měli dát i na oblečení

Naše pokožka musí „dýchat“, to je velmi důležité. V zimě tuto příležitost nejčastěji ztrácí – příliš teplé oblečení, někdy ve více vrstvách, to neumožňuje. Pokud chcete zachovat přirozené větrání, měli byste nosit bavlněné spodní prádlo, pokud možno se vyvarujte příliš těsného oblečení. Ale i v tomto případě může neustálý kontakt pokožky s oblečením způsobit její vysoušení a loupání, pak byste měla častěji používat tělová mléka nebo hydratační gely.

ČTĚTE VÍCE
Jak by vám měl kamenný náramek sedět na ruce?

Péče o pleť

Je lepší se v zimě vyhýbat drsným peelingům a peelingům, protože mohou narušit hydrolipidový plášť, který chrání naši pokožku.

V chladném období byste si měli dát pozor na sytější krémy. Je žádoucí, aby krém obsahoval antioxidanty, vyživující oleje, peptidy, fosfolipidy, minerály a vitamíny pro pokožku: A, E, D, K. Tato kombinace ochrání vaši pokožku před vnějšími nepříznivými vlivy, tonizuje její cévy a zásobuje buňky všechny potřebné látky.

Vyberte si ten správný krém do chladného počasí.

Silně hydratační krémy by měly být používány pouze tehdy, když neplánujete jít několik hodin ven. Trocha hydratace je přijatelná, ale doporučuje se aplikovat tento krém alespoň 30 – 40 minut před odchodem ven, během této doby se vlhkost vstřebá.

Pokud se budete řídit těmito jednoduchými doporučeními, bude vaše pokožka v zimní sezóně jemná, elastická a sametová jako broskev!