Brokolice je bohatá na bílkoviny, vitamíny B1, B2, C, PP, B6 a E. Při správné úpravě si zachovává všechny své blahodárné vlastnosti. Marina Gladkoy se o tom, jak vařit brokolici a s čím ji jíst, dozvěděla od Davida Gulaze, šéfkuchaře přední francouzské kulinářské školy Ritz Escoffier v hotelu Ritz v Paříži, který byl pozván do Kyjeva koňakovým domem Martell na Martell Gastronomic. Festival umění.

— Jaké jsou výhody brokolice?

— Brokolice je mimořádně cenný produkt, obsahuje vitamíny B1, B2, C, PP, B a E, draselné soli, fosfor, vápník a hořčík. Pokud vezmeme v úvahu každý vitamín zvlášť, pak brokolice získá poměrně lichotivou, dokonce záviděníhodnou vlastnost. Například z hlediska obsahu vitaminu C je jen o málo horší než citron, zelí zase tak silnou kyselinu neobsahuje. V brokolici se navíc vitamín C nachází ve formě askorbigenu a dobře se uchovává při dlouhodobém skladování zelí. Vitamíny skupiny B – a těch je v brokolici více druhů – mají pozitivní vliv na nervový systém. Kombinace vitamínů C a E pomáhá udržovat zrak – brokolici však nelze umístit pod oči jako okurku, ale za stejným účelem ji lze užívat vnitřně jako prostředek proti stárnutí. Z hlediska bílkovin je brokolice před batáty, chřestem, špenátem a bramborami. A purinu, který přispívá k tvorbě ledvinových kamenů, je v brokolici čtyřikrát méně než v květáku.

— Zachová si brokolice při vaření své vitamíny?

— Vitamíny mizí ze zeleniny ve chvíli, kdy ji začnete krájet. A ve vodě přijdou o všechno, bohužel! Každý vitamín má svůj vlastní rozmar. Například vitamín C špatně reaguje na denní světlo, kyslík a kontakt s nádobím, zejména kovovým. Proto se nevyplatí kupovat zeleň, která stála celý den na slunci na čerstvém vzduchu. Vitamíny A, E, K, B2, B6 a karoten jsou citlivé na světlo, ale snadno snášejí vaření, ale vitamín B1 se při zahřívání ničí. Jsou věci, které se zdají nedůležité, které se zdají být možné ignorovat – řekněme, nezakrývejte máslo pokličkou. Praxe ale ukazuje, že pokud chcete zachovat blahodárné vlastnosti másla, musíte je jednoduše přikrýt pokličkou. Pokud chcete získat vitamíny ze zeleniny, neotálejte: čím kratší vzdálenost mezi zahradou a vaším stolem, tím lépe.

ČTĚTE VÍCE
Co dělat s obočím, aby nevyčnívalo?

— Jak uchovat vitamíny v brokolici?

— Existuje několik možností: uvařit zelí v dvojitém kotli nebo je jíst syrové. Navíc si můžete pochutnat i na syrové brokolici. Stačí nakrájet na malé kousky, pokapat citronem a podávat s lososem. Při vaření v páře byste měli být velmi opatrní: brokolice by neměla přijít do styku s vařící vodou. Víko neotevírejte až do úplného konce vaření. Metody zpracování musí být co nejúčinnější. Díky šetrnému zacházení se zeleninou při vaření jsou zachovány její prospěšné látky a jsou naopak šetrné k vašemu tělu. Alternativou k vaření v páře je pečení v alobalu. Pokud se ale rozhodnete vařit brokolici, pamatujte na pár jednoduchých pravidel. Zeleninu vhazujte raději do vroucí než studené vody. Voda se musí nejprve osolit, to je velmi důležité – sůl pomůže zachovat chlorofyl v zelí. Brokolici vařte ne déle než tři minuty, poté vyjměte a vložte do studené vody s ledem. Led je potřeba, aby si zelenina zachovala barvu.

— Jaká jídla se hodí k brokolici?

— Brokolice je neutrální zelenina, takže je snadné pro ni najít společnost. Dobře hraje druhé role, jednoduše zdobí nádobí. Může to být například salát bohatý na zeleninu, kde brokolice poslouží jako rozinka na dortu.

— Jaké omáčky se hodí k brokolici?

— Ve spojení s mořskými plody se brokolice hodí k sójové omáčce a sezamovému oleji, dušená brokolice se hodí k bešamelové omáčce. Jak můžete vidět, brokolice, přes veškerou svou nenápadnost, je hodný pár s aktivními, živými potravinami. Neuvěřitelně jí sluší masa s uzenou příchutí, jako je uzená ryba nebo kachna. Rád marinuji brokolici s cibulí, červenou paprikou a citronovou šťávou.

  • Časopis „Kommersant Weekend“ (Ukrajina) č. 97 ze dne 11.06.2010. března 10, str. XNUMX

Zdálo by se, že co může být jednodušší než uvařit brokolici? Často se však pokrm stane neatraktivním a ztratí svou chuť i prospěšné vlastnosti. Při vaření je několik důležitých bodů: množství času, použití koření a samotný způsob vaření.

Foto: Louis Hansel/Unsplash

Jaké jsou výhody brokolice a proč je považována za „superpotravinu“

Brokolice je druh zelí a předchůdce květáku. Je známá již od dob starověkého Říma. Po několik století byla zelenina distribuována pouze v Itálii, ale poté byla přivezena do Francie a Anglie. Brokolice je nenáročná na pěstování a velmi oblíbená. Nejlépe roste v úrodné půdě a vyžaduje dostatek slunce.

ČTĚTE VÍCE
Jaký typ neoprenu byste měli nosit na plavání?

Brokolice má základní vlákninu, bílkoviny, tuky, vitamíny A, B, C a K. Je také zdrojem hořčíku, zinku, síry, fosforu, železa a vápníku. Zde jsou některé z prospěšných vlastností této zeleniny, pro které ji milují zejména vyznavači zdravého životního stylu a vegetariáni:

— Brokolice je neuvěřitelně bohatá na antioxidanty, takže její konzumace pomáhá předcházet rakovině. Dietní vláknina, na kterou je tmavě zelené zelí bohaté, je dobrá pro odstranění cholesterolu, přebytečného cukru a karcinogenů, které se hromadí v důsledku konzumace rychlého občerstvení a smažených jídel.

— Posiluje kostní tkáň díky vysoké koncentraci vápníku a hořčíku. Hořčík a fosfor pomáhají dělat klouby pohyblivější a pružnější.

— Snižuje riziko kardiovaskulárních onemocnění. Draslík v brokolici je potřebný pro zdraví cév a elasticitu svalů, zejména srdce.

— Obnovuje a posiluje nervový systém. Vitamíny B jsou nezbytné pro zdravý spánek a cirkadiánní rytmy.

— Má příznivý vliv na trávicí trakt díky množství vlákniny.

— Zajišťuje zdravou pokožku, vlasy a nehty.

– Pomáhá udržovat a zlepšovat zrak díky vysokému obsahu karotenoidů.

— Pro lidi náchylné k cukrovce poskytuje jemné snížení hladiny cukru v krvi. B

Rokolici by měli s opatrností konzumovat lidé trpící hypotyreózou, problémy se slinivkou, zvýšenou kyselostí žaludku a nesnášenlivostí vlákniny.

Také, pokud jíte hodně brokolice a špatně ji žvýkáte, můžete dostat nadýmání a plynatost. Celkově je však tato zelenina poměrně bezpečná k jídlu v jakékoli formě.

Jak si vybrat

Brokolice je široce dostupná po celý rok, ale nejlépe se konzumuje, když je sezóna, od října do dubna. Při nákupu volte světlé, husté hlavy a pevné stonky. Vyhněte se brokolici se nažloutlými květy a suchými nebo zažloutlými konci stonků. Brokolice by měla být čerstvá: mít rovnoměrně zelenou barvu, bez žlutých, modrých nebo tmavých skvrn a husté zelené květenství.

Zelí si po zmrazení dokonale zachovává své blahodárné vlastnosti a chuť. Zeleninu před zmrazením není nutné omývat.

Vaření brokolice

Způsoby vaření ovlivňují množství živin v zelenině. Varem se tak z brokolice může vyplavit až 90 % cenných látek. Zároveň vaření v páře, smažení, fritování a dokonce i mikrovlnná trouba pomáhá zachovat živiny. Proto, když vaříte brokolici, musíte to udělat rychle a zeleninu okamžitě hodit do ledové vody, aby si zachovala jasně zelenou barvu a maximální prospěšné vlastnosti, poznamenává onet.pl.

ČTĚTE VÍCE
Jak pochopit, že má vážné úmysly?

Než budete brokolici vařit, rozhodněte se také, zda ji chcete vařit vcelku, nebo ji nakrájet na menší kousky. Někteří lidé vyhazují stopku, ale můžete ji vařit spolu s horní částí brokolice, i když to zabere více času.

Nezapomeňte brokolici předem opláchnout, abyste odstranili písek a malé částice půdy.

Foto: Zichrini / Pixabay

Můžete jíst brokolici syrovou?

Brokolice se dá jíst i syrová, ale ne každý rád pociťuje tvrdost této zeleniny, proto ji často vaříme do měkka. To však nic nemění na tom, že většinu živin najdete v syrové brokolici.

Aby bylo zajištěno, že zelí může být konzumováno syrové, je lepší udělat následující. Brokolici oloupeme, opláchneme pod vodou, rozdělíme na růžičky a dáme do hrnce. V rychlovarné konvici dejte vařit vodu a zeleninu zalijte vařící vodou. Poté musíte minutu počkat a brokolici přecedit přes cedník, zalít studenou vodou. Takto upravenou zeleninu můžeme ihned přidat do salátu nebo sníst bez dalšího vaření. Mějte však na paměti, že takto uvařená brokolice zůstane pevná.

Čerstvá brokolice se hodí k sýru, okurce, ředkvičkám, ořechům, dýňovým semínkům a zakysané smetaně.

Jak vařit, aby zelenina co nejméně ztratila své prospěšné vlastnosti

Do pánve musíte nalít studenou vodu tak, aby hladina vody byla výše než samotná zelenina. Poté přidejte lžičku soli a cukru a přikryté vařte. Doba vaření brokolice je 4-8 minut a po 4 minutách získáte brokolici uvařenou al dente a po 8 minutách získáte měkkou, ale nepřevařenou zeleninu.

Aby vaše brokolice zůstala svěží a zelená, ihned po uvaření a sušení ji přelijte studenou vodou. Takto upravenou zeleninu můžeme podávat k večeři spolu s další zeleninou nebo dát do salátu s vejcem, kukuřicí a sýrem feta. Aby celá kompozice zůstala lehká, můžete ji naplnit přírodním jogurtem, který všechny ingredience dokonale spojí v chutný celek. Pokud vám nezáleží na kaloriích, zajímavou chuť pokrmu dodá lžíce majonézy.

Jak se vyhnout hořké chuti brokolice?

Ačkoli to není obvyklé, brokolice může mít při vaření hořkou chuť. Pokud se tento problém vyskytne vícekrát za sebou, měli byste změnit způsob vaření a použít metodu vaření popsanou výše – kromě osolení vody a přidání cukru.

ČTĚTE VÍCE
Jak vypadá Kegelovo cvičení pro ženy?

Brokolici zalitou vodou dejte na oheň a počkejte, až se voda vyvaří, poté vroucí vodu slijte. Do pánve, která by ještě měla obsahovat brokolici, nalijte studenou vodu, přidejte lžičku soli a trochu cukru a poté vařte do měkka.

Smažení

V pánvi rozehřejte lžíci olivového oleje na vysokou až střední teplotu. Přidejte brokolici a špetku soli. Promícháme, aby se zelí potřelo rostlinným olejem.

Vařte asi 5 minut za častého míchání, dokud brokolice nezměkne.

Pečení a vaření v páře

Brokolici je lepší péct na 200 stupňů 25 až 30 minut.

Zelí můžete dusit i s jinou zeleninou. Jakmile brokolici oloupeme a rozdělíme na malé kousky, vložíme do pařáku a vaříme v páře asi 10 minut. Během procesu můžete vidličkou zkontrolovat, zda je zelenina hotová dříve.

Měli byste také myslet na to, že čím větší kousky brokolice, tím déle bude potřeba ji vařit, aby se dosáhlo požadované měkkosti.

Brokolice v mikrovlnce

Vložte zeleninu do misky vhodné do mikrovlnné trouby a zalijte ¼ šálku vody. Nepřidávejte více — brokolice by měla být dušená, ne vařená.

Přikryjeme talířem a dáme na 3-4 minuty do mikrovlnné trouby na vysoký výkon. Opatrně vyjměte talíř a zkontrolujte, zda je brokolice měkká. V případě potřeby dejte další jednu až dvě minuty do mikrovlnné trouby.

Uvařenou brokolici pokapeme trochou olivového oleje, osolíme a opepříme.

Foto: Einladung_zum_Essen / Pixabay

S tím, co jíst

Brokolici často najdete jako přílohu k pečenému lososu a masitým pokrmům, jako součást salátů, kastrolů, omelet a quiche.

Tato zelenina je také kompletní sama o sobě – posypání vařené brokolice se sýrem z ní dělá zdravé jídlo, které si vezmete do práce v nádobě.