Podle průzkumu VTsIOM se většina Rusů považuje za pracovité lidi. 21 % dotázaných se však označilo za líné. co je lenost? Jaké stavy tímto slovem nazýváme? Co máme na mysli, když si říkáme, že jsme líní?

Z pohledu akademické psychologie není lenost zcela vědeckým pojmem, zároveň jím poměrně často vysvětlujeme důvody chování lidí, popisujeme jejich osobnostní rysy či stavy. Nevědečnost tohoto termínu je dána tím, že to, co v běžné řeči nazýváme leností, představuje širokou škálu psychologických jevů, tak různorodých, že je lze jen těžko srovnávat a zobecňovat, a to je pro vědeckou terminologii velmi důležité.

Neexistuje tedy žádná vědecká definice lenosti. Můžeme ale využít toho, jak lenost vykládá slovník Vladimíra Dahla: „nechuť k práci, nechuť k práci, k práci, k činnostem; sklon k zahálce a parazitismu.” Tato definice jasně naznačuje negativitu lenosti, staví ji do kontrastu s prací a pílí, přičemž současně ovlivňuje jak sféru činnosti a jednání, tak obecné charakteristiky osobnosti jako celku. Zároveň existuje další slovo, které lze kontrastovat s prací – to je odpočinek, ale na rozdíl od lenosti má slovo „odpočinek“ jasnou pozitivní konotaci.

Přečtěte si také
Právě vstal a už unavený: jak rozeznat obyčejnou lenost od vážné nemoci

Tím, že se nazýváme línými, vyjadřujeme nespokojenost se sebou samými, svými úspěchy, motivací a stanovením cílů, což znamená, že bychom mohli udělat a dosáhnout mnohem víc, kdybychom nebyli líní. A tady slyšíme tóny sebeobviňování, to znamená, že jsme to mohli udělat, ale nechtěli jsme, protože to bylo těžké, děsivé, těžké. Obviňujeme se a všechny složité mechanismy našeho chování redukujeme na jedno velmi primitivní vysvětlení: „Je to jen lenost! Jste jen líní! S největší pravděpodobností jde o nějaký druh dědictví, které jsme zdědili po našich rodičích, vzorec známý z dětství: neuspěli jste, protože jste se moc nesnažili, jste líní.

Rodiče nebo jiní dospělí, například učitelé, to říkají, protože je pro ně obtížné vidět a porozumět pocitům dítěte; pro dospělé je vhodné podporovat dodržování a pečlivost, aniž by brali v úvahu složité vývojové procesy. Tím, že se nazýváme línými, vyjadřujeme nejen nespokojenost a obviňování, ale také odmítáme příležitost porozumět sobě a mechanismům, které se skrývají za stavem „nicnedělání“, zjednodušujeme a primitivizujeme složitost napětí a rozporů, které jsou skrytý za tím. A život lenocha v tomto smyslu nevypadá tak bezstarostně a jednoduše.

Několik psychologických studií, které se pokoušejí studovat fenomén lenosti z vědeckého hlediska, tak či onak naznačuje, že za tím leží potíže s motivací, tedy to, co je v Dahlově definici popsáno objemným slovem „neochota“. Zkusme zvážit několik různých situací takového „nicnedělání“.

Podmíněný „nedostatek motivace“

Podmíněně, protože je těžké si představit, že v životě alespoň nějakým způsobem funguje člověk, který nemá žádné potřeby, touhy nebo zájmy. V každém případě, pokud je jejich hladina velmi prudce a výrazně snížena, pak s největší pravděpodobností máme co do činění s bolestivým stavem.

ČTĚTE VÍCE
Jaká barva se hodí k šeříku v oblečení?

Přečtěte si také
Boj s depresí: jóga a terapie pro domácí mazlíčky proti stresu a špatné náladě

Z lékařského hlediska se tento stav nazývá apatie a s největší pravděpodobností jde o příznak duševní choroby. V tomto případě je velmi důležité nenadávat si, neobviňovat, nenazývat se líným, ale poradit se s lékařem. Stejnou radu bych chtěl dát těm, kteří vidí, že se něco podobného děje někomu blízkému, příteli, příbuznému. V nejtěžším stupni projevu tohoto stavu člověk úplně přestane vstávat z postele, nejí, protože to nechce dělat, nejeví žádný zájem o svět kolem sebe, zírá do jednoho bodu hodiny a tento stav může být velmi nebezpečný nejen pro psychickou pohodu, ale i pro život.

Motivace je, ale někde ne na místě, kde bychom ji rádi viděli

Rodiče za mnou často chodí se stížnostmi na své dospívající děti: nechtějí se učit, dělají minimum školních povinností, nic je nezajímá, nesportují a nepomáhají v domácnosti. Moje dítě je obecně líné a nechce nic dělat.

Při vyjasňování situace v rozhovoru zjišťujeme, že dítě stále něco dělá: chodí do školy, dělá úkoly a zbytek času hraje počítačové hry. A strašně rád si hraje, dělá to s velkým nadšením a nadšením. Rodiče se obvykle ptají: “Co s tím mám dělat?”

Není možné dát univerzální doporučení nebo jasný algoritmus řešení. S jistotou ale můžeme říci, že prostě zakázat dítěti dělat to, co ho opravdu baví a zajímá, a násilně ho nechat ve světě nudných, nezajímavých činností, je řešení jednoduché, ale ne nejúspěšnější.

Hledat příležitosti, jak využít svou stávající vášeň ke zvýšení motivace k činnosti, která je tak důležitá, ale málo zajímavá, není snadné, ale může být velmi efektivní.

Člověk je motivovaný, ale stále věci odkládá

Zdá se, že ten člověk je docela motivovaný, ale pořád nějaké věci odkládá, obvykle důležité a složité, ale někdy ne tolik, například zavolání neznámé osobě. Toto chování má zvláštní název – prokrastinace a tento fenomén je v psychologii poměrně dobře prozkoumán a prozkoumán, v posledních letech je to poměrně oblíbené, dalo by se říci až módní téma.

Je důležité si uvědomit, že prokrastinace není stav, kdy to můžete udělat, ale nechcete to udělat. Je to práce mechanismů vnitřního odporu, které nás chrání před zkušenostmi, které ohrožují integritu, význam a hodnotu našeho „já“.

A přestože ve chvílích prokrastinace můžeme dělat lehké věci, které nás nenamáhají, pít čaj, dívat se na televizní seriály, surfovat na internetu, procházet naše zdroje na sociálních sítích, cítíme úzkost a máme na paměti potřebu udělat věc, kterou jsme odkládali, což na nás vyvíjí tlak a způsobuje napětí.

ČTĚTE VÍCE
Jak používat olejový retinol na obličej?

A další situace je spojena se ztrátou, absencí nebo nepochopením smyslu toho, co děláme nebo bychom měli dělat. To může být pociťováno v případě, kdy je volba provedena například pod tlakem a nátlakem jiné osoby, ve vztahu, se kterým se cítíme závislí, souhlasíme, ale nemáme k tomu vnitřní souhlas.

Přečtěte si také
„Nejen nekonečné potěšení“: co je štěstí a jak se ho naučit

Například včerejší školák nastupuje na univerzitu ve specializaci, kterou mu vybrali rodiče. Nějakou dobu se student snaží studovat, ale postupně je to stále obtížnější. A teď zjišťuje, že čím dál víc vynechává hodiny, neplní úkoly a vypadá to, že by nechtěl studium ukončit, ale ani studovat nemůže.

Ztráta smyslu nebo oslabení utváření významu v činnostech, které dříve přinášely pocit smysluplnosti a důležitosti, může nastat v důsledku emočního vyhoření nebo složitější osobní krize. Nuda, beznaděj, pocit marnosti jakékoli snahy, mechanické plnění pracovních povinností, duševní prázdnota, kterou se člověk snaží zaplnit jídlem, alkoholem, pohlcováním televizních pořadů či seriálů.

Výše uvedené příklady ukazují, jaké složité a někdy těžké stavy lze pokrýt tím, co snadno nazýváme leností. A ještě jednou bych chtěl zopakovat, že obvinění a odsouzení pravděpodobně nepomohou, spíše naopak. Pomoci může pouze pozornost a pochopení toho, co se děje, a v případě potřeby také kontaktování specialisty.

Poctivě je třeba říci, že pracovitost, s jakou se většina Rusů podle výsledků výše zmíněného průzkumu vyznačuje, je nejednoznačná. Podle studií psychické pohody, které se v poslední době v souvislosti s pandemií aktivně provádějí, je vážným problémem moderního člověka workoholismus, životní nerovnováha mezi prací a odpočinkem, neschopnost relaxovat, chronická únava a emoční vyhoření.

V podmínkách karantény, omezeného pohybu a uzavření v prostoru našeho domova jsme paradoxně začali ještě méně odpočívat, prudce se zvýšil počet stížností na potíže s oddělováním práce a nepráce, a to ne ve prospěch té druhé, strach z toho, že nestihneme čas, nedosáhneme, nevyděláme, promeškáme, se zhoršily, což nás udržuje v neustálém napětí, nutí nás přetěžovat se, kombinovat, chytat se všeho a také hlídat ostatní, kteří jsou úspěšní a efektivní, šťastný a dosáhnout všeho. Cítíme se uvězněni ve veverčím kole.

Vzpomeňte si na slova královny z “Alice Through the Looking Glass”: “Musíte běžet tak rychle, jak můžete, jen abyste zůstali na místě, a abyste se někam dostali, musíte běžet alespoň dvakrát rychleji!” A v tomto světě deprese a shonu nevypadá lenost a zahálka tak negativně a zlomyslně. Zdá se, že zvláště nyní bychom si mohli vystačit s tím, že do koktejlu našich životů přidáme trochu více lenosti a možná v dobrém slova smyslu se pokusíme lenosti a nicnedělání naučit.

ČTĚTE VÍCE
Kolik ovesných vloček potřebujete na 1 porci?

Redakční názor nemusí odrážet názory autora. Použití materiálu je povoleno za předpokladu dodržení

s odkazem na web tass.ru

Co lidé nedělají, aby se vyrovnali s leností, která jim údajně brání dosáhnout úspěchu, zhubnout, napsat knihu nebo prostě uklidit byt. Je ale příčinou všech těchto nedokončených úkolů opravdu lenost? Prozradíme vám, jak se lenost projevuje z psychologického hlediska, jak s ní bojovat a zda se to vždy vyplatí. Také zjistíme, s čím lze lenost zaměnit a proč je nebezpečná.

  1. Co je lenost
  2. Příčiny
  3. Jak překonat
  4. Co lze zaměnit s leností?

Co je lenost

Lenost je nechuť něco dělat, někdy až úplná apatie, nedostatek motivace. Ale je to vždy špatné?

Anastasia Natalevich klinická psycholožka, vedoucí psycholog na Klinice Dr. Isaeva

„Slovo „lenost“ nebo slovní spojení „líný člověk“ se v moderním světě stalo nálepkou, která negativně hodnotí nejen chování člověka, ale i jeho osobnost, což poměrně výrazně snižuje sebevědomí lidí. I když ve většině případů je lenost přirozenou reakcí těla na nadměrnou práci nebo vnitřní hlas, což zpravidla v určitých situacích pomáhá šetřit čas a námahu. A často tento stav naznačuje, že člověk jde špatným směrem nebo dělá něco, co ve skutečnosti nepotřebuje. To znamená, že se jedná o metodu odporu, která zdůrazňuje neslýchané skutečné potřeby člověka.“

Příčiny lenosti

Od učitelů ve škole můžete často slyšet následující frázi: „chytrý, ale líný“. Promluvme si s odborníky o tom, odkud se takzvaná lenost bere a co by mohlo být její skutečnou příčinou.

1. Nedostatek motivace

Nedostatek motivace jako jednu z příčin lenosti lze rozdělit do tří velkých tříd:

  • nezájem (pro člověka je velmi obtížné přinutit se k nějaké činnosti);
  • nedostatek smyslu (člověk sám nevidí smysl svého jednání nebo se mu zdá, že na tom nezáleží);
  • nedostatek hodnoty (člověk nevidí hodnotu v tom, co dělá, nebo plně nechápe, jak mu to, co by měl dělat, pomůže dosáhnout jeho cílů).

Anastasia Natalevich:

„Motivace nutně znamená přítomnost touhy nebo potřeby v člověku, která se stává hybnou silou chování. Motivace navíc může být buď vnitřní, související s osobními cíli, myšlenkami a přesvědčeními člověka, nebo vnější – pochvala, odměna. Může existovat i negativní motivace v podobě vyhýbání se trestu.“

2. Únava

Nedostatek energie, například kvůli častému nedostatku spánku, může vyústit v záchvaty lenosti. V tomto případě funguje lenost jako obranný mechanismus. Lidé někdy utrácejí svou energii stejně bezmyšlenkovitě jako peníze. Ale zapomínají doplnit svou „rezervu“. V určitém okamžiku může dojít energie.

ČTĚTE VÍCE
Je možné umístit postel před okno?

3. Emoční potíže

Vlastní bičování může vést k začarovanému kruhu lenosti, kdy si lidé nadávají za prokrastinaci nebo za neschopnost vykonat tu či onu činnost. Různé druhy emocionálních potíží, jako je strach z chyby, motivace vyhnout se neúspěchu, nízké sebevědomí, poruchy nálady, také berou hodně energie a vedou k lenosti.

Světlana Kolosová je praktikující psycholožka v Inbalansy, autorka knihy „Deník sebereflexe. Na vlně sám se sebou”

„Nemusíš bojovat s leností. Příznakem je lenost. Je to jako s bolestí hlavy: pokud nás bolí sedm dní v týdnu, 24 hodin denně a každý den si vezmeme pilulku na bolest hlavy, pak spíše odstraňujeme symptom, než abychom chápali důvody, proč bolest hlavy bolí. Je to stejné jako s leností: nejde o to, že s tím musíte něco dělat (sebrat se, napsat plán, následovat plán atd.). Jde o to zjistit, co to signalizuje jako symptom v každém konkrétním případě.“

Jak překonat lenost: 10 způsobů

Společně s psychology rozebíráme účinné způsoby, jak se vyrovnat s leností. Ne všechny jsou univerzální, protože velkou roli hraje důvod lenosti. Mezi těmito metodami se však jistě najde jedna, která problém vyřeší.

1. Určete úkoly

Lenost je živena nejasnými záměry a nejistotou. Čím vágnější je úkol, tím menší je pravděpodobnost, že bude splněn. Například „dokončení renovace kuchyně“ je špatný úkol, protože není jasné, co přesně se plánuje a v jakém pořadí.

Tatyana Duzhar, analytická psycholožka, členka IAP a OPPL

„Sliby sobě samému jako „o víkendu se k tomu určitě dostanu“, „začnu v pondělí“ nemají žádnou motivační sílu. Musíte změnit svůj postoj k plánování. Přihlaste se například do posilovny na konkrétní datum a nastavte si v telefonu upomínku nebo si na viditelné místo dejte nalepovací lístek, abyste si informace uchovali v paměti. Budete-li konkrétní, s větší pravděpodobností budete pokračovat.“

2. Zaměřte se na své silné stránky

Pokud je člověk zvyklý na přísného vnitřního kritika, který věnuje pozornost pouze nedostatkům, je pro něj obtížné soustředit se na své silné stránky a upřímně věřit ve svou sílu a úspěch. V tomto případě bude efektivní vzpomenout si na životní zkoušky, kterými jste museli projít, a zamyslet se nad tím, jaké vlastnosti v tom pomohly, radí Tatiana Duzhar. Pokud je obtížné identifikovat své silné stránky, můžete požádat rodinu a přátele o radu. Nechte lidi, kterým důvěřujete, aby vám řekli, kterých vlastností si na vás nejvíce váží.

3. Vyvarujte se srovnávání

Zkuste si zaznamenat okamžiky, kdy se chcete s někým srovnávat. Nezapomínejte, že srovnávání pouze „krmí“ vašeho vnitřního kritika a po myšlenkách na lenost přijde pocit viny, varují psychologové.

ČTĚTE VÍCE
Co je lepší pít během exacerbace gastritidy?

4. Odměňte se

Některé úkoly je snazší splnit, pokud se motivujete pozitivními emocemi. V jakékoli činnosti můžete najít nebo přinést něco příjemného. Pokud jste například líní vařit, najděte si zajímavý podcast nebo film, který můžete zároveň poslouchat. Časem začnete chápat čas, který strávíte přípravou jídel, jako čas na poslech zajímavých podcastů nebo sledování oblíbených filmů a televizních pořadů. Už nebudete mít pocit, že ztrácíte drahocenný čas procesem, který pro vás nemá smysl, navrhuje Taťána Dujar.

5. Nakreslete svůj strach

Může se objevit strach, protože úkol se zdá být zdrcující. Výsledkem je, že člověk udělá cokoli, aby si to nevzal. Před důležitou zkouškou se tedy student může přistihnout, že bezmyšlenkovitě projíždí své sociální sítě nebo sleduje televizní seriál. A když se potřebujete naučit lístky, už na to nemáte sílu a jste na to příliš líní.

Elena Novopashina kandidátka věd, systemická rodinná terapeutka, specialistka v oboru psychosomatiky a psychotraumatologie

„Zkuste nakreslit svůj strach a při pohledu na kresbu přemýšlejte o tom, co ho může snížit nebo překonat. Nakreslete něco vedle strachu a sledujte, jak se to začíná měnit nebo vás přestane úplně děsit.“

6. Nečekejte na termíny

Spolehlivý způsob, jak porazit lenost, je uměle zkrátit čas na dokončení úkolu. Nenechávejte vše na poslední den. Pokud má být například zpráva splatná v pátek, nastavte si termín na středu.

7. Nestyďte se požádat o pomoc

Pokud jste přetíženi, požádejte ostatní o pomoc doma nebo v práci. Multitaskingový režim může vést k zoufalství a pak začne být líný kdekdo. Lenost je někdy jen touha po relaxaci. A pokud jste si dlouho neodpočinuli, dejte si tuto příležitost alespoň na jeden den nebo večer, pokud nemůžete odpočívat déle, radí Elena Novopashina.

8. Nečekejte na ideální okamžik

Někdy svou lenost ospravedlňujeme tím, že pro splnění úkolu ještě nejsou ideální podmínky. Například, abyste mohli něco dělat, musíte mít pořádek na ploše, musíte být motivovaní, odpočatí, nehladoví, dělat všechno najednou atd. Zkuste nečekat, až se všechny hvězdy srovnají, ale prostě to začněte dělat, radí Ekaterina Sleta.

9. Ráno jezte žáby

Psychologové také poznamenávají, že je obtížnější přijmout úkol na konci dne než brzy ráno. Ekaterina Sleta: “Naplánujte si tu nejnepříjemnější část na ráno, protože k večeru se dostaví vyčerpání a bude mnohem obtížnější začít.”

10. Použijte časovač

Nastavte časovač na 25 minut a pracujte, snažte se nenechat se rozptylovat. Udělejte si krátkou přestávku 3-5 minut. Nastavte další časovač na 25 minut. Po každém čtvrtém časovači si udělejte dlouhou přestávku 15–30 minut.