• Hlavní
  • Pacienti
  • Zdravý životní styl
  • Správná výživa
  • Správná výživa při anémii z nedostatku železa

Správná výživa při anémii z nedostatku železa

Anémie z nedostatku železa je patologický stav způsobený poklesem proteinu hemoglobinu v krvi, jehož hlavním úkolem je transport kyslíku do tkání a vnitřních orgánů.

Kdo trpí anémií?

Ve většině případů se anémie vyskytuje u žen očekávajících narození dítěte, kojících matek, lidí s oslabeným imunitním systémem a často nemocných, pacientů, kteří podstoupili operaci nebo ztratili mnoho krve.

Vývoj této patologie může být také způsoben některými onemocněními tenkého střeva a imunitou vitaminu B12, bez kterých je absorpce železa tělem nemožná.

Jak poznat anémii?

Hlavní klinické projevy anémie z nedostatku železa jsou:

  • Rychlá únavnost;
  • Závratě
  • Apatie a nedostatek chuti k jídlu;
  • Bledá kůže;
  • Lámavé vlasy a nehty;
  • Blikající „mouchy“ před očima; změny v preferencích chuti – například pacienti zaznamenávají touhu jíst křídu nebo zemi;
  • Dušnost a zrychlený tep.

Anémie představuje pro lidský organismus nebezpečí, proto by toto onemocnění nemělo být ponecháno náhodě. Kvůli nedostatečnému zásobování tkání a orgánů kyslíkem začíná trpět mozek a srdce, v důsledku čehož se u člověka rozvíjí doprovodná onemocnění a patologie.

Anémie z nedostatku železa je zvláště nebezpečná pro nastávající matky, protože dítě v děloze nedostává dostatek kyslíku a živin. Plod tím začne zaostávat ve vývoji a hrozí předčasný porod, oslabení porodu a narození dítěte s nízkou porodní váhou.

V moderní farmakologii existuje obrovské množství léků, které zvyšují hladinu železa v těle, ale je třeba je užívat dlouhodobě a podle určitého schématu. Pokud je zjištěna anémie, neměli byste okamžitě chytit léky a sami lékaři často doporučují upravit hladinu hemoglobinu v krvi pomocí jídla.

Co můžete jíst, když máte anémii?

Hladinu železa v těle v počátečních stádiích anémie lze zvýšit pomocí jídla:

  • Zelená jablka;
  • Pohanková kaše;
  • Játra – upřednostňují se hovězí játra, protože obsah železa v tomto produktu je maximální;
  • Granátové jablko;
  • Petržel;
  • Hovězí;
  • Krocan;
  • Jablečná šťáva
  • Ovesné vločky.

Čeho je lepší se vzdát?

Je důležité vědět, že vstřebávání železa z potravy brání takové potraviny, jako jsou:

  • Mléko;
  • Černá káva a čaj;
  • Čerstvé pečivo;
  • Čokoláda a různé koláče;
  • Mastná, uzená, kořeněná, slaná a teplá jídla.
ČTĚTE VÍCE
Mohu používat vlasový olej v zimě?

Vepřové maso je lepší z jídelníčku dočasně vyřadit. Mléčné výrobky by neměly být vyloučeny, ale je důležité je nekombinovat s potravinami bohatými na železo, protože jeho absorpce tělem bude minimální.

Pokud máte například opravdu rádi mléčnou kaši, budete se jí muset na nějakou dobu vzdát. Jezte kaši v čisté formě a 1,5-2 hodiny po jídle můžete pít mléko. Během této doby má tělo čas úplně extrahovat železo z potravy a absorbovat ho.

Mnoho nastávajících maminek trpí nízkým krevním tlakem, před kterým se zachraňují ranním šálkem kávy. Je důležité si uvědomit, že nápoje obsahující kofein zcela blokují vstřebávání železa tenkým střevem, takže je lepší se jim při léčbě anémie vyhnout, zvláště proto, že nemají žádný přínos. Kávu a černý čaj nahraďte kompoty nebo ovocnými nápoji z čerstvých bobulí, které jsou bohaté nejen na železo, ale i na další důležité mikroelementy a vitamíny.

Pokud vám lékař předepsal léky obsahující železo, měli byste zvážit některé nuance jejich užívání:

  • Je lepší užívat doplňky železa 1,5 hodiny před jídlem nebo 2 hodiny po jídle, pak nic nebude narušovat vstřebávání mikroelementu;
  • Tablety se zapíjejí okyselenou tekutinou, jako je kompot, šťáva nebo jen voda s plátkem citronu. Železo je rychle absorbováno tělem při interakci s vitamínem C;
  • Během 40-60 minut po užití tablety železa se nedoporučuje pít čaj, kávu nebo jíst jídlo.

Přibližná dieta pro anémii z nedostatku železa

Snídaně: ovesná kaše s banánem, sladké krekry a zelený čaj;

Oběd: polévka z červené řepy, otrubový chléb, pohanková kaše a krůtí řízek, kompot ze sušeného ovoce;

Odpolední svačina: smoothie ze zralých bobulí nebo pečených jablek;

Večeře: salát z čerstvé zeleniny a bylinek, soufflé z hovězích jater;

Před spaním – sklenice kefíru.

Při plánování diety a dodržování doporučení lékaře mohou pacienti s mírnými formami anémie obnovit normální hladinu železa v krvi bez použití léků.

Pamatujte, že samoléčba anémie je zcela nepřijatelná, protože nedostatek hemoglobinu v krvi může být způsoben těžkými onemocněními tenkého střeva a samotná dieta nebude stačit!

Radiolog Blaževič A.O.

Železo je pro tělo jedním z nejdůležitějších mikroelementů. Je nezbytný nejen pro stavbu hemoglobinu, který zajišťuje transport kyslíku do orgánů a tkání. Je součástí mnoha enzymů a proteinů, které pomáhají zbavovat naše tělo toxinů, přeměňují kalorie na energii a podílí se také na tvorbě lymfocytů a červených krvinek, čímž podporují imunitní systém.

ČTĚTE VÍCE
Odstraňuje jedlá soda a citron strie?

Speciální bílkovina zvaná feritin ukládá železo v našem těle, v případě potřeby jej přenáší do hemoglobinu.

Když je „káva s mlékem“ varovným signálem

Při nedostatku železa se tvoří tzv. sideropenický syndrom (sideropenie). To, že tělu tento mikroelement silně chybí, můžete pochopit jeho vnějšími projevy.

8 varovných signálů:

  • café-au-lait kůže;
  • záchvaty v koutcích úst;
  • křehké nehty s příčnými liniemi;
  • lámavé a matné vlasy;
  • svalová slabost;
  • nižší krevní tlak;
  • změny čichu (závislost na vůních barev, acetonu);
  • změny chuti (touha jíst křídu, jíl).

Pokud se nedostatek včas neupraví, není daleko k rozvoji anémie z nedostatku železa. Člověk jím trpící se stává malátným, rychle se unaví, srdce mu bije rychleji než obvykle, často ho trápí bolesti hlavy, kůže a sliznice získávají bledý odstín.

Kontrola nedostatku

Pokud zaznamenáte známky nedostatku železa, měli byste se poradit s lékařem, abyste předepsali správnou léčbu. Zpravidla se léčí doplňky železa – ve formě tablet nebo injekcí. Musíme také najít důvod zvýšených ztrát. Podle lékaře k tomu může dojít v důsledku děložního nebo hemoroidálního krvácení, erozí a vředů v gastrointestinálním traktu, zhoršeného vstřebávání a asimilace mikroelementů v důsledku onemocnění trávicího systému, nedostatku vitamínu B12 a kyseliny listové.

Nejjednodušší a nejpřesnější způsob, jak potvrdit nedostatek železa v těle, je provést obecný krevní test a biochemický test na obsah feritinu a rozpustných transferinových receptorů.

„Standardem pro diagnostiku nedostatku železa je stanovení hladiny feritinu, která však může být zkreslena, pokud v těle probíhají zánětlivé procesy (na pozadí zánětu se zvyšuje), vysvětluje Pavel Prokin. — Modernější metodou je stanovení hladiny rozpustných transferinových receptorů v krvi (zvyšuje se při nedostatku železa).

U mužů je normální hladina feritinu v krvi 20-250 mcg/l, u žen – 10-120 mcg/l.

Před odběrem krevního testu na feritin se doporučuje nejíst alespoň 8 hodin před testem (můžete pít čistou neperlivou vodu), neužívat léky obsahující železo 72 hodin před testem a také půl hodiny nekouřit hodinu a nepřetěžovat se emocionálně ani fyzicky.

Hladina hemoglobinu v krvi mužů je obvykle vyšší než u žen. U mužů do 45 let by normálně měla být 132-173 g/l, od 45 do 65 let – 131-172 g/l. U žen 117-155 g/l, respektive 117-160 g/l.

ČTĚTE VÍCE
Jak dlouho vakuové sklenice skladujete?

V čele jsou játra

Kromě léčby je třeba myslet na zpestření jídelníčku – častěji zařazovat do jídelníčku potraviny bohaté na železo.

Nejlepší zdroje železa:

  • červené maso;
  • droby (játra, srdce);
  • měkkýši;
  • fazole;
  • tofu sýr;
  • žloutky;
  • ústřice;
  • dýňová semena;
  • růžové boky;
  • hořká čokoláda;
  • миндаль;
  • sušené ovoce (jablka, hrušky, švestky);
  • zelená zelenina (špenát, brokolice).

Důležitý detail: železo se mnohem lépe vstřebává z živočišných produktů než z rostlinných. Bod je ve formě mikroelementu, který ovlivňuje účinnost absorpce. První obsahuje takzvané hemové železo a druhý obsahuje nehemové železo.

Zásoby železa v těle také ovlivňují vstřebávání. Při jejich poklesu se množství železa vstřebaného z potravy zvyšuje a s jejich nárůstem naopak klesá. Tento regulační mechanismus střevní sliznice pomáhá udržovat hladinu železa v těle a chrání jej před nedostatkem i nadbytkem mikroživiny.