Emocionální napětí je často zaměňováno se stresem, ačkoli tyto pojmy by měly být odděleny. Můžeme říci, že emoční stres je příčinou, ale stresový stav je následek. Emoce bezpochyby zdobí náš život, dělají ho úplnějším. Radost, láska, překvapení, vděčnost – to vše jsou emoce, které neustále prožíváme. Je dobré, když člověk ví, jak ze sebe občas vytřískat emoce. Někdo jde k psychologovi, aby si popovídal o svých potížích, o tom, co „vařilo“. Někdo sdílí své problémy, obavy a křivdy s přáteli a blízkými. Jak se vypořádáváte se stresem, když jste sami? Nabízím 10 expresních metod pro uvolnění psychického stresu, dostupných pro každého.

Pomalu a zhluboka se nadechněte nosem, naplňte vzduchem do žaludku a poté do hrudníku. Pomalu počítejte do čtyř 1-2-3-4. Pohybujte se svým vlastním tempem. Vydechněte co nejpomaleji ústy a sešpulujte rty, jako byste se chystali pískat. Když cítíte, že jsou vaše plíce prázdné, znovu počítejte do čtyř. Začněte cvičení znovu a opakujte 3-4krát.

Ve stresové situaci schopnost rychle se uvolnit. Na začátku bude potřeba aplikovat předchozí metodu odbourávání emočního stresu, hluboká dechová cvičení dvakrát, třikrát, počítání nádechů, výdechů pro sebe. Po dosažení celkové relaxace je potřeba cítit všechny svaly svého těla. Zaměřte se na svůj výraz obličeje a polohu těla. Pokud pociťujete nadměrné svalové napětí v kterékoli části těla (například na pravé paži), napněte a následně uvolněte různé svalové skupiny této části těla (zatáhněte a uvolněte biceps, svaly předloktí atd.) . Zkuste vnímat své tělo a jak se uvolňuje. Tuto techniku ​​lze praktikovat i v imaginární stresové situaci. Cvičení opakujte jednou týdně.

Pro toto cvičení se dobře hodí cvičení koncentrace na věci, které vás v danou chvíli obklopují. Rozhlédněte se kolem sebe a pečlivě si prohlédněte místnost, ve které se nacházíte. Soustřeďte se například na vysílání stejné barvy, pamatujte, že vše je bílé. Zafixujte bílou barvu asociací bílého mléka, bílých mraků atd. Poté posbírejte všechny předměty jeden po druhém a zastavte se samostatně u každého předmětu. Cvičení vám pomůže zbavit se emočního stresu. Pozornost bude odvedena k racionálnímu vnímání prostředí.

ČTĚTE VÍCE
Kde oslavit Nový rok 2024 v zahraničí?

Změna prostředí je dobrým pomocníkem k uvolnění napětí. Pokud máte špatnou náladu, cítíte napětí nebo je situace depresivní, pak opusťte místnost, kde došlo k akutnímu stresu. Můžete jen tak vyjít ven, pokud můžete, projít se parkem, kde můžete být sami se svými myšlenkami. Rozhlédněte se kolem sebe, podívejte se, co vás obklopuje, pozorujte přírodu. Pokud je víkend, pak určitě vyrazte do přírody (když to počasí dovolí), jděte do kina, setkejte se s přáteli, udělejte něco neobvyklého.

Naplánujte si nezapomenutelný výlet na svou dovolenou. Výlet vám umožní poznat nové lidi, ponořit se do nové kultury. Neznámá místa vám umožní vidět svět kolem vás v celé jeho kráse. Určitě si s sebou vezměte notebook a fotoaparát. Sledujte vše nové a zapisujte si vše, co vás napadne. Nové dojmy prodlouží pozitivní emoce z cesty na dlouhou dobu.

Lehněte si na záda. Soustřeďte se na svůj dech. Uvolněte své tělo pomalu. Začněte pomalu vdechovat nosem. Vyplňte spodní část hrudníku a poté střední a horní část hrudníku a plíce. Nezapomeňte to brát pomalu. Zadržte dech na vteřinu nebo dvě. Pak je třeba v klidu a snadno uvolnit vzduch. Počkejte několik sekund a opakujte cvičení. Představte si, že jste v klidné situaci, obklopeni palmami a teplým, jemným oceánem. V této technice dýchání můžete pokračovat, jak dlouho chcete, dokud se nebudete cítit ospalí.

Věnujte se nějaké činnosti – bez ohledu na to: začněte prát prádlo, mýt nádobí nebo uklízet. Nezáleží na tom, jakákoli činnost, kterou si vyberete, vám pomůže odpoutat hlavu od věcí.

Vyberte si svou oblíbenou tichou, uklidňující hudbu. Posaďte se do pohodlné polohy a poslouchejte v uvolněném prostředí.

Spočítejte, kolik dní zbývá do významných dnů vašeho života. Například, kolik dní zbývá do vašich narozenin, před významnými daty ve vašem životě, na která čekáte. Dobré vzpomínky, kdy byly a kolik toho od té doby uplynulo.

Promluvte si o abstraktním tématu s kýmkoli, koho znáte. Může být blízko vás, nebo mu můžete zavolat na telefon. To vám v této fázi poskytne rozptýlení.

ČTĚTE VÍCE
Ve kterém století ženy nosily plné šaty?

Teplá voda působí relaxačně na svaly, čímž uvolňuje napětí. Vodní trysky také podporují relaxaci a relaxaci prostřednictvím lehké masáže. Sprcha může být kontrastní, vše závisí na vašich osobních preferencích.

Všechna tato doporučení vám pomohou rychle se zbavit psycho-emocionálního stresu a umožní vám podívat se na svět z jiné perspektivy. Nenechte své emoce ovládat váš život. Pamatujte, že záleží jen na vás, zda váš život bude nepřetržitá dovolená nebo série nezdarů.

Seznam použité literatury:

Při přípravě článku byla použita data z internetových zdrojů.

Timoshenko G., Leonenko E., “Práce s tělem v psychoterapii.”

Připravil psychoterapeut D.A. Ignatovič,

Výraz „všechny nemoci pocházejí z nervů“ je mezi lidmi z nějakého důvodu populární. Pravidelný pobyt ve stresu vede ke zhoršení spánku, ztrátě chuti k jídlu, změně pleti – samozřejmě ne k lepšímu a neustálé podrážděnosti. Nervové napětí ovlivňuje výkon, trpí vztahy s přáteli, kolegy a členy rodiny.

Chcete-li zlepšit svůj psychický a emocionální stav, není nutné uchýlit se k léčbě drogami. Následující metody vám pomohou zpevnit vašeho vnitřního ducha.
Procházky na čerstvém vzduchu. Pouhých 10 minut strávených venku vám pomůže dostat se ze stresové situace a uklidní vaše nervy.
Klidná a příjemná hudba vede k relaxaci a vnitřní harmonii . Mít s sebou hráče nebo jeho ekvivalent, můžete spojit podnikání s potěšením. Například poslech hudby cestou do práce.
Odvedení pozornosti od minulých problémů . Měli byste si pamatovat pouze pozitivní momenty minulých let. Pokud se vám v současné době vynoří v paměti pouze negativní epizody, neměli byste o minulosti vůbec přemýšlet ani o ní mluvit. Abyste vytvořili dojem plnohodnotné, naplněné osobnosti a sami v to věřili, měli byste žít pro dnešek.
Přestaňte se odvolávat na stejné zkušenosti . Práce v přírodě pomáhá zbavit se obsedantních myšlenek. Stačí přepnout pozornost na něco jiného a posedlost obsedantní myšlenkou, nápadem, emocí jde sama od sebe.
klidné dýchání . Nadměrná úzkost vede ke zrychlení dýchání a srdeční frekvence. Zpomalením dechu můžete proces zvrátit a zklidnit nervový systém.
Počítání do deseti vám pomůže ovládat emoce a dělat konstruktivní rozhodnutí. Můžete také počítat zpětně od deseti do jedné, než budete pokračovat v důležitém dialogu se svým partnerem.
Pozitivní ujištění o samomluvě vám pomůže ovládat váš vnitřní stav a nastavit se na pozitivní vlnu.
Nesuďte sami sebe za již dokončenou akci. Výčitky za to, co jste udělali, nezmění situaci, ale zhorší nervózní pocity.
Pár hodin spánku přes den. Zvyšující se únava vede dříve nebo později k přepětí, v důsledku čehož trpí psychický stav.
Povídat si s přáteli . Klidný, důvěrný rozhovor s milovanou osobou vám pomůže dostat se ze stavu deprese a dlouhotrvajícího stresu a moudrá rada spolehlivého přítele vám pomůže dostat se z obtížné situace.
Vyhněte se nadměrné konzumaci kofeinových nápojů . Káva je silný stimulant, který vede nejen ke zvýšenému napětí, ale také přispívá k opotřebení srdečního svalu.
Účast na masážích . Přijetí procedur, které pomáhají uvolnit tělo, pomůže uvolnit napětí nejen ze svalového systému, ale také z nervového systému.
Organizace času . Když budete řídit svůj čas a dělat věci podle priority, pomůže vám to vyhnout se obavám, že na něco zapomenete, a nebudete zbytečně nervózní.
Život bez zbytečného spěchu . Vyhraďte si potřebné množství času na dokončení úkolů. Spěch vám nepomůže vyřešit sto nahromaděných otázek během jedné minuty a stres váš stav jen zhorší.
Racionální rozložení zátěže. Vyvážené rozdělení práce a odpočinku pomůže vyhnout se přetížení způsobenému náhlým nahromaděním úkolů, které vyžadují okamžitá řešení. Také bychom neměli zapomínat na čas, který je potřeba denně věnovat rodině, přátelům a domovu. To bude klíčem k pevným a zdravým vztahům v rodině.
Kurz . Pokud nastala situace, ze které se nemůžete dostat sami, měli byste do řešení problémů zapojit ty, kterým důvěřujete. Blízkí lidé vám vždy rádi přijdou na pomoc.
Vtipný přístup ke všemu, co se děje . Smích je nejlepší lék na deprese. Proto tím, že občas děláte vtipné a výstřední věci, můžete pomoci nejen sobě, ale i prodloužit životy svému okolí.
Co počká dnes, odložte na zítřek . Vyložením pracovního dne si můžete přidělit potřebný čas na odpočinek.
Vedení deníku. Pokud vám negativní zkušenosti, které se během dne nashromáždily, nechtějí opustit hlavu, můžete je dát na papír a zapomenout.
Přátelství s úsměvem . Ještě jednou stojí za to poradit se smát a usmívat. Návštěva vtipného pořadu, komediálního filmu nebo zábavního klubu vám zvedne náladu, zmírní únavu a nervové napětí samo zmizí.
Zapomeňte na drobné potíže . Ztráta malého množství peněz nestojí za vaše nervy. Pokud po rozhovoru s osobou zůstane nepříjemná pachuť a nemůžete konflikt vyřešit, stačí komunikaci s ním jednoduše omezit.
Provádění úklidu. Pořádek v hlavě začíná čistotou v domě. Když každá věc najde své místo, myšlenky se také uspořádají a život se zjednoduší.
Dívejte se na vše s optimismem . Jediný člověk, se kterým strávíte celý život, jste vy a jen vy. A záleží jen na vás, koho musíte každý den vidět v zrcadle.
Buď sám sebou . Vždy byste měli usilovat o dokonalost a pracovat na sobě. Nadměrná horlivost v seberozvoji však nepřinese očekávané výsledky a povede k rozvoji nízkého sebevědomí.
Nepřebírejte zodpovědnost za něco, co nemůžete ovlivnit . Nikdo nemůže ovládat každou situaci, takže byste se měli smířit s tím, že některé události se mohou vyvinout bez vaší účasti a přání.
V moderním světě jsou všichni lidé vystaveni nadměrné psychické zátěži. Méně stabilní jedinci propadají depresím, které mohou trvat roky. Ale nezoufejte. Terapie smíchem, komunikace s lidmi, fyzické cvičení a kreativní aktivity pomáhají dostat se ze stavu deprese a obnovit vnitřní rovnováhu.
Dávejte na sebe pozor a buďte šťastní!

ČTĚTE VÍCE
Jak správně nanášet make-up?

Vždy můžete vyhledat bezplatnou konzultaci u odborníka v Centru práce, které poskytuje státní službu psychologické podpory pro nezaměstnané občany v místě vaší registrace. V regionu Kola lze získat rady na adrese:

Kola, Zaschitnikov Zapolyarya Ave., 1, budova 2,
Kancelář č. 7, telefon (881553) 3-50-34,
e-mail:zentr@com.mels.ru