Říká se, že jste to, co jíte. Zdravé potraviny je ale důležité nejen vybírat, ale také správně jíst. V klidném stavu jíme, abychom doplnili síly, ale ve stresujících chvílích je jídlo vnímáno jako zdroj pozitivních emocí. Když se snažíme rozveselit chutným, ale nezdravým jídlem, jíme stres. Tomu se říká emocionální jedení. Společně s wellness koučem a výživovým poradcem Andrej Semešov Prozradíme vám, proč je to škodlivé a jak přestat utíkat k ledničce, když máte nervy napjaté na hranici možností.

Proč jíme stres?

Lidé jedí ze dvou důvodů. Prvním je utišení hladu a udržení hladiny energie v těle. Druhým je přehlušit stres a nepříjemné emoce. Navíc v druhém případě volíme nejčastěji něco sladkého nebo tučného. Po jídle však potíže nemizí, ale přidává se k nim pocit viny za nekontrolované obžerství.

Jednou z hlavních příčin emočního přejídání jsou hormony. Při stresu začne tělo produkovat kortizol, takzvaný stresový hormon. Vysílá do mozku signál o mobilizaci – prý je potřeba doplnit energii, aby bylo možné zvládnout životní těžkosti. To je důvod, proč místo jablka nebo jogurtu chcete jíst něco sladkého, slaného nebo tučného.

Podle Andrei Semeshova se zvyk jíst ve stresu v mnoha případech vrací do dětství: když nám jako odměna za úspěch nebo jako útěcha nabídne něco chutného. Vzniká tak určitý vzorec: pokud vás něco rozčílí, musíte se odměnit sušenkou nebo čokoládou.

Další častý důvod spočívá ve fyziologických vlastnostech, poznamenává odborník na výživu. Reakce těla na stres je zcela standardní – mobilizace. Například krevní zásobení je přerozděleno tak, že krev odtéká pryč z trávicích orgánů a proudí do svalů. Když mozek věří, že tělo je v potenciálním nebezpečí, nemáme čas jíst – musíme se zachránit. V tomto případě, když začneme něco intenzivně žvýkat, zdá se, že se snažíme otočit fyziologickou reakci opačným směrem, přejít z režimu „jsme v nebezpečí“ do „všechno je v pořádku, jíme“.

Je docela snadné rozlišit skutečný hlad od touhy jíst stres. První se vyvíjí postupně, nechcete něco konkrétního, ale jíte obecně. A po nasycení dá mozek patřičný signál. Zatímco emocionální hlad přijde náhle, toužíte jen po určitých jídlech – jako je váš oblíbený burger nebo hranolky. Ale je nepravděpodobné, že budete cítit potěšení a sytost.

ČTĚTE VÍCE
Co by měli muži nosit s kabátem na hlavě?

Starosti navíc negativně ovlivňují metabolismus – zpomalují metabolismus, jídlo se hůře tráví, rychleji nabíráte kila navíc.

Jak přestat jíst stres?

Uvědomění si problému je prvním krokem k jeho vyřešení. Nejprve musíte přijít na to, co vyvolává nekontrolovanou konzumaci jídla, a tento faktor odstranit, ať už je to únava, osamělost, nuda nebo problémy v práci. Například procházka nebo tanec pomůže zmírnit pocity úzkosti, hraní s domácím mazlíčkem nebo ponoření se do příjemných vzpomínek pomůže zmírnit depresivní náladu, horká koupel a šálek heřmánkového čaje zaženou únavu a dobrá kniha nebo oblíbená hobby zažene nudu. Existují další životní hacky, které vám mohou pomoci vyrovnat se s emočním přejídáním.

Andrey: Svým klientům doporučuji jednoduchý trik: než vyprázdníte ledničku, jděte si zacvičit nebo se jen na hodinku projít po domě nebo v parku. Slibte si, že pokud nezmizí touha sníst vše, co není přibité, tak to hned po návratu uděláte. Praxe ukazuje, že fyzická aktivita vám umožní efektivně přejít od starostí a zmizí potřeba „sníst stres“.

Neutíkej před problémy

Namísto toho, abychom problémy žrali, musíme se jich zbavit. Vyhoříte v práci, a když přijdete domů, zhroutíte se únavou? Možná by stálo za to změnit tento typ práce za klidnější? Neustálé skandály se svým milovaným? To znamená, že stojí za to urovnat vztah a najít cestu ven ze situace.

Pokud problém nelze odstranit, je třeba si k němu vypěstovat jiný postoj – hledat pozitivní stránky nebo přistupovat k situaci s humorem. Hlavní je jednat rozumně a uvážlivě a nezůstat v zajetí emocí.

Začít sportovat

Fyzická aktivita vám zvedne náladu a dodá vám příval energie, což znamená, že je nepostradatelným pomocníkem v boji proti emočnímu stresu. Ne nadarmo jsou sportující a zdatní lidé méně náchylní ke stresu. Bohužel kvůli vnitřním starostem se mnozí jen těžko donutí chodit do posilovny nebo cvičit doma. Ale čas a energii na večerní procházku nebo tanec najdete vždycky.

Neméně důležitý je režim spánku. Bez pořádného odpočinku se tělo bude snažit doplnit energii jinými způsoby a nejjednodušší z nich je vstřebávání sladkostí. Zdravý osmihodinový spánek vám pomůže kontrolovat chuť k jídlu a omezí zbytečné cesty do lednice.

ČTĚTE VÍCE
Jak pochopit, že muž je zralý pro rodinu?

Odstraňte z očí vše škodlivé

Není snadné se vyrovnat s pokušením, pokud je lednička plná klobás a smažených brambor a kuchyně láká čokoládou a hranolky. Začarovaný kruh „stres – jídlo – stres“ bude snazší prolomit, pokud z očí odstraníte všechny nezdravé potraviny a nahradíte je něčím zdravějším – zeleninou, ovocem, medem.

Navíc, pokud jste nervózní, měli byste návštěvu obchodu odložit. Jinak se domů vrátíte s taškami plnými buchet a sušenek.

Žádná káva a alkohol

Káva a alkohol mohou poskytnout pouze dočasné pohodlí a energii. Ve skutečnosti nepomohou vyrovnat se se stresem, ale pouze dále vyčerpávají nervový systém. Je lepší pít vodu, čerstvě vymačkané šťávy a bylinné čaje.

Nezapomeňte odpočívat

Věnujte relaxaci alespoň půl hodiny denně. Může to být meditace, dechová cvičení nebo horká koupel při svíčkách. Taková dovolená vám pomůže se uvolnit a zmírnit nahromaděné napětí.

Nedržte dietu

Dieta je stres sama o sobě, takže v těžkých obdobích života byste se tím neměli mučit. Jezte správně, ale občas si dopřejte něco chutného. Hlavní věcí v této věci je umírněnost.

Poslouchejte sami sebe

Intuitivní stravování je výživová praxe vyvinutá již v 1990. letech XNUMX. století. Zkuste naslouchat signálům, které tělo vysílá během hladu – ztráta síly, nadměrné slinění, bolesti hlavy. Jezte, když opravdu chcete jíst, a ne ze smutku nebo z nudy. A neseďte jen u stolu – vstaňte, jakmile se cítíte sytí.

Chceme dělat všechno a přitom zůstat atraktivní a plní energie. Ale běhání v kruhu „doma-práce-hobby“ nevyhnutelně způsobuje stres. Jak se můžete zbavit zvyku „jíst“ úzkost a znovu milovat své tělo? Odbornice na výživu Natalie Makienko věří, že k tomu musíte změnit svůj postoj k jídlu.

Proč chceš tolik jíst?

Pro začátek by bylo hezké pochopit, proč tak chceme svačinu, když jsme ve stresu. Faktem je, že v důsledku nadměrného stresu na nervový systém dochází v těle k poruše a signály o hladu a sytosti se do mozku nedostávají, když je to nutné, ale náhodně.

Jsme navrženi tak, aby pocit sytosti byl spojen s potěšením. Proto, když je v našem životě podstatně více starostí než příjemných chvil, může se zdát, že máme neustále hlad a nemůžeme se ho nabažit. Ve skutečnosti to není pravda. Ale abyste se o tom ujistili, musíte snížit hladinu stresu.

ČTĚTE VÍCE
Jak správně zatejpovat krk proti vráskám?

Proč je stres nebezpečný?

Přísně vzato, stres je správná a užitečná ochranná reakce těla na jakékoli změny. Když se setkáme s něčím neobvyklým, hypofýza a nadledvinky produkují speciální látky – „stresové hormony“. Právě díky nim se v obtížné situaci zvyšuje naše koncentrace pozornosti a reakční rychlost a také schopnost odolávat těžké zátěži – fyzické i psychické. Tento druh stresu je prospěšný, pomáhá vám rozvíjet se. Ale pokud jsme neustále v režimu „superman“, stává se to nebezpečné.

Přečtěte si více

Nadbytek „stresových hormonů“ ničí naše tělo. Stav, který nastává, když pracujeme příliš tvrdě, se nazývá distres. Jednoduše řečeno, je to „špatný“, škodlivý stres a je třeba se mu vyhnout. Rostoucí chuť k jídlu v takové situaci slouží jako signál hormonální nerovnováhy. Pokud v tuto chvíli neposloucháme tělo, bude našimi společníky apatie, únava, bolesti hlavy a případně poruchy dalších orgánů.

Dobře, ale co s tím má společného jídlo?

Budete překvapeni, jak velký užitek může poskytnout dobře navržený jídelníček. Potraviny, které tělo potřebuje, připravené a konzumované ve správný čas, dokážou udělat skutečné zázraky s naším zdravím, vzhledem a pohodou. Zde je částečný seznam výhod správné výživy.

Správná výživa může:

  • Upravte krevní tlak;
  • zlepšit srážlivost krve a krevní oběh;
  • posílit krevní cévy a zabránit časnému nástupu kardiovaskulárních onemocnění;
  • vést ke správné funkci hypofýzy a syntéze hormonů;
  • odstranit svalové křeče;
  • uvolnit tělo;
  • usnadnit práci gastrointestinálního traktu;
  • minimalizovat hromadění toxických látek;
  • zabránit acidobazické nerovnováze;
  • napomáhají vylučovací soustavě a samočistícím procesům.

Přečtěte si více

Správná výživa?

Dnes je PP v módě. Jen málokdo si však představí, co to je. Natalie Makienko věří, že ani půst, ani neustálé počítání kalorií, ani diety sestávající z neustálých omezení nemají nic společného se zdravím a štíhlostí. Správná výživa by podle ní měla být chutná, vyvážená a vhodná pro vás. To znamená, že nelze poskytnout mnoho obecných doporučení a „tabulka“ by měla být ve většině případů vybrána individuálně.

Někteří lidé chtějí zhubnout, jiní chtějí získat zpět svou dávno ztracenou sílu, někteří milují čokoládu, jiní neodolají pár šálkům kávy během náročného dne v práci. Za každou takovou „slabostí“ se skrývá potřeba těla, kterou bez pomoci odborníka jen těžko dešifrujeme. Proto byste se neměli nadávat za neúspěchy ve výživě a následující den strávit přejídáním chlebem a vodou. Nejlepší je postupně vracet rovnováhu do svého jídelníčku.

ČTĚTE VÍCE
Jak můžete používat čínské hůlky?

Vyberte si produkty

Omezováním konzumace některých produktů bez lékařské indikace děláme svému tělu medvědí službu. Bez ohledu na váhu, chuťové preference a zaměstnání potřebuje každý týden rostlinné a živočišné bílkoviny, komplexní sacharidy a přírodní tuky. Vaše buňky také potřebují získat dostatek živin ze zeleniny, bylinek, ovoce, ořechů, sladkostí a soli. Úplné odmítnutí jedné ze skupin potravin (ano, i sladkostí!) povede k vnitřní nerovnováze a trávicím problémům. Ovšem stejně jako nadbytek jakýchkoli látek ve vaší stravě.

Vše má svůj čas

Nakoupit a správně připravit vše, co potřebujete, je polovina úspěchu. Abyste byli zdraví a štíhlí, musíte jíst ve vhodnou dobu.

Nesnažte se snídat před 6. hodinou ranní, protože náhlé uvolnění kortizolu (jeden ze „stresových hormonů“) jednoduše nedovolí vašim střevům a žaludku správně pracovat. Neměli byste jíst po půlnoci, kdy vrcholí produkce melatoninu, „hormonu spánku“. Zbývající jídla má smysl rozložit do celého dne tak, aby mezi nimi byly alespoň 3-4 a ne více než 5-6 hodin. Pokud je těžké čekat na oběd nebo večeři, pak je možná zdravá svačina 1,5–2 hodiny před hlavním jídlem. Ale ne po večeři: nechte své tělo připravit se do postele. Abychom vám usnadnili kontrolu, máme speciální kontrolní seznam, do kterého můžete zadat čas a potřebné produkty na každý den.

Fotogalerie
Přečtěte si v knize

Silná dívka je unavená. Jak překonat stres a zapomenout na poruchy příjmu potravy

Chcete se dozvědět více a začít jíst chutně a zdravě v pouhých 8 krocích? V knize Natalie Makienko najdete 10 potravinových mýtů, speciální doporučení a dokonce i několik receptů z její domácí kuchařky. Pochopíte, jak kombinovat potraviny pro pohodlný a zdravý život, a dokážete se postarat o výživu své rodiny. Autor se také rád podělí o tajemství speciální „omlazující“ kuchyně.