Není žádným tajemstvím, že lidé do posilovny přicházejí především proto, aby změnili svou postavu. Pro mnohé jsou však ukazatelem v „obrazových záležitostech“ běžné váhy – jedná se o primitivní metodu a nedává člověku úplný obraz o jeho vnitřních a vnějších změnách a zdravotním stavu obecně. Každý, kdo se rozhodl vzít vážně změnu své postavy, by proto měl věnovat pozornost modernější a objektivnější metodě analýzy tělesného složení – bioimpedanční metodě (BIA).

Bioimpedance – diagnostická metoda, která umožňuje vyhodnotit absolutní i relativní hodnoty parametrů tělesného složení, ale i schopnosti organismu a rizika vzniku určitých onemocnění.

Mezi hlavní publikum patří lidé, kteří chtějí dosáhnout ideální (podle jejich názoru) postavy, například dívky, které chtějí správně zhubnout bez dehydratace tkání a poškození svalové hmoty, nebo které chtějí nabrat svalovou hmotu s minimálním množstvím tuku .

Mezi hlavní možnosti BIA patří měření:

  • tukové hmoty;
  • index tělesné hmotnosti;
  • procento tělesného tuku;
  • množství svalové tkáně;
  • procento aktivní buněčné hmoty;
  • množství a distribuce tekutin v těle;
  • bazální rychlost metabolismu;
  • poměr pasu k bokům; biologický věk.

Samotná bioimpedanční procedura spočívá v umístění elektrod na určité části těla (bérec a předloktí) a průchod malého (50 kHz) střídavého proudu skrz ně. Citlivé senzory zaznamenají požadované indikátory a počítač vytvoří konečný výsledek. Na vyšetření je potřeba přijít nalačno nebo 2-3 hodiny po jídle či pití vody.Před měřením se příliš fyzicky nenamáhat: cvičení v posilovně, dlouhá procházka.

Na základě údajů o impedanci bude sportovec schopen pochopit, zda jeho současná kombinace tréninkového programu a výživového plánu funguje a jakým směrem se ve vztahu ke svým cílům ubírá.

Každý, kdo prošel bioimpedanční procedurou, obdrží výtisk s výsledky analýzy. Co doslova každý řádek znamená? Budeme o tom mluvit dále a začneme s.

Č.1. Index tělesné hmotnosti (BMI/BMI)

BMI – ukazatel pro přibližné posouzení stupně obezity (dodržování tělesné hmotnosti a výšky člověka). Vypočítá se pomocí vzorce:

BMI = m/h 2

kde m je tělesná hmotnost osoby (v kilogramech) a h je výška osoby (v metrech).

Existují následující normalizované hodnoty BMI:

– méně než 16,0 – významný nedostatek tělesné hmotnosti;

– 16,0 – 18,5 – nedostatek tělesné hmotnosti;

— 18,5 – 25,0 — normální hmotnost;

– 25,0 – 30,0 – nadměrná tělesná hmotnost (nadváha);

– 30,0 – 35,0 – počáteční stupeň obezity;

– 35,0 – 40,0 – průměrný stupeň obezity;

– více než 40,0 – vysoký stupeň obezity

Klíčové poznatky o BMI:

— BMI je přímo ovlivněn typem těla a tloušťkou kosti;

– stejná hodnota BMI (v závislosti na přítomnosti/podmíněně nepřítomnosti svalové hmoty) může odpovídat spíše objemné/husté i zpevněné sportovní postavě

č. 2 Tukové hmoty : Tuk sám o sobě je nezbytný pro to, aby člověk žil zdravě, ale jeho nadbytek vede ke zvýšenému riziku nemocí jako je hypertenze, srdeční choroby, cukrovka atd.

Hlavní závěry o ZhM:

ČTĚTE VÍCE
Co byste měli dělat po kyselém mytí?

– v závislosti na pohlaví, věku a rase může být procento tuku různé (u žen je to o 10-12 % více než u mužů);

– s věkem (zejména po 40. roce) se zvyšuje procento viscerálního tuku (kolem orgánů) a ubývá svalové hmoty;

– průměrné normální hodnoty tukové hmoty pro běžné lidi jsou: pro muže – 18-20%, ženy – 25-27%;

— procento tukové tkáně určuje, zda má člověk zdravotní problémy a nadváhu (zda je obézní);

– šipka vlevo na stupnici při dietě neznamená snížení procenta tukové tkáně, je možné, že člověk zhubl kvůli svalům.

č. 3. Hmota bez tuku (libová hmota)

Jedná se o celkové množství libové (hubené) části těla, která se skládá z vody, bílkovin, minerálů a popela. Beztukovou hmotu představují především kosti, svaly, bílkoviny, šlachy a tkáně všech vnitřních orgánů.

Klíčové poznatky o netukové hmotě:

– změny (zvýšení parametru) naznačují nárůst čisté svalové hmoty;

– vrcholných hodnot je dosaženo ve věku: pro muže 25-30, pro ženy 30-35. Po překonání těchto věkových milníků se svalová hmota snižuje;

– pro rozvoj velkých svalů je nejpřínosnější začít s tréninkem již v pubertě (15-16 let), aby bylo následně dosaženo jejich vrcholných objemů v relativně krátké době;

— svalové buňky spalují více kalorií (30 kcal/kg) oproti tukovým buňkám (6 kcal/kg), takže zvýšením čisté svalové hmoty snížíte procento tukové tkáně;

— odborníci na výživu používají libovou hmotu k výpočtu spotřebované energetické složky stravy. Struktura výživy lidí s různou úrovní svalové hmoty se bude lišit.

č. 4. Aktivní buněčná hmota/frakce ACM

Zahrnuje tyto struktury: nervové buňky, svalové a orgánové buňky, intracelulární tekutinu.

Hlavní závěry o AKM:

— v procesu hubnutí je důležité, aby člověk zhubl tukovou hmotu a minimálně si zachoval stejnou úroveň AFM;

— normální hodnoty AKM% pro muže jsou nad 53%, pro ženy – nad 50%;

— jak se sportovec stává trénovanějším (zvyšuje se jeho výkonnostní kapacita), zvyšuje se podíl ACM.

č. 5. Svalová hmota/muskuloskeletální hmota – je považován za důležitý ukazatel celkové fyzické síly. Hmota kosterního svalstva se skládá z vodnaté (kapalina/voda do 75 %) a nevodné (proteiny aktin/myosin). Záleží na míře fyzické zdatnosti a stravě, kterou člověk dodržuje.

Klíčové poznatky o hmotě kosterního svalstva:

— průměrné hodnoty pro muže/ženy jsou 42/36 % tělesné hmotnosti;

– během tréninku se může zvýšit Vaše tělesná hmotnost, ale může se jednat o kvalitativní změny – nárůst svalové hmoty (sval je hustší než tuk) a úbytek tukové hmoty;

— čím více SMM člověk má, tím větší množství práce (zatížení svalů) může během tréninku vykonat/vykonat.

č. 6. Základní výměna/specifická základní výměna (BM/SBM)

Bazální metabolismus je minimální energetický výdej (kcal) nutný k udržení života těla ve stavu úplného klidu (12 hodin po jídle). Specifická OO určuje intenzitu metabolismu (metabolismu) a vypočítává se jako poměr bazálního metabolismu k ploše tělesného povrchu (která závisí na výšce/hmotnosti).

ČTĚTE VÍCE
Jak určit správnou velikost trička?

Hlavní závěry o OO/UOO:

Čím více ACM, tím více energie je vynaloženo na metabolismus (ME), krevní oběh a další životně důležité funkce. Zvýšení ABM/zrychlení metabolismu (může být spojeno s rozvojem kondice) může přispět ke snížení hmotnosti osoby;

normální hodnoty OO pro muže jsou 1500-1800 kcal, pro ženy 1300-1500 kcal;

po 30 letech se OO každým rokem snižuje, což znamená úpravu jídelníčku (snížení energetických složek, omezení tuků/sacharidů).

č. 7. Celková tělesná voda

Tento parametr se mění s věkem (mladší člověk má v těle větší procento než jeho starší protějšek). V raném (pubertálním) věku může obsah celkové vody v těle dosahovat až 80-83 % (u starších osob/po 60 letech až 55-45 %).

č. 7.1. Extracelulární voda

Tekutina nacházející se mimo buňky těla. Skládá se z:

– transcelulární tekutina (cerebrospinální, nitrooční, břišní, pleura, perikard, kloubní pouzdra, synoviální a gastrointestinální trakt).

Množství extracelulární vody je 40-45% z celkové tekutiny.

Klíčové poznatky o celkovém obsahu tělesných tekutin:

— v tkáních s dostatečným obsahem vody je zpravidla zaznamenána větší intenzita metabolických procesů; proto, abyste zhubli, měli byste být hydratovaní (pijte dostatek vody denně);

– u mužů je obsah vody v těle o něco vyšší než u žen (v průměru o 10 %), muži tedy teoreticky mohou snáze/rychleji hubnout;

— čím více člověk váží, tím více vody má v těle a naopak.

č. 8. Obvod pasu/boky a poměr pas/boky

Ukazatel, který přispívá k určení postavy/fyzice osoby na základě antropometrických údajů (měření). Změna parametru směrem nahoru nebo dolů vám umožňuje posoudit účinnost/neefektivnost kombinace tréninkového programu a výživového plánu.

č. 9. Klasifikace podle procenta tukové hmoty

Hodnotová stupnice, která ukazuje, do jaké „tukové kategorie“ člověk patří. Hodnoty od 20 do 30 % jsou normativní.

č. 10. Fázový úhel

Je považován za ukazatel tělesné zdatnosti a vytrvalosti, stejně jako stupně metabolické intenzity. Hodnota fázového úhlu určuje biologický věk (odpovídající fyzikální parametry skutečnému věku).

Hlavní závěry ohledně fázového úhlu:

– standardizované hodnoty jsou: pod 4.4 – nízké, v rozmezí 4.4-5.4 – nízké, nad 5.4 – normální, nad 7.8 – velmi vysoké;

– ukazatele od 5.5 a výše ukazují na dobrý stav buněčných membrán, stejně jako vysoké procento a aktivitu kosterního svalstva a jsou nejčastěji zaznamenány u sportujících lidí v dobrém zdravotním stavu;

— s věkem se hodnoty fázového úhlu snižují;

— čím vyšší je fázový úhel, tím nižší je biologický věk člověka;

Teoreticky jsme tedy analyzovali hlavní parametry složení lidského těla.

Kdo bude mít prospěch z bioimpedančního testování?

– lidé, kteří chtějí změnit svalovou hmotu, tedy návštěvníci posiloven, sportovci, stejně jako ti, kteří se zabývají fyzikální terapií, zotavováním se z nemocí a zranění;

– dodržování různých diet a ti, kteří chtějí porovnat jejich účinnost;

ČTĚTE VÍCE
Proč mají korejské ženy tak hladké vlasy?

– osoby trpící endokrinními chorobami, onemocněními jater, ledvin, kardiovaskulárního systému, tedy onemocněními ovlivňujícími hmotnost;

– lidé s nadváhou nebo podváhou před a během léčby pro lepší sledování výsledků;

— ti, kteří chtějí lépe poznat své tělo, aby se o něj lépe starali.

Bioimpedanční vyšetření je kontraindikováno:

– lidé s řidiči srdeční frekvence (elektrické impulsy mohou ovlivnit jejich práci).

Každý výsledek měření BIA vám bude při konzultaci dešifrován a vysvětlen. Tělo je živý, pohyblivý systém, který je ovlivněn mnoha faktory (teplota, vlhkost vzduchu, atmosférický tlak), které nemají nic společného s vaším stravovacím chováním. Výsledky měření proto někdy nemusí odpovídat vašim očekáváním. Často se stává, že výsledky, které považujete za „ne tak dobré“, jsou z pohledu konzultanta prostě „dobré“.

Na základě provedených měření bude kvalifikovaný specialista z našeho centra schopen identifikovat existující odchylky od normy, vytvořit program zdravé výživy a také vybrat vysoce účinné dietní programy pro boj s nadváhou.

Provádění bioimpedanční analýzy tak může být nejoptimálnějším způsobem, jak získat krásné tělo a udržet si zdraví.

Schůzku s výživovým poradcem a absolvování procedury si můžete domluvit na webu pomocí online registračního formuláře nebo na telefonním čísle +7 (3452) 59-39-57

Lékařské centrum s nezávislou laboratoří Biotek Vás zve na vyšetření ke zjištění tělesného složení.

Jak je analýza složení těla užitečná?

Pokud se rozhodnete upravit svou postavu, ať už hubnete nebo přibíráte, je v první řadě důležité zjistit, z čeho se vaše tělo skládá a jakých složek je nadbytek či nedostatek. Pouze když budete znát své tělesné složení, můžete začít korigovat svou tělesnou hmotnost.
Bez vyšetření odborníkem je těžké určit, zda je nadváha/podváha nebo kvůli jakým složkám se zvýšila/snížila. Analýzou složení těla může lékař vidět závažná porušení a doporučit vám, abyste opustili dietu, a doporučuje vyhledat pomoc odborníka pro zjištěný problém. Proto musíte nejprve odstranit základní onemocnění a poté začít normalizovat svou váhu.

Co je tedy složení těla a proč je důležité tyto informace znát před zahájením diet, cvičení a jiných snah o hubnutí?

Nejprve musíte pochopit, že muži a ženy mají různé tělesné typy, různé hormonální hladiny a různé rychlosti metabolismu. Proto jsou jejich složky tělesné hmotnosti odlišné.

Před zahájením diet a tréninku je potřeba určit základní ukazatele: hmotnost, celkový a viscerální tuk, voda, svalová a kostní hmota, příjem kalorií.

Tělesná hmotnost se posuzuje jako součet dvou složek – tukové hmoty a netukové hmoty.

Obsah tělesného tuku je celkový tuk. Jeho velmi malá část je součástí buněčných membrán, hormonů a je nezbytná (zdravý tuk). Ale hlavní část tvoří tuk v podkožním tuku a tuk obklopující vnitřní orgány, tomu se říká neesenciální.

Čistá tělesná hmota je tvořena vodou, svalovou hmotou, kosterní hmotou, vnitřními orgány a dalšími strukturami.

ČTĚTE VÍCE
Jaké zlozvyky ničí vaše zdraví?

Tuková tkáň je lehká a svaly relativně těžké, takže lidé, kteří neustále sportují, včetně posiloven, mají vyšší tělesnou hustotu (a tedy i specifickou hmotnost). Ale hlavní nárůst hmotnosti pro běžného člověka s průměrným životním tempem nastává právě díky tukové tkáni.

Tuk je však nezbytný pro tvorbu každé buňky v těle, pro stavbu nervových vláken, pro fungování estrogenních hormonů a celého reprodukčního systému. Harmonický vývoj plodu během těhotenství je narušen, pokud je obsah tuku v těle matky nižší než 17 %. Tuk je zodpovědný za termoregulaci – zabraňuje podchlazení vnitřních orgánů. Tuková tkáň je navíc v těle dlouhodobým zdrojem energie. Když tělo spaluje kalorie přijaté z jídla, používá se „rezervní tuk“. Ale pokud člověk neustále přijímá více, než může utratit, to znamená, že se přejídá, přebytečný tuk se pouze hromadí.

Obsah tuku v ženském těle, což umožňuje normální fungování všech orgánů a systémů – to je 20–25 %.

U mužů obsah tělesného tuku by neměla přesáhnout 15-20%. Toto množství tukové hmoty umožňuje fungování mužského těla, ale nevytváří další zátěž na kardiovaskulární systém, klouby a páteř.

Doporučené procento netučné hmotnosti pro ženy – 75–80 %, pro muže – 80-85%.

Kromě libové hmoty se hodnotí obsah vody.
Pro ženské tělo je norma obsahu vody – 50–60 %, pro muže – 60-70%.

Lidé s vysokým procentem tělesného tuku mají méně než normální obsah vody, protože tuková tkáň obsahuje velmi málo vody. Zvýšení obsahu vody v těle může ukazovat na dobře vyvinuté kosterní svaly, které obsahují více vody než tuková tkáň.

Měření vody, tuku a svalové hmoty poskytuje pohled na to, co způsobuje změny hmotnosti. To je důležité jak při sportu, tak při hubnutí. Například nárůst hmotnosti může být způsoben spíše nárůstem svalové hmoty než nárůstem tělesného tuku. Ale rychlý úbytek hmotnosti v krátkém časovém období je obvykle spojen se snížením obsahu vody, nikoli tuku.

Kostní hmota je ukazatel, který by měl při správné výživě a cvičení zůstat prakticky nezměněn.

V Biotek Medical Center můžete změřit parametry lidského těla metodou bioelektrického odporu pomocí diagnostických analyzátorových vah Tanita BC-1000 ANT+.

Toto zařízení je vysoce kvalitní a spolehlivé testovací zařízení vyrobené společností, která vynalezla váhu analyzátoru jako typ lékařského zařízení.
Přesná měření se provádějí pomocí zcela bezpečného elektrického signálu. Přístroj dokáže provádět několik operací současně, včetně měření hmotnosti pacienta a procenta tuku v jeho těle, procenta vody a viscerálního tuku, stanovení muskuloskeletální hmoty a indexu lidské tělesné hmotnosti.

Jak se měření provádí?

Elektrody ve formě speciálního povlaku jsou zabudovány do platformy zařízení. Při analýze procházejí tělem neškodné a velmi slabé (nepostřehnutelné) elektrické impulsy. Měření se provádějí naboso, jinak špatný kontakt mezi chodidly a elektrodami povede k chybným výsledkům. Elektrický signál snadno prochází vodou, která se ve velkém množství nachází ve svalové tkáni a v tukové tkáni naráží na odpor kvůli nedostatku tekutin. Tento odpor se nazývá “impedance”. S přihlédnutím k získaným hodnotám impedance a osobním parametrům (hmotnost, výška, věk), zadaným před použitím analyzátoru, se složené složení těla vypočítá pomocí speciálního algoritmu získaného jako výsledek lékařského výzkumu.

ČTĚTE VÍCE
Jak dlouhý by měl být pásek u kalhot?

Pomocí vah analyzátoru Tanita můžete měřit řadu parametrů tělesného složení, které indikují zdravotní stav klienta (měření proběhne do 30 sekund):

1. Procento tělesného tuku. Normy obsahu tuku závisí na pohlaví a věku klienta.

2. Procento tělesné vody – ukazuje, zda má tělo dostatečný příjem tekutin a zda je tělo dehydratované.

3. Viscerální (vnitřní) tuk. Viscerální tuk se nachází v břišní dutině a kolem životně důležitých orgánů. Pokud je ho příliš mnoho, zvyšuje se riziko vzniku arteriální hypertenze, cukrovky 2. typu, srdečního selhání a dalších závažných onemocnění.

4. Množství svalové hmoty – zobrazuje hmotnost veškeré svalové tkáně v těle, včetně srdečních svalů. Svalová hmota poskytuje náhled na fyzickou zdatnost člověka. Nedostatek svalové hmoty ukazuje na nutnost zvýšení fyzického tréninku.

5. Kostní hmota — zjišťuje obsah anorganických látek, které tvoří kosti zkoumané osoby, včetně obsahu vápníku. Pokles kostní hmoty je alarmujícím signálem, který vyžaduje změny ve stravě a míře fyzické aktivity.

6. Fyzický typ člověka. Celkem existuje 9 typů těla. V závislosti na vašem fyzickém typu můžete dát konkrétní doporučení ohledně výživy, typu a úrovně fyzické aktivity.

7. Požadovaný denní kalorický příjem. Stupnice ukazuje základní množství kalorií, které studovaná osoba potřebuje zkonzumovat během dne v klidu. Při fyzické aktivitě je třeba zvýšit denní příjem kalorií a tím intenzivnější cvičení.

8. Bazální metabolismus. Tato hodnota ukazuje rychlost metabolismu v našem těle. Rychlost metabolismu závisí na mnoha faktorech, včetně věku. Čím je člověk starší, tím je jeho metabolismus nižší.
Rychlost metabolismu umožňuje pochopit, jak rychle bude člověk schopen upravit svou váhu. Na základě této hodnoty vybere nutriční specialista pro svého klienta individuální výživový plán a míru fyzické aktivity.

9. Metabolický věk. To je věk buněk a tkání lidského těla, ukazatel stavu, ve kterém se nacházejí. Čím je člověk mladší, tím má vyšší rychlost metabolismu neboli metabolismus. Ve 20 letech je metabolismus rychlejší než ve 30, zvláště v 50. S věkem se metabolismus postupně zpomaluje úplně u každého. Jde o přirozený fyziologický proces. Když znáte svou rychlost metabolismu, můžete určit svůj „biologický věk“. Analyzátorové váhy měří úroveň metabolismu a pak určují věk odpovídající tomu, biologický věk. Skutečný věk se může lišit od biologického věku, a to jak nahoru, tak dolů.

Dávejte pozor!
Diagnostika – bioimpedanční měření těla se neprovádí u těhotných žen a osob s kardiostimulátorem.

Bližší informace získáte od registrátorů na tel:

0800 33 22 03