Odborníci doporučují, aby si každý, kdo přechází na zdravou stravu nebo plánuje hubnout, věnoval v první řadě pozornost výběru nápojů. V ideálním případě odborníci na výživu radí pít pouze čistou vodu v určitých množstvích.

Sycené nápoje a alkohol jsou přísně zakázány. Se sodou je vše jasné: obsahuje obrovské množství cukru. Pojďme se vypořádat s alkoholem. Je možné si dovolit další skleničku, aniž byste ohrozili své zdraví?

Statistika

Tento fakt asi někoho zklame, ale bezpečná dávka alkoholu neexistuje. Samozřejmostí je míra spotřeby s minimálním rizikem. Světová zdravotnická organizace povoluje konzumaci 350 ml piva nebo 140 ml vína denně.

Odborníci z ministerstva zdravotnictví také stanovili „bezpečné“ dávkování čistého alkoholu: 30 g pro muže a 20 g pro ženy. Tento počet gramů čistého alkoholu obsahuje 600–900 ml piva o síle 4,5 % nebo 200–300 ml vína o síle 12 %. Zdůrazňujeme, že i pití alkoholu v uvedených porcích může vést k nežádoucím následkům.

Alkohol je úzce spojen s téměř 60 nemocemi a ve všech případech existuje přímá souvislost mezi dávkou a reakcí.

Proč je bezpečné množství alkoholu pro ženy nižší než pro muže?

Konzumace alkoholu u žen je spojena s většími zdravotními riziky než u mužů. Ženské tělo obsahuje méně vody, takže koncentrace alkoholu v něm bude vyšší – a tedy i stupeň toxicity.

Ženské tělo navíc produkuje méně enzymů, které štěpí alkohol. V důsledku toho bude odstranění alkoholu z těla trvat déle.

Alkohol a správná výživa?

Pro dosažení lepších výsledků při hubnutí se doporučuje vyvarovat se pití alkoholu. co to vysvětluje? Alkohol je sice zdrojem energie, ale liší se od toho, který tělo přijímá z tuků, bílkovin a sacharidů.

Alkoholické kalorie jsou prázdné, neobsahují žádné živiny, a proto se neukládají jako tuk. Ale přebytek takové energie vede k přejídání. Vzhledem k tomu, že alkohol se nejprve tráví a svačiny se ukládají na později, doporučujeme pít alkohol s nízkokalorickými jídly.

Obsah kalorií v alkoholu

Kupodivu je alkohol s nejnižším obsahem kalorií pivo: 40 kcal na 100 ml. To je způsobeno nízkým obsahem alkoholu – pouze 5-10%. Pivo obsahuje kvasinky a slad, které přispívají k rychlému přibírání na váze, proto je lepší omezit množství na 350 ml.

ČTĚTE VÍCE
Jak si vybrat sako ke kombinovaným šatům?

Ti, kteří hubnou, si mohou dovolit sklenku suchého vína: obsah kalorií na 100 ml je 70 kcal. Ještě jednou upozorňujeme, že je důležité nepřekračovat doporučené dávkování: denní příjem vína je 140 ml.

Kalorický obsah šampaňského: 90 kcal na 100 ml, to znamená 90 kcal na běžnou sklenku sektu. Podle některých studií pomáhá snižovat chuť k jídlu, takže pár skleniček vaší postavě neuškodí, pokud se vejdou do celkového denního kalorického příjmu.

Obsah kalorií v silném alkoholu (vodka, whisky, tequila) je mnohem vyšší: 260–320 kcal na 100 ml. Můžete tedy „bezbolestně“ vypít jeden panák tequily nebo vodky.

Horší je to s různými likéry a koktejly, obsahují další přísady a hodně cukru. Například vaječný likér má 33 gramů sacharidů na 100 ml a kávový likér má 25 gramů a 327 kcal. Všechny ingredience koktejlu dodávají kalorie – jsou to prázdné kalorie, které vám nedávají pocit plnosti a také způsobují chuť k jídlu.

Pokud se přece jen rozhodnete dopřát si alkohol, pak zde bude hrát rozhodující roli porce – jedna sklenka vína nebo panák vodky vám kila navíc nepřidají, pokud je nebudete jíst s kalorickými potravinami, umyjte je dolů sodou a podaří se zastavit včas.

Některé statistiky

Některé vědecké studie naznačují, že dospělí středního a staršího věku, kteří si dopřávají malé množství alkoholu, mají nižší riziko vzniku koronárních onemocnění (srdeční onemocnění, mrtvice a diabetes 2. typu). Ale stojí za zmínku, že správná výživa a fyzická aktivita jsou pro starší lidi prospěšnější než alkohol.

Polovina světové populace pije alkohol. Evropský region je přitom před zbytkem v konzumaci alkoholu a počtu s tím spojených negativních důsledků. Alkohol je hlavní příčinou zdravotních problémů a předčasných úmrtí.

Hubnutí není důvodem k tomu, abyste se vzdali svého oblíbeného alkoholického nápoje. Při jeho konzumaci je však třeba být obezřetný, abyste nepoškodili proces spalování kalorií a své zdraví. Na základě ukazatelů v článku můžete snadno kombinovat hubnutí a alkohol.