Mnoho lidí ignoruje žitnou mouku kvůli její výrazné chuti a menší pružnosti než mouka pšeničná. Jsou však tyto důvody dostatečné k tomu, abyste jej zcela vyřadili ze svého jídelníčku? Ukazuje se, že produkt má mnoho užitečných vlastností.
Podle statistik sní průměrný obyvatel naší země ročně asi 102 kilogramů obilných produktů. Do této kategorie spadají i produkty na bázi žita. Tato obilovina je v Rusku známá po mnoho generací. Zpočátku bylo žito považováno za plevel, který ničí úrodu, nyní je to cenná odrůda obilí, ze kterého se vyrábí chléb a další produkty.
Historie žita je velmi tajemná. Vědci nedokážou říci, odkud přesně pochází a jak toto zrno původně bylo. Rostlina se v Evropě začala pěstovat kolem roku 1500 před naším letopočtem.
Plinius starší, římský botanik a filozof, popsal žito jako jídlo pro chudé, které zabraňuje hladu, ale je nepříjemné pro žaludek.

Žitná mouka – vlastnosti a nutriční hodnota

Žitná mouka je ideální kombinací mnoha cenných živin, jako jsou sacharidy, tuky, bílkoviny, vitamíny a minerály. Jejich obsah závisí na tom, jaký druh zvolíte – vyšší číslo znamená kvalitnější produkt, tzn. do těla se dostává více prospěšných látek.
Tento druh mouky obsahuje značné množství dietní vlákniny, která podporuje trávicí systém a příznivě působí na střevní motilitu. Vláknina je také zodpovědná za udržení správné tělesné hmotnosti a hubnutí – to je důležitá zpráva pro všechny lidi na redukční dietě.
Zajímavé je, že i 100 g celozrnné žitné mouky pokryje až 90 % denní potřeby této živiny dospělého člověka.
V čem je ještě celozrnná žitná mouka jiná? Za zmínku stojí vlastnosti spojené s jeho vlivem na stabilizaci hladiny cukru v krvi. Cukr obsažený v této mouce je komplexní sacharid, který zanechá pocit sytosti po dlouhou dobu a zabraňuje návalům hladu. Karoten obsažený v žitné mouce zlepšuje funkci očí, zpomaluje proces stárnutí pokožky a podporuje imunitní systém.
Žitná mouka je bohatá na vitamíny – vitamíny skupiny B, které působí na celý organismus, a vitamín E. V žitné mouce najdete také minerální látky: zinek, fosfor, hořčík, mangan, měď, draslík, selen, sodík, vápník a železo. Žitná mouka je produkt, který obsahuje od 324 do 367 kcal na 100 g v závislosti na odrůdě.

ČTĚTE VÍCE
Jak vytvořit objem u kořenů bez prostředků?

Odrůdy žitné mouky. Jaké jsou jejich aplikace a jak se liší?

Žitnou mouku snadno rozeznáme od pšeničné – bývá tmavší a hrubší. V současné době existuje více druhů žitné mouky – klovaná, prosévaná, loupaná a tapetovaná.

Žitná mouka – jak a do jakých jídel ji použít?

Mouka je součástí mnoha jídel. Těstoviny, nudle, chléb, housky – všechny tyto produkty jsou hlavní složkou jídelníčku mnoha lidí. Na trhu je mnoho druhů mouky, ale zvláštní pozornost si zaslouží výrobky z žita.
Výrobky z žitné mouky se chuťově liší od pšeničného pečiva. Ucítíte v nich ořechové a lehce nakyslé tóny. Sluší se dodat, že díky své konzistenci nemůže žitná mouka vždy nahradit mouku celozrnnou. Těsto z celozrnné mouky nebude tak hladké jako například pšeničné – rozdíly jsou vidět u pokrmů, jako jsou cukroví, knedlíky, koláče nebo palačinky. Ale téměř v každém případě jí můžete nahradit poloviční porci bílé pšeničné mouky.

V jakých pokrmech je nejlepší používat žitnou mouku?

Chléb

Pokud jste ještě nikdy nepekli domácí chléb, nyní je čas to udělat. Váš domov provoní teplý chléb a můžete si být jisti, že domácí pečivo nebude obsahovat další konzervanty ani barviva. Do těsta z žitné mouky můžete přidat sezamová semínka, dýňová semínka, sušené brusinky nebo lněné semínko, aby bylo vaše pečivo ještě zdravější.

Na jeho základě si připravte startér

1 hrnek žitné mouky nasypte do 3 hrnků teplé vody a důkladně promíchejte. Přidejte 3 nasekané stroužky česneku, 3 zrnka nového koření, 3 bobkové listy a pár kuliček černého pepře. Směs nalijte do sklenice a zakryjte gázou. Nechte tekutinu na teplém místě alespoň 5 dní. Hotový předkrm lze skladovat v lednici asi dva týdny.
Lze jej použít k přípravě pečiva, kvasu a koření polévek.

Pečte žitné čokoládové sušenky

Kdo řekl, že sladké pečivo lze vyrobit pouze z pšeničné mouky? Ze žita se dají vyrobit i lahodné pečivo. Určitě vyzkoušejte žitné sušenky s čokoládovými lupínky. Členové rodiny ani nepocítí, že hlavní složkou je celozrnná žitná mouka.

Udělejte si domácí těstoviny

Výroba domácích těstovin není náročná ani pro začátečníka. Vše, co musíte udělat, je smíchat 200 g žitné mouky, 2 vejce a 1 polévkovou lžíci. horká voda. Smíchejte přísady pro hnětení těsta, dokud nebude elastické. Nechte 20 minut, znovu prohněťte, poté vyválejte a nakrájejte. Nudle uvaříme v osolené vodě.
To nejsou všechny recepty, pro které je žitná mouka perfektní. Na co jiného ho můžete použít? Použijte jej k přípravě torunského perníku, kynutých palačinek, čokoládových muffinů nebo šedých nudlí – vaše fantazie je jediným limitem.

ČTĚTE VÍCE
Jak se provádí endoskopická operace?

Výhody a poškození žitné mouky pro člověka

Proces výroby mouky přímo souvisí s fází čištění, která výrazně snižuje obsah cenných složek. Pšeničná mouka je vysoce rafinovaný produkt, což znamená, že je méně zdravá než mouka žitná. Toto postavení je potvrzeno vědeckými výzkumy – podle odborníků tělo lépe asimiluje produkty připravené z žitné mouky.
Žitná mouka nezpůsobuje skoky v krevním cukru a stabilizuje sekreci inzulínu. To znamená, že je vhodný i pro lidi s cukrovkou. Navíc žitná mouka snižuje hladinu cholesterolu. Některé zdroje uvádějí, že může snížit sklon těla k tvorbě žlučových kamenů.
Pro vysoký obsah vlákniny není žitná mouka vhodná pro lidi, kteří trpí těžkými průjmy, mají po operaci trávicího traktu, trpí refluxem či vředy nebo mají citlivý žaludek.
Dejte si krátkou pauzu od pšeničné mouky a dejte šanci žitné mouce a prospěje vašemu zdraví.

Na pultech obchodů najdete pšeničnou, rýžovou, kukuřičnou, pohankovou a žitnou mouku. Přišli jsme na to, jak se od sebe liší, jak je používat a kde je koupit.

Existuje mnoho druhů mouky: kromě obvyklé pšeničné mouky také pohanková, hrachová a ovesná. V supermarketech našeho města najdete poměrně velký sortiment druhů mouky, ale víte, co z ní uvařit? Jak například používat rýžovou mouku? Jak se liší od pšenice, jaké jsou její výhody a nevýhody?

Sami jsme byli zmatení, a tak jsme se rozhodli uspořádat všechny informace a pochopit druhy mouky, které máme.

Pšeničná mouka

Nejoblíbenější druh mouky. Obsahuje lepek neboli lepek – v prémiové mouce je jeho množství až 30 %. Lepek dělá pečivo nadýchané a omáčky hustší. Adhezivní vlastnosti lepku však nejsou prospěšné pro každého a lidé s alergií na lepek by neměli pšeničnou mouku konzumovat.

Pšeničná mouka je univerzální a vhodná do veškerého pečiva, omáček, nudlí, nudlí a dalších výrobků. Dá se sehnat v každém obchodě a bazaru.

Obsah kalorií v pšeničné mouce je 364 kcal na 100 gramů.

V supermarketu Shedevr se cena za kilogram pšeničné mouky pohybuje od 4 890 soum do 5 100 soum.

Na bazaru Urikzor stojí kilogram mouky 4 sumů.

V Korzince na Rakatu začíná cena pšeničné mouky od 4 890 sum za kilogram.

ČTĚTE VÍCE
Jak pečovat o nehty v zimě?

Stejná cena je stanovena v Makru na Novomoskovské.

Žitná mouka

Druhý nejoblíbenější druh mouky, který se nejčastěji používá k pečení chleba. Žitná mouka obsahuje méně lepku než mouka pšeničná, takže pečivo vydrží déle čerstvé. Má to ale i nevýhodu: těsto z žitné mouky nebude lehké a vzdušné, bude hutné a při špatném hnětení se nemusí upéct. Proto se žitná mouka obvykle mísí s moukou pšeničnou.

Žitná mouka je vhodná na pečení chleba, jsou z ní lahodné perníky a palačinky, muffiny a buchty. Je vhodný pro ty, kteří trpí cukrovkou, protože zabraňuje vzestupu hladiny glukózy v krvi nad normu. Žitná mouka obsahuje mnoho bílkovin a aminokyselin, takže je užitečnější než pšeničná mouka. Pokud však máte vysokou kyselost žaludku nebo vřed, pak byste neměli jíst produkty vyrobené z takové mouky.

Pro pečení je třeba smíchat žitnou mouku s moukou pšeničnou v poměru 1:1.

Obsah kalorií v žitné mouce je relativně nízký: 305 kcal na 100 gramů.

V „Makro“ v Nukusu stojí kilogram žitné mouky 5 190 soum.

V Korzince na Rakatu se dá kilogram žitné mouky koupit za 4 soum.

Kukuřičná mouka

Kukuřičná mouka je velmi zdravý produkt. Je stejně jako žitná vhodná pro diabetiky, ale na rozdíl od žitné mouka kukuřičná neublíží ani lidem se zažívacími potížemi. Jediné, co stojí za pozornost, je vlastnost kukuřičné mouky zahušťovat krev, takže lidé, kteří mají problémy s cévami, by se neměli nechat unést pečením z této mouky. Ale pro ty, kteří jsou alergičtí na lepek, není kukuřičná mouka nebezpečná.

Kukuřičná mouka se hodí do mnoha pokrmů. Můžete z něj uvařit kaši, polentu a hominy, upéct tortilly a chleba, připravit chipsy a tortilly. Řada národních kuchyní obsahuje pokrmy z kukuřičné mouky i u nás – zagora non, kukuřičný mazanec, nebo bulamik – kukuřičná kaše s masem.

Na pečení je třeba smíchat kukuřičnou mouku s moukou pšeničnou v poměru 1:1.

Obsah kalorií v kukuřičné mouce je 330 kcal na 100 gramů.

V supermarketu Shedevr stojí 900 gramů kukuřičné mouky 3 990 soum.

V Korzince na Rakat stojí 900 gramů kukuřičné mouky 3 490 soum.

ČTĚTE VÍCE
Jak správně udělat koupel na nehty?

Rýžová mouka

Rýžová mouka obsahuje obrovské množství bílkovin a škrobu a je zcela bezlepková. Jedná se o dietní typ mouky, která se dokonce přidává do dětské výživy. Je pravda, že tato mouka neobsahuje vitamíny A a E, takže tato mouka nemusí být vhodná pro ty, kteří trpí cukrovkou.

Hlavním problémem rýžové mouky je, že není jasné, co s ní vařit. Vlastně hodně věcí. Používá se k pečení muffinů, sušenek a buchet. Pečivo z této mouky bude lehké, porézní a křupavé. Aby pečivo zůstalo déle čerstvé, nebylo suché a nelámalo se, musíte do těsta přidat více tekutiny a vajec. Rýžová mouka se aktivně používá v asijské kuchyni. Vyrábí se z něj nudle, základ do rohlíků, palačinek, knedlíků a manti, moučníků, obalovaných ryb a masa v něm.

Obvykle se rýžová mouka nekombinuje s pšeničnou moukou, ale pokud ji chcete přidat do chlebového těsta, pak bude poměr rýže a pšeničné mouky 1:5.

Obsah kalorií v rýžové mouce je 370 kcal na 100 gramů.

V Korzince na Rakatu stojí 900 gramů rýžové mouky 2 990 soum.

Pohanková mouka

Konzistencí se pohanková mouka nejvíce blíží mouce pšeničné, ale výhody jsou mnohem vyšší. Je považována za dietní výrobek, proto se tato mouka přidává do dětské výživy. Pohanková mouka obsahuje mnoho vitamínů, makro- a mikroprvků, zlepšuje činnost nervového systému, zlepšuje krevní oběh, normalizuje trávení a metabolismus. Tato mouka neobsahuje lepek, takže lidé s celiakií mohou jíst pečivo z ní stejně jako diabetici. Nevýhodou pohankové mouky je, že lidé, kteří mají zažívací potíže, by pokrmy z ní měli jíst opatrně.

Z pohankové mouky můžete připravit jakékoli pečivo: koláče, housky, muffiny a mazanec. Dělá výborné a zdravé nudle a palačinky, knedlíky, knedlíky – cokoliv.

Navzdory skutečnosti, že pokrmy vyrobené z pohankové mouky lze připravit bez pšenice, přijatelné proporce pro pečení jsou následující: 2 díly pohankové mouky, 1 díl pšeničné mouky.

Obsah kalorií v pohankové mouce je 335 kcal na 100 gramů.

V Korzince na metru Kosmonavtov stojí 500 gramů pohankové mouky 21 790 soum.

V „Makro“ na Novomoskovské bude kilogram pohankové mouky stát 11 950.

Jak skladovat mouku

  • Mouka by měla být skladována v těsně uzavřeném sáčku, sklenici nebo nádobě na chladném a suchém místě.
  • Mouka má trvanlivost 6 měsíců.
  • Pokud mouku dáte do vzduchotěsné nádoby a uložíte ji do mrazáku, prodlouží se trvanlivost mouky na několik let.
  • Mouku byste neměli skladovat vedle silně zapáchajících potravin, pohltí jejich pach.
  • Pokud mouka změnila barvu nebo vůni, neměli byste ji jíst.