Zřeknutí se odpovědnosti Vezměte prosím na vědomí, že veškeré informace zveřejněné na webových stránkách Prowellness jsou poskytovány pouze pro informační účely a nejedná se o osobní program, přímé doporučení k akci nebo lékařskou radu. Nepoužívejte tyto materiály k diagnostice, léčbě nebo k jakýmkoli lékařským procedurám. Před použitím jakékoli techniky nebo použití jakéhokoli produktu se poraďte se svým lékařem. Tyto stránky nejsou specializovaným lékařským portálem a nenahrazují odborné rady odborníka. Vlastník stránek nenese odpovědnost za žádnou stranu, která utrpěla nepřímou nebo přímou škodu v důsledku zneužití materiálů umístěných na tomto zdroji.

Je možné držet týdenní půst: zdravotní následky?

Týdenní půst vám pomůže dramaticky zhubnout. Nelze to však považovat za efektivní způsob, jak vytvořit krásnou postavu. Řekneme vám, proč lékaři nedoporučují dlouhé hladovky.

  • Co se stane, když začnete půst?
  • Co se stane po skončení hladovky?
  • Jak velkého úbytku hmotnosti lze dosáhnout v důsledku týdenního půstu?
  • Pro koho není vhodný půst?
  • Kdy je dobré vzdát se jídla?

Mnoho lidí je připraveno udělat jakoukoli oběť, aby rychle získali štíhlou postavu. Někteří lidé souhlasí s tím, že kvůli výsledkům nebudou jíst jídlo vůbec. Co se ale stane, když se na týden vzdáte jídla?

Týden je období, během kterého můžete půst bez výraznější újmy na zdraví. Než se pro takový experiment rozhodnete, zjistěte, co se s vaším tělem stane.

Co se stane, když začnete půst?

Riskujete krásu své pleti, vlasů a nehtů. Dokonce i při nejtěžším půstu byste měli užívat vitamíny, abyste poněkud zmírnili možné poškození.

Když člověk 7 dní odmítá jídlo, aby zhubnul, jeho tělo nedostává glukózu, která je hlavním zdrojem energie. Jeho nedostatek během prvních tří dnů nahrazují ketolátky vzniklé v důsledku odbourávání tělesných tukových zásob. Samotné ketolátky však nedokážou poskytnout množství glukózy potřebné pro mozek (asi 100 g).

Prémiová sada pro komplexní očistu těla

Co se stane po skončení hladovky?

Když hladovějící přejde na obvyklou stravu, „vyděšené“ tělo si začne dělat zásoby pro případ nového hladomoru. Veškeré jídlo se změní na tuk a zpracuje se na ketolátky. Díky tomu se váha opět vrátí, ale kila navíc budou výhradně tukové zásoby.

ČTĚTE VÍCE
Jak se rychle zlomit v příliš těsných botách?

Jak velkého úbytku hmotnosti lze dosáhnout v důsledku týdenního půstu?

Počet kilogramů, které lze v důsledku hladovky shodit, se u každého člověka liší. Obvykle tímto způsobem můžete zhubnout 5–10 kg za týden. Stejného výsledku však lze dosáhnout přísnou osmi až devítidenní dietou.

Pozornost! Viditelný úbytek objemu bude spojen se ztrátou nikoli tukových zásob, ale svalů, které jsou těžší než tuk.

Pro koho není vhodný půst?

Tvrdé metody řešení nadbytečných kilogramů nejsou vhodné pro ty, jejichž váha je stabilní po mnoho let. Těm, kteří používají tuto metodu, se podaří zhubnout jen asi 2-3 kg. Vhodnější jsou pro ně vyvážené diety trvající alespoň měsíc.

Nápoj pro kontrolu hmotnosti (malina-granátové jablko)

Kdy je dobré vzdát se jídla?

Půst může být doporučen lékaři. Fyziologický půst je považován za očistnou proceduru, která vám umožní zbavit se odpadu a toxinů a omladit tělo.

Od pradávna lidé odmítali jídlo, když byli nemocní nebo zranění. A dnes je tato metoda „terapie“ indikována při nachlazení a chřipce. Sama příroda dává takový náznak, když prudce snižuje chuť k jídlu nemocného člověka. Energie vynaložená na přeměnu jídla bude vynaložena na boj s mikroby.

Zřeknutí se odpovědnosti

Vezměte prosím na vědomí, že veškeré informace zveřejněné na webových stránkách Prowellness jsou poskytovány pouze pro informační účely a nejedná se o osobní program, přímé doporučení k akci nebo lékařskou radu. Nepoužívejte tyto materiály k diagnostice, léčbě nebo k jakýmkoli lékařským procedurám. Před použitím jakékoli techniky nebo použití jakéhokoli produktu se poraďte se svým lékařem. Tyto stránky nejsou specializovaným lékařským portálem a nenahrazují odborné rady odborníka. Vlastník stránek nenese odpovědnost za žádnou stranu, která utrpěla nepřímou nebo přímou škodu v důsledku zneužití materiálů umístěných na tomto zdroji.

Samotné slovo „půst“ mluví samo za sebe – úplné odmítnutí jídla. V dnešní době je tento způsob hubnutí stále populárnější, ačkoli půst před několika tisíci lety v různých náboženstvích představoval způsob očisty a osvícení.

Odmítání jídla mnozí vnímají jako sebetrýznění a obtížnou cestu, pro jiné je to běžný způsob života. Tradiční medicína nepovažuje půst za léčebnou metodu, zatímco řada metod alternativní medicíny říká, že krátké vynechání jídla může ulevit od různých nemocí.

ČTĚTE VÍCE
Proč má muž stálou milenku?

Člověk jí jídlo, které obsahuje různé prvky pro udržení životních funkcí těla, jedním z nich je glukóza, hlavní zdroj energie. Pocit hladu je signálem, že vaše zásoby energie docházejí a je třeba ji doplnit. V průměru při vyvážené stravě vystačí zásoby glukózy z potravy na 20 hodin. Vzhledem k tomu, že metabolismus se během spánku zpomaluje, můžeme říci, že zásoby vydrží na jeden den. V souladu s tím může být každodenní půst bezpečně dokončen.

Vodní půst

Hubnutí půstem má dva typy. Prvním z nich je vodní půst, kdy člověk po určitou dobu odmítá přijímat potravu a ve stravě zůstává pouze voda. Voda je samozřejmě hlavním zdrojem života (o vodě čtěte zde), ale neobsahuje glukózu a nelze ji tedy považovat za palivo pro tělo. Žaludek je oklamán pomyslným nasycením, pocit hladu je otupený.

Většina odborníků na výživu připouští, že jeden den na vodě jako půst může být užitečný. Ale ne víc.

Suchý půst

Druhým typem je suchý půst. Odmítání nejen jídla, ale i jakýchkoli tekutin. Jak víte, člověk může žít bez vody dva až sedm dní. Ale i po dni bez vody se tělo setká s prvními příznaky dehydratace. A týden může vést i ke smrti.

Tento typ hubnutí lze klasifikovat jako extrémní. Výživoví poradci i lékaři nedoporučují užívat.

Intervalní půst

Stále oblíbenější metoda hubnutí pro ty, kteří nevydrží přísné diety a vícedenní hladovky.

Nejpřijatelnější variantou je 16/8 – 16 hodin půstu a 8 hodin, kdy můžete jíst. V souladu s tím je vynechána snídaně nebo večeře. Je důležité se nepřejídat během hodin vyhrazených k jídlu, jinak nebude účinek. Tento způsob půstu je také užitečné kombinovat s tréninkem (jak správně cvičit čtěte zde).

18/6 je varianta s delší dobou půstu. Je také přijatelný. Navíc řada japonských vědců ve svých studiích prokázala, že do 18 hodin po půstu začíná samosnídání buněk, zpravidla dochází k ničení poškozených buněk, což může být užitečné při různých zánětlivých onemocněních. Ale v této věci hodně záleží na individuálních kvalitách organismu.

24 hodinový půst

Tento typ půstu lze praktikovat jednou týdně, ne častěji. Je důležité udržovat vodní rovnováhu a hladce překonat hlad. Začněte šťávami, ideálně čerstvě vymačkanými, zřeďte je vodou, stejně jako vývary a zeleninovými polévkami.

ČTĚTE VÍCE
Co je lepší korektor nebo korektor pod oči?

36 hodinový půst

Odmítání jídla na více než jeden den může negativně ovlivnit vaše zdraví. Lékaři obecně takové testy na těle nedoporučují. Ale pokud se pro ně přesto rozhodnete, nemůžete se s nimi účastnit – rozhodně ne více než jednou za měsíc.

Pro pohodlný 36hodinový půst se doporučuje rozvrhnout čas následujícím způsobem:

1. První den nevečeřet.

2. Druhý den je úplné odmítnutí jídla.

3. Snídaně třetí den.

Doporučuje se také více spát (o spánku čtěte zde) a během dne se věnovat různým zajímavostem a činnostem, abyste neustále nemysleli na jídlo.

Delší půst může vést ke škodlivým změnám v těle. Obecně platí, že žaludeční potíže začnou třetí den půstu. Od čtvrtého do sedmého dne se začne zhoršovat střevní mikroflóra a naruší se acidobazická rovnováha. Po sedmém dni dosáhne akumulace ketonů kritické úrovně (v normálním stavu by jich mělo být málo). Často si půstové všimnou lehkosti a osvícení – tomu se říká ketonová euforie. Tento stav rychle vede k otravě ketony a kómatu.

Příprava a zotavení z půstu

Protože půst je pro tělo stresující, je na něj nutná příprava. Neměli byste se přejídat, důležité je postupně snižovat množství jídla, vzdát se masa, ryb a mléčných výrobků, zařadit do jídelníčku více zeleniny a zeleniny a den předem si udělat očistný klystýr.

Vyplatí se také vracet se z půstu plynule a postupně. Je lepší začít s džusy zředěnými vodou, pak přidat nízkotučné vývary, pyré a cereálie s vodou a poté zavést do stravy pevné potraviny – ovoce, zeleninu a polévky.

Kontraindikace

Vzhledem k tomu, že hlad je pro tělo extrémní stav, má kontraindikace.

Pro koho není vhodná tato metoda hubnutí/čištění:

— těhotné a kojící ženy;

– lidé s indexem tělesné hmotnosti pod normou;

— pacienti s onemocněním endokrinního systému a cirhózou jater.

Měli byste se také vyhnout půstu:

– na infekční onemocnění;

– problémy se srdečním rytmem;

– poruchy srážlivosti krve.

V alternativní medicíně existuje teorie, že suchý půst léčí rakovinu. To je ale velmi ohavné tvrzení, které nebylo nikde prokázáno. Naopak pacienti s rakovinou potřebují výživu k udržení svého těla.

ČTĚTE VÍCE
Jaké oblečení je relevantní pro Nový rok 2024?

Půst a medicína

Tradiční medicína neschvaluje půst ve formátu, který se používá pro hubnutí. Ale abstinence od jídla se často používá pro lékařské účely. Například byste neměli několik hodin před operací jíst, aby se obsah žaludku nedostal do dýchacího traktu.

V klasické medicíně by každé hladovění mělo probíhat pod dohledem lékaře (případně v nemocnici). A je to správné. Protože negramotný půst může způsobit vážné poškození zdraví.