Vina je poměrně složitý fenomén. Tvoří se především z našich vlastních postojů k tomu, co je považováno za správné a co špatné. A my zase tyto postoje přijímáme od okolí, od naší rodiny nebo kultury.

Pocit viny se dostavuje ve chvíli, kdy jsou naše činy, myšlenky nebo touhy v rozporu s našimi postoji ohledně správného-špatného nebo dobrého-špatného. Pokud člověk pochopí, že dělá „špatně“ nebo „špatně“, pak ho mozek začne připravovat na „zasloužený trest“. Podívejme se na příklad: rozbitý pohár. Jako dítě jste šíleli u stolu nebo jste se snažili něco dostat z horní police a omylem jste se dotkli šálku, který zase spadl na podlahu a rozbil se. Zvonění, bolestné ticho, uspěchané kroky rodičů na chodbě.

Existují dva možné scénáře vývoje událostí a oba závisí na rodinných vztazích. Pokud rodina tvrdě trestá za poškozené věci, pak dítě, které už stojí nad hromadou úlomků, dostane celou škálu emocí spojených s vinou: strach, smutek, zoufalství, vědomí nevyhnutelnosti trestu. Možná se i pokusí skrýt důkazy, ale pocitu viny se nezbaví. A v budoucnu si možná strach z toho, že něco rozbijeme a zničíme, přenese i do dospělosti (ale není to nutné).

Pokud má rodina lehký postoj k poškozeným věcem, pak dítě a rodič úlomky jednoduše odstraní.

Pocit viny přichází zvenčí jako negativní motivace určená k ochraně člověka před antisociálním chováním. Situací, které mohou tento pocit vyvolat, může narůstat: rozbité věci, pohledy úkosem, výčitky příliš světlého oblečení, nepřekročení plánu v práci nebo přílišná shovívavost k dětem, zvířatům a spolubydlícím mohou v člověku vyvolat pocit viny. Tento pocit může být tak ohromující, že se člověk může začít obviňovat i bez účasti druhých.

Jak se vypořádat s pocity viny?

Je nemožné neustále v sobě nosit vinu a udržovat si adekvátní psychiku. Pocity viny jsou stres, tělo i psychika jsou neustále v napětí v očekávání buď zasloužené odplaty, nebo zázračné spásy. Proto, stejně jako v případě stresu, je třeba vinu prožít a překonat, a ne před ní utíkat nebo ji ignorovat.

Nejprve zjistěte, co se stalo a kde se vzala vina.

Dokonce si své vzpomínky můžete zapsat na kus papíru. V jedné části listu zaznamenávejte události pouze ze svého pohledu, aniž byste na nich zkoušeli vnější postoje ohledně správnosti či nesprávnosti. Například jste se pohádali se svým partnerem nebo kolegou a cítíte se provinile. Nejprve si odpovězte na otázku: co přesně ve vás vyvolává pocit viny? Že jste nesplnili očekávání toho druhého? Nebo že jste se nemohli vyhnout konfliktu? Nebo jednoduše proto, že vám celý život říkali, že jste nade vše zvýšené?

Zkuste se na situaci podívat z různých úhlů. Jak na ni podle vás reaguje ten druhý? Je jeho reakce adekvátní?

Je to opravdu vaše chyba?

Na základě předchozího bodu odpovězte na otázku: opravdu za to můžete vy? Opravdu jste úmyslně ublížili jinému člověku, zmeškali termín nebo rozbili partnerovi oblíbené hrnky? Jak úměrný je pocit viny k současné situaci?

ČTĚTE VÍCE
Jak dlouho trvá, než se laktační mastitida vyřeší?

Zjistěte, kde leží vaše oblast odpovědnosti za to, co se stalo.

V tomto kroku je důležité zůstat vůči sobě objektivní: nebýt příliš přísný, ale také nepřehazovat veškerou odpovědnost na magnetické bouře, jiné lidi a zpětný pohyb planet, i kdybyste moc chtěli. Ano, existují okolnosti vyšší moci, „černé labutě“ a vnější faktory, které nemůžete ovlivnit. Je důležité si uvědomit, zda na sebe nepřebíráte zbytečnou odpovědnost. Například za činy a pocity druhých lidí.

Tyto kroky vám umožní buď pochopit a přijmout rozsah své viny, nebo pochopit, že ve skutečnosti za to, co se stalo, není vaše osobní vina. A pokud je to skutečně tak a pocit viny je na vás vnucován zvenčí, pak jej můžete porazit pouze silnými osobními hranicemi, jinak riskujete, že se stanete obětí manipulace nebo jednoduše obětí z „Karpmanova trojúhelníku“.

Co dělat, když se stále cítíte provinile?

I když bychom chtěli neustále dělat správnou věc, není to vždy možné. Někdy stále děláme chyby, za které my i společnost věříme, že si zasloužíme pokárání a trest. V tomto případě by bylo správné je uznat a požádat o odpuštění (pokud nějaké máte a pokud si to upřímně přejete). Ale co dělat dál?

Zamyslete se nad situací

Zkuste si z toho vzít ponaučení, cenné zkušenosti, které vám pomohou vyhnout se opakování situace v budoucnu. Pokud se po konfliktu cítíte provinile a považujete za špatné zvýšit hlas, můžete analyzovat, kdy byste měli svému partnerovi říci „stop“, abyste si udělali pauzu a vrátili se s chladnou hlavou k diskusi. Nebo vám možná zkušenost, kterou získáte, umožní úplně změnit strategii vašeho chování.

Pamatujte, že sebemrskačství není řešením

Mnoho lidí se v dětství naučilo, že po chybě musí určitě následovat trest. Často se ale tento model přenáší do situací, kdy trest postrádá smysl. Například pokud jste ztratili nervy a porušili dietu. Mnoho lidí se v takové situaci cítí provinile, zapojí se do sebekritiky a pak si jako trest stanoví ještě přísnější podmínky. Totéž platí pro situace konfliktů a poškozených věcí. Nedovolte si myslet, že si za své provinění nezasloužíte nic jiného než trpět. To vás zažene ještě hlouběji do pocitu viny. Místo toho se snažte analyzovat situaci a místo trestání se rozhodněte, co můžete udělat, abyste zabránili opakování situace.

Posuďte sami reálné požadavky

Pokud jste neustále pod tlakem očekávání (vašich i ostatních), pak je na čase přemýšlet o tom, zda mají smysl. Pokud ve snaze být ideálním člověkem, tím nejlepším synem/dcerou/manželem/manželkou, necítíte nic jiného než únavu a naprosté zklamání sami ze sebe, měli byste se pozastavit a analyzovat své postoje. Pokud jsou na vás očekávání přenášena zvenčí, pak stojí za to vést vážný rozhovor a vysvětlit – druhému člověku i sobě – kde leží vaše osobní hranice, vaše schopnosti a touhy. Může se ukázat, že nikdo z vašeho prostředí není ve vaší ideální verzi a ani ji nepotřebuje. Prostě to vstoupilo z médií do vašeho mediálního prostoru jako virus a začalo podkopávat vaše sebevědomí.

ČTĚTE VÍCE
Je možné udělat si cukrování v bikinách pro sebe?

Někdy, pokud pocit viny zapustí kořeny hluboko do vaší psychiky a je tam od dětství, možná budete potřebovat odbornou pomoc. Kvalifikovaný psycholog vám pomůže vybudovat osobní hranice a vyrovnat se s touhou udělat ze sebe obětního beránka.

Během svého života se člověk potýká se spoustou událostí a každý z nich prožíváme po svém. Postoj k určitým událostem a reakce na ně závisí na mnoha faktorech, včetně výchovy, charakteru, temperamentu, prožitého emočního zmatku atd.

V důsledku toho, když dělá nějaké akce a reaguje na události, může člověk zažít radost, pýchu, smutek a vinu. Jsou však situace, kdy po prožitém pocitu viny v člověku zůstává po dlouhou dobu, což negativně ovlivňuje kvalitu celého jeho života.

V tomto článku se dozvíte, co je pocit viny, jak a proč vzniká a jak se ho zbavit, protože žít s tímto pocitem je destruktivní a nebezpečné.

KONZULTACE S PSYCHOLOGEM
Diplomovaný specialista, praktikující psycholog.
DOPORUČENÉ ČLÁNKY

V psychologii je vina negativní emoce, kterou všichni lidé prožívají po celý život. Neschopnost prožívat vinu je závažnou patologií, může být spojena s určitými psychickými poruchami, včetně sociopatie a dalších.

Vina je pocit lítosti nad nějakým činem (nebo nečinností), který způsobil, že trpíte vy nebo jiná osoba. V závislosti na tom, jak destruktivní jednání nebo nečinnost bylo, závisí také závažnost pocitu viny.

Jinými slovy, pokud jste způsobili jinému člověku velké utrpení, je normální cítit se po dlouhou dobu provinile. Pokud ale trávíte spoustu času mlácením se kvůli každé maličkosti, může to znamenat, že máte problémy, které je třeba řešit.

Navíc ani při náročných akcích není neustálý pocit viny normou. Zpravidla časem tato negativní emoce ustoupí, otupí nebo dotyčný podnikne kroky, které jeho vinu odčiní. Pokud se tak nestane a pocit viny vás neopustí, je třeba také jednat, možná byste měli vyhledat odbornou pomoc.

Co je vina: psychologie

Komplex viny: hlavní typy a mechanismy vzniku

Komplex viny je ještě závažnější stav, kdy se člověk neustále cítí vinen nebo je tento pocit vyvolán i těmi nejmenšími, nejnepatrnějšími selháními.

Pokud mluvíme o rozdělení komplexu viny na typy, má následující podmíněnou klasifikaci:

Příčiny viny

Je normální cítit se provinile, ale v některých případech může člověk pociťovat bolestivou nebo patologickou vinu. V obou případech mohou být důvody těchto emocí zcela odlišné a možných spouštěčů jsou stovky.

Pokud mluvíme o důvodech, proč lze pocity viny nazvat oprávněnými nebo normálními, jsou následující:

• byl jsi hrubý k milované osobě bez důvodu;
• urazil cizince;
• někomu ublížit;
• někomu lhal;
• odmítli pomoci blízkému člověku, ačkoli chápali, že to opravdu potřebuje atp.

1. Patologická zdrženlivost – člověk není schopen opětovat city blízkých nebo své drahé polovičky, proto ho neustále trápí výčitky svědomí a neví, co s tím.

ČTĚTE VÍCE
Jak se zarostlý nehet napravuje?

2. Neefektivnost – každý člověk si po celý život klade cíle, buduje očekávání, ale pokud nejsou naplněna, vzniká komplex viny, který se tvoří díky jeho vlastním porážkám.

3. Hořkost – tato forma komplexu viny se zpravidla rozvíjí u nespoutaných lidí, kteří špatně ovládají své emoce, bez zvláštního důvodu chrlí na ostatní hněv, za což se následně cítí provinile.

4. Podezřívavost – přehnaně podezřívaví lidé, což je většinou důsledek zvláštní postavy, mají tendenci si vymýšlet problémy (nebo jakékoli situace, vymýšlet si negativní vývoj událostí) a pak si vyčítat, co se vlastně neděje.

Jak pochopit, že zažíváte pocit viny

Zdálo by se, že s pocitem viny je vše nadmíru jasné a průhledné, je to docela jednoduchá emoce, kterou nebude těžké rozpoznat. Ale většina lidí, kteří čelí tomuto problému, si neuvědomuje existenci takového problému, jako je neustálý pocit viny.

Prvním a hlavním krokem k jeho vyřešení je však informovanost. Musíte analyzovat své pocity a pochopit, zda se opravdu cítíte provinile.

Nejběžnější a nejjasnější příklady toho, že se cítíte provinile, jsou:

• Omluvy – vinný člověk zažívá patologickou potřebu omluvit se i za drobné chyby nebo činy, které ho vůbec nečiní vinným. Všimněte si, že říkáte fráze jako: „Promiňte, mohu jít dál?“, „Promiňte, nemáte čas?“, „Promiňte, mohu vás vyrušit?“ Pokud váš způsob řeči takové výrazy obsahuje, s největší pravděpodobností trpíte komplexem viny, ačkoli si to možná ani neuvědomujete.

• Úzkost je další nezřejmý znak, jehož ignorování je dokonce nebezpečné. Lidé, kteří se cítí provinile, mohou být neustále úzkostní, ale tento problém také často vede k nízké toleranci stresu. Úzkost je doprovázena širokou škálou negativních stavů, které poškozují člověka fyzicky i psychicky. Pokud cítíte úzkost kvůli sebemenším potížím, neměli byste tyto stavy ignorovat, musíte s nimi bojovat.

• Agresivita – člověk, který je sužován pocitem viny, může prožívat nekontrolovatelný hněv a být agresivní vůči ostatním. Faktem je, že zdrženlivé nebo skryté pocity viny mají negativní vliv na psychiku.
Aby se tento negativní dopad zmírnil, tělo se instinktivně snaží osvobodit od negativních emocí a nejjednodušší způsob, jak toho dosáhnout, je vyhodit svou negativitu v záchvatech agrese.

• Sebebičování – každý druhý člověk žijící s pocitem viny je přesvědčen, že si nezaslouží právo být šťastný. Na základě takových emocí vzniká mnoho negativních myšlenek, které požírá osobnost zevnitř.
Vlastní bičování je návykové, činí člověka nešťastným a může způsobit i rozvoj deprese.

Poznámka! Zbavit se pocitu viny není snadný úkol, ale je nutné to udělat, protože tato emoce z člověka doslova vysává vitalitu. Chcete-li to udělat, musíte pochopit, že se cítíte provinile, protože pouze tím, že zjistíte příčinu problému, budete schopni jej vymýtit.

Psychologické techniky, jak se zbavit vnucených pocitů viny

Když mluvíme o vnucené vině, znamená to, že se člověk cítí vinen, ačkoli ve skutečnosti není. Právě v tomto případě mluvíme o komplexu viny nebo patologickém pocitu viny, o kterém byla řeč dříve.

ČTĚTE VÍCE
Jak správně používat Retinoic mast?

Existují psychologické techniky, které pomohou vyrovnat se s tímto problémem, zvážíme nejběžnější a nejúčinnější z nich:

• Autotrénink – reflexe může být prospěšná, ale je důležité rozlišovat mezi myšlenkami, které pomáhají porozumět situaci, a myšlenkami, které se mění ve smyčku. Chcete-li se vypořádat s pocity viny, je důležité nejen pochopit, zda jste vinni, nebo ne, ale umět situaci nechat jít.
Podstatou autotréninku je připomenout si, že situace byla minulostí, je potřeba ji přežít a jít dál. Nastavte se pozitivně, naprogramujte své myšlení, řekněte, že neexistují ideální lidé a nežijeme v ideálním světě.

• Pryč se sebezkoumáním – pamatujte, že ať se stane cokoliv, zůstane to v minulosti. Nedovolte, abyste byli sebevědomí, protože vám to nepřinese nic jiného než neustálé pocity viny a negativní emoce. Analyzujte situaci, vyvodte závěry a nechte to plynout, nasměrujte své myšlenkové pochody do současnosti a přizpůsobte se chybám.
Už se nebudete cítit provinile, protože nebudete opakovat dříve provedené chyby.

• V otázce, jak se zbavit pocitů viny, je důležité si odpovědět na následující otázku – „můžete nyní situaci napravit?“ Pokud můžete, seberte svou sílu a napravte ji, čímž se zbavíte viny za svůj čin.
Pokud je situace nenapravitelná, pak nemá smysl se za to cítit provinile, stačí vyvodit závěry a žít dál svobodně.

• Zpověď je další velmi účinná technika, která se v psychologii často používá. Přiznat se znamená promluvit a komu o problému řeknete, abyste se z něj osvobodil, je čistě individuální záležitost. Může to být zpověď v kostele, upřímný rozhovor s milovanou osobou, nejlepším přítelem nebo terapeutické sezení s psychologem. Důležité je, že když si o problému promluvíte, budete mu schopni lépe porozumět a rychleji se pustit, to je konečný cíl zpovědi.

Existují však případy, kdy se člověk potýká s patologickým pocitem viny, nápadnými příklady jsou:

• Dva přátelé měli dopravní nehodu, kterou nezavinili ani oni. V tomto případě jeden z přátel zemřel, ale druhý zůstal nezraněn a cítí se vinen, že přežil. Samozřejmě, že taková emoce je od základu špatná, protože všechno, co se stalo, byla nehoda a druhý přítel nemůže za smrt prvního.

• Matka vychovává dceru sama a celý život dítěti vyčítá, že se kvůli její přítomnosti nemůže vdát. V důsledku toho je dítěti z dětství vštěpován podvědomý pocit viny za situaci, na kterou nemělo vliv a za kterou nemůže. V tomto případě může být patologický pocit viny ještě závažnější, protože jeho kořeny sahají do dětství a takový člověk se bude cítit vinen z jakéhokoli důvodu po celý život.

Pokud mluvíme o skutečných příčinách bolestivých pocitů viny, nejčastější z nich jsou:

• důsledky nesprávné výchovy z panenství, kdy jakékoli jednání rodičů vede k tomu, že se dítě neustále cítí provinile nebo je nuceno se omlouvat;

• psychické trauma, kvůli kterému se člověk stává náchylným k reflexi, fixuje se na jakoukoli situaci (pokud ho tato situace činí vinným, bude se neustále cítit vinen);

ČTĚTE VÍCE
K čemu slouží krmivo pro sterilizované kočky?

• silné emocionální otřesy, které nějakým způsobem vyvolávají v člověku pocit viny a díky výraznému dopadu na psychiku se tento pocit zafixuje nebo změní sebeuvědomění.

Poznámka! Ve většině případů je patologický pocit viny vnucen již v dětství, zatímco mnoho lidí si již v dospělosti ani neuvědomuje pravou příčinu této psychické deformace. Pokud v takových situacích člověk se svým problémem nic nedělá, s největší pravděpodobností se to přenese na jeho děti.

Pokud jde o mechanismy utváření komplexu viny, jsou podobné tomu, jak se utváří pocit viny:

• nesprávná výchova od dětství;
• stresové situace a psychické šoky;
• negativní vliv prostředí (v dětství i v dospělosti);
• zvláštní charakter (většinou melancholici se cítí provinile, stejně jako lidé s měkkým a poddajným charakterem, čehož ostatní využívají).

Jak se zbavit viny a odpustit si: doporučení odborníků

Pocit viny je normální, ale tato emoce by vás neměla přemoci a pohltit, musíte se jí zbavit tím, že uděláte správné závěry.

V otázce, jak se zbavit viny a odpustit si, mohou pomoci doporučení psychologů:

1. Naučte se žádat o odpuštění – často se tento faktor stává překážkou, jak se zbavit pocitů viny. Tato technika funguje pouze v případech, kdy si za to můžete sami. Stačí se obrátit na osobu, kterou jste urazili, a požádat o odpuštění.
Vezměte prosím na vědomí, že nezáleží na tom, zda vám tato osoba odpustí nebo ne, udělali jste tento důležitý krok, našli jste odvahu a odhodlání, takže se zbavte viny a pokračujte ve svém životě.

2. Naučte se přijímat sami sebe takové, jací jste – neměli byste se snažit být ve všem perfektní, stejně jako byste neměli zapomínat, že ideální lidé neexistují. Každý se během života dopustí činů, za které se stydí, taková je lidská přirozenost. Proto se musíte naučit přijímat a milovat sami sebe takové, jací jste. Můžete se pokusit vyvodit závěry ze současné situace a provést úpravy, ale nezůstávejte na tom, protože to nepřinese nic dobrého.

3. Umět si stát za svým – v případech, kdy jde o vnucený pocit viny, neschovávejte hlavu do písku. Jak se v takových případech zbavit viny? Staňte se svým právníkem a za žádných okolností nebuďte odpovědní za činy ostatních.
Pokud jste z něčeho obviněni, braňte se a argumentujte svým postojem nahlas a v hlavě.

Pamatujte, že nedostatek viny je vážný psychologický problém. Pokud vás ale tento pocit přepadá a neustále si něco vyčítáte, je to také vážný problém. Nenechte se touto negativní emocí pohltit, bojujte s ní, naučte se ji nechat jít a milovat své skutečné já.

Pokud je pro vás obtížné se s těmito obtížemi vyrovnat sami, kontaktujte psychologa, odborník vám pomůže situaci pochopit a správně si nastavit priority.