Účelem tohoto informačního letáku je poskytnout rodícím ženám návod a praktické rady pro rychlou rekonvalescenci a také představit cvičení, se kterými lze začít ihned po porodu a císařském řezu.

Po porodu

  • První den provádějte všechny pohyby na lůžku kontrolovaně a pomalu, dokud se neobjeví bolest.
  • Vstaňte z postele a vraťte se do polohy na boku nebo na všech čtyřech.
  • V případě rozsáhlých poranění perinea se nedoporučuje vzpřímený sedět po dobu 3-5 dnů.
  • Sedněte si na polštářek s otvorem nebo si vyrobte vlastní sedátko ve tvaru U, případně použijte polštářek do podkovy či kojící polštář.
  • Než se postavíte, sledujte, jak se cítíte, abyste se vyhnuli závratím.
  • Měňte během dne polohu těla, pohybujte se.
  • Po dobu 10 až 14 dnů používejte silnější hygienické vložky bez vůně, které by se měly měnit každé čtyři hodiny.
  • Po použití toalety omyjte vnější genitálie teplou tekoucí vodou.
  • Ke zmírnění bolesti použijte studený gelový sáček.
  • Dostatek odpočinku a spánku.
  • Vyhněte se těžkému zvedání a minimálně první dva týdny nezvedejte nic těžšího, než je vaše miminko.
  • Prvních šest týdnů se snažte během dne ležet alespoň jednu hodinu v kuse, abyste uvolnili tlak na pánevní dno.
  • V případě potřeby můžete během prvních 6-8 týdnů použít poporodní obvaz.
  • Prvních 6–8 týdnů se nedoporučuje provádět aktivní tělesný trénink.
  • Chůze je povolena, činky zvedejte postupně podle toho, jak se cítíte.

Po císařském řezu

  • První den provádějte všechny pohyby na lůžku kontrolovaně a pomalu, dokud se neobjeví bolest.
  • Vstaňte z postele a vraťte se zpět do polohy vleže.
  • Než se postavíte, sledujte, jak se cítíte, abyste se vyhnuli závratím.
  • Měňte během dne polohu těla, pohybujte se.
  • Někdy si lehněte na záda s rovnýma nohama nebo rukama za hlavou.
  • Když stojíte nebo se pohybujete, ujistěte se, že máte rovná záda.
  • Při kašli, kýchání, vyprazdňování nebo smíchu si podložte podbřišek polštářem nebo rukou, abyste uvolnili tlak.
  • Noste spodní prádlo s vysokým pasem, abyste na ránu netlačili.
  • Začněte dělat své každodenní činnosti postupně.
  • Požádejte o pomoc při každodenních činnostech.
  • První čtyři týdny nezvedejte nic těžšího, než je vaše miminko.
  • Před zvednutím miminka zatněte břišní svaly a svaly pánevního dna.
  • Prvních 6 týdnů se kromě chůze věnujte i lehkému cvičení (viz část cvičení).
  • Po 6-8 týdnech navštivte fyzioterapeuta pánevního dna, který vás naučí masírovat jizvu.
ČTĚTE VÍCE
Co je lepší koupit parní hrnec nebo multicooker?

Převrátit se v posteli v leže na zádech pokrčte jednu nohu po druhé a přitom si podepřete břicho rukama (v případě císařského řezu). Zároveň vytočte ramena, boky a kolena do požadovaného směru. Tímto způsobem se můžete vyhnout kroucení těla.

Vstát z postele , vleže na zádech, pokrčte kolena jedno po druhém a otočte se na bok. Pomocí předloktí a poté ruky spusťte nohy dolů přes okraj postele.

Jít do postele , posaďte se na kraj postele. Položte obě ruce na jednu stranu postele. Pomalu se spusťte na bok, nejprve se opřete o předloktí a poté o rameno. Zvedněte obě nohy současně na postel. Otočte se celým tělem a lehněte si na záda.

Používejte ergonomické techniky ve svém každodenním životě. Je velmi důležité odpočívat a soustředit se na péči o miminko. Při zvedání dítěte a přebalování používejte ergonomické techniky. Nenoste své dítě pouze v jedné ruce. Při nošení miminka se snažte neustále střídat strany a polohy. Zkontrolujte také své držení těla v zrcadle, abyste se ujistili, že máte záda co nejrovnější.

Vyhněte se činnostem, které vyžadují, abyste se nakláněli dopředu po dlouhou dobu. Při koupání miminka nastavte vaničku do vhodné výšky nebo pokrčte kolena. Při zvedání dítěte nebo těžkých předmětů je držte blízko těla. Při zvedání dítěte nebo těžkých vah mějte rovná záda, začněte zvedat z polodřepu, s výdechem zatínejte břišní svaly a svaly pánevního dna.

Plocha pro přebalování miminka by měla být v úrovni vašich boků. Pokud je jeho výška nižší, pak je lepší si kleknout a pod kolena si podložit polštář, aby se zjemnila.

Používejte různé odpočinkové polohy. Pokud ležíte na zádech, položte si pod kolena polštář. Pokud vám otékají nohy, položte chodidla na vysoké polštáře nebo cvičební míč a aktivně chodidly pohybujte.

Pokud ležíte na boku , položte si mezi kolena polštář. Při kojení můžete také ležet vedle miminka na boku.

Pokud krmíte své dítě vsedě , pak si pod záda položte polštář jako oporu. Při krmení miminka umístěte polštářky tak, aby miminko bylo na úrovni vašeho hrudníku.

ČTĚTE VÍCE
Proč nosí sportovci legíny pod kraťasy?

K obnovení funkce močového měchýře snažte se vypít alespoň 2-3 litry tekutin denně a každé 2-3 hodiny choďte na toaletu. To pomůže zabránit přetažení stěny močového měchýře, protože močový měchýř se může po porodu rychleji naplnit močí. Nemusíte okamžitě cítit nutkání na močení. Obnovení normálního vnímání močového měchýře může nějakou dobu trvat. Když sedíte na záchodě, položte nohy na podlahu a uvolněte svaly břicha a pánevního dna, aby mohla moč volně odtékat. Abyste si uvolnili svaly, můžete otevřít kohoutek a nechat vodu téct, nebo se můžete vymočit ve sprše.

Pro obnovení funkce střev Jděte na toaletu, jakmile pocítíte silné nutkání. Abyste předešli zácpě, neodkládejte vyprazdňování na později. Normální frekvence stolice je třikrát denně až třikrát týdně. Jezte čerstvé ovoce a zeleninu a vyhýbejte se průmyslově zpracovaným potravinám. Je třeba se vyvarovat zácpy a silného tlaku na pánevní dno. Při vyprazdňování střev vydechujte ústy, jako byste zhasínali svíčku. Pro usnadnění vyprazdňování se posaďte na záchod s nohama položenými na malé lavici. V případě natržení hráze můžete použít čistou hygienickou vložku nebo toaletní papír k podpoře oblasti rány vpředu, abyste snížili nepohodlí. Pokud máte císařský řez, můžete si podbřišek podložit rukama.

Cvičení

Dechové cvičení

Lehněte si na záda, nohy pokrčte v kolenou, chodidla opřete o podlahu. Nádech nosem, výdech pootevřenými ústy. Nechte své tělo volně se pohybovat. Totéž opakujte v poloze na boku.

Cvičení pánevního dna

Začněte jemným napínáním a uvolňováním svalů pánevního dna ihned po porodu na prvních 24 až 48 hodin. Cvičení provádějte, i když máte stehy a otoky, ale pouze pokud cítíte svaly a necítíte žádnou bolest.

Lehké svalové kontrakce pomáhají zlepšit krevní oběh a snížit otoky. Ke snížení bolesti lze přikládat i studené obklady.

Lehněte si na záda, nohy pokrčte v kolenou, chodidla opřete o podlahu. Klidně se nadechněte nosem a vydechněte ústy a udržujte svaly nohou uvolněné.

Při nádechu uvolněte svaly pánevního dna, při výdechu svaly pánevního dna mírně zatněte směrem nahoru a dovnitř, jako byste chtěli zadržet moč nebo střevní plyny. Poté svaly při nádechu opět zcela uvolněte a při výdechu je opět zatněte. Stahujte a uvolňujte svaly pánevního dna 4-5krát denně. Cvičení začněte vleže na zádech. Jakmile budete schopni, začněte cvičit v poloze na boku, ve stoje a poté vsedě. Před kašláním, kýcháním nebo zvednutím dítěte/těžkého předmětu zatněte svaly pánevního dna, abyste zabránili úniku moči.

ČTĚTE VÍCE
Jaké jsou potíže vztahů na dálku?

Prvních šest týdnů se snažte během dne alespoň hodinu ležet, pomůže to snížit tlak na pánevní dno.

Cvičení pro břišní svaly

Velmi důležité jsou cviky na břicho po porodu. Zkuste udělat 10-15 opakování dvakrát denně.

Při nádechu uvolňujte břišní svaly a při výdechu mírně napněte žaludek směrem nahoru a dovnitř, napětí udržujte po celou dobu výdechu a při nádechu opět uvolněte břišní svaly. Zkuste tento cvik provádět vleže na boku s pokrčenými koleny.

Cvičení pro hýžďové svaly

Chcete-li procvičit hýžďové svaly, provádějte zdvihy pánve – leh na zádech, nohy pokrčené v kolenou, chodidla opřená o podlahu. Zatněte hýžďové svaly a současně zvedněte pánev, hýždě a záda. Vydržte v této poloze několik sekund a poté se uvolněte. Proveďte 10–15 opakování. Při napětí vydechněte ústy. Vyvarujte se prohnutí zad.

Zotavení

Rychlost zotavení se liší od člověka k člověku. Snažte se vyhýbat činnostem, které ve vás vyvolávají nepříjemné pocity. Hodně choďte, abyste zvýšili svou výdrž. V prvním týdnu začněte s krátkými vzdálenostmi (10–15 minut), podle toho, jak se cítíte, zátěž postupně zvyšujte. Prvních 6–8 týdnů se nedoporučuje mít sexuální aktivitu, koupat se, plavat, chodit do sauny nebo aktivně cvičit.

Po 6-8 týdnech navštivte fyzioterapeuta, který se specializuje na trénink svalů pánevního dna, který posoudí vaše pánevní dno a břišní svaly a dá doporučení pro další fyzický trénink. Všechny rodící ženy a nutně ty, které měly natržení hráze, nástřih hráze (epizotomie) a císařský řez, mohou navštívit fyzioterapeuta, který se specializuje na trénink svalů pánevního dna. Fyzioterapeuta, který se specializuje na trénink svalů pánevního dna, můžete kontaktovat dříve, pokud máte následující příznaky:

  • únik moči při kašlání, kýchání, zvedání dítěte/těžkého předmětu nebo při jakékoli jiné činnosti;
  • pocit prolapsu pánevních orgánů;
  • slabost břišních svalů, vyčnívající žaludek;
  • bolest zad nebo pánve, která narušuje každodenní život;
  • bolest lokalizovaná v pánvi, přední stěně břicha v pupku nebo pod ním, stejně jako v dolní části zad v křížové kosti nebo hýždě;
  • pupeční kýla (výčnělek v oblasti pupku);
  • močová nebo fekální inkontinence, když je močový měchýř nebo střevo plné.
ČTĚTE VÍCE
Co naznačuje osobu s nízkým sebevědomím?

Na termín fyzioterapie svalů pánevního dna se můžete přihlásit na telefonním čísle 666 1900 nebo přes portál iPatsient.ee, termín je placený. Máte-li zdravotní pojištění, pak pokud máte doporučení od rehabilitačního lékaře v Centrální nemocnici v Ida-Tallinn, náklady na službu uhradí Fond zdravotního pojištění.

Fyzioterapeuti specializující se na trénink svalů pánevního dna: Triin Ershov a Ivy Abram.

Tento informační materiál byl schválen komisí kvality lékařských služeb Centrální nemocnice ve východním Tallinnu dne 03.05.2023 (protokol č. 9-23).

Narození dítěte je pro rodinu vzrušující událostí. Někdy se však dítě z různých důvodů nemůže narodit přirozeně. A pak, aby se zachránila matka a dítě, je proveden císařský řez (CS). Výsledkem je, že na děloze zůstává jizva – „úsměv života, s jehož pomocí se dítě narodilo“. Po této operaci potřebují matky zvláštní podporu a péči: jak a jaký druh péče – o tom mluví porodní asistentka Alla Yevtushenko.

Procedura CS probíhá takto: ve spinální anestezii lékaři proříznou břišní stěnu a dělohu a poté vyjmou dítě a placentu. Kromě standardního postupu existuje měkký CS. Může být provedeno buď plánovaně nebo během porodu, pokud se matka a dítě cítí dobře. Matka je při vědomí, pomáhá miminku na svět, tlačí a někdy ho porodí sama. Lékaři počkají, až pupeční šňůra zpulsuje, poté vyjmou placentu, zašijí dělohu a aplikují kosmetické stehy na kůži.

Zotavení po porodu a CS

Stále je rozdíl v rekonvalescenci po přirozeném porodu (VB) a CS. Po EP se žena obvykle cítí dobře do 24 hodin. A po CS potřebujete ještě několik dní, týdnů nebo měsíců na zotavení. Tělo se hojí nejrychleji, psychika se zotavuje pomaleji, zvláště pokud byla žena velmi odhodlaná rodit přirozeně.

  • Po operaci může CS matka pociťovat slabost svalů v okolí stehu, necitlivost a sníženou citlivost v této oblasti. Bolest v místě řezu může přetrvávat až 1-2 týdny. Abychom se s tím vyrovnali, jsou někdy potřeba léky proti bolesti.
  • Bezprostředně po CS se ženám doporučuje více pít a chodit na toaletu (močit se). Tělo potřebuje doplnit objem cirkulující krve, protože krevní ztráty při CS jsou vždy větší než při EP. V době, kdy je CS rodička na JIP (6-24 hodin dle porodnice), má zavedený močový katétr. To vám umožní vyhodnotit, jak fungují vaše ledviny.
  • V prvních dnech je lepší jíst tekutou a polotekutou stravu – rychleji se vstřebává a nezatěžuje organismus.
  • Když se žena vrátí z porodnice domů, je třeba se o šev starat – častěji větrat, ošetřovat dezinfekčními prostředky (Miramistin nebo lihový roztok chlorofylliptu). Pamatujte – jizva by se neměla třít ani škrábat. Svědění naznačuje, že se rána hojí.
  • Po operaci můžete nosit obvaz – elastický pás, který podpírá přední stěnu břicha. Pravidla: musíte si nasadit obvaz vleže a nosit ho ne více než 5-6 hodin denně a ne déle než měsíc, aby svaly neztratily tón. Obvaz by se měl nosit přes spodní prádlo vyrobené z přírodních tkanin. Dobrou alternativou je použití závěsu nebo rebozo.
  • Po 6 týdnech můžete začít cvičit. V ideálním případě speciální komplexy pro zotavení po porodu. Například poporodní gymnastika z Birthlight.
  • Je velmi dobré, když jsou doma pomocníci, kteří se postarají o každodenní život, a žena se bude věnovat pouze miminku. Mohou to být příbuzní, přátelé nebo profesionálové (například duly po porodu, jejichž služby jsou nyní dostupné v mnoha velkých městech).
  • Dítě by mělo být krmeno na požádání. Mateřské mléko obvykle přichází ve stejnou dobu jako při normálním porodu, ale někdy o něco později. Pokud má maminka potíže s přisáváním, kojení pomohou zlepšit kojení dětské sestry na poporodním oddělení nebo poradkyně při kojení. Je lepší, když se dítě kojí co nejdříve. To napomůže tvorbě správné mikroflóry ve střevech dítěte a matčina děloha se bude lépe stahovat.
  • Dítě samozřejmě můžete nosit. Musíte krmit své dítě na požádání a snažit se spát, když spí. Pokud miminko nespí dobře nebo maminka nemá dostatek času na odpočinek, můžete taťkovi v prvních měsících svěřit procházky nebo „chodit“ v kočárku na balkóně.
ČTĚTE VÍCE
Kolik koření na 1 kg mleté ​​klobásy?

A co je nejdůležitější: sdílejte své pocity a emoce se svým okolím. Pokud nenajdete podporu ve svém blízkém okolí, hledejte podobně smýšlející lidi a podporu v tematických skupinách na sociálních sítích. A pamatujte, nejste sami!