Akné je jedním z nejčastějších hormonálně způsobených zánětlivých kožních onemocnění, které se projevuje ve formě vyrážek.

Akné je chronické onemocnění, kdy po obdobích pohody následují exacerbace a kožní vyrážky.

Mezi hlavní příčiny exacerbace akné patří vnitřní (hormonální změny, dědičnost, onemocnění vnitřních orgánů a systémů) a vnější faktory (negativní vlivy ultrafialového záření a faktory prostředí, kouření, stres a špatné stravovací návyky).

Vztah mezi dietou a akné?

Ačkoli vztah mezi vzplanutím akné a stravou není 100% prokázán, nedávný výzkum naznačuje, že některé potraviny mohou působit jako spouštěč, který zase spouští akné. Proto se takový koncept, jako je dieta na akné nebo dieta na čištění pleti, již dlouho používá, a to jak mezi odborníky, tak mezi pacienty.

Jak strava ovlivňuje akné?

Obecně platí, že zlepšení stavu pokožky při léčbě akné dietou závisí na čtyřech faktorech:

  • Zlepšená kvalita a rozmanitost živin.
  • Normalizace funkce střev.
  • Normalizace hormonálních hladin.
  • Udržování imunity.

Podporujeme náš imunitní systém obnovou bariérové ​​funkce střev, podporou mikroorganismů a hormonální hladiny a také se soustředíme na mikroelementy, jejichž zásoby můžeme doplňovat potravou a pomocí speciálních doplňků stravy.

Exacerbace akné souvisí také se stresem, přesněji s produkcí hormonu kortizolu, kterému se také říká stresový hormon, protože vyvolává aktivní práci mazových žláz a tvorbu kožního mazu, který ucpává póry a vytváří ideální prostředí pro rozvoj bakterií a zánětů.

Pokud se vám informace zdají trochu matoucí, nevěšte hlavu, na konci článku pro vás bude bonus, ukázka jídelníčku s akné.

Pamatujte, že správné stravovací návyky, dostatečný příjem vody denně a kvalitní spánek jsou tři důležité „pilíře“ pro čištění pokožky obličeje a zlepšení celkového stavu těla!

Škodlivé a zdravé produkty. Co ve vašem jídelníčku převažuje?

Jak jsme již zjistili, některé produkty mohou skutečně vyvolat vznik akné nebo akné zhoršit. Výzkumy ukazují, že se jedná o potraviny s vysokým glykemickým indexem (GI).

Glykemický index (GI) – hodnota odrážející úroveň zvýšení glukózy (cukru v krvi) v reakci na příjem sacharidů.

Sacharidy jsou nezbytnou součástí naší stravy, protože poskytují palivo pro mozek a většinu dalších orgánů a svalů při jakékoli aktivitě. Ne všechny sacharidové potraviny jsou však stvořeny sobě rovné, některé z nich způsobují takzvané kožní problémy.

ČTĚTE VÍCE
Jak uložit kabát z umělé kožešiny?

Vysoce glykemické sacharidy

  • Sacharidy s vysokým glykemickým indexem způsobují, že se hladina cukru v krvi prudce zvýší a následně zhroutí, zatímco potraviny s nízkým glykemickým indexem se tráví a vstřebávají pomaleji. Ukázalo se, že toto pomalé uvolňování glukózy do krevního oběhu je pro tělo mnohem prospěšnější – od zvyšování energetické hladiny po zvládání hmotnosti, cukrovky a dalších zdravotních problémů.

Tři úrovně glykemického indexu

  • Nízká: 55 nebo méně
  • Střední: 56-69
  • Vysoká: 70+

Produkty nedoporučované na akné

Potraviny s vysokým glykemickým indexem, které se doporučují vyřadit z jídelníčku při akné nebo omezit jejich konzumaci, pro čistou pleť bez vyrážek:

  • pivo;
  • chléb (zejména bílý);
  • sladké snídaňové cereálie a instantní cereálie;
  • brambory;
  • Bílá rýže;
  • sušenky, koláče, sladkosti;
  • chipsy a sušenky;
  • sladká soda;
  • sladké ovoce a sušené ovoce;
  • sladké jogurty;
  • horké bylinky a koření.

Produkty doporučené na akné

Na rozdíl od produktů, které se nedoporučují na akné, existují produkty doporučené ke spotřebě (se středním a nízkým GI), jedná se o produkty jako:

  • fazole;
  • zelená listová zelenina, bylinky;
  • čerstvá zelenina a ovoce (s mírou);
  • bobule;
  • matice;
  • lněná a sezamová semínka;
  • oleje: lněné semínko, sezamový, řepkový, kukuřičný, konopný (vysoký obsah Omega-3 a Omega-6 polynenasycených mastných kyselin)
  • mořské plody a mořské řasy;

Nápoje a akné

Všichni jsme opakovaně slyšeli o nutnosti udržovat vodní rovnováhu po celý den, ale ne každý si tyto informace vykládá stejně. Když lékaři a odborníci na výživu mluví o udržování vodní rovnováhy, mají na mysli čistou vodu, kterou naše tělo potřebuje, a ne sladké sycené nápoje a balené džusy, které se nejen na akné, ale obecně pro každého člověka, kterému záleží na vašem zdraví, velmi nedoporučují. zdraví.

Doporučené nápoje:

  • čistá voda (bez plynu);
  • zelený čaj;
  • čerstvě vymačkané šťávy (s mírou).

Nedoporučené nápoje na akné:

  • alkoholické nápoje (zejména ty s vysokým obsahem cukru);
  • konzervované šťávy (obsahující cukr);
  • sladké sycené nápoje (Coca-cola, Fanta, Sprite atd.).

Náš bonus!

Ukázkové menu na týden na akné

Tři možnosti jídla pro každé jídlo lze kombinovat v libovolném pořadí!

snídaně Oběd Večeře
Omeleta s cuketou na kokosovém oleji, játrová paštika, rukolový salát, avokádo a cherry rajčata + olivový olej Krémová dýňová polévka, kváskový chléb, pečený krocan a zeleninový salát + olivový olej. Pečená ryba (bílá nebo červená) s batáty, salát z mungo fazolí + cherry rajčata a dýňová semínka + sezamový olej.
Quinoa kaše s lesním ovocem a mandlemi + zelený čaj. Hnědá rýže + losos (lehce osolený nebo pečený), salát z čerstvé zeleniny + olivový olej. Dušené telecí maso se zeleninou + ovocný nápoj nebo zelený čaj
Celozrnný chléb, avokádo, vařené vejce (sázené vejce), salát z rukoly a pečené dýně, dýňová semínka + dýňový olej. Pohanka s dušenými játry na smetaně, salát z vařené řepy s vlašskými ořechy + olej z hroznových jader. Pečený krocan se zeleninou a hnědou rýží + olivový olej.
ČTĚTE VÍCE
Jaká plemena psů nemůžete venčit?

Takto vyvážené výživové schéma bude účinné nejen při léčbě akné, pro normalizaci činnosti mazových žláz a pro zlepšení celkového stavu pokožky, ale také pro čištění těla od odpadních látek a toxinů, udržení potřebné hladiny glukózy a cholesterolu.

Komplexní léčba akné

Pamatujte, že k tomu, abyste se zbavili akné a dosáhli trvalé remise, je nutné používat integrovaný přístup, který zahrnuje vyváženou stravu pro akné s nízkým glykemickým indexem, dodržování pitného režimu a spánku, správnou péči o pokožku obličeje a zvolenou léčbu kvalifikovaným specialistou.

Abyste mohli vytvořit přizpůsobený léčebný režim právě pro vás, musíte se objednat s dermatologem, protože akné vyžaduje dermatologickou léčbu. Lékař si bude moci vybrat nejen pohodlný léčebný režim s využitím profesionálních procedur, jako jsou peelingy, BBL léčba akné a laserový resurfacing, ale také vytvořit optimální režim domácí péče, který vám v součtu pomůže zbavit se vyrážek na obličeji a zlepšit svůj emoční stav.

Více informací o akné, metodách léčby a tipech naleznete zde:

Proč je důležité sledovat svůj jídelníček, pokud máte akné? Kvalita problematické pleti přímo závisí na složení denního menu, protože některé skupiny potravin mohou zhoršit akné a vyvolat vznik nových vyrážek. Vyvážená strava proti akné pomůže normalizovat stav mastné pleti se sklonem k nedokonalostem. Řekneme vám, jak upravit svůj jídelníček, aby akné na obličeji rychleji zmizelo.

ZÍSKEJTE DIAGNOSTIKU KOŽE VICHY ONLINE

Kůžekonzultovat ai
Co vaše pleť chce?

  • Jakou roli hraje výživa u pleti se sklonem k akné?
  • Jaké potraviny se doporučuje zařadit do jídelníčku při akné?
  • Co nejíst, když máte akné
  • Správná výživa na akné: ukázka denního menu
  • Domácí péče o problematickou pleť pomocí produktů Vichy
  • Často kladené otázky

Jakou roli hraje výživa u pleti se sklonem k akné?

Kosmetická péče a salonní procedury nejsou to jediné, na co je třeba při korekci akné dávat pozor. Důležitou roli hraje výživa. Integrovaný přístup pomůže zbavit se vyrážky a prodloužit normální stav mastné pleti.

Jak výživa ovlivňuje výskyt pupínků? Nejprve pojďme zjistit, proč se na kůži objevují vyrážky. Nejčastěji je akné lokalizováno na obličeji, krku, hrudníku, zádech a ramenou – tedy v oblastech s velkým množstvím mazových žláz. Mechanismus vzniku akné je následující: mazové žlázy produkují nadměrné množství mazu (sebum), který se mísí s odumřelými částečkami kůže a vnějšími nečistotami, tvoří mazovou zátku a ucpávají ústí mazových vlásků. Tak vznikají otevřené a uzavřené komedony (černé a bílé tečky). Mazová zátka vytváří ideální podmínky pro množení aknózních bakterií (Propionibacterium acnes nebo Cutibacterium acnes) a místo nezánětlivého prvku se objevuje zánětlivý prvek nebo jednoduše řečeno pupínek.

ČTĚTE VÍCE
Mohu nosit kožené šortky s teniskami?

Činnost mazových žláz je přímo ovlivňována mnoha vnějšími i vnitřními faktory: dědičnost, hormonální hladina těla, užívání některých léků, chronický stres, špatné návyky a nevyvážená výživa. Podívejme se na poslední bod podrobněji.

Jaké potraviny se doporučuje zařadit do jídelníčku při akné?

Jaké potraviny můžete jíst, pokud máte akné, a existuje speciální dieta pro akné? Pro akné lze doporučit následující:

  • Eliminační dieta je krátkodobá dieta, při které se doporučuje vyloučit potravinu, u které je podezření, že způsobuje vzplanutí/zhoršení akné, a poté ji znovu zařadit do svého jídelníčku, aby bylo možné sledovat vztah mezi konzumací této potraviny a vzplanutím akné. . Je důležité si uvědomit, že se jedná o dočasnou dietu a neměla by se používat trvale. Identifikace přítomnosti nebo nepřítomnosti spojení mezi konzumovaným jídlem a zhoršením stavu kůže je diagnostické povahy.
  • Nízkosacharidová dieta – omezení ve stravě jednoduchých (rychlých) sacharidů, tzn. glukóza, fruktóza, galaktóza, ribóza, sacharóza, maltóza a laktóza. Jednoduché sacharidy se v těle rychle rozkládají a vstřebávají, což způsobuje skoky inzulinu v krvi, což stimuluje produkci hormonu testosteronu – jednoho z viníků akné. Pamatujte, že ne každý má souvislost mezi exacerbací akné a výše uvedenými produkty. Pokud máte takové spojení, doporučuje se spíše omezit, než úplně odstranit, spouštěcí produkt z vaší stravy.

Před předepsáním diety je třeba se o její vhodnosti poradit se svým lékařem. Pamatujte, že dieta není lékem na akné. A vždy je potřeba zvážit rizika mezi možným zhoršením akné a rozvojem poruchy příjmu potravy. Ale tak či onak, každému člověku, bez ohledu na přítomnost akné, se doporučuje kompletní vyvážená strava obsahující potraviny bohaté na Omega 3 a 6 polynenasycené mastné kyseliny, prebiotika a probiotika, vitamíny A, E, C, D, K , skupina B, minerální látky (zinek, selen, draslík, vápník).

Seznam zdravých potravin, které se doporučuje zařadit do vašeho jídelníčku:

  • semena, ořechy (lněná a chia semínka, dýňová semínka, mandle, kešu ořechy, vlašské ořechy a para ořechy);
  • avokádo;
  • ryby a mořské plody (ústřice, mušle, losos, tuňák, sardinky);
  • zelenina a ovoce (květák, zelená jablka, rajčata, mrkev, dýně, řepa);
  • celozrnné cereálie, otruby;
  • fazole;
  • rostlinné oleje (olej z pšeničných klíčků, lněný olej, olivový olej, olej z hroznových jader atd.);
  • lesní a zahradní bobule (maliny, jahody, borůvky, rybíz, zimolez, hroznové víno);
  • houby;
  • koření (zázvor, kurkuma, skořice).
ČTĚTE VÍCE
Jak se nazývají tepláky s gumičkou?

Co nejíst, když máte akné

Neexistují žádné kategorické zákazy konzumace jakýchkoli skupin potravin. Existují takové, které se doporučují zkrátit, například:

  1. potraviny s vysokým glykemickým indexem nebo „rychlé“ sacharidy, které rychle zvyšují hladinu glukózy v krvi a zvyšují produkci inzulínu;
  2. velké množství mléka (více než 2 sklenice denně),
  3. produkty obsahující transmastné tuky a živočišné tuky, které mohou měnit složení a vlastnosti kožního mazu, čímž je hustší.

Seznam potravin, jejichž konzumace by měla být omezena:

  • cukrářské výrobky: sladkosti, dorty a pečivo;
  • rychlé občerstvení a různé občerstvení;
  • červené maso;
  • balené šťávy;
  • sýtené nápoje;
  • alkoholu

Správná výživa na akné: ukázka denního menu

Jak se stravovat pro snížení projevů akné? Máme-li představu o doporučených a nežádoucích potravinách na akné, nabízíme vám přibližný jídelníček, který pomůže podpořit problematickou pleť zevnitř a zredukovat pupínky na obličeji. Z nabízených jídel si můžete vytvořit vlastní preferované akné menu na týden. Nezapomínejte také na nutnost konzumovat množství pitné vody, které potřebujete každý den.

Vhodné možnosti snídaně

  1. Celozrnné ovesné vločky s čerstvým ovocem nebo kousky ovoce, čerstvě vymačkaná jablečná šťáva.
  2. Omeleta se zeleninou, otrubový chléb, bylinkový čaj.
  3. Müsli se semínky a ořechy, celozrnný žitný chléb s jemně osoleným lososem, smoothie se zelenou zeleninou a ovocem.
  4. Avokádový toast s otrubovým chlebem a vařeným vejcem, zelený čaj.

Vhodné možnosti oběda

  1. Losos v páře (dušený s mrkví, pečený v troubě nebo grilovaný), zdobený pošírovanou nebo grilovanou zeleninou.
  2. Kuřecí vývar se zeleninou a vařeným vejcem, vařené brambory s dušeným nebo dušeným hovězím masem.
  3. Kuře nebo krůta zapečené s kořením, podávané s hnědou rýží, bulgurem nebo pohankou.
  4. Zelený salát se semínky nebo zrny, grilovaná nebo dušená makrela, celozrnná bruschetta s avokádem a pečenými houbami.

Vhodné možnosti občerstvení (odpolední svačiny)

  1. Zelené jablko
  2. Müsli tyčinka (bez medu a bílkovin).
  3. Hrst ořechů a semínek.
  4. Ovocné a zeleninové smoothie s plátkem celozrnného chleba.

Vhodné možnosti večeře

  1. Bramborový kastrol s mletým kuřecím masem nebo pohanka s bílými masovými kuličkami.
  2. Zeleninový guláš s hovězím gulášem.
  3. Pilaf z hnědé rýže s kuřecím masem a cizrnou, vařený v troubě.
  4. Dušené řízky z rybího masa s vařeným květákem nebo grilovaným/troubem vařeným chřestem.

Domácí péče o problematickou pleť pomocí produktů Vichy

Pamatujte, že pouze integrovaný přístup: zdravý životní styl + správně zvolená korektivní péče pomůže učinit problematickou pleť zdravější a jasnější. Pro domácí péči vybírejte vysoce účinné, klinicky ověřené produkty z řady Normaderm od Vichy, určené speciálně pro pleť se sklonem k akné.