Vitamin E je dalším vitaminem rozpustným v tucích, který hraje důležitou roli při udržování zdraví a vitality. Jednou z jeho hlavních funkcí je antioxidační působení, a tvrzení, že vitamín E chrání buňky před oxidačním stresem, bylo prokázáno a schváleno Evropským úřadem pro bezpečnost potravin (EFSA). To znamená, že vitamín E chrání buňky před nežádoucím působením volných radikálů – nestabilních buněk, které se v těle buď objevují náhodně, nebo se do něj dostávají zvenčí (ze vzduchu, tabákového kouře, potravy). Jinými slovy, vitamín E „zachycuje“ volné radikály a přeměňuje je do neškodné formy. Vitamin E podporuje zdravou pokožku, oběhový systém, reprodukční systém, nervový systém, ale také hraje důležitou roli při stimulaci imunitního systému. Stimuluje tvorbu protilátek a chrání bílé krvinky před poškozením.

Kromě antioxidační role je vitamín E také „strážcem“ několika dalších vitamínů. Pomáhá tělu efektivněji využívat vitamíny K a A (a samotnému vitamínu E pomáhá vitamín C při regeneraci po „boji“ s volnými radikály).

Kdo potřebuje více vitamínu E, aby zabránil nedostatku?

Dodatečný příjem vitaminu E je nutný u nemocí, které mohou způsobit malabsorpci tuků – a tím i snížení vstřebávání vitaminu E (onemocnění jater, slinivky břišní, dysfunkce žluči, celiakie, cystická fibróza, Crohnova choroba). Předčasně narozené děti také potřebují vitamín E, který je rozhodující pro jejich správný vývoj. Existují také genetická onemocnění, u kterých je schopnost vstřebávání vitamínu E výrazně snížena.

Kolik vitamínu E potřebujeme?

Podle amerického Úřadu pro výživu a výživu Národní akademie věd je doporučený denní příjem vitaminu E 15 mg a kojící matky potřebují 19 mg denně. Podle nařízení o potravinářských přídatných látkách uplatňovaného v Chorvatské republice (RC) je doporučený denní příjem (RDI) vitaminu E 12 mg a maximální přípustný denní příjem je 100 mg.

Kde najít vitamín E?

Vitamin E z potravy se v těle nejlépe vstřebává, protože se látky v potravě vzájemně doplňují.

SELEN JE VELMI CENNÝ MIKROELEMENT

Selen je stopový prvek, který se přirozeně vyskytuje v mnoha potravinách a je velmi důležitý pro lidské zdraví. Je nedílnou součástí selenoproteinů, které hrají klíčovou roli v reprodukci, metabolismu hormonů štítné žlázy, syntéze DNA, ochraně před volnými radikály a infekcí. Selen potřebujeme ve velmi malém množství, ale je nezbytný pro mnoho tělesných funkcí.

ČTĚTE VÍCE
Je možné vycvičit psa sami?

Jakou roli hraje selen v těle?

Bílá kniha Evropské komise schvalující zdravotní tvrzení na seznamech selenu šest potvrzených účinků na tělo:

  • podporuje normální funkci štítné žlázy
  • přispívá k normální funkci imunitního systému
  • Pomáhá udržovat zdravé vlasy
  • Pomáhá udržovat zdravé nehty
  • podporuje normální spermatogenezi
  • Pomáhá chránit buňky před oxidativním stresem.

Jak selen přispívá k normální funkci imunitního systému?

Výzkumy ukazují, že nedostatek selenu vede k narušení funkce imunitního systému. Selen hraje důležitou roli při produkci cytokinů, molekul, které řídí imunitní odpověď. Při nedostatku selenu v těle se zvyšuje oxidační stres, který negativně ovlivňuje organismus.

Kolik selenu potřebujeme?

Podle doporučení amerického Výboru pro výživu a výživu Národní akademie věd je doporučený denní příjem selenu 55 mcg, který se fyzickou aktivitou zvyšuje na 60 mcg a kojící matky potřebují všech 70 mcg denně. Podle nařízení o potravinářských přídatných látkách uplatňovaného v Chorvatské republice (RC) je doporučený denní příjem (RDI) vitaminu E 55 mcg a maximální přípustný denní příjem je 100 mcg.

ZINEK JE MOCNÝ SPOJENEC IMUNITY

Zinek je stopový prvek nezbytný pro dobré zdraví. Zinek je nezbytný pro fungování více než tří set enzymů a podílí se na mnoha důležitých procesech v těle. Metabolizuje živiny, podporuje imunitní systém a opravuje tělesné tkáně. Zinek se v těle nehromadí, proto ho musíme denně přijímat s jídlem.

Jakou roli hraje zinek v těle?

Bílá kniha Evropské komise schvalující zdravotní tvrzení o zinku uvádí osmnáct potvrzené účinky na organismus:

  • podporuje normální kognitivní funkce
  • podporuje normální metabolismus mastných kyselin
  • Přispívá k normálnímu metabolismu vitaminu A
  • Pomáhá udržovat zdraví kostí
  • Pomáhá udržovat zdravé vlasy
  • Pomáhá udržovat zdravou pokožku
  • Pomáhá udržovat zdravé nehty
  • pomáhá udržovat normální vidění
  • podporuje normální plodnost a reprodukci
  • pomáhá udržovat normální hladinu testosteronu v krvi
  • Pomáhá chránit buňky před oxidativním stresem
  • podporuje normální acidobazický metabolismus
  • podporuje normální syntézu DNA
  • hraje roli v procesu buněčného dělení
  • podporuje normální syntézu bílkovin
  • podporuje normální metabolismus makroživin
  • podporuje normální metabolismus sacharidů
  • přispívá k normální funkci imunitního systému.

Ovlivňování normální imunitní funkce je jednou z hlavních rolí zinku. Stimuluje produkci i aktivitu T lymfocytů. Jedná se o bílé krvinky, které bojují s infekcemi, takže nedostatek zinku může snížit účinnost imunitního systému. I mírný nedostatek zinku může způsobit častější infekce v důsledku „propadu“ imunity.

ČTĚTE VÍCE
Jaké hormony pomáhají zvětšovat prsa?

Kolik stopových prvků zinek potřebujeme?

Podle doporučení amerického Výboru pro výživu a výživu Národní akademie věd je doporučený denní příjem zinku pro muže 11 mg, pro ženy 8 mg a 12 mg pro kojící matky. Podle nařízení o potravinářských přídatných látkách platného v Chorvatské republice (RC) je doporučený denní příjem (RDI) zinku 10 mg a maximální přípustný denní příjem je 15 mg.

Kde najdete zinek?

Zinek se nachází v mnoha potravinách, ale v různém množství. Nejlepšími zdroji zinku jsou některé mořské plody, ale ty jsou v naší stravě obvykle nedostatečně zastoupeny. Většina zinku se obvykle získává z masitých pokrmů. Existují také velmi dobré rostlinné zdroje zinku, jako jsou celozrnné obiloviny a luštěniny, ale problémem jsou fytáty a vláknina, které snižují vstřebávání zinku v těle. Mnohem lépe se vstřebává zinek z živočišných produktů.

Štítná žláza je orgán endokrinního systému odpovědný za základní funkce v těle. Dysfunkce štítné žlázy může vést k vážným zdravotním problémům.

Jaké vitamíny a minerály štítná žláza potřebuje?

vitamin A

Vitamin A, který vstupuje do těla v dostatečném množství, pomáhá zlepšit růst buněk a normalizovat syntézu bílkovin ve štítné žláze.

To znamená, že tento vitamín vykonává práci prostředníka: pomáhá spustit mechanismus receptorových proteinů, které nabývají aktivní formy a začínají interagovat s hormony stimulujícími štítnou žlázu.

Vitamin A se nachází v mrkvi a špenátu, stejně jako v léčivých přípravcích – Aevit, Axerophthol. Užívání samotného vitaminu A se nedoporučuje, protože se v samostatné formě špatně vstřebává. [info name=”Je lepší kombinovat”] užívání s vitamínem E.[/info] Toto pravidlo platí jak pro farmaceutické léky, tak pro potravinářské produkty.

Vitamin E

Nedostatek vitaminu E způsobuje zhoršené vstřebávání jódu, nejdůležitějšího mikroelementu pro štítnou žlázu.

Nedostatek jódu v těle vede k patologiím endokrinního systému, jako je struma, hypotyreóza atd.

Vitamin E obsahuje

slunečnicová semínka
slepičí vejce ořechy
zelí citrusové plody

Nejvíce tohoto vitamínu ale najdete v olejích – olivový, kukuřičný atd.

[info name=”Vitamin E je nutné kombinovat se selenem, “]bez tohoto mikroprvku nebude mít žádný užitek, naopak: nadbytek vitaminu E a akutní nedostatek selenu může narušit zdraví štítné žlázy. [/info]

Vitamin D.

K nedostatku vitaminu D v těle dochází při snížené funkčnosti endokrinního orgánu – hypotyreóze.

ČTĚTE VÍCE
Jak se nazývá velmi jemné zvýraznění?

Doporučujeme přečíst: Supresivní terapie k prevenci recidivy rakoviny štítné žlázy

Abyste se ujistili o této diagnóze, stačí provést příslušný test v laboratoři.

Nedostatek vitaminu D obvykle pociťují lidé mimo sezónu a také ti, kteří žijí v severních oblastech naší země.

Vitamin D se nachází v

houby vejce fermentované mléčné výrobky
Ryba játra maso

Rybí olej, Alpha D3 a další analogy si můžete koupit v lékárně.

Vitamin B

Skupina vitaminu B nezbytná pro plné fungování štítné žlázy je vitamin B6 a vitamin B12.

Vitamin B6 má pozitivní vliv na činnost endokrinního systému a aktivně se podílí na metabolických procesech.

Najdete ho v ořeších, citrusových plodech, rybách a vejcích.

[info name=”Je třeba vzít v úvahu, že “]vitamín B6 se snadno zničí pod světelným zdrojem a při zahřátí.[/info]

Vitamin B12 v kombinaci s kyselinou listovou je zdrojem dopaminu, biologicky aktivní látky, která dokáže bojovat s depresí způsobenou nedostatečnou činností štítné žlázy.

Vitamin B12 se nachází v

fermentované mléčné výrobky
kuřecí žloutek a játra
koupíte v lékárnách

Mimochodem, vitamín B12 dobře snáší tepelné zpracování, ale snadno se zničí při interakci se syrovým masem a vodou.

Jod

Nedostatek jódu se vyskytuje u hypotyreózy, závažného onemocnění, jehož hlavním příznakem je struma.

V důsledku toho je narušena pohoda člověka a jeho zdraví trpí: kardiovaskulární, genitourinární, kosterní a další systémy.

Abyste tomu zabránili, postačí přidat do jídla jodizovanou sůl.

[info name=”6 gramů jodizované soli”] dokáže uspokojit denní potřebu jódu v těle.[/info]

Kromě jodizované soli se doporučuje jíst mořské plody, chaluhy, ryby a vejce.

Musíte však počítat s tím, že potravinářské výrobky nejsou dostatečně obohaceny jódem, takže pro splnění denní potřeby budete muset sníst dostatečné množství jídla denně.

Během těhotenství, kojení, aktivního růstu a vývoje dětí a dospívajících, stejně jako v období menopauzy, jíst pouze mořskou sůl nestačí.

Doporučujeme přečíst: Příčiny, příznaky a léčba hypovolémie štítné žlázy

Je třeba věnovat pozornost lékům, které v krátké době doplní nedostatek jódu v těle, například: Jodomarin.

Lékař by měl předepisovat léky na hypotyreózu a jiné patologie endokrinního systému.

selen

Tento stopový prvek je zodpovědný za syntézu specifických enzymů odpovědných za aktivitu hormonů štítné žlázy.

ČTĚTE VÍCE
Jak dlouho Juvederm lip filler vydrží?

Selen se nachází ve velkém množství v česneku, játrech, fazolích a kukuřici.

Lékárenské přípravky se selenem jsou Complivit Selenium, Selenobel.

Nedostatek selenu v těle vede k nedostatku vápníku v těle, protože narušuje jeho vstřebávání, a také k hromadění kadmia a arsenu – látek, které negativně ovlivňují lidské zdraví.

Nadbytek selenu vede k patologickému růstu jater, rozvoji konvulzivního syndromu, je nebezpečný pro hypotyreózu a vyvolává strumu.

Měď

Tento mikroelement je nezbytný pro plné fungování endokrinního systému.

Stimuluje štítnou žlázu a kontroluje množství tyroxinu v krevním séru.

Množství mědi v těle lze doplnit mořskými plody, fazolemi a obilovinami.

Zinek

Stimuluje imunitní systém a zároveň snižuje množství protilátek proti tkáni štítné žlázy, je účinný při hypotyreóze a příznivě působí na strumu.

Zinek se nachází ve vnitřnostech, kuřecím žloutku, pekařském droždí a arašídech.

Onemocnění štítné žlázy, která vznikají v důsledku nedostatku nebo naopak nadbytku vitamínů a mikroelementů v těle (difuzní struma, hypertyreóza), vyžadují povinnou korekci.

Užívání multivitaminů je nezbytné pro prevenci a léčbu žláz, například: struma a hypotyreóza.

Pulty lékáren nabízejí dostatečný výběr biologických potravinářských aditiv a multivitaminových komplexů.

Z léků s obsahem jódu je třeba věnovat pozornost doplňkům stravy, které se skládají z kompletního seznamu vitamínů, jejichž množství odpovídá doporučené denní dávce v jedné tabletě.

Denní dávka mikroprvků nemusí být stejná pro děti, dospělé a těhotné ženy – tyto údaje se obvykle liší.

Doporučujeme přečíst: Dřevoši na štítnou žlázu

Při výběru multivitaminů je proto nutné zvážit, kdo a na jaké onemocnění bude tento lék užívat.

Dostupné metody prevence onemocnění štítné žlázy

Jak je štítná žláza zásobována krví?

Cholesterol, sebevražda a štítná žláza: co mají společného?

Často kladené dotazy

Jaké vitamíny jsou zvláště důležité při onemocnění štítné žlázy?

U onemocnění štítné žlázy jsou důležité především vitamíny D, B a selen. Vitamin D pomáhá obnovit imunitu, vitamin B se podílí na metabolismu a selen je nezbytný pro syntézu hormonů štítné žlázy.

Jaké potraviny se doporučují jíst, abyste získali potřebné vitamíny?

Pro získání potřebných vitamínů se doporučuje konzumovat potraviny, jako jsou ryby, mléčné výrobky, vejce, ořechy, ovoce a zelenina. Obsahují vitamíny D, B a selen.

ČTĚTE VÍCE
Jak správně provádět mezoterapii vlasů?

Užitečné tipy

TIP #1

O doporučení ohledně užívání vitamínů při onemocnění štítné žlázy se obraťte na svého endokrinologa. Pouze odborník bude schopen zvolit optimální dávkování a složení vitamínů s ohledem na individuální vlastnosti vašeho těla.

TIP #2

Věnujte pozornost vitamínům D a B12, protože mohou mít pozitivní vliv na činnost štítné žlázy. Zařaďte do svého jídelníčku potraviny bohaté na tyto vitamíny nebo užívání doplňků proberte se svým lékařem.