Vitamin E je vitamin rozpustný v tucích, který hraje důležitou roli při udržování zdravé kůže, zraku a imunitního systému. Jaké jsou přínosy a škody vitamínu E pro lidský organismus, které potraviny ho obsahují nejvíce, v jakých dávkách jej lékaři doporučují užívat v závislosti na věku, kolik by měli muži a ženy vypít pro zlepšení reprodukčního zdraví – v materiálu RIA Novosti. Vitamin E Vitamin E je jedním z nejdůležitějších vitaminů, účastní se téměř všech metabolických procesů v lidském těle.Zdraví kardiovaskulárního systému, stav našich svalů, krása pokožky a vlasů, pevnost vazů na tom do značné míry závisí. Vitamin E byl izolován z oleje z pšeničných klíčků v roce 1936. α-tokoferol vykazuje největší biologickou aktivitu. Důležité je, že vitamín E se v lidském těle nesyntetizuje. To znamená, že jej můžeme doplňovat pouze potravou nebo doplňky stravy,“ říká Jekatěrina Noviková, naturopatická lékařka, nutriční terapeutka, biochemička Výhody Vitamin E patří do skupiny vitaminů rozpustných v tucích. Je to silný antioxidant, který je zodpovědný za zdraví buněk, chrání je před oxidací volnými radikály. Antioxidanty snižují riziko mnoha nemocí, včetně rakoviny a srdečních chorob.Podle Radny Tikhonové, preventistky, zdravotní koučky, vitamin E: „Zaslouženě je nazýván vitaminem mládí, protože zabraňuje stárnutí buněk, chrání červené a bílé krvinky z rozpadlých krvinek, zajišťuje rovnováhu krvinek v krvi, podílí se na procesu srážení krve, na tranzitu kyslíku do mozku, aktivuje centrální nervový systém, podporuje zrakové funkce, snižuje riziko Alzheimerovy choroby zajišťuje normální činnost jater a ledvin a omlazuje buňky všech orgánů a systémů těla,” říká vedoucí atmosférické laboratoře Ekaterina Lobačeva. Za ženy říká Marina Kartashova, endokrinoložka-diabetoložka nejvyšší kategorie, nutriční terapeutka. nesporným prokázaným účinkem vitaminu E je zvýšení syntézy progesteronu. Progesteron je hormon druhé fáze menstruačního cyklu. Je to velmi důležité pro implantaci embrya. Míra přežití embryí se zvyšuje, včetně programů IVF. Kromě toho je vitamín E spolu s vitamínem A hlavním vitamínem krásy. Zlepšuje kvalitu pokožky, zvyšuje její elasticitu, odstraňuje suchost, šupinatění Pro muže Co se týče zdraví mužů, řada studií prokázala, že vitamín E zlepšuje pohyblivost spermií a zachovává jejich funkčnost.- Pohyblivé spermie naopak zvyšuje šance na početí dítěte. Vitamin E navíc zlepšuje libido, což může být důležité pro zralé muže, říká Radna Tikhonova Dětem Vitamin E se předepisuje dětem od 12 let především k posílení imunitního systému.- A také k prevenci infekčních onemocnění, k udržení hemoglobin v krvi, posilování svalové tkáně, fyzický a psychický stav dítěte. Doporučená dávka vitaminu E je v takových případech od 5 do 10 mg denně, říká Ekaterina Lobacheva, ale hlavním přínosem vitaminu E je podle Marina Kartashova to, že zprostředkovává účinek vitaminu D. Při nedostatku E klesá hladina vitaminu D a efektivita jeho příjmu. Při pohledu na poruchu růstu u dítěte je důležité dívat se nejen na vitamín D, ale také na vitamín E. Možná poškození a kontraindikace pro tělo Přestože je vitamín E pro většinu lidí prospěšný, u některých lidí může způsobit alergické reakce , jako je vyrážka, svědění a otoky .Kosmetoložka, dermatoveneroložka a tricholožka Elena Bogatova varuje, že příliš velké dávky vitaminu E mohou být škodlivé. Mohou zvýšit riziko krvácení, zejména u lidí užívajících antikoagulancia. Vysoké dávky mohou také zvýšit riziko srdečních onemocnění, zejména u kuřáků.Některé léky mohou interagovat s vitaminem E, takže pokud užíváte léky, měli byste se před užíváním doplňkového vitaminu E poradit se svým lékařem. I v tomto případě je nutná konzultace u těhotných a kojících žen, říká odbornice.„Konzumace vitamínu E ve velkém množství může způsobit závratě, nevolnost, průjem, únavu, svalovou slabost a bolesti hlavy,“ vysvětluje nutriční terapeutka Olga Dekker Příznaky nedostatku Vitamin E je velmi snadné získat z potravy, ale u lidí se špatným vstřebáváním tuků a problémy s gastrointestinálním traktem se může tvořit nedostatek.Radna Tikhonova mezi příznaky nedostatku jmenuje: – Nedostatek vitaminu E se může objevit v důsledku vrozeného nebo získaného metabolické poruchy, kdy játra nesyntetizují lipoproteiny z bílkovin.V krevní plazmě proto nejsou žádné chylomikrony, čímž se narušuje vstřebávání vitaminu a nedostává se do tkáňové buňky, což vede ke svalové slabosti nebo svalové dystrofii a narušení fungování orgánů a systémů celého těla: kardiovaskulárního systému, krvetvorby a krevního zásobovacího systému, jater a ledvin a také k anémii a leukémii, říká Ekaterina Lobacheva Jaké potraviny obsahují vitamín E? Velké množství vitamin E jsou obsaženy v pšeničných klíčcích, špenátu, brokolici, chřestu, piniových oříšcích, slunečnicových semínkách, sušených meruňkách, rakytníku, mangu, avokádu. Vitamin E je také obsažen v krevetách a lososu atlantickém, sledě a pstruhu duhovém, oleji z lískových oříšků, mandlovém a slunečnicovém oleji. Pokud potřebujete rychle obnovit rovnováhu této látky v těle, měli byste ořechy zavádět do svého jídelníčku průběžně, říká Kristina Plotniková, výživová poradkyně, dietoložka, výživová koučka Nejvíce vitamínu E je obsaženo: Jak vitamín E užívat Je lepší volit vitamin E v kapslích, protože olejový roztok má specifickou chuť, která nebude chutnat každému.- Také je obtížnější určit dávkování v roztoku. Vitamin E má tendenci se hromadit v těle, což znamená, že jsou možné případy předávkování, radí Ekaterina Noviková Podle Radny Tikhonové existuje v přírodě 8 forem vitaminu E (4 formy tokoferolu a 4 formy tokotrienolu): D-alfa tokoferol, D-beta-tokoferol, D-gama-tokoferol, D-delta-tokoferol, D-alfa-tokotrienol, D-beta-tokotrienol, D-gama-tokotrienol a D-delta-tokotrienol. Když se doplňky užívají v jedné formě, zbytek je vytlačen z těla ven. Takže účinné léky obvykle kombinují různé formy tokoferolů a tokotrienolů Syntetická forma je DL-alfa-tokoferolacetát, tuto verzi vitaminu E se nedoporučuje používat, protože může mít nepříznivý vliv na buněčné membrány Užívejte doplňky vitaminu E Vyplatí se pouze po provedení testů a ujištění se, že existuje nedostatek. Stejně jako ostatní vitamíny rozpustné v tucích je absorpce nejlepší, když se užívá s potravinami bohatými na tuky během jídla. Dávky se obvykle pohybují od 50 do 1000 IU (jednotka míry pro dávku látky na základě její biologické aktivity). Pro dospělé bude doplňovací dávka od 200 do 800 IU. Jako u všech doplňků stravy byste se měli před užíváním poradit se svým lékařem Denní norma a dávkování Olga Dekker doporučuje užívat vitamín E jak ve formě doplňků, tak v přírodní formě, jíst potraviny s vysokým obsahem. Pro posílení blahodárných účinků je nejlepší užívat jej společně s dalšími antioxidanty, jako je vitamín C a betakaroten.Jekatěrina Noviková varuje, že při nedostatku kyseliny askorbové se rychle ničí vitamín E, prostě je potřeba je užívat společně – Při užívání doplňků stravy byste měli přísně dodržovat doporučené dávkování, protože nadměrný příjem vitaminu E může být zdraví nebezpečný a způsobit nežádoucí vedlejší účinky. Než začnete suplementy užívat, měli byste se poradit se svým lékařem nebo výživovým poradcem, abyste zvolili optimální dávkování podle individuálních potřeb těla, říká Olga Dekker Kompatibilita s dalšími vitamíny a různými mikroelementyVitamíny E se skvěle kombinují se skupinami A a C, selenem .„V první, V tomto případě látka chrání vitamín A před zničením a oxidací. U skupiny C je účinek poněkud odlišný. Vitamin E s ním interaguje, výrazně posiluje lidské tělo a všechny ochranné funkce v něm.

ČTĚTE VÍCE
Kde se koná pařížský týden módy?

Vitamin E označuje osm látek ze dvou skupin – alfa-, beta-, gama- a delta-tokoferoly (α-, β-, γ- a δ-tokoferoly) a jim odpovídající tokotrienoly.

Nejčastěji lze α-tokoferol (E 307) nalézt v potravinách, léčivech a kosmetice. Podle jedné hypotézy je lidským tělem dostatečně absorbován pouze ten, protože pro jeho transport existuje samostatný protein. Jiné typy vitaminu E jsou částečně nebo úplně zničeny v játrech [1].

α-tokoferol se nachází v rostlinných olejích, pšeničných klíčcích, listové zelenině, ořeších a některém ovoci.

V prodeji najdete i produkty s jinými tokoferoly a tokotrienoly (E306, E308). Neexistuje však žádný vědecký argument, že by měly být preferovány před E307.

Vitamin E je rozpustný v tucích. Jakmile se dostane do gastrointestinálního traktu, dostane se nejprve do krve a poté do jater. Odtud jej lipoproteiny opět dodávají do krve a rozvádějí do celého těla.

Významnou část vitaminu E získáváme z potravin bohatých na polynenasycené mastné kyseliny (PUFA). Jedná se o zdravý typ mastné kyseliny, který snižuje hladinu cholesterolu v krvi, zabraňuje tvorbě plaku a chrání kardiovaskulární systém. Tuky na bázi PUFA navíc tvoří buněčné membrány.

PUFA vlivem kyslíku velmi rychle oxidují a jsou zničeny. Zde přichází na řadu vitamín E, který je chrání před oxidací mnohem účinněji než jiné antioxidanty [2]. Spolu s PUFA je vitamin E zabudován v buněčných membránách a chrání vnější buněčnou membránu před volnými radikály, které proplouvají.

Dávkování vitamínu E:

  • Novorozenci do 6 měsíců – 4 mg;
  • Kojenci 7-12 měsíců – 5 mg;
  • Děti 1-3 roky – 6 mg;
  • Děti 4-8 roky – 7 mg;
  • Děti 9-13 roky – 11 mg;
  • Děti 14-18 let, dospělí, těhotné ženy – 15 mg;
  • Ženy během laktace – 19 mg [3].

Prokázané výhody vitamínu E

Vitamin E byl objeven v roce 1922. Při provádění experimentů na krysách vědci zjistili, že pokud z jejich stravy odstraníte rostlinné tuky, pšenici a zeleninu, hlodavci se časem stanou neplodnými. Proto byl vitamin E zpočátku brán jako látka zajišťující reprodukční funkci. Samotné slovo „tokoferol“ přeložené z řečtiny znamená „životodárný“. Hypotéza o vztahu mezi porodem a vitamínem E u lidí se však nepotvrdila.

Od té doby se vědci snaží zjistit, jaké účinky má vitamín E na lidský organismus.

ČTĚTE VÍCE
Lze kašmír umýt šamponem na vlasy?

Chrání buňky před oxidací

Vitamin E je silný antioxidant, tedy látka, která chrání buňky před škodlivými účinky kyslíku. Zároveň chrání PUFA a buněčné membrány účinněji než jiné antioxidanty. To je jediná role vitaminu v lidské biochemii, o které vědci mluví s naprostou důvěrou.

Vitamin E jako antioxidant posiluje imunitní systém, chrání tělesné buňky před předčasným stárnutím, snižuje záněty a také snižuje riziko vzniku onemocnění spojených s oxidačním stresem – šedý zákal, artritida, nádory, Alzheimerova choroba, hypertenze a cévní onemocnění [4] .

Dobré pro vlasy a pokožku hlavy

Některé studie ukazují, že vitamín E posiluje slabé a lámavé vlasy a také stimuluje krevní oběh ve vlasové pokožce, čímž zabraňuje vypadávání vlasů [5], [6]. V roce 2010 to kosmetický průmysl prohlásil téměř za všelék na vlasy. Vitamin E je obsažen v mnoha šamponech, kondicionérech a maskách pro poškozené vlasy, stejně jako v kúře na plešatost.

Tato funkce vitaminu E nebyla dosud plně prozkoumána. Neexistuje však žádný důkaz, že by jeho použití v šamponech a kosmetice na pokožku hlavy mohlo být škodlivé.

Co je na vitaminu E nejasné

Vědci se snaží najít další specifické prospěšné vlastnosti vitaminu E, ale výsledky jsou rozporuplné.

Je to dobré nebo špatné pro pokožku?

Vitamín E se spolu s vitamínem C aktivně používá v kosmetice pro vnější použití. Jako silný antioxidant pomáhá chránit pokožku před předčasným stárnutím, spálením a záněty. Často ho kosmetické firmy prezentují jako účinný prostředek na mnoho specifických problémů – přidávají ho například do přípravků na hojení ran a proleženin, do krémů na zjemnění jizev a jizev nebo do léků na lupénku. Výzkumy však ukazují, že přínos vitamínu E pro pokožku je omezen na jeho účinek jako antioxidantu a jeho použití v boji proti takovým problémům je buď neúčinné, nebo zbytečné [7].

Je to dobré nebo špatné pro srdce?

Některé studie ukazují, že vitamin E snižuje riziko rozvoje kardiovaskulárních onemocnění, jako je onemocnění koronárních tepen, ateroskleróza a tromboembolie, a také snižuje pravděpodobnost srdečního infarktu. Jiné experimenty však ukazují opak: vitamín E nesnižuje riziko rozvoje srdečních chorob nebo dokonce zvyšuje jejich pravděpodobnost [8].

ČTĚTE VÍCE
Mám natřít nejdříve kořínky nebo délku?

Škodlivý pro kosti?

V roce 2012 vědci zjistili, že vitamín E může ničit kosti. Pokus na potkanech ukázal, že ve velkých dávkách vitamin stimuluje tvorbu osteoklastů – buněk absorbujících kostní tkáň [9]. Ve zdravém těle jsou osteoklasty potřebné k regulaci růstu tkání, ale vitamín E tuto funkci narušuje. Je pravda, že tento jev nebyl dosud u lidí studován.

Nedostatek vitaminu E

Pouze lékař může přesně diagnostikovat nedostatek vitaminu E. Často jsou jeho příznaky:

  • potíže s koordinací;
  • svalová slabost;
  • rozmazané vidění;
  • obecná nevolnost.

Akutní nedostatek vitaminu E je dnes velmi vzácný. Téměř vždy je způsobeno nemocemi, které zhoršují funkci jater a schopnost střev metabolizovat tuky. Tyto zahrnují:

  • chronická pankreatitida;
  • cholestáza;
  • cirhóza jater;
  • malabsorpční syndrom;
  • cystická fibróza;
  • Crohnova choroba;
  • syndrom krátkého střeva;
  • cystická fibróza;
  • Bassen-Kornzweigův syndrom.

Ve většině případů lékaři předepisují doplňky vitaminu E výhradně těm, kteří trpí těmito nemocemi, a doporučují, aby ho zdraví lidé získávali pouze z potravy.

Nadbytek vitaminu E

Maximální bezpečná dávka vitaminu E je 1000 mg denně. Je téměř nemožné získat tolik z jídla – k tomu budete muset vypít litr oleje z pšeničných klíčků nebo sníst 1 kg mandlí.

K předávkování vitaminem E může dojít pouze v důsledku užívání doplňků stravy a doplňků stravy. Megadávky vitaminu ředí krev, snižují její srážlivost a zvyšují riziko krvácení. Některým lidem způsobuje velké množství vitamínu E žaludeční nevolnost a bolesti hlavy. Dlouhodobá konzumace nadměrného vitamínu E ve velkém množství však může zvýšit riziko závažných onemocnění, jako je rakovina prostaty nebo hemoragická mrtvice.

Komentář lékaře

Sofya Tsaturyan, endokrinoložka v síti klinik Semeynaya

Kdy člověk potřebuje dodat vitamín E? Jaká je nejlepší forma administrace?

Vitamin E byste měli užívat pouze při prokázaném nedostatku, ke kterému dochází v důsledku nedostatečné konzumace rostlinných tuků, což je ve vyspělých zemích nepravděpodobné. A také u vzácných genetických abnormalit (syndrom krátkého střeva, cystická fibróza). Forma uvolnění není nijak zvlášť důležitá. Dávkování a dobu podávání určuje lékař.

Ovlivňuje vitamín E plodnost a je potřeba v těhotenství?

Doporučení pro management těhotenství nespecifikují samostatné použití vitaminu E. Přímý vliv vitaminu E na reprodukční funkce nebyl prokázán. V moderním světě žena téměř vždy přijímá dostatek vitamínu E z potravin.

ČTĚTE VÍCE
Jaké vitamíny byste měli užívat, pokud máte demodikózu?

V jakých případech člověk potřebuje kosmetické přípravky s vitamínem E a jak je nejlépe využít?

Vitamin E je rozpustný v tucích, zadržuje vlhkost ve stratum corneum epidermis. Podporuje také obnovu buněk a pomáhá bojovat proti zánětlivým procesům. Kromě toho pomáhá eliminovat poškození způsobené vystavením ultrafialovým paprskům a viditelně vyhlazuje texturu pokožky. Před použitím kosmetiky s vitamínem E byste se měli poradit s dermatologem-kosmetologem.