Esenciální oleje z květin a rostlin se od starověku používají k léčbě fyzických nemocí a emočních poruch. Jejich vlastnosti studuje taková věda, jako je aromaterapie. Hovoříme o sedmi populárních esenciálních olejích, jejich léčivých vlastnostech a vlastnostech použití.

Levandule: pro úlevu od stresu

Již ve starověku se levandulový esenciální olej používal k dosažení jasnosti a duševního klidu, vnitřní harmonii, odstranění deprese a úzkosti, bolestí hlavy a obnovení spánku. Levandulový olej také dezinfikuje pokožku, zlepšuje krevní oběh a bojuje proti onemocněním dýchacích cest.

Jak se přihlásit: pro uvolnění nervového napětí přidejte 5-6 kapek oleje do teplé koupele, aromalampy nebo naneste na polštář. K léčbě nachlazení vezměte horkou inhalaci s 8-10 kapkami oleje.

Růže: pro sebevědomí

Ne nadarmo je růže nazývána královnou květin – její olej je považován za nejvíce „ženský“ a doporučuje se pro zvýšení sebevědomí a posílení smyslnosti. Růžový olej také zmírňuje únavu, pomáhá normalizovat biorytmy a stimuluje duševní aktivitu a kreativitu.

Jak se přihlásit: Krémy, pleťové vody a další pečující produkty můžete obohatit o olej z okvětních lístků růže – na 5 g báze budete potřebovat pět kapek. Stejné množství oleje se přidává do koupele nebo krému na aromamasáž nebo aromalampu. 1-2 kapky lze aplikovat přímo na pokožku místo parfému.

Ylang-Ylang: pro klid

Olej ylang-ylang díky své schopnosti zklidnit srdeční tep a dechovou frekvenci odstraňuje podrážděnost, vztek a nervozitu. Olej lze používat i v noci: normalizuje spánek a pomůže v boji proti nespavosti u dospělých a dětí.

Jak se přihlásit: Ylang-ylangový olej má velmi intenzivní vůni, proto by se neměl používat ve velkých koncentracích nebo déle než dva týdny v kuse. Přidejte 2-4 kapky do aromalampy a pro použití oleje jako afrodiziaka nebo pro zmírnění stresu rozřeďte pět kapek v 10 g vodky nebo alkoholu a lžičku směsi přidejte do teplé koupele. Pokud se vám vůně ylang-ylang zdá příliš lehká, použijte ji s doplňkovou vůní, jako je citronový olej.

Jasmín: pro optimismus a aktivitu

Luxusní vůně jasmínového oleje s tóny ambry, medu a květin působí skutečně magicky. Použijte jej k dosažení úplné relaxace, zvednutí nálady, překonání apatie a lenosti, obsedantních strachů a úzkosti.

ČTĚTE VÍCE
Jak si umýt podpaží, abyste zabránili zápachu?

Jak se přihlásit: Chcete-li se vykoupat, přidejte do vody směs medu a tří kapek esenciálního oleje. U masážních nebo pečujících přípravků stačí 2–5 kapek zředěných v 15 g báze. Jasmínový olej se nedoporučuje používat při hypotenzi.

Grapefruit: pro štíhlost a vitalitu

Vůně grapefruitu je silné antidepresivum, které odstraňuje deprese, depresivní nálady a stres. Zvyšuje duševní aktivitu a odstraňuje ranní ospalost. Aktivně se také používá v boji proti celulitidě a nadměrné hmotnosti.

Jak se přihlásit: Na rozdíl od většiny esenciálních olejů by měl být grapefruitový olej skladován spíše v chladničce než při pokojové teplotě. Pro aromatizaci místností, koupele, aromaterapeutické masáže a obohacující kosmetiku postačí pět kapek oleje smíchaných s libovolným základním olejem – hroznovým jádrem, mandlemi, avokádem.

Kadidlo: pro meditaci, mládí a zdravé dýchání

Tento olej je vhodný ve chvílích životních změn – kadidlo urychluje adaptaci na nové podmínky a pomáhá očistit se od vazeb na minulost. Olej má také omlazující účinek na pokožku, příznivě působí na dýchací ústrojí, obnovuje a prohlubuje dýchání a podporuje hojení při bronchopulmonálních onemocněních.

Jak se přihlásit: K dosažení účinku se kadidlový olej používá ve zvýšených dávkách. Pět kapek éteru se přidává do aromalampy, šest kapek do koupele, na masáž a obohacení kosmetiky – pět kapek na 15 g báze. U onemocnění dýchacích cest provádějte 5minutové horké inhalace s vodou a jednou kapkou oleje, u studených inhalujte olej přímo z lahvičky po dobu 3–5 minut.

Blahodárné účinky vůní na naši pohodu a proces usínání jsou známy již dlouho. Ale praxe aromaterapie říká: budou s vámi fungovat pouze ty esenciální oleje, které máte rádi. To znamená, že bez ohledu na to, jak univerzální, obecně přijímané a hodnotné v očích ostatních mohou být některé oleje, jen vy můžete udělat správnou volbu. Z naší strany vás navedeme na správnou cestu a řekneme vám, jaké vůně vám pomohou rychleji usnout a mít blahodárný spánek.

Jaké oleje jsou dobré pro dobrý spánek?

Existuje působivý seznam esenciálních olejů, jejichž vůně uklidňují, uvolňují a pomáhají zbavit se úzkosti a strachu. Ti všichni, jak v samostatné podobě, tak i jako součásti éterické kompozice, vám dokážou zazpívat svou „ukolébavku“ a postupně vás uspat.

  • levandule;
  • heřmánek;
  • neroli.
  • palisandr,
  • pelargónie;
  • santalové dřevo;
  • citronový balzám;
  • levandule;
  • jalovec;
  • borovic.
  • máta;
  • patchouli;
  • chmel;
  • jasmín;
  • bazilika;
  • vetiver.
  • patchouli;
  • heřmánek;
  • tymián;
  • kadidlo;
  • vetiver;
  • santalové dřevo;
  • levandule.
  • kadidlo;
  • vanilka;
  • Ylan-Ylang.
ČTĚTE VÍCE
Jak se naučit netrpět samotou?

Jak používat esenciální oleje?

Samozřejmě, pokud máte aroma velmi rádi, nikdo vám nezakazuje občas lahvičku jednoduše otevřít a vdechovat výpary vašeho oblíbeného oleje. Delší a souvislejší expozice však bude mnohem účinnější. K tomu existuje několik metod, o nich budeme hovořit níže.

Aromaterapeutické metody

Olejový hořák

Jedná se o jednoduchý a velmi dostupný způsob aromaterapie před spaním. Vše, co musíte udělat, je přidat pár kapek jednoho nebo více esenciálních olejů do nádobky nad hořákem a zapálit svíčku. Ohřátá voda spolu s olejem začne vydávat lehké aromatické tóny a postupně zaplní celou místnost. Při neustálém pobytu v místnosti budete prvních 5-10 minut cítit vůni a později, nepozorováni sami sebou, se jednoduše ponoříte do vůně atmosféry a nevnímáte, jak usnete. Aromalampu se doporučuje zapálit asi hodinu před spaním. Nezapomeňte zhasnout svíčku, když půjdete spát!

Vonné polštáře

2-3 kapky oleje můžete umístit přímo na polštář. Zároveň se nebojte, že na něm zůstanou mastné skvrny: dobrý esenciální olej se po zaschnutí stane neviditelným. Pokud se přesto bojíte, že si polštář nezničíte nekvalitním olejem, doporučujeme vám jednoduše k němu položit malý kousek látky s pár kapkami například růžového a levandulového oleje. Polštář tak zůstane nepoškozený a aromaterapie bude trvat celou noc.

V prodeji najdete také aroma polštáře s již vybranými kompozicemi léčivých vůní z bylin ve formě sáčků.

Voňavé ložní prádlo

Ložní prádlo a oblečení, ve kterém spíte, můžete také provonět pomocí následující jednoduché metody. V čisté skleněné lahvičce smíchejte etylalkohol s oblíbenými oleji (10 kapky oleje na 4 ml báze) a otevřenou umístěte do skříně.

Svůj úkol si můžete zjednodušit zakoupením mlžícího spreje na ložní prádlo s již hotovým složením vůně.

Aroma koupele

V tomto případě na vás zapůsobí nejen vůně, ale i relaxační teplo. Udělejte si teplou (ne více než 38°C) koupel po dobu 10-15 minut, do které přidejte 5 kapek vašeho oblíbeného oleje. K tomu nejprve smíchejte olej se základem (sklenice mléka, hrst mořské soli nebo 2 lžíce medu) a poté tuto směs rozpusťte ve vodě. Pokud si esenciální olej přidáte přímo do koupele v čisté formě a ve velkém množství, může způsobit podráždění pokožky.

ČTĚTE VÍCE
Je možné svaly napumpovat pouhým napnutím?

Aroma masáž

Relaxační masáž již sama o sobě podporuje dobrý spánek. Pokud ale použijete esenciální oleje rozpuštěné v základním oleji, efekt bude mnohem znatelnější.

Na 10 ml základu (mandlový, olivový, kukuřičný nebo lněný olej) přidejte 2-3 kapky levandulového, heřmánkového, borovicového, růžového, vanilkového, mátového nebo jalovcového oleje. Masáž je vhodná pro záda, šíji a chodidla.

Když si dobře naplánujete rutinu před spaním, pravděpodobně si všimnete efektivnějšího nočního odpočinku. Ráno pro vás bude opravdu dobré a den bude produktivní. Kdo ví, možná po dobrém a plném spánku potřeba ranního šálku kávy zmizí sama!