Kvalita života, tělesný tón a nálada přímo závisí na preferencích jídla. Při výběru toho, co si dát k obědu, se člověk řídí svými stravovacími návyky, které jsou diktovány nejen skutečným pocitem hladu. Vědci tvrdí, že chuťové preference se formují pod vlivem psychologických a sociálních faktorů, charakteristik národní kultury a rodinné stravy. 1

Vědomý přístup k výživě a výběr správných produktů můžete najít u osobního poradce Herbalife pro výživu.

Jaké jsou výhody vyváženého životního stylu?

Mnoho studií dokazuje, že lidská imunita závisí více než z poloviny na životním stylu. Dalšími faktory ovlivňujícími celkový stav jsou ekologie, dědičnost a sociální parametry. 3 Z tohoto důvodu, je-li to žádoucí, si člověk sám může vybudovat svou vlastní cestu k vyváženému životnímu stylu.

Existuje tvrzení, že dodržováním zdravého životního stylu se člověk odsuzuje k přísným omezením a neustálým dietám. To je však jen mýtus. Jídlo může být rozmanité a chutné, pokud si vyberete moudře a naplánujete si svůj jídelníček. Existují určitá pravidla, která mohou přechod na zdravý životní styl usnadnit.

Nejlepší seznam stravovacích návyků

  • Přistupujte k procesu stravování promyšleně. Snažte se nespěchat, přivonět k jídlu, cítit, jak se chutě rozvíjejí, užít si prezentaci a pomalu žvýkat. Tento přístup ochrání před přejídáním.
  • Používejte nepřilnavé nádobí, abyste do pokrmu nepřidávali zbytečný olej a udrželi hladinu tuku pod kontrolou.
  • Pokud náhle pocítíte hlad, poslouchejte sami sebe, abyste zjistili, zda je to opravdu to, co potřebujete. Někdy může dojít k záměně s nedostatečným příjmem vody nebo nedostatkem tuku. 2
  • Najděte podobně smýšlející lidi, rozšiřte svůj okruh přátel o lidi, kteří vedou vyvážený životní styl. Podpora ostatních je důležitá, když se chcete „zlomit“.
  • Při jídle odstraňte všechny rušivé vlivy, ať už je to televize nebo telefon, abyste nejedli více, než potřebujete.

Význam vyvážené stravy v moderním světě

Při rušném životním stylu nebo nabitém pracovním programu někdy nezbývá čas na plnohodnotný oběd. Neměli byste však ignorovat snídani, oběd a večeři, protože to může přispět k vytvoření nepříjemných následků s trávicím systémem a dalšími problémy.

Je důležité zajistit vyvážené rozložení živin ve vaší stravě. 4 Snažte se mít svačiny, které zaženou váš hlad na dlouhou dobu, aniž by vyvolaly touhu po jednoduchých sacharidech. Vezměte si Mini Proteinové tyčinky s příchutí citronu v křupavém karamelu – lehkou a nízkokalorickou svačinku s dodatečným zdrojem bílkovin na odpolední svačinu nebo čajový dýchánek. 5

  1. Sherman, Sidorenko: Tajemství potravinových preferencí aneb proč jíme to, co jíme? (05.09.2022)
  2. Světová zdravotnická organizace: Zdravá strava // URL: https://www.who.int/ru/news-room/fact-sheets/detail/healthy-diet datum přístupu: (05.09.2022/XNUMX/XNUMX)
  3. Zdravé stravování a udržitelná výživa prostřednictvím všímavosti? Výsledky kontrolované intervenční studie smíšenou metodou. Projekt: Výchova k udržitelné spotřebě prostřednictvím tréninku všímavosti (BiNKA, 2019), Autoři: Laura Stanszus, Pascal Frank, Sonja Geiger. // URL: https://www.researchgate.net/publication/333885184_Healthy_eating_and_sustainable_nutrition_through_mindfulness_Mixed_method_results_of_a_controlled_intervention_study (datum přístupu: 05.09.2022).
  4. Neklienko A. Korobeynikova E. Formování zdravého životního stylu // URL: https://cyberleninka.ru/article/n/formirovanie-zdorovogo-obraza-zhizni-1 datum přístupu: (05.09.2022/XNUMX/XNUMX)
  5. Herbalife.ru: Mini proteinové tyčinky: Citron v křupavém karamelu // URL: https://herbalife.ru/catalog/proteinovye-mini-batonchiki-limon-v-khrustyashchey-karameli/ datum přístupu: (05.09.2022)
ČTĚTE VÍCE
Jak vytvořit novoroční náladu v práci?

Rada federace schválila zákon o teplých jídlech a ministerstvo školství zahájilo audit škol. Sdílíme životní hacky, které vám pomohou změnit váš jídelníček, vyhnout se změnám v legislativě a životním stylu.

Slibování si „správného života“ od pondělí, přísné diety a následné stravovací poruchy se sebeobviňováním, posedlost obsahem kalorií v potravinách jsou příznaky neuspořádaného stravovacího chování. Při vážných problémech radíme kontaktovat lékaře – psychoterapeuty, výživové poradce a výživové poradce. Některé věci však můžete opravit sami.

Vyhněte se konceptu „nezdravého“ jídla

Jídlo se někdy spekulativně dělí na „špatné“ a „zdravé“, přičemž „zdravé“ je často spojeno s nedostatkem příjemné chuti a potěšení a „špatné“ s bohatou chutí a skutečnou radostí. Ve skutečnosti toto radikální rozdělení jídla na „špatné“ a „dobré“ omezuje naše volby a zapadá je do paradigmatu síly a slabosti.

Pokud jste jedli rychlé občerstvení, projevili jste lhostejnost k sobě, snědli jste brokolici dušenou, výborně. Jako bychom i v jednoduchých věcech pokračovali v honbě za fiktivními pětkami červeným perem. Dělením jídla na „zdravé“ a „škodlivé“ se předem odsuzujeme k pocitům viny, a proto mnozí odborníci na výživu radí změnit slovo „škodlivé“ na „neužitečné“.

Jednoduše řečeno, jedno jídlo o 500 kaloriích může obsahovat různé množství živin. Například hlavní ingredience brownies – mouka, cukr a máslo – nejsou samy o sobě nijak hrozné, ale kromě kalorií také tělu nedodají potřebné vitamíny a výživu. Bulgur se zeleninou a kuřecím masem stejné energetické hodnoty bude obsahovat pomalé sacharidy, vlákninu, aminokyseliny, nasycené tuky, které změní vaši pohodu a posílí svaly, kosti, vlasy a zlepší kvalitu vaší pokožky.

Nevolíme užitečné místo škodlivého, ale užitečné místo neutrálního nebo neužitečného. Nemá smysl se ráno vzdát oblíbeného croissantu s kávou. Namísto denního výběru by to mohla být volba obden a v jiné dny volíte vyšší výživnou snídani – kaši, ovocný salát nebo míchaná vajíčka se zeleninou. Střídání zdravých a neužitečných potravin vás tak zbaví pocitu viny, že „zdravý“ výběr je údajně kompenzován nezdravým, zlým a špatným výběrem.

Vyberte si své oblíbené produkty

Každý má seznam oblíbených jídel, která si dopřává – řekněme těstoviny carbonara, bagetu, bonbón, sklenku vína, pizzu nebo zmrzlinu – ale, upřímně řečeno, tohle nejíme každý den. Zkuste si dát pizzu několik dní po sobě a pochopíte, že toto oblíbené spíše zbytečné jídlo má také své datum spotřeby: tělo si v určitou chvíli řekne o čerstvý salát nebo domácí polévku. Aniž byste se vzdali zbytečného jídla, můžete si vytvořit hlavní menu z obrovského seznamu svých oblíbených jídel a postavit kolem nich svou výživu.

ČTĚTE VÍCE
Jak odlišit původní New Balance 2002?

Přemýšlejte o své oblíbené zelenině a ovoci, masu a rybách, sýrech a mléčných výrobcích, oříšcích a cukrovinkách a inspirováni názvy se posaďte s knihami receptů – i hodina vám bude stačit na to, abyste pochopili, kolik můžete připravit ze zdravých produktů . Ukázalo se, že váš oblíbený sýr Dorblu, který jste zvyklí jíst na pizze „Four Cheese“ nebo jako předkrm k vínu, můžete přidat do čerstvého salátu s jablkem a hruškou a rajčata můžete přidat do pikantní rajčatové polévky. . Z oblíbeného ovoce můžete udělat džem a na lehké zeleninové chlebíčky s máslem nakrájet bagetu.

Pozor na čerstvou zeleninu a ovoce, bylinky, obiloviny a bílkoviny – měly by se stát základem vašeho jídelníčku. Sestavte si oboustranně výhodné kombinace jídel na snídani, odpolední svačinu, oběd, oběd, večeři – takže nemusíte trávit spoustu času rozhodováním, co uvařit, zvláště pokud máte nabitý program. 20 variací vás ušetří od bolesti hlavy o tom, čím krmit sebe i ostatní. Seskupte svá oblíbená zdravá jídla podle kombinací bílkovin a sacharidů a nezapomeňte přidat vlákninu. Řekněme, že dýňová polévka na toastu a vaječná pomazánka s čerstvým celerem nebo paprikou je skvělý, jednoduchý oběd, který dodává energii a je snadno stravitelný. Příprava zabere 15 minut pomocí pomalého hrnce a mixéru.

Nakupujte potraviny předem

Seznam produktů, který je nejlepší mít po ruce, například v chytrém telefonu nebo diáři, je vaším nejlepším pomocníkem při tvorbě jídelníčku a šetří čas. Díky tomu je snazší nakupovat dopředu, plánovat si dny vaření dopředu a intuitivně porozumět tomu, na jaké potraviny budete mít chuť v různých denních dobách během týdne.

Namísto častých nákupů si můžete naskladnit své oblíbené produkty předem, snížit náklady a omezit možnost impulzivních nákupů zbytečných produktů. Ujistěte se, že kromě hlavních ingrediencí máte doma vždy omáčky, koření a oleje, které pomohou známým pokrmům dodat další dotek a neomezí vaši fantazii. Sladce chutnající kuře, pikantní ovoce a pikantní smetanová omáčka vám pomohou osvěžit nejznámější kombinace jídel a vše, co potřebují, je pár olejů a koření.

Vařením nevěnujte více než 10 minut

Buďte realističtí – neslibujte si, že budete hodně vařit „od pondělí“, pokud máte ráno půl hodiny času pro sebe a rádi trávíte večery se svými blízkými, a ne u sporáku. Zásobte se pomalým hrncem a upřímně přiznejte, že na vaření máte asi 10 minut. Během této doby stihnete připravit většinu salátů a rychle osmažit kousek ryby nebo masa, sestavit omeletu nebo dezert z ovoce, sušeného ovoce a ořechů a uvařit čaj. Neztrácejte čas domácím pečením a recepty krok za krokem a delegujte na kuchyňské vychytávky přípravu cereálií, dušení zeleniny, dušené maso, abyste během této doby rychle přišli na něco chutného a čerstvého, udělali si domácí verzi vaší oblíbené omáčky (omáčky z obchodu obsahují příliš mnoho zbytečných látek zodpovědných za dlouhodobé skladování) a popovídejte si s rodinou o tom, jak probíhal jejich den.

ČTĚTE VÍCE
Jakou barvu šatů bych si měl vzít na Nový rok 2024?

Často se chodíme najíst kvůli atmosféře – dobré hudbě, útulnému interiéru nebo skvělému prostírání – a ignorujeme skutečnost, že spoustu věcí si můžeme vytvořit sami doma. Udržujte prostor pro jídlo a přijímání hostů v čistotě a nezaplňujte stůl pracovními papíry a předměty třetích stran. Najděte si k večeři své oblíbené nenápadné rozhlasové stanice a seznamy skladeb. A nešetřete na nádobí a příborech – vidlička, která se vám dobře drží v ruce, krásná salátová mísa, talíře vaší oblíbené barvy, sklenice správného tvaru a úhledné nádoby na uchovávání jídla si žádají použití častěji. Tato investice vám ušetří peníze za jídlo v restauraci (kromě zvláštních příležitostí, kdy je to pro vás opravdu důležité) a udělá z jídla radostnou událost.

Jezte s dobrými emocemi

Z filmů všichni známe scény skandálů, kdy se rodina sejde na večeři, ale v určitém okamžiku se rozejde a jídlo zůstane na talířích. Nebo se možná takové scény staly v našich vlastních životech. Není horší nápad než řešit nahromaděné problémy přes snídani, oběd nebo večeři, protože čas na jídlo se v žádném případě nehodí k dlouhému a podrobnému rozhovoru, budování společné strategie nebo hodnocení událostí.

Přestávka na jídlo je potřebná pro něco jiného – přestávku samotnou. Snažili jste se vymyslet dobrý recept, vybraná jídla i osvětlení – tak si nechte výsledky svého snažení užít. Ticho nebo příjemná hudba, absence gadgetů s upozorněním, neutrální konverzace, klidné tempo jídla, krátký společný úklid – to vše nejen udržuje náladu v domě, ale také pomáhá rychleji strávit jídlo, cítit potěšení z jídla a v budoucnu nejíst stres.

Pocity viny jsou špatným pomocníkem na cestě ke zdravému životu. Zaseknete se u otázek “co dělám špatně?” a „proč nemůžu normálně jíst?“, odkládáme jednoduchá rozhodnutí, která nám přinášejí radost, protože jídlo je zodpovědné za pocit stability a jednoduché fyziologické potěšení. Místo postoje „neustále jím něco škodlivého“ si myslete, že slovo „škodlivé“ v sobě nese pouze pocit viny. Místo toho, abyste jedli za běhu, představte si, jaké lahodné věci můžete uvařit z kuchařek. Nespěchejte a vrhněte zklamaný pohled na neuklizenou kuchyni, ale raději zjistěte, co vám chybí, aby bylo vaření a jídlo doma potěšením. Žádná změna nebude začínat slovy „Tohle nemůžu“ nebo „Udělám to v pondělí jednou provždy“. Naše nálada a stav se mění, na cestě se objevují překážky – obecně nejsme vždy na vrcholu a sníst každých pár měsíců monstrózní večer s půlkou dortu není nic fatálního. Zvláště pokud zítra najdete své obvyklé oblíbené zdravé jídlo shromážděné podle nového schématu.