Dnes je k dispozici mnoho různých diet. Některé z nich zahrnují přísná omezení a spíše chudou stravu, jiné naopak poskytují velký výběr produktů. Je opravdu dost velký, v tom je celá obtížnost. Vybrat si výživový plán, který vám vyhovuje, totiž není tak jednoduché.

Některá jídla by se však měla v každém případě opustit, pokud chcete zhubnout. Čemu přesně byste se měli vyhnout, abyste se zbavili přebytečných kilogramů, říká nutriční specialistka Andrej Semešov.

Na co si dát pozor při výběru produktů?

První věc, kterou byste měli věnovat pozornost při sestavování jídelníčku během diety, je energetická kapacita potravin. Jeden kilogram okurek tedy bude obsahovat desítkykrát méně kalorií než stejné množství tučného masa.

Jakákoli dieta je podvýživa, protože potřebujeme jíst alespoň o něco méně kalorií, než utratíme, říká odborník. V tomto případě bude tělo signalizovat, že má hlad a signály vysílá poměrně vytrvale. Musíme se jim naučit čelit a hledat klamné způsoby. Jednou z možností, jak bojovat s hladem, je dostatek objemných, ale nízkokalorických potravin. Například stejné okurky.

Při výběru potravin pro vaši dietu doporučuje odborník na výživu vyhnout se těm, které mají více kalorií. Pokud chcete například vařit kuře, dejte přednost prsům. Jeho energetická hodnota je přibližně 110 kcal na 100 g, zatímco u kuřecího stehna je díky většímu množství tuku vyšší – asi 160 kcal na 100 g.

Andrey: Vybíráme ty produkty, které mají méně kalorií a stejnou velikost porce. V souladu s tím projdou signály do mozku, že bylo požito značné množství jídla, a snáze se vyrovnáme s pocitem hladu.

Jaké potraviny byste měli omezit?

Koblihy, koláče a pečivo

Podle výživové poradkyně byste se měli vyhýbat potravinám, které obsahují hodně tuku a cukru. Bohužel, to jsou téměř všechny nejchutnější věci: pečivo, koláče a další sladkosti. Odborník má na tuto věc ironický názor.

Andrey: Tato kombinace se v přírodě nevyskytuje, vymyslel ji náš lidský génius. Existuje verze, že klíčem ke dveřím ke globální obezitě byla kobliha, do které se kuchařům podařilo nacpat hodně tuku a hodně cukru.

Expert poznamenává, že na genetické úrovni nemají lidé žádné zkušenosti s interakcí s takovými produkty. Mozek proto nestihne rozpoznat, že se do těla dostalo tolik kalorií, tuků a cukru najednou. Signály sytosti vysílá pozdě, takže místo jedné koblihy stíháme sníst mnohem více a přejídat se.

ČTĚTE VÍCE
Co byste po melírování vlasů neměli dělat?

Pikantní a slaná

Odborník radí rozebrat vlastní pocity, zjistit, které potraviny povzbuzují chuť k jídlu, a snažit se jim vyhýbat. Pro někoho to může být kořeněné jídlo, zatímco jiní takto reagují na slaná jídla.

Čerstvě vymačkané šťávy a smoothies

Některé druhy ovoce obsahují hodně fruktózy, tedy cukru. Proto se někdy snažíme jejich používání omezit. To však není příliš potřeba, ujišťuje výživová poradkyně. Čemu byste se ale pokud možno měli vyhnout, jsou „tekuté“ kalorie – například čerstvě vymačkané šťávy a smoothies. Tělo je vstřebá dostatečně rychle, bez velkého energetického výdeje na trávení a brzy se vrací pocit hladu.

Andrey: Porovnejte: vymačkat šťávu z jednoho jablka nebo sníst celé jablko? Je zřejmé, že v druhém případě bude pocit plnosti v žaludku trvat déle. A to je to, co potřebujeme.

Uzené maso, klobásy a párky

Uzené maso a zpracované masné výrobky jsou samy o sobě škodlivé. A pro ty, kteří drží dietu, jsou dvojnásob nebezpečné.

Andrey: Když se podíváte na složení, tak tam je převážně tuk a velmi málo bílkovin. Obecně se při výběru masitých pokrmů snažte dbát na to, aby množství bílkovin na 100 g výrobku bylo minimálně dvojnásobné oproti tuku.

Není nutné se alkoholu úplně vzdát, říká odborník. Neměli byste to však zneužívat. Samotné alkoholické nápoje, zvláště ty silné, jsou dost kalorické, s tím je třeba počítat. Nebezpečí navíc z nutričního hlediska spočívá i ve svačinkách.

Lidé obecně tloustnou ne z piva, ale z pivních přesnídávek.

A přesto výživový poradce nedoporučuje úplně se vzdát svých oblíbených, byť škodlivých potravin. To vyvolá další stres, budete se bát a tělo dříve nebo později dosáhne svého. To povede k poruše.

Andrey: Je důležité ponechat si manévrovací prostor a zařadit do svého jídelníčku dobroty s přihlédnutím k jejich kalorickému obsahu.

Profesionální trenér, učitel tělesné výchovy, mistr sportu ve skalním lezení.

Profesionální trenér, učitel tělesné výchovy, mistr sportu ve skalním lezení.

Jakých potravin byste se měli vzdát, abyste zhubli a cítili se skvěle?

Jak se zbavit přebytečných kilogramů bez újmy na zdraví a hlavně s radostí? Jakého nezdravého jídla byste se měli vzdát, abyste zhubli? Jaké potraviny by měly jednou provždy opustit vaši lednici?

ČTĚTE VÍCE
Jak muži reagují na červenou rtěnku?

Jaké potraviny vyloučit, abyste zhubli – věnováno milovníkům uzenin, sody a zpracovaných potravin.

Potraviny, sycené nápoje, alkohol, omáčky, rychlé občerstvení – všechny tyto produkty jsou plné škodlivých následků pro zdraví.

Jedno z hlavních nebezpečí se skrývá ve zpracovaných potravinách, pečivu, omáčkách a cukrářských výrobcích – trans-tuky. Jde o skutečné mutanty – jejich uměle syntetizovaná trans forma nezapadá do metabolismu a zanáší tělo.

Tuky se usazují na stěnách cév ve formě plátů a plátů a zužují je. Cholesterolové plaky zhoršují krevní oběh a zvyšují krevní tlak. Mohou se také odlomit a blokovat průtok krve do důležitého orgánu. Pokud se to stane v mozku, je pravděpodobná mrtvice, pokud v srdečním svalu, infarkt myokardu. Tyto nebezpečné podmínky mohou být smrtelné.

Na seznam výrobků, které se doporučují vyřadit z jídelníčku, jsou zařazeny i masné polotovary. I když mají vynikající vkus – vždyť moderní výrobci dokážou zamaskovat cokoli. Zpracované maso neobsahuje velká vlákna, pouze homogenní hmotu, ale jsou tam dusičnany, konzervanty a další škodlivé přísady. Vysoký krevní tlak, onemocnění srdce a cév a onkologie jsou potenciálními riziky, kterým se milovníci zpracovaných potravin vystavují.
Co byste tedy měli přestat jíst, abyste zhubli a nepoškodili své zdraví?

Sedm nejškodlivějších potravin

Klobásové výrobky

Párky a klobásy lze nazývat masnými výrobky pouze podmíněně. Až vám na talíři voní vařená klobása, vězte, že teď už maso jíst nebudete. Váš žaludek se naplní: proteinovými stabilizátory, barvivy, bílkovinno-tukovými emulzemi, fosfáty, dusičnany.

Jsou to oni, kdo dělá klobásu tak chutnou, vizuálně atraktivní, ale bohužel škodlivou. Problémy se střevy a ledvinami, kožní onemocnění, onemocnění jater jsou příliš vysokou cenou za pochybné potěšení. Při výběru potravin, kterých se při hubnutí vzdát, nezapomeňte ze seznamu vyloučit uzeniny.

Sýrové nápoje

Odborníci na výživu varují, že jeden litr Coca-Coly obsahuje 100 g cukru (20 čajových lžiček). To je 2násobek denní normy pro dospělého. Při nákupu průmyslově vyráběného džusu si ale nedělejte iluze – přibližně stejné množství cukru, někdy i více, obsahuje nápoj v litrovém balení. A také ve Schweppes, Fanta a dalších limonádách.

ČTĚTE VÍCE
Jaký vitamínový komplex na imunitu?

Cukr může způsobit cukrovku, zubní kaz a onemocnění nervového systému. A fosfor, který je v sodě obsažen, snižuje vstřebávání vápníku, což vede k oslabení zubů a kostí.

Polotovary jsou náhradou za správné jídlo.

Masné polotovary v drtivé většině obsahují nekvalitní maso, kůže, tuk a vnitřnosti. Díky tomu mají velmi vysokou energetickou hodnotu. Přebytek kalorií vede ke vzniku tukových usazenin a zvýšené hladině špatného cholesterolu. Polotovary navíc obsahují hodně soli, a to je další zátěž pro ledviny.

Chléb a pekařské výrobky z bílé mouky

Když vybíráte, čeho se při hubnutí vzdát, nezapomeňte na bochníky a housky. Jednoduché sacharidy, kterých nadýchané pečivo obsahuje nadbytek, povzbudí chuť k jídlu a vyvolají prudký vzestup inzulínu.

cukrovinky

Naprosto všechny druhy cukrářských výrobků obsahují cukrářský tuk. Pod tímto neškodným názvem se skrývají trans-tuky. Pro lidské tělo je to pomalý jed. Umělé trans-tuky zvyšují riziko obezity, cukrovky a přispívají k systémovým zánětům a kardiovaskulárním onemocněním.

Margarín

Levná obdoba másla obsahuje transmastné kyseliny, konzervanty, barviva a další zdraví škodlivé přísady. Negativní důsledky konzumace margarínu jsou obezita, onemocnění kardiovaskulárního systému a gastrointestinálního traktu.

Alkohol

K večeři si klidně můžete dovolit sklenku suchého vína. Ale tabuizujte pivo, alkoholické koktejly a lihoviny. Nejen, že mají samy o sobě vysoký obsah kalorií, ale jejich užívání snižuje sebekontrolu a můžete se „zbláznit“ – začněte jíst, co chcete. Utrpí nejen postava, ale celé tělo.

А v naší mobilní aplikaci najdete více než 100 vyvážených receptů s vypočteným obsahem kalorií a nutriční hodnotou. Stažení a neztrácejte čas přemýšlením “co dnes uvařit?”

Jak snížit kalorický příjem

Zjistili jsme, co musíte přestat jíst, abyste zhubli. Snížit kalorický příjem ale můžete i jinak.

  • Připravte si jídla správně. Vyvarujte se smažení. Vařit, vařit v troubě, pomalý hrnec, gril, v páře. Poslední způsob je nejužitečnější – výrobky nejsou vystaveny vysokým teplotám, takže nevznikají zdraví škodlivé karcinogenní látky.
  • Vyměňte průmyslové omáčky ve svém salátu za nízkotučný jogurt. Vyřaďte majonézu ze svého jídelníčku, nebo si ji připravte sami – není to nic těžkého. Ano, bude to kalorické, ale zdravější.
  • Vybírejte nízkokalorické nápoje – neslazený zelený nebo bylinkový čaj, rajčatový džus, kávu bez cukru.
  • Používejte méně koření, včetně soli. „Odhaluje“ chuť pokrmů a zvyšuje chuť k jídlu, ale je těžké se přejídat nesoleným jídlem.
ČTĚTE VÍCE
Jak udržovat vlasy pomocí prodloužení?

Jaké sacharidy byste měli odstranit ze svého jídelníčku, abyste zhubli?

Ne nadarmo se sacharidům říká palivo pro tělo – doplní mu energii o 60 %. Dělí se na jednoduché a složité.

Jednoduché obsahují jednu nebo dvě molekuly cukru. V těle se okamžitě tráví a zvyšují hladinu glukózy v krvi. To poskytuje krátkodobý příval energie, ale kalorie se nespalují a místo toho se mění na tuk.

Jednoduché nemají prakticky žádný užitek a je vhodné omezit jejich zdroje ve stravě: rychlé občerstvení, pečivo, soda, konzervované džusy, bílá rýže, smažená jídla. Při výběru potravin, kterých se vzdát, abyste rychle zhubli, byste ale neměli zapomínat na zdravé potraviny, i když obsahují jednoduché sacharidy. Ve vaší zdravé stravě by rozhodně neměl chybět med, ovoce, kukuřice a mléčné výrobky.

Jaké sacharidy vám pomohou zhubnout

Komplexní sacharidy mají nízký glykemický index, takže prakticky nezvyšují hladinu krevního cukru. Dlouho se tráví, díky čemuž glukóza vstupuje do krve v dávkách a rovnoměrně. Energie se spotřebovává a neukládá se do zásoby. Proto po jejich konzumaci zůstává dlouho pocit sytosti a nechcete svačit „škodlivá“ jídla.

Jak správně jíst, abyste se zbavili břicha a boků

Chcete-li zhubnout a odstranit nepříjemné tukové rohlíky z břicha a boků, upravte svůj jídelníček.

Minimalizujte množství jídla s vysokým glykemickým indexem – vyvolává hlad. Před obědem můžete jíst zdravé potraviny – zdroje jednoduchých sacharidů (med, jogurt, ovoce) a získat tak novou sílu a energii. Od druhé poloviny dne ale přejděte na potraviny s nízkým glykemickým indexem, abyste nepřibírali kalorie navíc.

Jak se vzdát nezdravého jídla, abyste se vyhnuli poruchám? Do nového jídelníčku vstupujte postupně. Dejte přednost jednoduchým metodám hubnutí, které zaručují postupné odstranění přebytečných kilogramů.
Vyhněte se agresivním dietám – můžete dosáhnout výsledků rychle, ale budou nestabilní.

Správná výživa + pohyb = zdraví a štíhlá postava

Zdravé stravování je skvělé, ale bez cvičení je nepravděpodobné, že by vaše postava byla štíhlá a zpevněná. Pokud s fitness začínáte, začněte s nízkou zátěží – rychlá chůze, snadné běhání, cvičení, jednoduchá cvičení.

Na našem webu najdete skvělou nabídku programů pro začátečníky, sestavené špičkovými fitness trenéry, a také tréninky pro ty, kteří mají s fitness nějaké zkušenosti.
Existují také účinné cílené programy zaměřené například na hubnutí, napumpování břišních svalů, flexibilitu.

ČTĚTE VÍCE
Jak dlouho byste měli ležet s okurkami na obličeji?

Pokud zdravou stravu doplníte kondičním tréninkem, podaří se vám zhubnout mnohem rychleji. A my vám s tím pomůžeme.

Znalecký posudek
Anastasia Galyanová

Endokrinolog, klinika BMP

První a nejdůležitější věc, kterou je třeba si zapamatovat, je, že hubnutí je složitá a obtížná práce. Nestačí jednoduše vyloučit tento nebo ten produkt ze stravy. Pokud je v těle něco v nepořádku – například je narušena funkce jater nebo metabolismus, dochází k nedostatkům mikroživin – s největší pravděpodobností se nedostaví žádný výsledek.

Druhý axiom: při hubnutí musíte vydat více kalorií, než přijmete. Naším hlavním pomocníkem je zde fyzická aktivita. Ideálně si musíte najít čas na 2-3 tréninky týdně, kombinující silové a kardio cvičení. Pokud to není možné, stačí ujít 10000 30 kroků denně nebo strávit 60-XNUMX minut chůze.

Při počítání kalorií nezapomínejte na nápoje: často je lidé nepočítají jako jídlo a chybí jim. Ale například soda obsahuje hodně cukru. I když je na lahvičce napsáno, že neobsahuje cukr, nápoj musí obsahovat sladidla, která také způsobují inzulínovou reakci. Totéž platí pro alkohol: zdálo by se, jak můžete přibrat ze sklenky vína? Všechny nápoje obsahující alkohol jsou však velmi kalorické.

Při vyřazování potravin z jídelníčku nezapomínejte na vyváženost bílkovin, tuků a sacharidů. V průměru by měl člověk při hubnutí přijmout 1,5 gramu bílkovin na kilogram tělesné hmotnosti. Kromě toho můžete použít standardní vzorec „ideálního talíře“: 50 % – zelenina a bylinky, 25 % – bílkovinné produkty, 25 % – tuky a sacharidy (je lepší dávat přednost ne sladkostem, ale „pomalým“ sacharidům ).

Fitness číslo 1 pro domácí použití

Naše platforma má 120+ programů a 1600+ efektivních tréninků. Vyberte si, co je pro vás to pravé, a začněte cvičit hned teď. Sleva pomocí promo kódu ČLÁNEK