Jak se zbavit „nervových návyků“. Psycholog o tom, proč si taháme vlasy a koušeme nehty, když můžeme.

V sekci „Zdravý životní styl“ vám společně s MTS řekneme, jak změnit své tělo a myšlenky. Psycholožka Katerina Karpovich dnes vysvětluje, co jsou „nervové návyky“ a zda s nimi musíme bojovat.

V sekci „Zdravý životní styl“ vám společně s MTS řekneme, jak změnit své tělo a myšlenky. Psycholožka Katerina Karpovich dnes vysvětluje, co jsou „nervové návyky“ a zda s nimi musíme bojovat.

Katerina Karpovich, psycholožka, vedoucí centra ZenFish pro emoční inteligenci,
moderátor vzdělávacího kanálu „Psychologie co?“ . KDE ZÍSKÁME NERVOVÉ ZVYKY? – Začněme tím, že v odborné terminologii takový pojem neexistuje. Existuje termín zvaný „kompulzivní chování“: může to být cokoli od klikání perem po vytahování vlasů. A jsou zaměřeny na snížení emočního nepohodlí, které se také liší. Člověk může zažít nějaké svědění – například neustále upravovat věci tak, aby ležely úhledně. A když se ho zeptáte, proč to dělá, jasné odpovědi se nedočkáte. Existuje ale i konkrétní důvod – například strach nebo vzrušení před důležitou událostí. Takový člověk si kousne nehty, zatřese nohou, ale zároveň dokonale pochopí, proč se to děje. Stejné vlnění vlasů může být zcela nevědomou akcí. Děláme to proto, abychom někam umístili svou úzkost a přesměrovali naši energii. Existují také zvláštní „rituály štěstí“: například před důležitou soutěží vezme člověk šťastnou králičí nohu, sedmkrát zaklepe na stůl a otočí se. Zpočátku je ovlivněn negativní předpovědí: “Pokud sedmkrát nezkontroluji, že jsou dveře zavřené, určitě mě okradou.”

Jak vidíte, mechanismus pro vytvoření návyku je tento: objeví se nepohodlí nebo úzkost, člověk neví, jak se s tím vyrovnat, takže je vytvořen rituál, který dává iluzi úlevy. Proč iluze? Protože se tak na chvíli cítí lépe, ale ve skutečnosti tyto činy úspěch nijak neovlivní a navíc se člověk nenaučí zvládat stres. MAJÍ MNOHÉ TAKOVÉ ZVYKY? – Nutkavé jednání nemusí být pro nás viditelné. Věnujeme pozornost pouze těm zřejmým – jako je klikání perem -, kterých si každý všimne, ale ve skutečnosti lidé někdy ve své mysli provádějí nutkavé akce: mohou si něco opakovat nebo si představovat růžové jednorožce, aby kompenzovali to negativní pozitivním. Všichni se snažíme vyhnout nepohodlí. To je evoluční tendence a tak přežíváme. Nyní můžeme obdivovat tygra, ale v dávných dobách to bylo takto: když jsem viděl tygra, spustila se reakce „bojuj nebo uteč“. Nyní existuje mnohem méně hrozeb pro přežití, takže má smysl naučit se znovu si užívat života, místo abyste se vyhýbali jakékoli nepohodlí. A další důležitý bod: nervózní zvyk jen zřídka žije sám. Všechny příznaky jako pár, nebo dokonce trojice: při stresu si člověk může točit vlasy na prstu, jíst všechno sladké a na někoho křičet.

ČTĚTE VÍCE
Jaké účesy jsou módní v roce 2024 pro teenagery?

Nyní populární technika všímavost (v podstatě buddhistická technika přizpůsobená pro běžné lidi) zahrnuje několik dovedností: koncentraci, pozornost k dýchání a tělu, nereaktivita. Poslední věcí je schopnost nenechat se vtáhnout do svých emocí. Například, pokud jste reaktivní, pak když jste na někoho naštvaní, můžete říct něco drsného nebo zvýšit hlas. Pokud máte nereaktivitu, všimnete si, že jste naštvaní a budete mít odměřený přístup k tomu, co dělat dál. Tato dovednost vám umožňuje dívat se na emoci s odstupem a přemýšlet, než začnete jednat. Rozvíjející se pozornosti, budete se moci lépe soustředit na úkol. Když je člověk často roztěkaný, způsobuje mu to starosti, tahání si vlasy a kousání nehtů. Pokud je člověk ponořen do úkolu, nestane se tak. Naše emoce se vždy projevují na fyziologické úrovni. Když budete věnovat pozornost svému dechu a tělu, člověk si všimne, že jeho srdce bije rychleji, dlaně jsou zpocené a žaludek se mu svírá. Pochopí, že jde přece o stres, a začne odpovídat na otázku, proč vznikl. Já vědomí vzrušení – velký krok k tomu, abychom si nevytvářeli nervové návyky. Nejúčinnější je cvičit všímavost každý den po dobu 10-20 minut. Pokud to budete dělat pravidelně, budete mít způsob, jak se vypořádat se stresem a obsedantní obavy, které vás nutí kousat si nehty, zmizí. KDE ZAČÍT: VYROVNÁT SE STRESEM NEBO ZVYKEM? – Nemůžete vyvinout způsoby, jak se vypořádat se stresem jednou provždy. Chodíte do posilovny, abyste napumpovali svaly. Stejně tak vaše svaly emoční inteligence musí být udržovány v tónu. Pokud se budete těmto dovednostem pravidelně učit, tento zvyk zmizí. CO KDYŽ SI TAKOVÉHO PROBLÉMU všimnu U BLÍZKÉHO ČLOVĚKA? – To je bohužel otázka motivace toho člověka samotného. Není možné mu „udělat“ dobro bez jeho touhy, může jen začít vzdorovat a více se zlobit. Pokud vidíte, že velmi trpí, ale neví, kam se obrátit, nebo si z pýchy nechce přiznat problém, jen jemně dejte najevo své znepokojení a nabídněte pomoc. Za žádných okolností neříkejte: „Urychleně jdi k psychologovi“ nebo „Pokud nepůjdeš, rozejdu se s tebou“. Řekněte: “Záleží mi na tom a chci, abyste se cítili lépe.”

ČTĚTE VÍCE
Jaké typy koupelnových zrcadel existují?

Přetisk materiálů CityDog.by je možný pouze s písemným souhlasem redakce. Podrobnosti zde. Soukromý jednotný podnik “Labs Publicity Group”, UNP 191760213

Každý na stres reaguje jinak: někdo nemůže spát a jíst, někdo se naopak přejídá, někdo místo toho jí chipsy na prstech. Jak si přestat kousat nehty a sbírat šunky? Zde je 10 life hacků testovaných odborníky na nehty.

— 1 — Na manikúře nešetřete. Navštivte pouze dobré, prověřené nehtové techniky. „Kvalitní manikúra (mluvíme o ošetření nehtové kůžičky) výrazně redukuje výskyt nehtů, které si chcete v nervózních chvílích utrhnout, a víme, že tento proces nelze zastavit, dokud nedosáhnete k lokti.“ vtipy nehtová stylistka Aksinya Radetskaya. “Takže pokud máte ve zvyku trhat si prsty, je lepší nechat si nehty udělat v salonu než doma.”

– 2 –
Zkuste pilníkovou manikúru
„Řezání manikúry často způsobuje nehty. Pilování je opatrnější a šetrnější postup: pokožka je pečlivě vyleštěna a nezanechává žádné otřepy,“ radí Maria Yunina, manikérka ve společnosti Peng. Galina Smirnova, ředitelka školení v KYNSI, s ní souhlasí: „S pilníkovou manikúrou je pravděpodobnost podráždění nehtů, které si chcete jen strhnout, mnohem nižší.“ Pro ty, kteří nejsou připraveni se rozloučit s nůžkami a kleštěmi, Smirnova radí ihned po manikúře ošetřit kůžičku leštícím pilníkem a olejem. Zeptejte se na to svého mistra nebo to udělejte sami.

– 3 –
Podívejte se blíže na nail art
Nejen proto, že je to v módě. Obrázky Sailor Moon, falešných motýlů a kamínků na vašich nehtech vás zachrání nejen od nudy, ale také od nutkání vybírat si kůžičku. “Krásné nehty pomáhají vyrovnat se s touhou zničit to všechno krvavými ranami,” vysvětluje Aksinya.

– 4 –
Přejděte na gelový lak
Tuto radu dali všichni tři řečníci beze slova. Zde je důvod, proč: kousání tvrdého povlaku není tak snadné nebo pohodlné jako přírodní nehty. Navíc mnoho majitelů takové manikúry je zastaveno penězi vynaloženými na to a časem, který již byl vynaložen na nanášení gelového laku a bude ještě vynaložen na odstranění toho, co zbylo.

– 5 –
Vymyslete alternativu
“Masáž mě zachránila,” říká Aksinya Radetskaya. “Jakmile vyvstane potřeba vybrat si nehty, snažím se tohoto okamžiku zaznamenat a masírovat si prsty, přičemž zvláštní pozornost věnuji oblasti nehtové kůžičky.” Radí dělat masáž olejem, dát přednost přípravkům s přírodním složením – syntetické prostě vytvoří film a pokožku nevyživí.

ČTĚTE VÍCE
Co je lepší primer nebo báze pod makeup?

– 6 –
Mějte po ruce přípravky pro péči o kůžičku
“Hagnails se častěji objevují na dehydratované pokožce, takže se musíme vyhnout přesušení,” říká Maria Yunina. A Radetskaya radí dávat krémy na ruce a přípravky na kůžičku na všechna místa, kam nejčastěji chodíte. „Dejte si je na stůl, na viditelné místo v autě, dejte si je do kabelky a pokaždé, když vám padnou do oka, umazejte se,“ trvá na svém Aksinya. – Čím více pozornosti věnujete svým rukám a staráte se o ně, tím méně to chcete všechno zkazit. A s tímto přístupem nebude co vybírat.“

– 7 –
Nosit rukavice
Přicházející zima a vítr způsobují, že pokožka je sušší, vzpomíná Maria Yunina.

– 8 –
Zkuste hořké laky na nehty
“Byly vynalezeny speciálně pro lidi, kteří si kousají nehty,” říká Yunina. “Ze zkušenosti to nepomůže každému, ale za pokus to stojí.”

– 9 –
Začněte v malém
Za prvé, souhlaste sami se sebou, že nežvýkáte jen malíčky. Vše ostatní je vítáno. Pak k nim přidejte prsteníčky. A tak dále. “Takhle postupně, jeden prst po druhém.” — Galina Smirnova sdílí svůj osobní život. – Když uvidíte, že nehet roste, bude se vám líbit natolik, že si ho nebudete kousat. Tento trik funguje jak na dospělé, tak na děti.” Galina s jeho pomocí od zlozvyku odnaučila nejen sebe, ale i svou pětiletou neteř.

– 10 –
Najděte si něco, na co přepnete V celém světě a na TikToku zvláště si získávají stále větší oblibu takzvané budíky. „Mají navlečené korálky nebo otočné prvky, které lze pohodlně pohybovat palcem,“ říká Marina. — Jde o to přejít na roztočení prstenu a probírání kuliček. Je lepší nosit prsten na ukazováčku – je to pohodlnější.“ Můžete si ji koupit na Amazon, AliExpress, Alibaba a dalších tržištích. Mezitím si doma najděte růženec, pop-it nebo žvýkačku na ruce – pravděpodobně už nějaké máte.