Za přítomnosti osteochondrózy je nutné provést komplexní léčbu a dodržovat preventivní opatření. Jedním z preventivních opatření je zajištění zdravého spánku. Zmírní bolest, únavu a zlepší zásobení mozku kyslíkem.

Základní polohy při spánku

Při osteochondróze je důležité zvolit vhodnou polohu spánku. Nejlepší možností jsou pózy na zádech a na boku. To je nezbytné pro zajištění správného přísunu kyslíku do mozku a prevence svalových křečí. Ale polohu na břiše lékaři nedoporučují, protože se zhoršuje zásobování mozku kyslíkem. V případě exacerbace onemocnění, tzv “fetální poloha”

Spaní na tvrdé podlaze je někdy povoleno. Narovnáte tak páteř a zlepšíte držení těla. Při spaní na podlaze byste měli používat tenkou, tvrdou matraci a ortopedický polštář. Pokud však máte cervikální osteochondrózu, neměli byste spát na tvrdých površích, protože to může způsobit ztuhlost svalů.

Výběr matrace

Dobrá matrace by měla být polotuhá a elastická. To je nezbytné pro zajištění přirozených fyziologických křivek. Příliš měkká/tvrdá matrace není vhodná, protože může způsobit zakřivení páteře. Přednost byste měli dát ortopedické matraci, která tlumí bolest, chrání před proleženinami a uvolňuje svaly. Používání vodních matrací (hydromatrace) je nežádoucí, protože v důsledku nadměrné pohyblivosti poškozují nervová zakončení a mohou zhoršit stav pacienta.

Výběr polštáře

Naše klinika úspěšně léčí hypertenzi, osteochondrózu, aterosklerózu, výběžky a kýly páteře, ale i další onemocnění bez použití léků nebo operací.

Při osteochondróze byste měli zvolit nízký ortopedický polštář, který velikostí odpovídá šířce vašich ramen. Tvar: čtvercový nebo obdélníkový. Optimální základ je středně tvrdý. Mezi vhodná plniva patří bambusové vlákno, latex a pohankové slupky, ale je třeba se vyhnout vlně a syntetickým výplním. Použití polštářů ve tvaru podhlavníku se nedoporučuje. Spaní bez polštáře je škodlivé, protože vede ke svalovému napětí.

Doporučení

Abyste předešli osteochondróze, měli byste dodržovat určitá pravidla spánku. Před spaním se musíte uvolnit (například si dát bylinkový čaj). Je nutné spát pouze na rovném povrchu, který zajistí fyziologickou polohu zad. Během spánku byste měli kontrolovat dýchání. Je nutné se vyvarovat pózám, které vedou k zakřivení páteře a stlačení nervů. Při nesprávně zvolené poloze se mohou objevit závratě, bolesti hlavy, pocit ztuhlosti.

ČTĚTE VÍCE
Jak správně vyrobit vakuum pro začátečníky?

Výše uvedená doporučení jsou relevantní nejen pro pacienty s osteochondrózou, ale také pro zdravé lidi. Zdravý spánek je nesmírně důležitý pro prevenci osteochondrózy a rozvoje komplikací. Chcete-li získat podrobné informace o vlastnostech správného spánku, musíte kontaktovat lékaře na naší klinice.

Podle statistik se osteochondróza vyskytuje u 40-90% populace ve věku 30-35 let. Onemocnění vede k narušení tkáňové struktury obratlů a meziobratlových plotének. Specialisté na klinice Dr. Shishonina sdílejí způsoby prevence a léčby osteochondrózy.

Osteochondróza je progresivní degenerativní-dystrofické změny v osteochondrálních tkáních páteře. Onemocnění může postihnout krční, hrudní a bederní páteř, což postupně vede k dysfunkci vnitřních orgánů a systémů.

Osteochondróza bederní páteře způsobuje bolest a vede ke snížení pohyblivosti těla. Její počáteční příznaky se mohou objevit u žáků základních a středních škol, ale většinu pacientů tvoří pracující populace starší 35 let.

Osteochondróza je progresivní degenerativně-dystrofická změna v osteochondrální tkáni páteře, v jejímž důsledku se meziobratlové ploténky ztenčují a deformují a obratle se o sebe začnou třít.

Osteochondróza hrudní páteře je onemocnění, které je charakterizováno degenerativně-dystrofickými změnami na meziobratlových ploténkách. V důsledku patologie se výška chrupavčitých útvarů snižuje, což způsobuje kompresi interkostálních nervových zakončení.

Podle statistik 46 % mužské populace nad 35 let trpí spinální osteochondrózou. Když je tělo vystaveno řadě nepříznivých faktorů, může se onemocnění rozvinout již v raném věku.

Osteochondróza je chronické degenerativně-dystrofické onemocnění páteře, při kterém jsou poškozeny obratle a meziobratlové chrupavky umístěné mezi nimi. V té či oné míře se taková nemoc rozvíjí téměř u všech dospělých, protože je to jeden z procesů stárnutí těla.

Příznaky patologie: pravidelné nebo epizodické bolesti zad, svalové napětí, husí kůže. Při osteochondróze cervikální oblasti mohou narušit silné závratě, tinnitus a bolesti hlavy. Osteochondróza hrudní oblasti může způsobit bolest na hrudi, narušení vnitřních orgánů. Pro zmírnění stavu s degenerativně-dystrofickým onemocněním páteře a maximální uvolnění napjatých svalů je důležité vědět, jak správně uspořádat místo na spaní.

Správná poloha těla pro osteochondrózu

Při osteochondróze dochází v důsledku nesprávné polohy těla během spánku k sevření cév a nervových zakončení, což způsobuje poruchy krevního oběhu a zvýšenou bolest po probuzení. Proto, aby se svaly uvolnily a zátěž se rovnoměrně rozložila po celém těle, je důležité zaujmout během spánku správné držení těla.

ČTĚTE VÍCE
Jak vybrat kolo podle výšky a věku?

Jak spát s osteochondrózou krční páteře?

U cervikální osteochondrózy odborníci doporučují zvolit jednu z následujících pozic:

  • Ležící na zádech. Ideální poloha, která podporuje relaxaci a rychlou relaxaci. Pro zajištění přirozeného anatomického uložení těla během odpočinku a odlehčení bederní oblasti je nutné umístit malý váleček pod kolena. Po probuzení se člověk cítí odpočatý, snižuje se bolest, která trápila předchozí den.
  • Ležím na boku. Podle odborníků je taková póza pro relaxaci nejúspěšnější. V poloze na boku se svaly uvolňují, zatížení páteře je minimalizováno, proces krevního oběhu není narušen, díky čemuž jsou tkáně během spánku plně nasyceny kyslíkem a živinami.

Při osteochondróze krku je spaní na břiše s hlavou otočenou na stranu kontraindikováno. V této poloze je krk stále v napětí, zvyšuje se riziko poruch prokrvení mozku, proto se člověk po probuzení cítí přetížený, unavený.

Jak spát s osteochondrózou hrudní oblasti?

Ideální spánková poloha pro osteochondrózu hrudní oblasti je poloha „embrya“: poloha na boku, nohy pokrčené v kolenou a přitažené k hrudníku. Mezi kolena můžete dát váleček nebo malý polštář. Tato poloha těla připomíná držení těla charakteristické pro dítě, které je ještě v děloze.

Poloha „embrya“ je opravdu pohodlná a bezpečná. Pomáhá zmírňovat bolesti zad, nenarušuje normální dýchání a krevní oběh a podporuje maximální uvolnění svalů. V této poloze je podle lékařů vhodné spát na levém boku. To je způsobeno zvláštnostmi struktury jícnu, umístěním srdeční aorty a jater, jejichž fungování je narušeno, pokud člověk spí na pravé straně po dlouhou dobu.

Také s degenerativně-dystrofickými lézemi hrudní oblasti můžete spát na zádech nebo na boku, jako u osteochondrózy krku.

Jak spát na polštáři s osteochondrózou (který je lepší)?

I když zvolíte ideální polohu pro spaní, ale polštář není vhodný, můžete negovat relaxační účinek nočního odpočinku a situaci ještě více zhoršit. Proto pacientům s diagnózou osteochondrózy lékaři doporučují, aby si vybrali ortopedický polštář pro spánek.

Jaká kritéria by měl splňovat ideální ortopedický polštář:

  • šířka polštáře by měla odpovídat šířce ramen;
  • optimální výška, která zajišťuje anatomickou polohu těla, by neměla přesáhnout 5-10 cm;
  • doporučený stupeň tuhosti je střední;
  • mezi různými plnidly je žádoucí upřednostňovat umělé polyestery s “paměťovým” efektem, které zajistí správnou polohu krku během spánku.
ČTĚTE VÍCE
Jak poznáte, že máte potravinovou alergii?

Při rozhodování o výběru ideálního polštáře vám pomůže ortoped, který s přihlédnutím k individuálním charakteristikám pacienta poradí nejvhodnější variantu.

Je možné spát bez polštáře s osteochondrózou?

Všeobecně se věří, že při léčbě osteochondrózy páteře je užitečnější spát a zcela opustit polštář. Lékaři to však nedoporučují. Anatomicky zaujímá lidské tělo pohodlnou polohu, když je hlava mírně nad úrovní páteře. Jinak se svaly krku a hrudníku nebudou moci plně uvolnit, což negativně ovlivní nejen kvalitu spánku, ale i stav postiženého pohybového segmentu páteře.