V honbě za krásným a zdravým tělem se stále více lidí vzdává mnoha produktů, na které jsme zvyklí. Patří mezi ně mléko, cukr, některé obiloviny a dokonce i zelenina. Docela často jsou brambory také na seznamu „zakázaných“ potravin při dietě, přestože jejich obsah kalorií není tak vysoký.

Co je na bramborách špatného a proč by se měly při hubnutí omezovat? Pojďme na to přijít!

Kalorie z brambor

Vařené brambory: 78 kcal na 100 gramů.

Bramborová kaše: 105 kcal na 100 gramů.

Smažené brambory: 185 kcal na 100 gramů.

Hranolky: 312 kcal na 100 gramů.

Výhody a poškození brambor pro tělo

Brambory mají bohaté složení: obsahují vitamíny B, C, H a minerální látky (draslík, vápník, hořčík, zinek, selen, měď, mangan, železo, jód). Půl kilogramu brambor obsahuje denní potřebu draslíku, který hraje důležitou roli v intracelulárním metabolismu a také ve fungování nervového systému.

Brambory pomáhají snižovat hladinu cholesterolu v krvi a zlepšují činnost kardiovaskulárního systému. Syrové i vařené, ale studené brambory obsahují rezistentní škrob: slouží jako potrava pro prospěšné žaludeční bakterie, zlepšuje činnost střev a zabraňuje rozvoji některých onemocnění.

Brambory dokážou díky svému unikátnímu složení odstranit přebytečnou tekutinu z těla, zvýšit hemoglobin a snížit krevní tlak.

Poškození brambor je způsobeno přítomností toxinu solaninu: tvoří se ve slupce kořenové plodiny při dlouhodobém vystavení slunci. Tato látka negativně ovlivňuje trávicí systém a způsobuje těžkou otravu. Abyste tomu zabránili, musíte se vyhnout zelenému a naklíčenému ovoci a také dodržovat míru spotřeby – ne více než 300 gramů brambor denně.

Proč brambory překážejí hubnutí?

Nejčastěji jsou brambory zařazeny na zakázaný seznam při hubnutí kvůli jejich vysokému glykemickému indexu – 80–85. Tento indikátor ukazuje, jak pokrm ovlivňuje nárůst hladiny cukru v krvi. Čím vyšší je glykemický index, tím více produkt brzdí proces hubnutí.

Navzdory tomu není nutné se brambor úplně vzdávat – pokud jsou správně uvařeny, jsou brambory a strava docela kompatibilní. Je však třeba si uvědomit, že čím více dalších přísad v bramborovém pokrmu, tím vyšší je jeho obsah kalorií.

ČTĚTE VÍCE
Musím polštář před aplikací navlhčit?

Jako každé sacharidy se nedoporučuje jíst brambory na noc, ani je vařit ve velkém množství oleje. Při dietě by nejzdravější variantou byly brambory vařené v saku a chlazené. Přidejte k tomu čerstvou zeleninu, trochu olivového oleje, bylinky – a dostanete hotové vyvážené jídlo.

Jak vařit brambory, abyste získali co nejvíce výhod

Aby brambory přinášely užitek a neškodily, měli byste při jejich přípravě dodržovat některá pravidla.

  1. Při výběru brambor v obchodě nebo na trhu dejte přednost mladému ovoci. Neměli čas nashromáždit velké množství škrobu, ale jsou bohaté na vitamíny a minerály.
  2. Brambory neloupejte – vařte je ve slupce: ochráníte tak zeleninu před ztrátou živin.
  3. Nezapomeňte vyříznout oči a zelené oblasti na slupkách brambor.
  4. Pro maximální zachování živin vkládejte brambory do vroucí vody. Ve studené vodě ztrácí hlízy polovinu své nutriční hodnoty.
  5. Brambory vařte bez oleje, abyste se vyhnuli konzumaci trans-tuků. Ideální možností by byly vařené nebo pečené brambory v saku.
  6. Dejte přednost chlazeným bramborám, obsahují zdravý škrob.

Pro mnoho lidí proces hubnutí zahrnuje vyloučení určitých potravin z jídelníčku. A nejčastěji jsou brambory zařazeny na „zakázaný“ seznam. Je ale tato zelenina tak škodlivá? A je možné dosáhnout vysněné postavy, aniž byste se vzdali svého oblíbeného jídla? Pojďme na to společně s fitness trenérem Ivan Krasavin.

Jaké jsou výhody brambor?

Brambory jsou skladištěm užitečných komponent. Za prvé je bohatý na vitamín C, který stimuluje imunitní systém, zabraňuje destrukci tkání a hraje důležitou roli při vstřebávání železa.

Za druhé, tato zelenina obsahuje hodně škrobu – jakýsi „přírodní energetický nápoj“. Za třetí, hlízy obsahují draslík, který je nezbytný k normalizaci krevního tlaku. Obsahuje také hodně fosforu, hořčíku a vápníku. A pokud budete jíst nové brambory se slupkou, můžete zdvojnásobit příjem vlákniny, poznamenává odborník.

Ivan: Vědci hodnotili souvislost mezi konzumací brambor a rizikem rozvoje diabetu 30. typu. Vědci si všimli, že nahrazení jedné porce brambor jednou porcí rýže zvýšilo riziko vzniku cukrovky XNUMX. typu o XNUMX %.

Škodí brambory tělu?

Jak mohou být brambory škodlivé, když obsahují tolik užitečných prvků? Mnozí si jsou jisti, že hlízy obsahují pesticidy, které při překročení přípustného limitu otráví tělo. Tato domněnka však není nic jiného než mýtus.

ČTĚTE VÍCE
Jak rozeznat skutečné granátové jablko od falešného?

Specialisté Roskachestvo kontrolovali zeleninu prodávanou na trzích. Ve většině vzorků nebyly zjištěny žádné škodlivé látky. A v několika výjimečných případech množství pesticidů nepřekročilo přípustný limit. Obavy v tomto ohledu jsou proto neopodstatněné.

Zasahují brambory do hubnutí?

Potenciální nebezpečí zeleniny není jediným důvodem pro ostražitý přístup hubnoucích. Někteří věří, že konzumace brambor přispívá k přibírání na váze. To je však také mylná představa.

100 gramů obsahuje přibližně 77 kcal: 2 gramy bílkovin, 0,4 gramů tuku a 16,3 gramů sacharidů. Energetická hodnota tří středních brambor bude přibližně 200 kcal, což se snadno vejde do denní potřeby. Navíc na jedno takové jídlo tělo přijme 42 miligramů vitaminu C (asi 70 % denní dávky). Chcete-li z pokrmu získat ještě více užitku, odborník doporučuje jíst brambory vychlazené.

Ivan: Brambory se skládají ze škrobu – to jsou dva primární sacharidy: amyláza a amylopektin v poměru 1/3, resp. Rozvětvená struktura amylopektinu je mnohem snadněji stravitelná. To je důvod, proč mají brambory vysoký glykemický index. Amyláza, rezistentní škrob, je méně náchylná na naše potravinářské enzymy, takže je to složitější sacharid. Tepelnou úpravou klesá odolnost vůči stravitelnosti. Když však brambory ochladíme, jejich struktura zkrystalizuje a glykemický index se sníží.

Brambory zasahují do hubnutí pouze tehdy, pokud nesprávně zohledníte jeho obsah kalorií. Kromě toho hraje důležitou roli způsob vaření.

Zde je energetická hodnota nejoblíbenějších bramborových pokrmů (uvádí se průměrná hodnota na 100 g pokrmu):

  • vařené brambory – 82 kcal;
  • pečené brambory (s kapkou másla) – 97 kcal;
  • pyré (s mlékem a máslem) – 110 kcal;
  • smažené brambory – 192 kcal;
  • bramborové placky – 190-220 kcal;
  • Hranolky – 240 kcal.

Obsah kalorií v některých bramborových pokrmech je téměř třikrát vyšší než obsah kalorií v zelenině v její čisté formě. Nadměrným používáním některých potravin, jako jsou hranolky, navíc můžete svému tělu opravdu ublížit. Proto pamatujte: brambory jsou jiné než brambory.

Nezáleží na tom, zda jste v procesu hubnutí nebo ne, brambory není nutné ze svého jídelníčku vylučovat. Pozor byste si však měli dát na formu, v jaké ji jíte. Při vaření byste měli používat olej na minimum nebo dokonce dát přednost vařeným a pečeným bramborám.