Lidé často přibývají na váze, jak stárnou. To je způsobeno probíhajícími poruchami metabolismu a fungování endokrinního systému. Obezita, se kterou je v dospělosti obtížnější bojovat, se rozvíjí na pozadí sedavého způsobu života a známého jídelníčku. V tomto článku se podíváme na to, jakými opatřeními lze předejít rozvoji obezity, na co si dát pozor a jak správně kontrolovat váhu starších lidí.

Jak vypočítat ideální váhu pro starší lidi

Jakou váhu by měl mít starší člověk, aby se vyhnul zdravotním problémům?

Asi před 20 lety byl vyvinut vzorec pro stanovení optimální hmotnosti. Byl stejně vhodný pro ženy i muže. Jednoduchost tohoto vzorce spočívala v tom, že 100 bylo třeba odečíst od výšky osoby a výsledný výsledek byl ideálním ukazatelem hmotnosti. Například při výšce 165 cm by optimální hmotnost byla 65 kg.

Moderní vzorec pro stanovení ideální hmotnosti starších lidí se od svého předchůdce mírně liší, stejně jako ukazatele pro mužské a ženské hodnoty. Pro určení optimální hmotnosti, stejně jako v předchozím vzorci, je nutné odečíst 100 od výšky osoby a poté odečíst 7-8% od výsledku získaného pro muže a 12-13% pro ženy. Například:

170 – 100 = 70; 70 x 0,07 = 4,9; 70 – 4,9 = 65,1. Výsledkem je, že starší muž s výškou 170 cm by měl vážit 65,1 kg (nebo 64,4 kg při vynásobení 0,08).

165 – 100 = 65; 65 x 0,12 = 7,8; 65 – 7,8 = 57,2. Hmotnost muže je větší, protože převážnou část jeho tělesné hmotnosti tvoří svalová a kostní hmota, které jsou větší než u žen, protože po menopauze dochází k odvápnění kostní tkáně.

Příčiny nadváhy u starších lidí

Nadváha je metlou moderní společnosti, která se týká všech věkových kategorií. Podle posledních výsledků sociologických výzkumů trpí nadváhou 40 % mladých lidí, u starší generace dosahuje tato známka 52 %.

Možnost růstu těchto ukazatelů je velmi vysoká. Z výzkumu zdravotní pojišťovny Saga je známo, že z deseti lidí, kteří překročili hranici padesáti let, je pouze jeden připraven přijmout opatření v boji s nadváhou, například chodit každý den 30 minut. Třetina dotázaných přiznala, že žádnou prevenci obezity neprovádí. Vědci tvrdí, že nadváha vede k onemocněním cévního systému, diabetes mellitus a dokonce přispívá k rozvoji některých typů onkologie a u starších lidí značně zhoršuje průběh chronických srdečních patologií. Jednou z nejčastějších příčin obezity u starších lidí je sedavý způsob života a špatná strava. Často se objevuje nadměrná tělesná hmotnost v důsledku narušení hormonálního a endokrinního systému. Vědci prokázali, že tukové zásoby se zvyšují na pozadí prudkých výkyvů ve stravě, které tělo vnímá jako signál, že je nutné hromadit tukové zásoby. Jedná se o obrannou reakci před nástupem „dob hladu“.

ČTĚTE VÍCE
Jak dlouho trvá příprava mleté ​​kávy?

Články doporučené k přečtení:

37 % lidí starších 50 let uvádí, že kvůli zdravotním problémům nemohou začít cvičit. 31 % si stěžuje na nedostatek motivace a 22 % dotázaných se vůbec neobtěžovalo vymýšlet omluvu jako důvod lenost. Většina starších lidí, kteří pravidelně sportují, zvolila chůzi jako hlavní formu fyzické aktivity. Asi 30 % dotázaných preferuje plavání, 10 % jezdí na kole. Jedna společnost provádějící výzkum v této oblasti zahrnula do svých dotazníků otázku týkající se stravy. Ukázalo se, že pouze třetina respondentů starších 50 let jí rostlinnou stravu, což je velmi dobrý ukazatel. Protože pouze 1/5 mladých lidí zařazuje do svého jídelníčku ovoce a zeleninu.

Proč je tak důležité kontrolovat svou váhu ve stáří?

Je nutné, aby starší lidé hubli? Samozřejmě, odpověď bude ano! Motivy úpravy váhy ve stáří jsou totiž výrazně jiné než v mládí, ale méně silné.

Důvodem hubnutí u starých lidí už není fyzická krása, přitažlivost opačného pohlaví, touha získat pozici nebo vzbuzovat závist svého okolí. Hlavní motivací pro nápravu tělesné hmotnosti u starších lidí je zdraví, snížení exacerbace chronických onemocnění a jejich symptomů. Většina lidí ve věku 55–60 let má zdravotní problémy. A nadváha přispívá ke zhoršení těchto problémů. Vzhled a exacerbace mnoha onemocnění u starších lidí je spojena s nadměrnou tělesnou hmotností. Tukové zásoby přispívají ke zvýšení hladiny cholesterolu v krvi, což následně zhoršuje průběh kardiovaskulárních onemocnění a zhoršuje hypertenzi.

Nadváha je nadbytek tukové tkáně v lidském těle, který se hromadí nejen pod kůží, ale také kolem vnitřních orgánů a ovlivňuje jejich fungování. Srdce, játra, ledviny a žaludek, které jsou prorostlé tukem, nebudou schopny správně fungovat.

10 tipů, jak zhubnout pro starší lidi

Jak může starší člověk zhubnout? K tomu musíte dodržovat pokyny výživového poradce nebo výživového poradce, který absolvoval kurzy dietetiky.

Výživové tipy pro hubnutí pro starší lidi:

  1. Dodržování diety.
  1. Snižte kalorický příjem o 20–25 %.
  1. Vyvážená nabídka vitamínů a minerálů.

  1. Odstraňte ze stravy těžko stravitelné a žáruvzdorné tuky.

U starších lidí je nutné snížit množství přijímaného živočišného tuku a zvýšit spotřebu rostlinných tuků a nasycených mastných kyselin. To je způsobeno skutečností, že živočišné tuky ovlivňují hmotnostní přírůstek starších lidí v důsledku tukové hmoty. Zvyšují také hladinu cholesterolu v krvi, což má špatný vliv na činnost kardiovaskulárního systému. Ale stojí za zmínku, že úplné odmítnutí tuků je nepřijatelné. Je nutné dodržovat vyváženou stravu, která obsahuje bílkoviny, tuky a sacharidy. V případech, kdy se lidé úplně vzdají tuku, začínají problémy s kůží a hormony. A jak lidé stárnou, jejich kůže ztrácí pružnost a hormonální hladiny jsou narušeny. Na základě výše uvedeného můžeme dojít k závěru, že pro udržení normální hmotnosti starší osoby je třeba jíst libové maso (kuřecí řízek, krůta, telecí, králík, křepelka) a ryby, nízkotučné fermentované mléko a mléčné výrobky , syřidlové sýry , snížit spotřebu vaječných žloutků, vyloučit tučnou zakysanou smetanu a majonézu.

  1. Je třeba pamatovat na lehké proteiny.
ČTĚTE VÍCE
Jaký make-up je vhodný pro šedozelené oči?

Potraviny bohaté na bílkoviny jsou těžko stravitelné, ale bez nich ve stravě se starším lidem jen těžko hubne. Díky bílkovinám se svalová hmota zvyšuje spalováním tuků. Je samozřejmé, že jen málo starých lidí usiluje o atletickou, rozervanou postavu, ale svaly by v žádném případě neměly být ochablé. Potraviny obsahující bílkoviny jsou pro důchodce nezbytné. Kvůli snížené fyzické aktivitě by lidé nad 60 let měli přijímat bílkoviny v množství 0,8–1 g na kilogram hmotnosti. V jídelníčku by měly být produkty živočišného a rostlinného původu s lehkými bílkovinami: libové maso a ryby, vejce, mléčné výrobky, obiloviny, luštěniny, ořechy.

  1. Snižte příjem jednoduchých sacharidů.

Nadměrná konzumace jednoduchých sacharidů povede u staršího člověka nejen k přibírání na váze, ale také zvýší pravděpodobnost vzniku cukrovky. V tomto ohledu je nutné omezit množství sladkostí, cukru a moučných výrobků. Musíte se také zaměřit na komplexní sacharidy: celozrnné cereálie, výrobky z celozrnné mouky, těstoviny z tvrdé pšenice, zelenina a ovoce.

V dospělosti se u lidí snižuje pocit žízně, což vede ke snížení příjmu tekutin. Nedostatek vody v těle zabraňuje hubnutí, protože odpad a toxiny jsou přirozeně vylučovány vodou. Také s nedostatkem tekutin se pokožka člověka stává méně elastickou a její stav se zhoršuje. Výskyt vrásek a povislé kůže je důkazem toho, že tělo pociťuje nedostatek vody. U starších lidí je norma spotřeby tekutin za den 1,5 litru.

  1. Nejezte potraviny, které stimulují vaši chuť k jídlu.

Senioři by měli jíst v minimálním množství nebo zcela vyloučit následující potraviny: silné masové a rybí vývary, omáčky, uzená masa, okurky, koření a alkohol. Stimulují chuť k jídlu a podporují přejídání. Tyto produkty jsou také obtížně stravitelné, což může negativně ovlivnit činnost žaludku a slinivky břišní.

Ve stravě starších lidí je nutné snížit přítomnost cukru a soli. Velké množství soli v těle přispívá ke vzniku otoků, které zhoršují stav hypertoniků a starých lidí s onemocněním kloubů. Při hubnutí se starší lidé musí vyhýbat konzumaci cukru a nahrazovat jej kvalitním sladidlem. Sůl lze nahradit dietní verzí, která obsahuje hořčík a draslík a neobsahuje chlorid sodný. Ale stojí za to věnovat pozornost tomu, že lidé trpící selháním ledvin nebo nadbytkem draslíku v těle mají přísně zakázáno konzumovat takový produkt. V případech, kdy výměna kuchyňské soli není možná, musíte dodržovat následující pravidla: – snížit spotřebu soli na 5-7 gramů denně. — nahraďte kuchyňskou sůl mořskou nebo jodizovanou solí. – Pokrmy osolte až po uvaření.

ČTĚTE VÍCE
Jaký je rozdíl mezi úzkými a úzkými džínami?

Pro podrobné informace o všech
dotazy, které vás zajímají, můžete zanechat své telefonní číslo popř
volejte na číslo: +7-495-021-85-54

Parametry našeho těla a stav těla procházejí během života různými změnami. Totéž platí pro tělesnou hmotnost, tento ukazatel ve stáří závisí na tom, jak člověk žil, jak se stravoval, jakými nemocemi trpí atd.

Podle statistik, jak lidé stárnou, přibývají na váze. To je způsobeno poruchami metabolických procesů a fungováním endokrinního systému způsobenými změnami souvisejícími s věkem. V určitých úrovních je však nadváha zdraví škodlivá. Z tohoto článku se dozvíte o váhových normách pro starší lidi, příčinách obezity a metodách kontroly své hmotnosti.

Správný výpočet tělesné hmotnosti

Než začnete mluvit o tom, jakou váhu lze považovat za normální a co ne, musíte pochopit, jak správně vypočítat tělesnou hmotnost. Výpočetní vzorec je jednoduchý a má pouze 3 kroky:

  1. Měříme naši výšku.
  2. Od výsledného výsledku odečtěte 100.
  3. Dále muži odečítají od výsledného čísla 7 % a ženy – 12 %.

Výsledný výsledek je normálním ukazatelem tělesné hmotnosti pro vaši stavbu. Pokud údaje na váze ukazují více nebo méně než výsledný údaj, vaše váha se odchyluje od normy a můžete se o tom poradit s lékařem.

Pro názornost uvažujme příklad pro muže 165 cm vysokého:

165 – 100 = 65; 65 – 7 % = 60,45. To znamená, že optimální váha pro muže vysokého 165 centimetrů je 60,45 kilogramu. Zároveň existuje přijatelné rozmezí odchylky od normy, v tomto případě se pohybuje od 50,4 do 68 kilogramů.

a získejte 2 dny

bydliště příbuzného v penzionu

Jaká je norma pro váhu ve stáří?

U starší osoby není možné uvést absolutní ukazatele normální tělesné hmotnosti. Liší se v závislosti na individuálních vlastnostech mužů a žen, včetně:

  • Výška;
  • Aktuální hmotnost v době vážení.

Ukazatele „normy“ se také budou lišit pro lidi různých staveb. Vezmeme-li si jako příklad diametrální protiklady, tedy tenkostěnné a velkokostné typy, bude rozdíl v ukazatelích hmotnosti značný.

Existují ale i průměrné statistické údaje pro lidi různého věku a pohlaví. Takže podle statistik je normální tělesná hmotnost pro ženu ve věku 50 až 60 let a s výškou 176 cm přibližně 80,6 kilogramů. Pro muže se stejnými ukazateli je normální hmotnost 84 kg. Všechny tyto údaje jsou samozřejmě subjektivní a v průběhu let se podle statistik váha zvyšuje.

ČTĚTE VÍCE
Co je lepší, automatický nebo poloautomatický deštník?

Příčiny nadváhy

V moderní realitě jsou ukazatele optimální tělesné hmotnosti u starších lidí vzácnou výjimkou. Podle statistik více než 52 % starších mužů a žen trpí určitými formami obezity, důvody pro to jsou následující:

  • Sedavý životní styl – v průběhu let máme stále méně síly, tělo postupně slábne, chuť hýbat se a sportovat ustupuje chuti ležet u televize.
  • Podvýživa – po celý život se většina lidí stravuje nesprávně, jí hodně tučných, smažených, slaných, horkých a kořeněných jídel, sladkostí, přejídá se atp. Během let se zavedený návyk nevytrácí, jíme stále stejně a máme stále méně energie na trávení nezdravého jídla.
  • Nemoci – to zahrnuje dysfunkci endokrinního a hormonálního systému, trávicí patologie a další nemoci, které ovlivňují schopnost trávit a asimilovat potravu, zpomalovat metabolické procesy atd.

Popsané body jsou jen špičkou ledovce, jsou nejvýznamnější v problematice nadváhy a obezity.

Sledování hmotnosti hostů v penzionu

Nadváha ve stáří není lidmi vnímána jako problém. Starší člověk se často jen snaží být fit, nepotřebuje nikomu nic dokazovat. Touhu shodit přebytečná kila způsobují zdravotní problémy, které se prohlubují a častěji o sobě dávají vědět obezitou.

K regulaci tělesné hmotnosti hostů s nadváhou přijímá penzion následující opatření:

  • Úprava stravy – vyvážená strava z hlediska prospěšnosti pro tělo (dodávka potřebných vitamínů a mikroprvků), odlehčení trávicího systému a získání striktně potřebného množství kalorií za den.
  • Dodržování pitného režimu – ve stáří by měl člověk přijmout minimálně 1,5 litru tekutin denně. To je nezbytné pro udržení optimální vodní rovnováhy, zabránění dehydrataci a vyčerpání těla a odstranění toxinů a odpadu.
  • Každodenní fyzická aktivita – procházky na čerstvém vzduchu, lehké sporty, například plavání, gymnastika. Dávkování zátěží a rozvoj tréninkového programu se provádí individuálně pro každého obyvatele s přihlédnutím k věku a zdravotnímu stavu osoby.