Tenisky jsou boty pro sport a denní nošení. Jedná se o unikátní botu, ve které jsou promyšleny všechny detaily, byť na první pohled nepodstatné. Tento typ sportovní obuvi se vyznačuje elastickou podrážkou, použitím prodyšných materiálů, ergonomickou stélkou, poutavým designem, odolným podpatkem a bezpečnými tkaničkami. Věděli jste, že jednoduché tkaničky lze šněrovat velmi neobvyklým způsobem? Jak to udělat správně, se dozvíte v tomto článku.

Hlavní vlastnosti tkaniček pro sportovní obuv

Na první pohled se zdá, že tkaničky nejsou nejdůležitější součástí žádné boty. Bez tohoto detailu však není možné nosit své oblíbené tenisky. Toto příslušenství se objevilo na začátku dvacátého století, což značně zjednodušilo nošení bot. Dříve se místo této části používaly speciální spojovací prvky – knoflíky, přezky.

Tkaničky jsou kusy tenkého provazu určité délky, které se provlékají otvory v botě a jsou navrženy tak, aby držely na noze. Doplňky jsou vyrobeny z umělých a přírodních materiálů. Mají hroty z plastu, silikonu a kovu, které se nacházejí na koncích tkaniček. To značně zjednodušuje proces šněrování a také zabraňuje třepení produktu.

Jak šněrovat tenisky bez zavazování tkaniček: základní techniky a variace

Ne každý ví, že existuje mnoho druhů šněrování. Mnoho lidí zná nejbanálnější možnost. Existuje však mnoho možností pro vázání tkaniček: od jednoduchých metod až po složité tkaní. Tyto možnosti šněrování jsou vhodné pro různé typy bot.

Originální způsob zavazování tkaniček, jejich kroucení, provlékání speciálními otvory na botách vám umožní vystoupit z davu a upoutat pozornost ostatních. Níže jsou uvedeny nejoblíbenější možnosti šněrování, stejně jako jejich výhody a nevýhody.

Křížová metoda

Tato metoda je již dlouho uznávána jako klasická metoda, protože je jednou z nejoblíbenějších mezi milovníky sportovní obuvi. Jednoduchou metodu cik-cak šněrování zvládne i malé dítě. Právě z tohoto důvodu učitelky mateřských škol a rodiče učí děti zavazovat si tkaničky touto metodou.

Chcete-li šněrovat tenisky pomocí této metody, musíte protáhnout kravaty zevnitř spodními otvory. Poté jsou konce spon vytaženy, zkříženy a znovu provedeny podobné pohyby s druhým párem otvorů. Manipulace se opakují znovu a znovu, dokud nejsou tkaničky konečně zavázány. Díky tomu se takto uvázaná krajka nachází téměř na vnější straně, takže nedře nohy. Tento způsob má jednu drobnou nevýhodu – tenisky se mohou pomačkat.

ČTĚTE VÍCE
Jak můžete změnit tvar nosu bez operace?

Jedna z odrůd křížové metody

Hlavním rozdílem mezi touto možností a tou, která byla zmíněna dříve, je to, že tkaničky jsou vloženy do otvorů shora dolů, překříženy zevnitř, poté jsou znovu vytaženy a znovu překříženy. Hlavní výhodou této metody je vysoká rychlost šněrování. Dalšími výhodami této metody je snadné šněrování a snížené opotřebení. Pasuje pouze na tenisky s párem dírek. V opačném případě budou horní konce tkaniček směřovat do vnitřku boty, což způsobí určité nepříjemnosti při zavazování.

Evropská metoda šněrování

Tato metoda má také jiný název – žebřík. Technika šněrování má určité odlišnosti od předchozích metod. Navzdory tomu je lehčí a rychlejší.

Posloupnost akcí je následující:

  • šňůrka se vytahuje spodními otvory tenisek;
  • například pravý konec je provlečen křížem a vyveden otvorem na opačné straně;
  • druhý (vlevo) – stažen podobným způsobem, obcházet jeden otvor;
  • akce se střídají, dokud není zavázání tkaniček dokončeno.

Hlavní předností této metody je, že takto šněrované boty velmi těsně přiléhají k noze a proces vázání nezabere mnoho času. Šněrování má také elegantní vzhled. Pokud si člověk poranil dolní končetinu a potřebuje rychle zout boty, lze takto zavázané tkaničky snadno přestřihnout. Nevýhodou této možnosti je, že velká vzdálenost mezi otvory nevypadá moc hezky.

Jak krásně zavázat tkaničky: rovné nebo obdélníkové šněrování

Tato oblíbená metoda je vhodná pouze pro ty páry bot, které mají sudý počet otvorů. Hlavním rozlišovacím znakem je, že na vnitřní straně není žádné diagonální šněrování.

Postup při zavazování tkaniček tímto způsobem:

Možná si myslíte, že tkaničky slouží pouze k zajištění bot na nohou nebo k jejich utažení. Ve skutečnosti je šněrování nejdůležitější součástí tenisky a vážně ovlivňuje její funkčnost. Co kdybyste mohli použít tkaničky k přizpůsobení běžeckých bot vašim nohám, což by ovlivnilo vaši stabilitu, efektivitu a dokonce i váš běžecký styl?

Někomu se tato otázka může zdát legrační nebo lehkomyslná, ale jakmile si vyzkoušíte zavazování tenisek různými způsoby, všimnete si, že se vaše nohy budou cítit úplně jinak.

Šněrování by mělo pomáhat, ne překážet. A pro mnoho běžců je už to, jak opravit tenisky, celá věda. Která varianta je vhodná pro úzká chodidla, která se hodí pro široká chodidla nebo pro vysoké nárty? Jak si zavázat tkaničky, když vás při běhu bolí prsty? A je možné zajistit patu zvlášť tkaničkami? Vezměme to popořadě.

ČTĚTE VÍCE
Jaké značky vyrábí kvalitní trička?

TĚSNÉ NEBO VOLNÉ

Stupeň tuhosti šněrování by měl být určen především vjemy. Chodidlo by nemělo viset, ale mělo by být dobře podepřeno. Pevné šněrování samozřejmě tenisku lépe zafixuje, ale může narušit krevní oběh a vést k otlakům. Obzvláště nebezpečné je mačkání na velkou vzdálenost. Brnění a necitlivost mohou být také známkou příliš těsného šněrování.

Pokud si tenisky zašněrujete příliš volně, vaše noha nebude v tenisce sedět pevně, ale bude klouzat tam a zpět, což může způsobit mozoly. Můžeme také zažít pocit nebezpečného pohybu, kdy se prsty jakoby nevědomě snaží držet boty na noze a způsobit tak křeč chodidla. Nejzřetelněji jste podobný efekt mohli pocítit při běhání v žabkách.

Šněrování by mělo pevně držet nohy v tenisce, aby noha nevisela a zároveň netlačila na nárt a nenarušovala průtok krve. Tlak na nárt by se měl snižovat, proto tkaničky zespodu pevněji, ale bez mačkání, utahujeme a při stoupání tlak šněrování snižujeme. Zde může pomoci i jazyk boty.

DALŠÍ DÍRY

Ne každý ví, k čemu slouží poslední dvě dírky v horní části boty. Přiznám se, také jsem se o jejich účelu dozvěděl poměrně nedávno. Ukazuje se, že jsou užitečné pro vytvoření zámku pro pevnější upevnění tenisky na noze, zejména v oblasti paty.

Běžci nejčastěji používají techniku ​​„maratonské šněrování“, díky které teniska sedí těsněji na patě a šněrování se mírně prodlužuje a stoupá výše. Zde se budou hodit dodatečné otvory v horní části tenisky.

Podstata techniky: nejprve uděláme dvě smyčky na každé straně, zatlačíme volné konce krajky z poslední dírky vně do dalších. Poté stáhneme levou krajku do pravé smyčky a pravou krajku do levé smyčky. Oba konce krajky svážeme do uzlíku a následně do mašle.

Šněrování dokáže přizpůsobit tenisky různým vlastnostem chodidla a pevněji padnou na konkrétní část chodidla. Podívejme se na některé způsoby šněrování v závislosti na vlastnostech nohy.

ÚZKÁ NOHA

Pokud máte úzké chodidla a bota je pro vás příliš široká, vyzkoušejte tuto metodu.
Nejprve navlékneme tkaničky do spodní řady konci dovnitř. Poté provlékneme levý konec tkaničky směrem ven do otvoru ve druhé řadě vlevo a pravý konec krajky do otvoru ve druhé řadě vpravo. Poté provlékneme tkaničky do třetí řady podle normy křížem, ale tak, aby konce tkaniček vstupovaly do otvorů zdola nahoru. Dále uděláme stejný kříž, ale vynecháme čtvrtou řadu. Nahoru se dostáváme obvyklým způsobem.

ČTĚTE VÍCE
Je možné mít ofinu na kudrnatých vlasech?

ŠIROKÉ NOHY

Pokud máte široké chodidla nebo úplně nový, nenošený běžecký pár, který je trochu úzký a tlačí do šířky, zkuste místo klasického šněrování použít řady s dírami, které vám umožní nohu tak pevně obepínat.

ŠIROKÉ CHODIDLO V OBLASTI PRACÍ

V tomto případě můžete zkusit šněrovat pouze horní část nebo začít šněrovat od úplně spodní řady a fixovat od poloviny nártu.

VYSOKÝ ZDVIH

V tomto případě je hlavním úkolem udělat střední část stoupání volnější. Můžete také použít metodu paralelního šněrování.
V horní části je toto tkaní husté a ve spodní části je dosti volné. Ale uzel a frekvence smyček nedovolí, aby se šněrování protáhlo.

PRO NEPOHODLÍ V PRSTECH

Pokud vás při běhání v teniskách bolí prsty na nohou nebo vám nehty na nohou černají, pak vyzkoušejte metodu šněrování, která uvolní tlak ve spodní části.
Ze spodní řady udělejte konce tkaniček různých délek tak, aby jedna z nich byla protažena od spodní řady k hornímu otvoru diagonálně a druhý konec tkaničky byl protažen všemi otvory nahoru. To je nějaký druh kouzla, ale všimnete si, jak volný prostor přibude v oblasti prstů.

TKANINY JSOU ROZVAZANÉ

Zastavit se a zavázat si tkaničky zabírá drahocenný čas a může vážně zničit vaše plány na výsledky v soutěžích. Abyste se vyhnuli rozvazování tkaniček, nabízíme jednu z nejznámějších metod zvanou „Jan Knot“. Vychází z metody vázání prastarého mořského uzlu, který Australan a bývalý mistr Evropy Jan Figen našel uplatnění v běžném životě.

Tkaničky se zavazují obvyklým způsobem, načež se pod nimi na obou stranách provléknou malíčky.
Dva prsty pravé ruky jsou provlečeny pod pravou stranou krajky, stejné prsty levé ruky – pod opačnou. Současně ostatní prsty fixují napětí. Ukázalo se, že jsou to dvě smyčky s volnými konci: zadní a přední.
Pravý konec je zatlačen zpět a levá ruka otáčí levou smyčkou pravou v rotačním pohybu.
Prsty levé ruky uchopí pravou stranu šňůry a prsty pravé ruky uchopí levou. Volné konce jsou provlečeny jejich smyčkami. Uzel je utažen.

Nebojte se! Metoda se zdá složitá jen na první pohled! Ve skutečnosti po 2-3 opakováních uspějete.

ČTĚTE VÍCE
Co si dát na rty, aby nevysušovaly?

Mimochodem, aby tkaničky nepřekážely nebo nevytvářely nebezpečí zachycení o větev například při běhu po nerovném terénu, nenechávejte poutka mašličky volná, ale schovejte je do šněrování níže.

HLAVNÍ ZÁVĚRY:

  • Šněrování by mělo pevně držet nohy v tenisce, aby noha nevisela a zároveň netlačila na nárt a nenarušovala průtok krve.
  • Tlak na nárt by se měl zmenšit: tkaničky odspodu nahoru pevně utáhneme a při stoupání snižujeme tlak šněrování.
  • Při běhu v nerovném terénu schovejte mašli pod tkaničky utažené níže.
  • Upravte tlak šněrování pomocí jazyka boty.

Stojí za to říci, že šněrování vám nepomůže zbavit se nepohodlí, pokud si vyberete špatné tenisky. Přejeme vám, aby vás šněrování nezklamalo ani na tréninku, ani na závodech! Nyní popadněte tenisky a vyzkoušejte alespoň jednu z těchto metod!