Proč je smoothie zdravější než čerstvě vymačkaný džus a proč se nedoporučuje pít ho k snídani? Promluvme si.

V překladu z angličtiny znamená smoothie „hladký, měkký, rovnoměrný, homogenní“. Smoothie je směs ovoce, zeleniny, lesních plodů a dalších přísad v jednom mixéru, v jedné směsi, v jednom šálku. Přesně v tekuté formě. Ale na rozdíl od džusů jsou smoothies nefiltrovaný produkt. A to je jeho výhoda.

Pro koho?

Pro aktivní, pro zdravé, pro pozitivní, pro dospělé, pro děti, pro seniory, pro sportovce, pro fitnessky, pro ženy, pro muže, pro ranní vstávající a noční sovy, pro vegetariány, pro flexitariány, pro milovníky chutných dobrot , pro přísné vegany/ raw foodisty, pro velké, pro hubené. – seznam by mohl trvat ještě dlouho. Jedno je ale jasné: smoothies jsou pro každého.

Jaké jsou výhody smoothies?

Hodnota smoothies spočívá v jejich jednoduchém a důmyslném složení. Ovoce, zelenina, bobule, bylinky a superpotraviny jsou umístěny v nádobě mixéru. To vše se mele s vodou nebo bylinnými nápoji a poté se nefiltrované nalévá do sklenic. Proč je absence výluhu tak důležitá? Faktem je, že všechno ovoce a bobule obsahují cukry přírodního původu. Při výrobě přímo lisované šťávy získáme vodu, ve které jsou tyto cukry (glukóza a fruktóza) rozpuštěny. Zbytek ovoce, tzv. dort, putuje do koše. Při konzumaci takového koncentrovaného roztoku se hladina cukru v krvi neustále zvyšuje, dochází k prudkému uvolňování inzulínu, což někdy vede k negativním důsledkům pro tělo jako celek. Studie lidské psychologie a fyziologie ukazují, že konzumace potravin s vysokým obsahem cukru má škodlivý vliv na náladu, aktivitu, vitalitu a výkon. Časté jsou případy deprese a „chronického únavového syndromu“ právě kvůli nevhodné stravě s vysokým obsahem cukrů.

Ale vraťme se k našim smoothies. Umístěním řekněme pomeranče do mixéru se zcela rozemele na drobné částečky. Vnitřní přepážky, membrány, buněčné stěny (to vše je vláknina) se mísí se šťávovou složkou. Takové komplexní sacharidy prudce snižují rychlost absorpce glukózy do krve a zpomalují celý výše popsaný mechanismus „cukr-inzulín“. To snižuje riziko hyperglykémie a dodává tělu dlouhotrvající a vysokou hladinu energie. Tento způsob konzumace cukrů je optimální a takříkajíc přirozený. V přírodě totiž neexistuje čistá šťáva ani čistý cukr, které by člověk mohl jíst. Každé ovoce či zelenina je sama o sobě maximálně vyvážená složením a živinami. Právě smoothie vám umožní získat všechny tyto výhody.

ČTĚTE VÍCE
Jak jsou mořské řasy dobré pro játra?

Kdy pít smoothie během dne?

Jako odpolední svačina nebo oběd. Proč ne snídani? Protože většina ovoce nalačno může způsobit zvýšení kyselosti – a bude vás bolet žaludek. Navzdory skutečnosti, že smoothie má neutrální nebo téměř neutrální úroveň kyselosti (kvůli přítomnosti dostatečného množství zeleniny, salátů, zeleniny, ořechů a dalších nekyselých potravin v receptu), je lepší neriskovat a dát si k snídani něco hutnějšího a výživnějšího. A pak, o hodinu později, „vezmite si tekuté vitamíny“! Ranním pitím smoothie maximálně nabijete tělo energií až do oběda, aniž byste zatěžovali trávicí systém. Když přijde čas oběda, vaše tělo bude připraveno přijmout horkou porci jídla a strávit ji ještě lépe než obvykle. Smoothie můžete pít i mezi velkými jídly. Ovocné šťávy a vláknina pomáhají vašemu gastrointestinálnímu traktu zpracovat to, co jste snědli, aniž byste to zatěžovali.

Tajemství smoothie

Mnoho smoothies obsahuje proteiny rostlinného původu (konopí, dýně, hrášek, mandle a další), vysoce funkční obilniny (červená quinoa, pohanka a další), které tělu dodávají další množství lehce stravitelných bílkovin, zdravé mastné kyseliny a komplexní sacharidy . To naznačuje, že smoothies jsou výživným produktem a snadno zasytí tělo, například po tréninku. Ve smoothies jsou také použity četné superpotraviny, které zaručují přísun vzácných nebo zvláště potřebných mikroelementů do těla (spirulina a řasa chlorella, které poskytují esenciální aminokyseliny a vitamín B12; chia semínka, která svým složením převyšují rybí tuk nenasycených mastných kyselin, bobule camu camu, obsah vitaminu C, v němž desetinásobně předčí citrusové plody atd.). Smoothies jsou velmi důležitým a cenným zdrojem takových prvků zejména pro obyvatele metropole.

Abychom shrnuli naši krátkou exkurzi do světa úžasných smoothie nápojů, můžeme říci, že smoothies jsou skutečnou funkční výživou, revolučním výživovým vzorcem budoucnosti. Pijte smoothies a zůstaňte zdraví, aktivní a šťastní.

Osvěžující smoothie jsou vždy připravovány bez přidaného cukru. Tento typ smoothie přidává směs sladkých a kyselých přísad. Můžete například smíchat sladké banány nebo jablka s rybízem, přidat trochu čerstvě vymačkané pomerančové nebo citrónové šťávy.

Sytící smoothie se připravují husté, tedy s malým množstvím (nebo bez přidání) šťávy nebo vody. Mohou být tak husté, že ke konzumaci nepoužívají koktejlovou tubu, ale dezertní lžičku. Při přípravě zasycujících smoothies můžete použít syrová vejce (ale pouze od prověřených značek), ovoce s vysokým obsahem sacharidů (například banány), mléko, smetanu nebo jogurt.

ČTĚTE VÍCE
Jakou barvu by měl mít korektor na obličej?

Dezertní smoothie Mají obzvláště bohatou sladkou chuť. Kromě velmi sladkého ovoce můžete do tohoto smoothie přidat trochu cukru, sirupu nebo medu. Do dezertních smoothies se často přidává čokoláda, kakao, vanilka, skořice, arašídové máslo nebo strouhané ořechy, díky čemuž je nápoj podobný francouzské pěně.

Studené smoothies – tradiční nápoj pro horké letní dny. Tento nápoj se obvykle usrkává pomalu z brčka, proto je velmi důležité připravit jej ne příliš hustý. Obvykle se jako základ berou 2-3 druhy ovoce (banán, ananas, jablko, pomeranč atd.), k nimž se přidá hrst lesních plodů (maliny, jahody, ostružiny, borůvky, rybíz) a samozřejmě , mnoho, mnoho ledu. Pokud chcete, můžete do studeného smoothie přidat trochu mléka nebo smetany.

Zeleninové smoothies – oblíbená pochoutka raw food vegetariánů a hubnoucích, což může být lehká a zdravá svačina nebo nízkokalorická, ale docela sytá večeře. K výrobě zeleninových smoothies se nikdy nepoužívají sladké suroviny. Navíc by někdy bylo fajn přidat do tohoto smoothie trochu soli. Španělská polévka gazpacho je skvělým příkladem klasického zeleninového smoothie.

Mléčné smoothies, ve skutečnosti, může být také nazýván milkshake. K jejich přípravě se používá čerstvé sladké ovoce nebo bobule, přípustné je také míchání prvního a druhého. Místo mléka můžete použít smetanu, kefír nebo jogurt, výběr závisí pouze na vašich chuťových preferencích, ale pamatujte, že smoothie ze smetany a kefíru bude mnohem kaloričtější, zvláště v kombinaci s ovocem s vysokým obsahem sacharidů.

Proteinové smoothies. Tento druh je považován za jeden z nejvyváženějších ve složení. Proteinový prášek můžete přidat do směsi bobulí, ovoce nebo zeleniny. Smoothie se v této podobě stává i zdrojem bílkovin, které jsou lehce stravitelné, a snadno tak nahradí plnohodnotné jídlo – například v horkém počasí, kdy nemáte příliš hlad a chcete něco lehkého, osvěžujícího a zdravého.

Mýty a pravda o blahodárných vlastnostech smoothies

Mýtus 1. Smoothies nahrazují hlavní jídlo.

Z velké části je to mýtus, ale ne ve všech případech. Ano, kaloricky a nutriční hodnotou se některé druhy smoothies skutečně dají přirovnat k plnohodnotnému jídlu, ale díky tomu, že jídlo nerozkousáte, nedostává mozek signál sytosti. Proto, přestože jste již zkonzumovali mnoho kalorií, brzy budete chtít znovu jíst. Časnou snídani můžete nahradit mléčnými smoothies, ale ne více než 1-2x týdně, aniž byste z toho udělali trvalý návyk. Smoothie se nejlépe hodí jako svačina mezi prvním a druhým jídlem. Abyste ze smoothie udělali kompletní jídlo, které vám dodá sílu a energii, doporučuje se do něj přidat proteinový prášek. Sportovci se často uchýlí k této možnosti konzumace smoothies.

ČTĚTE VÍCE
Co znamená sténání Islandu na levé ruce?

Mýtus 2: Smoothie jsou zdravější než ovocné nebo zeleninové šťávy.

To je pravda. Nejdůležitější výhodou smoothie oproti šťávě je fakt, že vláknina ze zeleniny a ovoce ve smoothie zůstává. Šťávy jsou zbaveny této vlákniny a mění se v obyčejný „rychlý“ sacharid. Navíc mnohem častěji volí balené džusy z obchodu, které zpravidla obsahují hodně cukru, což tělu rozhodně neprospívá, na rozdíl od čerstvě připraveného přírodního smoothie. Za zmínku také stojí, že smoothies vyrobené z nerafinovaného ovoce a zeleniny přinášejí tělu maximální užitek. Jejich slupka obsahuje vlákninu, která má pozitivní vliv na činnost trávicího traktu.

Mýtus 3. Smoothies vám pomohou zhubnout

Ve skutečnosti na tuto otázku nelze jednoznačně odpovědět. Existuje mnoho různých receptů na výrobu smoothies a ne každý je nízkokalorický, protože mnoho smoothies obsahuje produkty jako avokádo, banán, med, smetana. Tyto nápoje jsou samozřejmě velmi zdravé, ale zároveň jsou velmi kalorické. Takové smoothies rozhodně nelze nazvat dietními.

Co se však týká zeleninových smoothies, ty vaší postavě nijak neublíží a pomohou lehce utlumit pocit hladu mezi jídly. Smoothies na bázi bobulí a nízkokalorického ovoce vaší postavě také neublíží, ale je důležité pamatovat na množství sacharidů v nich a nepřekračovat doporučený denní příjem a také vypít ovocný nápoj před 4:XNUMX.

Pokud si svůj život bez sladkostí neumíte představit, nahraďte své obvyklé dezerty 250 ml jahodovo-ovocného smoothie. Pokud budete dodržovat kalorickou normu, vaší postavě to neublíží a pokud si budete udržovat kalorický deficit, pomůže vám to zhubnout.

Mýtus 4. Nejlepší čas na smoothie je snídaně.

Je mýtem, že konzumace většiny ovoce nalačno může způsobit kyselost a pálení žáhy. Nejlepší čas na smoothie je oběd nebo odpolední svačina. Pokud však chcete začít svůj den tímto nápojem, zvolte mléčné smoothie s přídavkem banánů a ovesných vloček. Pokud chcete, můžete k této snídani přidat i toast.

Mýtus 5. Zdravé smoothie obsahuje hodně zeleniny a bylinek.

Je to mýtus. Dávat přednost zeleninovým zeleným smoothies, zcela ignorovat ostatní druhy, by měli mít jen ti, kteří chtějí velmi rychle shodit přebytečná kila. Tělu prospějí i přírodní smoothies z bobulí a ovoce, které obsahují mnoho vitamínů, minerálů a v některých případech i vlákninu a bílkoviny. Takový nápoj bude samozřejmě mnohem kaloričtější, ale to v žádném případě neubírá na jeho výhodách.

ČTĚTE VÍCE
Jak zázvor ovlivňuje krevní tlak?

Komu se nedoporučuje pít smoothie?

  • Konzumace většiny druhů smoothies se nedoporučuje na lačný žaludek, zejména lidem se zažívacími zdravotními problémy. Zanedbání tohoto pravidla může mít za následek nežádoucí účinky, jako je nadýmání, plynatost, řídká stolice a břišní diskomfort.
  • Lidé s diabetem XNUMX. a XNUMX. typu nesmějí konzumovat smoothies, protože často obsahují roztok tekutých „rychlých“ sacharidů. Téměř všechna smoothie mají vysoký glykemický index, i když při přípravě nebyla použita žádná sladidla.
  • Zubaři varují, že častá konzumace ovocných a zeleninových smoothies může díky zvýšenému obsahu kyselin negativně ovlivnit stav zubní skloviny. Proto se doporučuje pít směs brčkem – tak má nápoj menší kontakt se zuby. A po vypití vysoce koncentrovaného smoothie byste si měli dobře vypláchnout ústa čistou vodou nebo speciální zubní vodou.
  • Je také na místě připomenout, že nadměrná konzumace smoothies může vést k nerovnováze střevní mikroflóry v důsledku zvýšeného obsahu cukrů (glukózy), které jsou živnou půdou pro mnoho druhů bakterií způsobujících fermentační procesy. A také kvůli vysokému obsahu „rychlých“ sacharidů v mnoha variantách přípravy tohoto nápoje.

Kolik smoothies můžete vypít denně?

Doporučená denní dávka je jedna sklenice koktejlu (250 ml). Smoothie můžete použít jako svačinu k druhé snídani nebo odpolední svačině, zvláště pokud bylo připraveno na bázi proteinového produktu. Smoothie z ovoce a bobulí může být vynikající náhradou dezertu po jednom nebo dvou jídlech. Smoothies byste se však neměli nechat unést, zejména večer, nebo jimi nahrazovat všechna jídla.

Měli byste dávat smoothies dětem a v jakém věku?

Samozřejmě, že dávat dětem zdravé domácí ovocné nebo zeleninové smoothies je nejen možné, ale také nutné, hlavní věcí je vědět, v jakém věku je tělo dítěte začne normálně absorbovat, ale zde je vše velmi jednoduché. Když už dítě vyzkouší všechny složky, ze kterých se nápoj skládá, samostatně a uvidíte, že na ně nemá alergii, můžete smoothies postupně zavádět do dětského jídelníčku, počínaje malými porcemi. Smoothie pro děti je lepší mixovat, dokud nebudou mít hladkou a jemnou konzistenci.

Sledujte novinky, přihlaste se k odběru newsletteru.

ČTĚTE VÍCE
Jak poznáte, že máte střevní kandidózu?

Při citování tohoto materiálu je vyžadován aktivní odkaz na zdroj.