Rostlinné oleje mají příznivé vlastnosti a jsou základním prvkem vyvážené stravy. Každý z nich má své vlastní charakteristické užitečné vlastnosti. Odborníci na výživu proto doporučují jíst různé druhy olejů.

Rostlinné oleje se liší technologií jejich extrakce z rostlin. Lisování za studena je nejšetrnější způsob zpracování surovin (musí být co nejkvalitnější). Semena se umístí pod lis a vylisují se pod vysokým tlakem. Poté se výsledná olejovitá kapalina usadí, filtruje a plní do lahví. Na výstupu ze suroviny se nezíská více než 27 % tuků v ní obsažených. Jedná se o nejzdravější produkt tzv za studena lisovaný olej.

Odborníci na výživu radí rozšířit sortiment rostlinných olejů a ponechat 4-5 druhů na kuchyňské poličce a střídat jejich použití.

Olive

Lídrem mezi jedlými rostlinnými oleji je olivový. Složením konkuruje slunečnici, ale má jednu nespornou výhodu. Olivový olej je jediný rostlinný tuk, který lze použít ke smažení. Kyselina olejová, její hlavní složka, při zahřívání neoxiduje a netvoří škodlivé látky. Olivový olej obsahuje méně vitamínů než olej slunečnicový, ale jeho tukové složení je lépe vyvážené. Ke smažení se jako jediný hodí rafinovaný olivový olej.

Slunečnice

Tento druh oleje je Rusy nejrozšířenější. Vedle olivového oleje zaslouženě zaujímá své místo na stupních vítězů nerafinovaný slunečnicový olej. Odborníci na výživu jej považují za základní produkt ve stravě. Slunečnicový olej je lídrem v obsahu vitamínů, zejména tokoferolu (jeden z nejsilnějších antioxidantů. Jedinečnost nerafinovaného slunečnicového oleje spočívá v tom, že:

  • léčí gastrointestinální onemocnění;
  • zlepšuje činnost srdce, čistí krevní cévy;
  • posiluje tkáně a kosti;
  • posiluje imunitní systém a svaly;
  • hojí a obnovuje pokožku;
  • zvyšuje terapeutický účinek léčivých mastí;
  • čistí a omlazuje celé tělo zevnitř i zvenku.

Lněné semínko

Lněný olej má nejnižší obsah kalorií a je stejně prospěšný pro ženy i muže. Doporučuje se užívat při rakovině prsu a prostaty, prospívá pleti a vlasům. Olej se užívá jako lék, používá se na saláty a používá se zevně. Lněný olej má nejnižší obsah kalorií. Lněný olej je dalším produktem pro udržení krásy, mládí a zdraví žen. Jeho neustálé používání pomáhá oddálit období chřadnutí díky fytoestrogenům. Působí příznivě na stav ženy v těhotenství, zlepšuje stav cév, zabraňuje rozvoji křečových žil. Lněný olej je také „mužský“ produkt, podporuje zvýšenou produkci testosteronu a zlepšuje mužskou reprodukční funkci.

ČTĚTE VÍCE
Jak správně spát, aby záda byla rovná?

Poznámka: Lněný olej se nedoporučuje těhotným ženám, kterým hrozí potrat, a ženám s predispozicí ke vzniku hormonálně závislých nádorů.

Hořčice

Hořčičný olej je domácí lékař a přírodní konzervant. Obsahuje baktericidní estery, které mu propůjčují vlastnosti přírodního antibiotika. Produkty ochucené hořčičným olejem zůstanou déle čerstvé. Zahřívání nezbavuje produkt jeho prospěšných vlastností. Pečivo s hořčičným olejem vydrží déle čerstvé a nezvadne. Hořčičný olej v ženské stravě není jen „potravou“ pro mysl a krásu. Je prospěšný pro zdraví žen. Látky v jeho složení pomáhají:

  • normalizovat rovnováhu hormonů, zejména v období premenstruace a menopauzy;
  • snížit riziko neplodnosti;
  • zabránit tvorbě fibroidů;
  • zlepšit průběh těhotenství;
  • zvýšit množství mateřského mléka a zlepšit jeho kvalitu.

Sezamová semínka

Sezamový olej je lídrem v obsahu vápníku. Užitečné je užívat při dně – odstraňuje škodlivé soli z kloubů. Tmavě zbarvený olej se používá pouze za studena, světlý je vhodný na smažení.

Podle doporučení Rospotrebnadzor by až 30 % naší stravy měly tvořit zdravé tuky. Za to jsou považovány rostlinné oleje – stejně důležité ve stravě mužů i žen. Produkty vyrobené z různých rostlinných materiálů se liší vlastnostmi a složením. Pojďme zjistit, který rostlinný olej je zdravější.

1. Slunečnice

Nejoblíbenější rostlinný olej v Rusku se vyrábí ze slunečnicových semen. Jako první ho vyrobil rolník Daniil Bokarev, zakladatel tuzemské výroby másla.

Někteří odborníci na výživu dnes slunečnicový olej kritizují, protože při zahřívání může uvolňovat škodlivé karcinogeny. To se však týká pouze nerafinovaného, ​​který je nejlepší použít pouze syrový, například na zálivku salátů.

Rafinovaný olej je vhodný na smažení, je to zdravý produkt, zdroj vitamínu E, polynenasycených kyselin včetně omega-6, které jsou nezbytné pro lidské zdraví.

Slunečnicový olej obsahuje šestkrát více vitamínu E, který pomáhá buňkám předcházet předčasnému stárnutí, než olivový olej.

Slunečnicový olej nemá prakticky žádné kontraindikace. S opatrností by jej měli užívat lidé alergičtí na slunečnici a ti, kteří trpí chronickými onemocněními trávicího traktu.

2. Olivový

Klasický olivový olej se vyrábí z plodů olivy evropské a je ceněn pro své blahodárné vlastnosti. Obsahuje hodně kyseliny olejové – až 71 %, která posiluje imunitní systém, bojuje s vysokým cholesterolem v krvi, používá se jako prevence proti rakovině. Olivový olej je také bohatý na vitamíny A, D, E a K, vápník, hořčík a sodík.

ČTĚTE VÍCE
Která znamení zvěrokruhu přitahují peníze?

Za nejlepší olivový olej je považován extra panenský – nerafinovaný, vyrobený lisováním za studena, zachovávající si maximum benefitů, vitamínů a kyselin. Ale v takovém oleji nemůžete smažit: při zahřátí uvolňuje škodlivé látky.

Žádný olivový olej by také neměl být zahrnut do stravy lidí s jaterními patologiemi nebo onemocněním žlučových kamenů.

3. Prádlo

Len a jeho vlastnosti jsou na Rusi známé již dlouho: produkty ze semen rostliny se začaly získávat již v 10.–11. století. Již tehdy byly jeho léčivé vlastnosti ceněny a používány k léčbě mnoha nemocí.

Lněný olej obsahuje omega-3, 6, 9, nasycené mastné kyseliny stearovou a palmitovou, vitamíny A, E a skupinu B. Díky tomu lněný olej posiluje cévy, činí je pružnějšími, normalizuje krevní tlak, stimuluje mozkové funkce a zrychluje metabolismus.

Existuje jen málo kontraindikací pro použití: lněný olej by měl být používán opatrně lidmi s alergiemi, s exacerbacemi pankreatitidy a chronickými žaludečními onemocněními.

4. Sezam

Většina lidí zná sezamová semínka pouze jako přísadu do pečení nebo jako doplněk k přílohám a salátům. Sezam je ale jedním z nejstarších olejnatých semen, olej z něj se začal vyrábět ještě před naším letopočtem v Indii.

Sezam obsahuje antioxidanty sesamol a sesaminol, které zmírňují záněty a činí cévy zdravějšími a pomáhají posilovat imunitní systém. Aminokyselina tyrosin zvyšuje hladinu „hormonu štěstí“ serotoninu. Díky tomu mají sezamové výrobky obecně uklidňující účinek na organismus a pomáhají při léčbě depresí.

Stejně jako ostatní rostlinné oleje má i sezamový olej spoustu zdravých omega-6 a 9 mastných kyselin, které příznivě působí na kardiovaskulární systém, vlasy a nehty.

Existují však také kontraindikace: sezam by neměli jíst lidé s křečovými žilami nebo sklonem k tvorbě krevních sraženin, protože semena zvyšují srážlivost krve. Také byste neměli zavádět sezamový olej do svého jídelníčku, pokud máte problémy s močovým systémem, žaludeční vředy nebo v těhotenství a při kojení.

5. Konopí

Konopný olej se vyrábí ze semen neléčivého konopí, rostliny, která je bezpečná a legální pro konzumaci.

Konopný olej obsahuje 80 % polynenasycených tuků a obsahuje zdravé mastné kyseliny: palmitovou, stearovou, olejovou a linolovou. Pomáhají zlepšovat stav vlasů a pokožky, příznivě působí na trávicí, nervový a kardiovaskulární systém.

ČTĚTE VÍCE
Je možné se osprchovat se stříbrným řetízkem?

Konopný olej je účinný při hojení zánětů a ran. Přípravek také pomáhá ženám snášet méně bolestivě premenstruační syndrom a mužům zlepšuje stav prostaty a snižuje riziko prostatitidy.

Konopný olej je užitečný nejen jako potravinářská přísada – je běžnou složkou kosmetiky. Kyselina olejová a stearová, které obsahuje, pomáhají udržovat bariérové ​​funkce pokožky a činí ji hydratovanější.

Co se dá dělat?

Zjistěte více o rostlinných olejích: jak správně číst etikety a vybrat si kvalitní výrobek, jak uchovávat různé druhy olejů, jejich výhody a jak je používat při vaření.