Jak vybrat rotoped do vašeho domova? Tuto otázku si nejčastěji kladou lidé, kteří svou sportovní cestu teprve začínají. V tomto článku se pokusíme pomoci vám porozumět rozmanitosti modelů a odpovědět na prioritní otázky.

⚡ Jaký je rozdíl mezi rotopedy

Není snadné si vybrat trenažér na kolo – existuje velké množství typů, různé designy a zahrnuté možnosti – jak se rozhodnout, který je nejlepší?

Nejprve si musíte odpovědět na otázku – za jakým účelem je kardio stroj pořizován:

  1. Hubnutí a tonizace svalů – naplánujte si středně intenzivní tréninky 2-3x týdně, zvolte model střední ceny.
  2. Vysoce intenzivní cvičení nohou a rychlé hubnutí vyžadují pravidelná cvičení s vysokou kadenci na stroji s vysokým dopadem.
  3. Minimální udržování aktivity – lekce jsou plánovány pro uživatele s nadváhou, seniory a rehabilitace po úrazech. Kardio trénink bude minimální až střední intenzity, 1-2x týdně.

Stav uživatele určí, kterému simulátoru je třeba věnovat pozornost.

Vertikální modely jsou pro lidi se zdravými zády a bez kloubních problémů. Taková zařízení mají polohu sezení podobnou jako u běžného jízdního kola – pedály jsou přímo pod sedadlem, musíte samostatně udržovat rovná záda a nehrbit se.

Rotoped vleže – vybavený sedákem s opěradlem pro snížení namáhání zad. Tento typ je stabilnější a je připraven nést velkou váhu uživatele. Pedály a sedlo jsou prakticky ve stejné rovině – nemusíte se bát zatížení kloubů. Ke zvýšení amplitudy pohybů dochází plynule.

Spinningová kola jsou samostatným typem vertikálního cyklotrenažéru. Jsou určeny pro intervalový trénink, vytrvalostní a silový trénink a „rychlostní“ trénink. K pohybu pedálů na spinovém kole nedochází setrvačností, ale neustálým úsilím: nejen že musíte pedál sešlápnout shora, abyste otáčeli setrvačníkem, ale také vrátit pedál do horního bodu; pedály posilovacích strojů jsou speciální úchyty (svorky) pro chodidla.

Eliptické kolo – trenažéry tohoto typu se obvykle řadí do samostatné kategorie. Jak název napovídá, jedná se o dva simulátory v jednom: orbitrack a kolo. Takové modely dokonale procvičí hlavní svalové skupiny horních i dolních končetin a pomáhají udržovat kardiovaskulární systém v dobré kondici. Posilovací stroj je vhodný pro ty, kteří se snaží o krásné a zdravé tělo, ale zároveň chtějí, aby byl trénink 100% bezpečný. Originální design umožňuje snížit zatížení kloubů a vazů a vytvořit pohodlné podmínky pro trénink.

ČTĚTE VÍCE
Jaké barvy se hodí k jemné oranžové?

⚡ Typy rotopedů

Rotopedy lze také klasifikovat podle jejich nakládacího systému.

1. Mechanické. Tento typ se vyznačuje ručním nastavením úrovní odporu. Mechanické modely jsou:

  • Pásové – v nich je zatížení regulováno speciální rukojetí, která mění napínací sílu pásu, zvyšuje nebo snižuje odpor. Mezi výhody takového sportovního vybavení patří snadná obsluha, nízká cena a nezávislost na zdroji energie;
  • Čelisti – zátěž lze měnit odporem brzdových destiček, čím silnější tření, tím vyšší zátěž. Ovládání se také provádí ručně. Výhodou této metody je, že pocity ze cvičení se blíží skutečné jízdě, odpor lze volit ze široké škály. Nevýhody: vysoká hlučnost a složitější údržba rotopedu.

Mechanické rotopedy jsou kompaktní, snadno použitelné a cenově dostupné. Mezi nevýhody patří omezená funkčnost a poměrně hlučný provoz.

2. Magnetické. Hlavním prvkem, který vytváří zátěž, jak název napovídá, je permanentní magnet. Změnou vzdálenosti mezi magnetem a setrvačníkem se upravuje zátěžová síla. Intenzita zátěže se u těchto modelů nastavuje ručně otáčením speciálního regulátoru, který je obvykle umístěn pod konzolou, ten zase přibližuje nebo oddaluje magnet od setrvačníku. Tyto stroje běží plynuleji a jsou trochu tišší.

3. Elektromagnetické – připojeno k elektrické síti, vlivem proudu vzniká v setrvačníku konstantní elektromagnetické pole, které vytváří odpor. Snižováním a zvyšováním tohoto odporu lze nastavit různé úrovně zatížení.

Elektromagnetické simulátory jsou vybaveny programy s různými tréninkovými parametry. Úroveň náplně se automaticky nastavuje z ovládacího panelu a volí spolu s programem. Takové simulátory jsou již dražší než předchozí kategorie.

Najdete modely vybavené generátorem, který vám umožní nezáviset na elektrické síti a umístit jednotku na jakékoli vhodné místo.

⚡ Setrvačník

Setrvačník je disk, který se při šlapání uvede do pohybu. Čím je těžší, tím hladší a rovnoměrnější je zdvih pedálu (zrychlení a brzdění bez cukání), tím intenzivnější je trénink (více úrovní zátěže) a tím vyšší je maximální hmotnostní práh uživatele. Obecně je simulátor odolnější, efektivnější a pohodlnější.

Setrvačník může mít od 4 do 20 kg. Pro lehké zatížení je vhodný stroj se setrvačníkem do 8 kg. Pro střední intenzitu a efektivní spalování kalorií a hubnutí je optimální hmotnost 8-11 kg. To jsou již velmi pohodlné a plynulé cyklistické simulátory. 12kg+ setrvačník je všestranný a vhodný pro širokou škálu aktivit, včetně vysoce intenzivního tréninku. Náklady s takovým setrvačníkem budou vyšší, ale úroveň pohodlí a školení bude vysoká.

ČTĚTE VÍCE
Jak se zbavit silného vypadávání vlasů?

Cvičební stroje s těžkým setrvačníkem platí za drahé náklady z důvodu:

  • Hladké pohyby a měkký chod;
  • Nejlepší funkční vlastnosti s širokým rozsahem nastavení;
  • Univerzálnost pro různé kategorie uživatelů, včetně jejich antropometrických dat.

⚡ Rozměry rotopedů

Jakmile jste se rozhodli, jaký typ zátěže chcete přijímat, je čas přemýšlet o tom, kam rotoped umístíte. Rotopedy sice nezaberou mnoho místa, ale musíte předem vědět, kam je položíte.

Rotopedy jsou určeny pro instalaci a použití ve vnitřních a vytápěných prostorách v zimním období. Nelze je umístit na balkon v chladném období ani do jiného chladného a vlhkého prostoru. Mohlo by dojít k poškození součástí stroje a jeho nesprávné funkci.

Typy rotopedů podle velikosti

Upozorňujeme, že horizontální cvičební stroje vyžadují více prostoru než vertikální. A hmotnost některých modelů dosahuje 100 kg – rotoped může poškodit podlahovou krytinu i se stabilizátory – nejlépe umístit rotoped na speciální podložku. Ale ne všechny modely jsou tak působivé, existují také zařízení o hmotnosti až 20 kg.

K dispozici jsou také mini rotopedy. V souladu se svým jménem mají minimální funkčnost. Na rozdíl od běžných posilovacích strojů nemají tyto modely ani volant, ani sedačku – jde pouze o mechanismus s pedály. Tato zařízení samozřejmě nedokážou simulovat jízdu na kole na nerovném terénu, ale pokud je pro uživatele důležité ušetřit doma co nejvíce volného místa, mini trenažéry budou skvělou volbou.

Kompromisem mezi běžným a mini trenažérem jsou skládací modely. Po rozložení taková jednotka zcela kopíruje vzhled běžného rotopedu, jen o něco menší velikosti. Když je posilovací stroj složený, lze jej snadno uložit do skříně. Je důležité vědět, že skládací mechanismus díky své konstrukci snese výrazně menší zatížení.

A nebude možné dosáhnout intenzity tréninku jako na běžném kole – kvůli snížení celkové hmotnosti trenažéru je instalován i nejlehčí setrvačník.

Zároveň uživatel na skládacím rotopedu není umístěn přesně stejně jako na vertikálním analogu. Pedály jsou umístěny spíše pod volantem než pod sedadlem. Ve srovnání se standardní vertikální verzí proto pracují trochu jiné svaly.

Rotoped má v průměru rozměry: šířka v rozmezí 50-75 cm, výška – 120-150 cm Všechny možné velikosti trenažérů jsme pro vaše pohodlí shromáždili do srovnávací tabulky:

ČTĚTE VÍCE
Proč si nemůžeš nechat udělat nehty, než ti bude 16?

Simulátor

Typ

Délka

Vertikální

Rotoped pro začátečníky je skvělý způsob, jak zpevnit postavu, zbavit se přebytečných kil, zpevnit svaly a obnovit jejich tonus. Jedná se o jednoduchou a efektivní možnost pro organizaci domácího cvičení, protože nepotřebujete složité tréninkové programy. A při cvičení nebudete muset ovládat žádné obtížné pohyby. Cyklistika je fyziologická, jak se hýbat je jasné a intenzitu tréninku lze určit podle tepové frekvence. Tento druh aktivity je navíc dostupný i starším lidem – alespoň na některém z cyklistických ergometrů.

Jak ale vybrat ten správný rotoped pro začátečníky? Pojďme na to společně přijít!

⚡ Typy simulátorů podle návrhu

Všechny modely rotopedů lze rozdělit do několika typů:

  • Horizontální;
  • vertikální;
  • Kompaktní nebo mini;
  • Hybridní.

Ležící rotopedy

Rotopedy na lehko se vyznačují umístěním sedla – je mnohem nižší oproti běžnému kolu – a pedály, které jsou umístěny téměř pod řídítky. Cvičení na takovém zařízení je možné pouze v poloze, kdy člověk napůl sedí a napůl leží. Je to neobvyklé, ale tato poloha snižuje zatížení kloubů a vazů. Cyklistické ergometry jsou proto vhodné i pro starší lidi, kterým může být standardní model nepříjemný.

Vzpřímená kola

Klasická a nejběžnější možnost, která svým designem připomíná jízdní kolo – všechny hlavní části jsou umístěny přesně tam. Proto se tato jízda co nejvíce blíží standardnímu bruslení: zátěž je umístěna na spodní část těla.

Vertikální cyklistický trenažér je dobrou volbou pro začátečníky ve fitness, pokud neexistují žádné kontraindikace, onemocnění kloubů a zad, zranění nebo tělesné vlastnosti způsobené věkem.

Kompaktní

Kompaktní mini rotopedy jsou v podstatě pedály na základně: nemají volant, rám ani jiné atributy jízdního kola. Na jedné straně je to nejlevnější varianta, dobrý kardio stroj lze zakoupit až za 5 tisíc rublů. Na druhou stranu nebude možné regulovat zatížení takového zařízení, stejně jako sledovat srdeční frekvenci.

Takové modely mají buď velmi lehký setrvačník, nebo žádný setrvačník, což znamená, že pedály se nebudou pohybovat dostatečně hladce a bude obtížné zvýšit intenzitu tréninku.

Hybridní

Hybridní rotopedy jsou modely, které jsou vertikálním a horizontálním trenažérem v jednom – řídítka a sedlo lze nastavit a v případě potřeby se proměnit v běžné kolo nebo cyklistický ergometr. Vynikající volba pro celou rodinu, ale je důležité si uvědomit, že měnící se design bude určitě stát víc než standardní.

ČTĚTE VÍCE
Jak poznáte, že je bunda vyrobena z pravé kůže?

⚡ Druhy cvičebních pomůcek podle typu zátěže

Existují 3 velké skupiny, do kterých lze všechny rotopedy rozdělit podle typu zátěže:

  1. Mechanické.
    Nejjednodušší instalace, použití a opravy. Nevyžaduje připojení k napájení. Zátěž je regulována řemenem umístěným na setrvačníku. Čím více je pás přitlačen k rotující části, tím vyšší je zatížení při sešlápnutí pedálů. Tato možnost je cenově výhodná, ale vyžaduje pravidelnou výměnu řemene, protože se opotřebovává.
  2. Magnetické rotopedy
    U těchto modelů je magnetické pole zodpovědné za brzdění setrvačníku a nastavení zátěže. Zařízení obvykle nevyžaduje připojení k elektrické síti a je plynulé, ale rozsah funkcí je omezený.
  3. Elektromagnetické cyklistické trenažéry
    Nejmodernější možnosti, které poskytují odolnost setrvačníku pomocí elektromagnetického pole. Obvykle automatizované na limit: mají mnoho různých úrovní zátěže a tréninkových programů, které se vytvářejí v závislosti na cílech sportovce.

⚡ Co zvážit při výběru rotopedu pro začátečníky

Kromě typu a konstrukce zatížení je důležité vzít v úvahu několik dalších faktorů.

Nastavitelné sedadlo a volant

Je důležité, aby se sportovní vybavení přizpůsobilo vlastnostem vašeho těla. Pokud sedadlo a volant nejsou nastaveny a je vám nepohodlně, zátěž se během cvičení nerozloží správně.

Bezproblémový chod

Z velké části kvůli hmotnosti setrvačníku. Čím je setrvačník těžší, tím plynuleji se točí a zastavuje. Pro domácí cvičení je vhodný rotoped se setrvačníkem o hmotnosti 5-10 kg.

Maximální hmotnost uživatele

Myslete na to, že by se to nemělo rovnat vaší váze, ale o něco více – většinou stačí rezerva 10 kg, tedy pokud uživatel váží 90 kg, pak byste si měli dát pozor na rotopedy, které vydrží až 110-120 kg. Zařízení tak vydrží déle.

Transportní válečky

Tato funkce není důležitá pro každého, ale pokud plánujete přemisťovat cyklistický ergometr po bytě sám, nebude to zbytečné. Válečky usnadňují proces pohybu.

⚡ Souhrnně o rotopedech pro začátečníky

Vybrat rotoped pro začátečníky není těžké: stačí si určit požadovaný rozpočet a podle množství se podívat na mechanické, magnetické a elektromagnetické modely, které máte k dispozici.

Pokud rodinní příslušníci starší 60 let nebo lidé s problémy s klouby a zády plánují sportovat, je lepší dát přednost horizontálnímu modelu. V ostatních případech jsou vhodné vertikální.

ČTĚTE VÍCE
Co je lepší keramika nebo teflon pro žehličku?

Za pozornost stojí také hmotnost setrvačníku, nastavení sedadla a volantu a maximální hmotnost uživatele.

Chcete-li koupit dobrý rotoped, kontaktujte náš obchod: pomůžeme vám vybrat ten nejlepší model, rychle ho dodáme a kvalitně sestavíme. Pracujeme denně od 9:00 do 21:00, kontaktujte nás telefonicky: 8 (495) 545-47-92 a pro volání po celém Rusku 8 (800) 333-11-89.

Nebo navštivte showroom cvičebních pomůcek k otestování a konzultaci s odborníkem osobně. Showroom se nachází v Moskvě, Leninsky Prospekt, 54 (moskevský obchodní dům) ve 3. patře a je otevřen podle plánu od 11:00 do 20:00