V rytmické gymnastice se od sportovce vyžaduje hodně: koordinace, flexibilita, síla a elegance pohybů. A přestože na rozvoj těchto vlastností má větší vliv tréninkový proces než fyziologické parametry, velmi důležitá je i výška a váha. Pojďme na to: toto jsou parametry, které jsou považovány za standardní.

Role váhy v rytmické gymnastice

Hmotnost gymnastky ovlivňuje její schopnost ovládat své tělo a umožňuje jí provádět prvky tak, jak bylo zamýšleno. Příliš vysoká bude ztěžovat provádění prvků a bude dodatečně namáhat klouby. Příliš nízká hmotnost také není tak dobrá, jak se zdá: pokud to není vrozená vlastnost gymnastky, ale výsledek přísné diety, tělo nemusí vydržet intenzivní trénink a cvičení a mohou nastat zdravotní problémy .

Optimální hmotnost závisí na výšce, věku, tělesné konstituci. Vyvinutější svalový korzet zpravidla zvyšuje celkový počet, i když gymnastka může být v dobré fyzické kondici. Pokus o úpravu hmotnosti v tomto případě může skončit neúspěchem: pokud sportovec zhubne kvůli svalové hmotě, což se často stává při používání špatně vyvážených diet, kvalita těla se sníží.

Rozvíjení zdravého přístupu k hmotnosti již od raného věku

Zdravé návyky si musíte vytvořit co nejdříve: je to mnohem jednodušší, než je později v životě napravit. Velmi důležitý je příklad rodičů: neměli byste očekávat, že dítě bude toužit po zdravém životním stylu, pokud rodina nepreferuje zdravé jídlo nebo sportovní aktivity.

Zdravý přístup k váze můžete vyvinout zapojením gymnastky do společných fyzických cvičení a přípravou zdravých jídel. Je důležité vytvořit pozitivní vztah ke zdravému životnímu stylu a výživě: zákazy a hrozby zde nepomohou.

Průvodce pro trenéry a rodiče

Jak mohou rodiče a trenéři pomoci svému mladému sportovci udržet si zdravou váhu vhodnou pro cvičení? Zde jsou hlavní body, které vám pomohou.

  1. Vědomý a pozitivní přístup. Zaměřte se spíše na celkové zdraví, kondici a energii gymnastky než na konkrétní čísla. Udržujte si zdravý postoj ke svému vlastnímu tělu a normální sebeúctu.
  2. Informace o zdravém stravování. Poskytněte svému dítěti aktuální informace o zdravém stravování: vysvětlete, co je to vyvážená strava, řekněte nám, proč je důležité zařazovat hodně čerstvého ovoce, zeleniny, obilovin, bílkovin a udržovat rovnováhu vody a soli.
  3. Externí omezení tlaku. Vnější tlak, zejména ze strany skupinových gymnastek, negativně ovlivňuje názor sportovce na její váhu a vzhled a narušuje sebevědomí. Je důležité, aby trenér mohl přestat se šikanou ve skupině, aniž by se do ní sám připojil. Rodiče také musí být na straně gymnastky: podporovat, i když jsou problémy s váhou, nezaměřovat na ně pozornost.
ČTĚTE VÍCE
Co je potřeba ke správnému líčení?

Plánování jídla

Plánování jídla je důležitým krokem ve vývoji zdravého přístupu k hmotnosti. Zde je několik klíčových bodů, které pomohou sportovci udržet si zdravou váhu a pohodu.

  1. Pravidelné stravování. Je důležité nastavit si pravidelný jídelníček, který vám pomůže udržet hladinu energie stabilní po celý den a zabrání vám svačit nezdravá jídla nebo se přejídat. Vyplatí se naplánovat si 3-4 hlavní jídla a 2-3 zdravé svačiny (čerstvá neškrobová zelenina, ovoce, ořechy) na celý den.
  2. Snídaně je prioritou. Snídaně je nejdůležitějším jídlem dne, proto by měla být kompletní a výživná. Metabolismus je nejaktivnější ráno, takže vaše snídaně může obsahovat vejce, ovesné vločky, tvaroh nebo jogurt s ovocem, ovocné saláty, celozrnný chléb nebo knäckebrot.
  3. Vodní bilance. Gymnastky také musí věnovat pozornost vodní bilanci: musíte pít dostatek vody po celý den. Zároveň je lepší omezit nadměrný příjem tekutin, zejména před spaním – může to způsobit otoky.

Duševní a emocionální pohoda

Za příznivé rodinné klima a nepřítomnost dlouhodobého stresu lze také považovat podmínky, bez kterých je obtížné vytvořit si zdravý přístup k hmotnosti a výživě.

Dlouhodobý stres může vyprovokovat přejídání, které je škodlivé nejen z hlediska sportovní kariéry: v budoucnu bude dítě těžko zvládat stres jinak.

Podvýživa je také alarmem: je důležité zajistit, aby gymnastka nestanovila příliš přísná dietní omezení.

Profesionální podpora: proč je důležité zapojit odborníky na výživu a sportovní psychology

Proč všechno nezvládnete sami a kdy je lepší zapojit pomoc specialistů?

Odborníci na výživu Vypracovávají individuální výživové plány s přihlédnutím k potřebám a vlastnostem každého gymnasty: v případě potřeby je jídelníček sestavován na základě výsledků lékařských vyšetření. Ne vždy je možné samostatně určit prvky ve vaší stravě, které vám brání v hubnutí nebo přibírání. Proto je lepší důvěřovat specialistovi: vše zkontroluje, spočítá a sestaví nejúčinnější výživový program.

sportovní psychologové pomáhají udržovat psychickou rovnováhu a rozvíjet emoční stabilitu. Ve schopných rukou odborníka se gymnastka učí efektivně zvládat tlak, úzkost a zvyšuje si sebevědomí.

Shrnutí

Optimální hmotnost může být pro každého gymnastu jiná, proto byste se měli držet čísel vypočítaných odborníky a poslechnout si názor trenéra a výživového poradce. Zdravý přístup k váze je lepší rozvíjet již od raného věku: snáze si tak upevníte dobré návyky a vyhnete se rozvoji těch špatných.

ČTĚTE VÍCE
Jak si vybrat kravatu ke košili bez saka?

Při plánování jídel během dne je důležité dodržovat tři zásady: brát ohled na pravidelnost (jezte alespoň 3-4 jídla), správně naplánovat snídani a nezapomínat na včasné pití vody.

Důležitým bodem je také duševní a emocionální pohoda. Je důležité vyhýbat se dlouhodobému vystavení stresu: jeho účinky mohou vést k přejídání a dalším nezdravým stravovacím návykům.

Přihlaste se na zkušební lekci

Jaká by měla být výška v rytmické gymnastice?

Ukazatele výšky a tělesných proporcí nejsou v gymnastice nejdůležitější, mnohem větší roli hraje flexibilita, vytrvalost a trpělivost člověka. Tempo růstu může poskytnout určité výhody pouze v určitých situacích. Situace je kluzká – to se stává v každém sportu. Výška hraje ve volejbale významnou roli, ale nejlepší v tomto sportu nejsou nejvyšší lidé na světě. Obecně uznávaná ideální výška neexistuje, ale za optimální se obecně považuje 165 až 172 cm.Velkou roli opět hrají další vlastnosti sportovce, jako je touha, trpělivost a pracovní nasazení. Průměrná výška profesionálních sportovců zapojených do rytmické gymnastiky je 170 centimetrů a průměrná výška žen v Rusku je 165 centimetrů. V souladu s tím je průměrná výška gymnastek o řád vyšší než průměrná výška žen. Je důležité si uvědomit, že být vysoký má své výhody i nevýhody. Odborníci v této oblasti opakovaně poznamenali, že nižší sportovkyně jsou často pohyblivější a mají vysokou rychlost pohybu ve srovnání s vyššími sportovkyněmi. Takzvaná “úroveň náklonu” je menší, takže je mnohem snazší udržovat vysokou rychlost a provádět jemnější pohyby. Vysoká postava může sloužit jako důležitá součást image ženského standardu, který, i když ne přímo, ale nepřímo, je často odborníky posuzován.

CMS v umělecké gymnastice.
Šampion a vítěz mezinárodních a republikových soutěží.

MS ve sportovním aerobiku. Účastník městských, národních a mezinárodních soutěží (v Litvě, Estonsku).

Vysoká škola pedagogická pojmenovaná po M. Tankovi, obor: Léčebná tělesná výchova „instruktor-metodolog pohybové terapie“, učitel tělesné výchovy.

CMS v umělecké gymnastice.
Vítěz Mistrovství Běloruské republiky (ve víceboji a jednotlivcích).

MSMC v akrobatickém skákání.
Stříbrný medailista z mistrovství Evropy juniorů (2000)

Mistr sportu v umělecké gymnastice. Člen národního týmu umělecké gymnastiky Běloruské republiky od roku 2005 do roku 2012.

ČTĚTE VÍCE
Jaký je rozdíl mezi drahými a levnými koly?

Mistr sportu v umělecké gymnastice.
účastník mistrovství světa,
Vítěz a vítěz Mistrovství Běloruské republiky v umělecké gymnastice.

MSMC v umělecké gymnastice.
Účastník olympijských her, mistrovství světa a Evropy.
Mnohonásobný vítěz a vítěz mistrovství Běloruské republiky.

Mistr sportu v umělecké gymnastice. Účastník mistrovství Evropy, etap Světového poháru, Festivalu mládeže v Holandsku.

CMS v umělecké gymnastice.
Vítězka republikových soutěží ve sportovní gymnastice.

Mistr sportu ve sportovní akrobacii.
Mistr Běloruské republiky mezi mužskými dvojicemi ve sportovní akrobacii.

CMS v umělecké gymnastice.
Účastník mezinárodních a republikových soutěží.

Ideální proporce těla pro gymnastku

Proporce těla sportovce jsou důležitou složkou, ale její nejdůležitější složkou je poměr délky nohou k délce celého těla. Jednoduše řečeno, čím delší nohy, tím lépe. Z tohoto důvodu v rytmické gymnastice sportovci nejčastěji natahují prsty na nohou a snaží se navenek prodloužit délku nohou.

Podíl se měří na základě délky nohy, měřené od podlahy po kyčelní kost. Za ideálních okolností by noha měla být asi o pět centimetrů delší než střed těla a tvořit asi třiapadesát procent celkové výšky.

Jaká by měla být hmotnost?

Existují různé tabulky poměrů různých částí těla, ale odborníci a sportovci světové úrovně jim věnují pozornost jen zřídka. Gymnastky obvykle drží přísnou dietu a vypadají, když ne hubené, tak alespoň velmi štíhlé.

Při průměrné výšce gymnastek 170 centimetrů by optimální váha byla 45 kilogramů váhy. Může se odchýlit o 1–2 kilogramy, ale nebojte se – tato přísná omezení se budou týkat pouze profesionálních sportovců soutěžících v mezinárodních soutěžích.

Přísná strava je považována za jeden z důvodů pomalého růstu u spravedlivého pohlaví, ale někdy se to stane kvůli příliš intenzivnímu cvičení. To platí jak pro dívky připravující se na své první soutěže, tak pro dospělé dívky, které jsou již na takové podmínky zvyklé.

⏩ Zjistěte více o všech dětských gymnastických programech.

➠ Přihlásit své dítě na gymnastiku můžete na webu pomocí formuláře níže a také telefonicky: ☎ +375 (29) 985-65-33, +375 (29) 507-24-18.