Velmi často užíváme různé vitamíny a minerály bez lékařského předpisu a bez předběžné diagnostiky, což je velká chyba. V důsledku toho nedosáhneme požadovaného účinku a dojdeme k závěru, že „nefungují“. Odborník na Roskachestvo, doktor lékařských věd Mariyat Mukhina, vám pomůže zjistit, jak správně pít vitamíny a minerály, které z nich jsou vzájemně kompatibilní a v jaké době se nejlépe vstřebávají, na lačný žaludek nebo s jídlem.

Kompatibilita vitamínů a mikroelementů

Správný poměr vitamínů a minerálů je důležitý pro všechny životní procesy. Nadbytek nebo nedostatek jednoho nebo druhého prvku může vést k vážným poruchám, jako jsou: oslabený imunitní systém, anémie (nedostatek železa, nedostatek B12), cukrovka, problémy s kardiovaskulárním systémem, poruchy v gastrointestinálním traktu, dysbióza, vývojové zpoždění u dětí onemocnění kostí, nízké libido, neustálá únava, depresivní nálada, křeče lýtkových svalů, roztřepené konečky a vypadávání vlasů, lámavé nehty, suchá a podrážděná pokožka.

Pokud vám lékař předepsal užívání vitamínů nebo minerálů, je důležité vědět, které se spolu dobře vstřebávají a které nelze kombinovat.

Vitamíny rozpustné ve vodě užívejte pouze s vodou.

Vitamíny skupiny B: thiamin (B1), riboflavin (B2), niacin (B3), kyselina pantotenová (B5), pyridoxin (B6), biotin (B7), kyselina listová (B9) a kobalamin (B12). Tyto vitamíny bojují proti stresu a zlepšují stav nervového systému. Vitamin B12 je zodpovědný za hladinu hemoglobinu v krvi. Jeho nedostatek může vést k anémii z nedostatku B12.

Pokud mluvíme o vzájemné kompatibilitě vitamínů B, mějte na paměti, že B1 se lépe vstřebává samostatně a vitamíny B12, B5 a B9 jsou dobře kompatibilní.

Vitamin C je nesmírně důležitý pro imunitu a je antioxidantem. Lépe se vstřebává s vitamíny A, B5, B9, E a také železem a vápníkem. Nabízí se otázka: s čím je vitamín C neslučitelný? Je v rozporu s vitamíny B1 a B12.

Vitamíny B pomáhají produkovat energii, proto je nejlepší je užívat ráno. Vitamín C – kdykoliv.

Jídlo narušuje vstřebávání vitamínů rozpustných ve vodě, proto by se měly užívat 30 minut před jídlem. Můžete pít pouze vodu. Nápoje jako čaj, káva, džus, mléko obsahují složky, které narušují vstřebávání těchto vitamínů.

Mariyat Mukhina
Doktor lékařských věd

Vitamíny B by se neměly užívat s kofeinovými nápoji, protože kofein obsahuje třísloviny a vitamíny B obsahují dusík. Tyto složky při reakci zbavují vitaminy B účinnosti. Pokud si tedy dáte kúru vitamínů B a máte rádi kávu, oddělte je.

ČTĚTE VÍCE
Jaké nehty byste neměli dělat na Nový rok 2024?

Vitamíny rozpustné ve vodě je nutné tělu dodávat neustále, protože se nehromadí.

Vitamíny A, D, E a K rozpustné v tucích by se neměly užívat nalačno.

Vitamíny A, D, E a K jsou rozpustné v tucích, a aby se mohly vstřebat, je nutné je kombinovat s potravinami obsahujícími tuk: mléko, kefír, jogurt. Neměly by se užívat nalačno, jednoduše zapít vodou: mohou se objevit gastrointestinální potíže.

Vitamíny rozpustné v tucích si navzájem konkurují a vzájemně snižují účinnost asi o 10–50 %. Proto je lepší je užívat samostatně, zejména vitamín K. Výjimkou je dvojice „vitamín A a vitamín E“. Mohou se užívat společně, protože vitamín E podporuje lepší vstřebávání vitamínu A.

“Pro větší účinek užívejte vitamíny D, E nebo K s několikahodinovým intervalem mezi nimi nebo jiné vitamíny rozpustné v tucích,” vysvětluje Mariyat Mukhina.

Vitamíny rozpustné v tucích se v těle hromadí, proto je důležité dodržovat dávkování předepsané lékařem.

Omega-3 a omega-6 mastné kyseliny užívané s jídlem

Správný poměr omega-3 a omega-6 mastných kyselin je pro zdraví nezbytný. Na jejich rovnováze závisí imunitní a kardiovaskulární systém. Tyto mastné kyseliny by měly být přijímány s jídlem.

V ideálním případě by měl být poměr omega-6 a omega-3 kyselin v těle 1:1. Ale takový podíl je nedosažitelný. Proto Německá společnost pro výživu doporučuje poměr omega-6 ku omega-3 kyselinám 5:1. Bohužel tento poměr v naší stravě je obvykle 15 ku 1 a někdy 30 ku 1.

Proto byste měli vědomě konzumovat méně omega-6 mastných kyselin a více omega-3 mastných kyselin.

V kvalitních přípravcích by omega-3 mastné kyseliny měly být v aktivní formě – EPA a DHA.

Minerály: ujistěte se, že nejsou ve vzájemném rozporu

Mnoho minerálů je ve vzájemném konfliktu a obvykle se přijímá s jídlem.

Výjimkou je železo – lépe se vstřebává nalačno. Pokud vám lékař předepsal užívat doplněk se železem, ujistěte se, že jej užívejte odděleně od vápníku, zinku a hořčíku a také od potravin s vysokým obsahem těchto minerálů. Užívejte železo s vodou nebo citrusovou šťávou, protože kyselina askorbová podporuje vstřebávání železa.

„Pokud se vám při užívání doplňků stravy se železem dělá nevolno, vezměte si předepsaný lék po jídle,“ říká Mariyat Murdalievna, „ale vylučte z tohoto jídla potraviny obsahující vápník (vejce, jogurt, sýr, mléko atd.).

Velmi často na internetu existuje žádost “Kompatibilita vitamínu D a železa”. Tyto dvě složky nestojí proti sobě. Ale vitamin D podporuje vstřebávání vápníku a vápník snižuje vstřebávání železa téměř na polovinu. Proto užívejte železo ráno, vápník a vitamín D večer, nebudou tedy působit proti a účinek bude maximální. Kromě toho má vápník uklidňující účinek. Pro zinek a hořčík platí stejné pravidlo: užívejte zinek ráno a hořčík večer, protože zlepšuje spánek.

ČTĚTE VÍCE
Co nalít na bramborový kastrol?

Uvědomte si, že vysoké dávky vápníku, hořčíku, železa a zinku mohou snížit vstřebávání karotenoidů (beta-karoten, lykopen a astaxanthin) z potravin a/nebo doplňků stravy. Je lepší je brát v různých časech. A užívání 50 mg nebo více zinku denně po dlouhou dobu (10 týdnů nebo déle) může způsobit nedostatek mědi.

Špatná kompatibilita vitamínů a minerálů sníží účinek terapie na minimum, proto před zahájením léčby nebo prevence pečlivě prostudujte, jak se všechny předepsané složky vzájemně ovlivňují.

Kompatibilita léků

Pokud podstupujete medikamentózní léčbu, měli byste užívat vitamínové a minerální doplňky s extrémní opatrností.

Například vitamín K snižuje účinek léků na ředění krve a užívání více než 1000 mg vitamínu E denně naopak zvyšuje riziko krvácení.

Léky, které normalizují činnost štítné žlázy, by se neměly užívat s léky obsahujícími železo, vápník a hořčík, aby se nesnížil účinek terapie. Mezi užitím léku a těmito doplňky stravy by měly uplynout alespoň čtyři hodiny.

Nedostatek vitamínů: jak to ovlivní vaše zdraví

Více neznamená lépe. A v případě vitamínů a minerálů je nadbytek dokonce nebezpečný. To platí zejména pro vitamíny rozpustné v tucích, které se hromadí v těle.

  • Například nadbytek vitamínu A může způsobit závratě, zvýšený intrakraniální tlak, jaterní fibrózu, cheilitidu a vypadávání vlasů. Při vysoké hladině vitamínu A se také můžete spálit, protože pokožka se stává přecitlivělá na sluneční záření. Nedostatek vitaminu A je zvláště nebezpečný pro těhotné ženy, protože může vyvolat vývoj patologií u plodu.
  • Vitamin D zadržuje v těle vápník ve velkém množství, proto se tento makroprvek začíná hromadit v orgánech a tkáních. Je narušen spánek, snižuje se chuť k jídlu, objevují se bolesti kloubů a svalů, bolesti hlavy, ledvinové potíže a gastrointestinální poruchy.
  • Vysoká hladina vitaminu E snižuje agregaci krevních destiček (schopnost držet se pohromadě) a vede k ředění krve.
  • Nadbytek vitamínu K u dětí je nebezpečný pro rozvoj hemolytické anémie a hyperbilirubinémie.

Přebytek vitamínů rozpustných ve vodě je na rozdíl od vitamínů rozpustných v tucích méně nebezpečný, protože se v těle nezadržují a jsou rychle vyloučeny. Pokud však nekontrolovatelně užíváte vitamínové doplňky, může to vést k hrozným následkům.

  • Nadbytek vitaminu B12 může způsobit srdeční selhání, trombózu periferních cév a plicní edém.
  • Vysoké hladiny vitaminu C jsou vzácné, ale pokud to přeženete s doplňky stravy, můžete zaznamenat alergickou reakci, nevolnost, nespavost, gastritidu a peptické vředy, hypertenzi a ledvinové kameny.
  • Vitamin B6 ve vysoké dávce může vyvolat nedostatečnou koordinaci pohybů, způsobit závratě, křeče, dermatitidu a necitlivost kůže.
  • Přebytek vitaminu B7 (biotin) je vzácný, ale pokud je jeho hladina 10krát vyšší než denní hodnota, může se zvýšit pocení a močení.
  • Předávkování B9 může způsobit záchvaty.
ČTĚTE VÍCE
Kolik stojí vstupenka na filmový festival v Cannes?

Jak zjistit, jaké vitamíny a minerály tělo potřebuje?

Testy, které zjišťují hladinu vitamínů a minerálů, jsou poměrně drahé a mnozí pacienti vnímají doporučení lékaře k takové diagnostice negativně v domnění, že jsou pouze ošizeni o peníze. To je ale mylná představa!

Doplňky stravy s vitamíny a minerály lze užívat pouze podle předpisu endokrinologa a na základě údajů z vyšetření – krevních testů pro výběr individuálního dávkování a stanovení doby a schématu užívání vitamino-minerálního komplexu.

Při předepisování tohoto typu doplňku stravy musí lékař vzít v úvahu nejen výsledky testů na obsah vitamínů a minerálů v těle pacienta, ale také údaje o jeho chronických onemocněních. To je důležité, protože existují nemoci, při kterých užívání určitých vitamínů a minerálů může stav zhoršit. Například lidem, kteří prodělali leukémii, může užívání vitamínů B způsobit vážné poškození a lidem s onemocněním ledvin je užívání draslíku nebezpečné.

Je možné kombinovat vitamíny a minerály?

Vitamíny a minerály jsou jako puzzle: na každém prvku záleží. Jednou ročně je vhodné podstoupit diagnostiku ke zjištění jejich hladiny v těle. Každé nemoci je totiž lepší předcházet, než ji léčit. A určitě si dejte pozor na to, jak správně kombinovat vitamíny a minerály předepsané lékařem.

Tabulka kompatibility vitamínů, minerálů a stopových prvků
A B1 B2 B3 B5 B6 B9 B12 C D E K B Fe Mg Cu Ca P Zn
A
B1
B2
B3
B5
B6
B9
B12
C
D
E
K
Kompatibilní
Nekompatibilní

Sledujte novinky, přihlaste se k odběru newsletteru.

Při citování tohoto materiálu je vyžadován aktivní odkaz na zdroj.

Svirževskaja Elizaveta Leonidovna, kandidát veterinárních věd, vědecký pracovník LLC NPP BIOTESTLAB.

Železo je symbolem průmyslové společnosti a používá se v mnoha oblastech moderní ekonomiky. Železo je důležitý stopový prvek, který se účastní mnoha biochemických reakcí a je součástí krve a jaderného aparátu všech buněk. Dnes je prokázáno, že železo zajišťuje fungování více než stovky bílkovin a enzymů v živém organismu.

Železo (asi 70 %) je součástí komplexního proteinu hemoglobinu, který je součástí červených krvinek. Jeho hlavní funkcí je transport kyslíku do všech buněk a tkání těla. Pokud se počet červených krvinek sníží a hladina hemoglobinu se sníží, dochází k nedostatku kyslíku.

ČTĚTE VÍCE
Jak se zbavit křečových žil jednou provždy?

Existují tři důvody, které ovlivňují pokles hladiny hemoglobinu:

  • nedostatek železa;
  • nedostatek vitaminu B12;
  • nedostatek vitaminu B9.

Při nedostatku železa v těle dochází k anémii z nedostatku železa, která je definována jako onemocnění charakterizované snížením množství hemoglobinu v krvi. V tomto případě kostní dřeň produkuje malé chudé červené krvinky s nízkým množstvím hemoglobinu, což má za následek hladovění kyslíkem, malátnost a třes. Železo hraje důležitou roli při regulaci tělesné teploty a jeho nedostatek má za následek neschopnost udržet se v teple.

Podle literárních údajů mají telata ve věku 1–3 dny vrozenou anémii, která je spojena s neuspokojivým krmením suchých krav. Nedostatek bílkovin ve stravě ovlivňuje syntézu prekurzoru respiračního pigmentového proteinu, globinu.

Anémie z nedostatku železa u selat je rozšířené onemocnění a jedním z hlavních faktorů snižování množství železa v těle selat je jejich rychlý růst.

U kožešinových zvířat, zejména norků, je anémie z nedostatku železa způsobena nedostatečným krmením. Onemocnění se projevuje u štěňat na konci období dojení a způsobuje značné ekonomické škody, které jsou spojeny s masivním výskytem a úhynem miminek.

Anémie z nedostatku železa je častější u psů než u dospělých koček. U 50 % koťat starých 5-10 týdnů se rozvine novorozenecká anémie z nedostatku železa.

Potřeba železa u mladých zvířat je dána dvěma faktory – spotřebou železa pro realizaci životních procesů a zvýšením živé hmotnosti a následně i objemu krve.

K prevenci anémie z nedostatku železa byly vyvinuty a do praxe uvedeny komplexní přípravky na bázi kyseliny listové (Vit. B) valentní ferum III.9), vitamín B12.

Železo hraje v těle důležitou roli jako součást hemoglobinu a mnoha dalších bílkovin obsahujících železo. Nedostatek tohoto důležitého mikroelementu vede k narušení aktivity enzymů obsahujících železo v buňkách imunitního systému. Tělo se stává náchylnější k infekcím. Kvůli nedostatku železa se u zvířat rozvíjí anémie.

Kyselina listová (vit. B9) je ve vodě rozpustný vitamín, který se v těle obnovuje na kyselinu tetrahydrolistovou, koenzym, který je nezbytný ve fázi raného nitroděložního vývoje, po narození, v období rychlého vývoje zvířete, pro metabolismus. vitamín B9 podílí se na syntéze aminokyselin, nukleových kyselin, pyrimidinů, purinů a metabolismu cholinu. Reakce, které závisí na přítomnosti tohoto vitaminu, jsou zásadní pro syntézu DNA a udržení její syntézy. Kyselina listová podporuje lepší vstřebávání vitamínu B12.

ČTĚTE VÍCE
Jak se koblihy v různých zemích nazývají?

Nevýhoda B9 vede k rozvoji megaloblastické anémie.

Kyanokobalamin (Vit. B12) je ve vodě rozpustný vitamín, skupina biologicky aktivních látek obsahujících kobalt. vitamín B12 má výrazný lipotropní účinek, tzn. zabraňuje tukové infiltraci jater (tuková hepatóza);

  • podílí se na procesech transmetylace, přenosu vodíku, aktivuje syntézu methioninu, zvyšuje syntézu a schopnost akumulovat bílkoviny v těle;
  • zvyšuje fagocytární aktivitu leukocytů a aktivuje činnost retikuloendoteliálního systému, zlepšuje imunitu;
  • nezbytné pro zdravý reprodukční systém;
  • podílí se na regulaci funkcí krvetvorných orgánů. Podílí se na syntéze purinových a pyrimidinových bází, nukleových kyselin, je nezbytný pro erytropoézu a aktivně ovlivňuje akumulaci sloučenin obsahujících sulfhydrylové skupiny v erytrocytech.

Nedostatek vitaminu B12 je příčinou ireverzibilních typů anémie, které jsou bez ohledu na manifestaci klinických příznaků doprovázeny neurologickými poruchami.

Vitamin B12 funguje jako koenzym při syntéze nukleových kyselin a spolu s kyselinou listovou se podílí na metabolických procesech. Nedostatek vitaminu B12 přispívá k narušení syntézy kyseliny tetrahydrolistové, která je nezbytná pro tvorbu thymidinmonofosfátu, který je součástí DNA. Je narušena syntéza purinů a pyrimidinů, které jsou součástí DNA a RNA, což přispívá k narušení tvorby a zrání červených krvinek.

Tedy kombinace vitaminu B komplexu9, B12 při současném zavedení komplexu Fe +3 do těla v množství vyváženém vitamíny působí synergicky a příznivě působí na krvetvorný systém.